F1 75: az újonc Hamilton zsebében volt a vb-cím, de a sanghaji kavicságy közbeszólt

I. SZ.I. SZ.
Vágólapra másolva!
2025.08.14. 12:09
null
Lewis Hamilton bebiztosíthatta volna a vb-címet Kínában, ám az agresszív stratégia a vesztét okozta (Fotó: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Lewis Hamilton 2007-ben a McLarennél mutatkozott be a Formula–1-ben, és két futammal az idény vége előtt nagy előnnyel vezette a pontversenyt – hogy aztán Kínában egy furcsa stratégiai döntés és saját kapkodása következtében a bokszutca bejáratánál fekvő kavicságyban ragadva a szakadék szélére sodródjon.

Fernando Alonso 2007-ben már a McLarennél versenyzett, ahol újonc csapattársat kapott Lewis Hamilton személyében. Az angol különösen nagy ellenállást tanúsított, pariban volt Alonsóval és a Ferrari versenyzőivel, az idény összes győzelmén a két csapat osztozott. Aztán nyáron robbant a bomba: a brit csapat a Ferraritól kiszivárogtatott információkkal dolgozott. A csapatot kizárták a konstruktőr-világbajnokságból, de a pilóták versenyben maradhattak a vb-címért. Más kérdés, hogy Alonso és Hamilton között, illetve Alonso és a csapat között olyan feszültté vált a helyzet, hogy a spanyol helyzete tarthatatlanná vált, és bár a vb-címért csatázott, tudta, hogy az év végén nem lesz maradása.

Az utolsó előtti versenyt Kínában rendezték meg, Hamilton előnye 12 pont volt Alonsóval szemben, és 17 Kimi Räikkönen előtt úgy, hogy legfeljebb húszat lehetett szerezni. Azaz az angolnak Kínában elég lett volna közvetlen riválisai közelében célba érnie, hogy az utolsó futamra kényelmes előnyben érkezzen meg. Az időmérőt meg is nyerte a két Ferrari és Alonso előtt, tökéletes helyzetből várta a futam rajtját, ráadásul vasárnap esett az eső, ami kedvező volt Hamilton számára.

A McLaren kémbotránya a Magyar Nagydíjon ért forráspontjára: az időmérőn Alonso keresztbe tett Hamiltonnak, ami miatt a sportfelügyelők megbüntették, és Ron Dennis csapatfőnök is kérdőre vonta. Ezután árulta el, hogy tudott a Ferraritól kiszivárogtatott információkról, amelyből hatalmas balhé kerekedett. Hogy valójában mennyi hasznot szerzett a McLaren ezekből a dokumentumokból, sosem derül ki, de az év során a legtöbb pontot szerző csapatot kizárták a konstruktőr-vb-ről. Ebben az évben mutatkozott be a Formula–1-ben a leendő négyszeres világbajnok, Sebastian Vettel.

A vb végeredménye: 1. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 110 pont, 2. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 109, 3. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Mercedes) 109. Konstruktőrök: 1. Ferrari 204, 2. BMW Sauber 101, 3. Renault 51

Ez is 2007-ben történt

A rajt után megtartotta az első helyet, és magabiztosan vezetett Räikkönen előtt, növelni is tudta az előnyét a finnel szemben. Mielőtt a 15. körben kiállt tankolni, már majdnem kilenc másodperc volt az előnye. Csakhogy nem sokkal később az eső elállt, és száradni kezdett a pálya. Az intermediate gumik felülete gyorsan kopott a McLarenen, Hamilton egyre inkább küszködött, az 56 körös verseny felére teljesen elkoptak az átmeneti esőgumijai, sima felületűvé váltak, és itt-ott a gumiréteg alatti fehér szövet is megjelent. A McLaren-istálló ennek ellenére vállalta a kockázatot, és kint tartotta a pályán. Ahelyett, hogy taktikai megfontolásból, a vb-címet szem előtt tartva biztosra ment volna, agresszív stratégiai döntéssel a győzelmet célozta meg.

A gumikra jobban vigyázó Räikkönen utolérte és megelőzte a csúszkáló Hamiltont, akit körökkel később, a 31. körben hívtak a depóba kereket cserélni. A nehezen irányítható autóval ekkor a bokszutca bejáratánál újra megcsúszott, és az autó az ott elterülő kis kavicságyban ragadt. Hamilton újonc éve nem szűkölködött drámai pillanatokban, de ez volt a mélypont, amelyben a McLaren ahelyett, hogy az összképre összpontosított volna, a győzelmet hajszolva a szakadék szélére lökte a versenyzőjét.

Räikkönen kihasználta a lehetőséget, a száraz pályán magabiztos győzelmet aratott Alonso és Felipe Massa előtt.

Hamilton drámája Brazíliában teljesedett ki, hétpontos előnyről bukta el a világbajnoki címet Räikkönennel szemben. Miközben a finn a csapattársa, Massa segítségével megnyerte a Sao Pauló-i futamot, az angol csak a hetedik helyen ért célba, és a hetekkel korábban már szinte megnyert vb-csatát végül egy ponttal elvesztette.

KÍNAI NAGYDÍJ
2007. október 7., Sanghaj 
56 kör, 305.066 km
1. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari)
2. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Mercedes) 9.806 másodperc hátrány
3. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 12.891 mp h.

A TELJES VERSENY


 

 2006: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj
 2005: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában
2004: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata
2003: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban
 2002: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert
 2001: először ünnepelt testvérpár az első két helyen
 2000: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím
 1999: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta
1998: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme
1997: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett
1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

Legfrissebb hírek

F1 75: igazi klasszikus lett az első esős Magyar Nagydíj

F1
Tegnap, 13:00

F1 75: Räikkönen és Alonso átverekedte magát a mezőnyön Szuzukában

F1
2025.08.12. 11:56

F1 75: a monacói alagútban szakadt meg Schumacher nagy sorozata

F1
2025.08.11. 10:36

F1 75: mosogatólé és időmérési hiba okozott káoszt Interlagosban

F1
2025.08.10. 15:33

F1 75: ajándékba kapott győzelme után kifütyülték Schumachert

F1
2025.08.10. 09:05

F1 75: először ünnepelt testvérpár az első két helyen

F1
2025.08.08. 11:02

F1 75: huszonegy év után újra ferraris egyéni vb-cím

F1
2025.08.07. 14:08

Colapinto összetörte az Alpine-t a Hungaroringen zajló Pirelli-teszten – képek

F1
2025.08.06. 13:05
Ezek is érdekelhetik