F1 75: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről

H. T.H. T.
Vágólapra másolva!
2025.07.21. 09:16
null
Felvezető kör a rajt előtt Long Beachben – valahol hátul a kettős győzelmet arató McLaren-páros (Fotó: Getty Images)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. 1983-ban utoljára rendeztek F1-es viadalt az Egyesült Államok nyugati partvidékén, a Nagy-Los Angeleshez tartozó Long Beachen – de milyen utolsó viadalt! John Watson a 22. rajtkockából indulva szerezte meg a győzelmet, és Niki Lauda is „a világ végéről” (23.) rajtolva lett második.

Legelöl a két Ferrari foglalt helyet a rajtrácson Patrick Tambay-val és René Arnoux-val a volánnál, mögöttük a két Williams sorakozott Keke Rosberggel és Jacques Laffite-tal. A Lotus-pilóták közül Elio de Angelis az ötödik, Nigel Mansell a 13. helyre parkolta le négykerekűjét, a Renault-ok a nyolcadik és a 15., a Brabhamek a 11. és a 20. kockából várták a startot. A két McLaren? Ők „a világ végéről” próbálták meg jól elkapni a rajtot.

S végül ki(k)nek sikerült ez, mármint a jó rajt? Nos, Rosberg szenzációsan kibújt a második sorból, igaz, kicsit meglökte Arnoux jobb első kerekét, majd Tambay becsukta előtte az ajtót az első kanyar előtt. A vb-címvédő finn nem adta fel az üldözést, megpördült, de lendületből továbbment, Laffite azonban megelőzte; az első kör végén a kilencedikként rajtoló Danny Sullivan 6. volt, a 15. pozícióból nekirugaszkodó Eddie Cheever meg már a kilencedik. Később Alain Prost három kört veszített a bokszban – műszaki hiba miatt rostokolva –, bár visszament a pályára, hátrányát már nem tudta ledolgozni, csak tizenegyedikként intették le.

John Watson átküzdötte magát a mezőnyön (Fotó: Getty Images)
Végérvényesen beköszöntött a turbókorszak: Nelson Piquet révén első alkalommal nyerte meg az egyéni világbajnoki címet olyan pilóta, aki turbófeltöltős motorral hajtott kocsival (Brabham-BMW) versenyzett. A turbómotor több mint dupla akkora teljesítményt adott le, mint a hagyományos hajtómű, így akik utóbbit használták, teljesen esélytelennek bizonyultak a turbómotoros autóval száguldó vetélytársakkal szemben. Dávid Sándor F1-es szakújságíró, tv-kommentátor ekképpen jellemezte a korszakot: „Mindenki futott a turbómotorért, de alig lehetett hozzájutni, és méregdrága volt. A Forma–1 költségei több mint a duplájára emelkedtek.”
A vb végeredménye: 1. Nelson Piquet (brazil, Brabham-BMW) 59 pont, 2. Alain Prost (francia, Renault) 57, 3. René Arnoux (francia, Ferrari) 49. Konstruktőrök: 1. Ferrari 89 pont, 2. Renault 79, 3. Brabham-BMW 72
Ez is 1983-ban történt

A huszadik körre Rosberg ismét Tambay mögött toporgott, utánuk Laffite, Jean-Pierre Jarier, Riccardo Patrese volt a sorrend, míg a Goodyear abroncsokon szenvedő Arnoux visszaesett. A 26. körben Rosberg megtámadta Tambay-t, aminek ütközés és kiesés lett a vége – a vezetést Laffite vette át Patresével a nyomában. Kettejük mögött egyszer csak a két McLaren tűnt fel a harmadik és a negyedik helyen, de John Watson és Niki Lauda sem elégedett meg ennyivel, nyomta tovább a győzelemért.

Az északír, osztrák kettős meg is előzte a hibázó Patresét, aztán az elfogyó gumikon autózó Laffite-ot is, és a hátralévő negyven körben már csak arra kellett ügyelnie, hogy őrizze az első és a második helyet. Ez volt a 15 versenyt magában foglaló idény második futama, amely után Lauda vezetett 10 ponttal az egyformán 9 pontos Piquet és Watson előtt.

AZ EGYESÜLT ÁLLAMOK NYUGATI NAGYDÍJA
1983. március 27., Long Beach
75 kör, 245.625 km
1. John Watson (brit, McLaren-Ford)
2. Niki Lauda (osztrák, McLaren-Ford) 27.993 mp hátrány
3. René Arnoux (francia, Ferrari) 1:13.638 p h.

VIDEÓ A VERSENYRŐL (A BBC KÖZVETÍTÉSE) ITT LÁTHATÓ.

1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI


 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban

F1
Tegnap, 10:15

F1 75: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét

F1
2025.07.19. 12:08

F1 75: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett

F1
2025.07.18. 12:24

F1 75: a legnagyobb csata egy második helyért

F1
2025.07.17. 12:33

F1 75: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában

F1
2025.07.16. 13:42

F1 75: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert

F1
2025.07.15. 16:32

F1 75: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után

F1
2025.07.14. 14:34

F1 75: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem

F1
2025.07.13. 11:27
Ezek is érdekelhetik