F1 75: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában

H. Á.H. Á.
Vágólapra másolva!
2025.07.16. 13:42
null
Lauda Brabhamjének hátulján a ventilátor (Fotó: Imago)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi évad legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Sorozatunkban az 1978-as, máig utolsó Svéd Nagydíjat vesézzük ki, amelyet az egyetlen futamán induló „szabálytalan” Brabham, a ventilátoros BT46B jelzésű autó nyert meg Niki Laudával a volánjánál.

 

Az 1978-as idény nyolcadik futamaként rendezték a Svéd Nagydíjat, amely egy mérnöki bravúr, vagy szabályértelmezési kiskapu kihasználása, nem pedig amúgy „szokásos dolgok” – szép előzés, nagy balhé, esetleg meglepő győztes – miatt maradt emlékezetes. A Brabhamnél ugyanis ezen a versenyen mutatkozott be a BT46B jelzésű modell, ismertebb nevén a ventilátoros autó, amely, ha úgy vesszük, az F1 történelmének legtökéletesebb mérlegét hozta: egy versenyen szerepelt, s azt meg is nyerte, majd a futam utórezgései miatt a csapat vissza is vonultatta. De ne szaladjunk ennyire előre.

Az első négy verseny a Ferrari és a Lotus párharcát hozta: a két győzelmet arató ferraris Carlos Reutemann és lotusos kollégája, Mario Andretti álltak a bajnokság élén az európai szezon előtt. Amely meglepetéssel kezdődött Monacóban: a Tyrrell franciája, Patrick Depailler első sikerét aratta, amivel a pontverseny élére ugrott, de a folytatásban kibukott autója megbízhatatlansága, s már csak három pontszerzést tudott felmutatni a hátralévő 11 futamon. A Belga Nagydíjra elkészült a Lotus forradalmi új autója, a 79-es, s nem is volt csoda, hogy a következő négy GP-ből hármat megnyerő Andretti lépéselőnyre tett szert a pontversenyben, Hollandiában megszerezte utolsó, 12. futamgyőzelmét, s a tragikus Olasz Nagydíjig előnye még tovább nőtt a másik Lotusban ülő Ronnie Peterson előtt. A monzai startot az élről várta az amerikai, ám a felvezető kör után túl hamar váltott zöldre az indítóbíró, így a mezőny lendületből induló vége nagy sebességgel bezuhant az élen állók közé, hatalmas balesetet okozva. Vittorio Brambillát eszméletlenül húzták ki autójából, míg a lábát törő Petersont az égő járművéből kellett kiszedni. A versenyt több óra várakozás után indították újra, s ugyan Andrettit intették le elsőként, de a megismételt rajtnál történt kiugrása miatt egy perc büntetést kapott, így végül Lauda győzött. Petersont kórházba szállították, megműtötték, ám a beavatkozás után fellépő komplikációk miatt a futam másnapján elhunyt. Csapattársa halála miatt biztossá vált Andretti világbajnoki címe, ám érthetően nem ünnepelt. Máig ő az utolsó amerikai világbajnok és futamgyőztes.

A vb végeredménye: 1. Mario Andretti (Lotus-Ford) 64 pont, 2. Ronnie Peterson (Lotus-Ford) 51*, 3. Carlos Reutemann (argentin, Ferrari) 48. Konstruktőrök: 1. Lotus-Ford 95 pont, 2. Ferrari 58, 3. Brabham-Alfa Romeo 53
*: posztumusz

EZ IS TÖRTÉNT 1978-BAN

Az idényt – lásd a keretes írást – a zseniális tervezőmérnök, egyben a Lotus csapat alapítója és vezetője, Colin Chapman által tervezett „szoknyás” Lotus uralta, köszönhetően annak, hogy a 79-es modell széles oldaldobozaival remekül használta ki az autó alatti szívóhatást. A Brabhamnél viszont a motor elhelyezkedése miatt erre nem volt lehetőség, ám Gordon Murray, az alakulat technikai igazgatója hosszú hónapok munkájával végül előállt egy szabályértelmezési kiskaput kihasználó konstrukcióval. Egy nagy ventilátort szerelt függőlegesen az autó hátsó szárnya alá, ami hivatalosan az autó hűtéséért felelt elsősorban, de közben mintegy véletlenül kiszivattyúzta az összes levegőt az autó alól, ezzel pedig olyan vákuumot hozott létre, és olyan leszorítóerőt generált, amivel felülmúlta a Lotus 79-es szoknyájának hatékonyságát.

Persze a rivális csapatok egyhangúlag tiltakoztak a Brabham megoldása ellen, amikor a svédországi Anderstorpban található pályán meglátták az autót, ám a szervezők beengedték a versenyre a Niki Lauda és John Watson vezette két gépet. Igen, Niki Lauda, az osztrák világbajnok ugyanis miután az előző idényben begyűjtötte második vb-címét a Ferrarival, faképnél hagyta az olaszokat és az utolsó két versenyt ki is hagyta, majd a téli szünetben csatlakozott a Bernie Ecclestone által irányított Brabhamhez. Az időmérőkön a Brabhamek direkt teli tankkal indultak, s Laudáék közel sem adtak bele mindent, nehogy minden potenciálját megmutassák autójuknak, de minden óvatosságuk ellenére így is a második és harmadik rajthelyet szerezték meg. 

A versenyen Lauda a rajtnál megelőzte csapattársát, Watsont, akinek nem sikerült jól az indulás, s a harmadik körben már az ötödik helyen haladt – végül a 19. körben kicsúszott és feladta. Eközben az élen Lauda harcolt Andrettivel, akit végül a 38. körben tudott megelőzni, miután kihasználta az amerikai hibáját, aki Lotusa fékhibája miatt néhány kör múlva kiszállt a versenyből. Így az utolsó bő húsz körben már semmi nem gátolta meg Laudát abban, hogy megszerezze első győzelmét a Brabham csapatánál. Az osztrák után bő fél perccel érkezett a mindössze 15. futamán szereplő, s először dobogóra álló fiatal Riccardo Patrese az Arrowsban – amely szintén először került a pódiumra –, míg harmadikként a hazai sztár, Ronnie Petersen futott be közvetlenül Patrese nyakán.

A verseny után az FIA alaposan megvizsgálta a Brabham „porszívóját”, s megerősítette az istállót abban, hogy az autó megfelel a szabályok betűjének, noha a szellemiségének nem feltétlenül. A legendával szemben egyébként az autót később sem találták szabálytalannak, az istállót vezető Bernie Ecclestone döntött úgy, hogy nem használják többet a ventilátoros versenygépet. Ennek pedig az állt a hátterében, hogy a később hosszú évtizedekre a sportág teljhatalmú urává váló Mr. E. nem sokkal korábban lett a Formula–1-es Konstruktőrök Szövetségének (FOCA) főtitkára, és ebbéli minőségében nem akarta felbőszíteni a szervezetben lévő nem gyári csapatok képviselőit, akik amúgy támogatták őt a sportág átalakítására vonatkozó törekvéseiben.

A FUTAM ÖSSZEFOGLALÓJA

SVÉD NAGYDÍJ
1978. június 17., Anderstorp
70 kör, 282.17 km
1. Niki Lauda (osztrák, Brabham-Alfa Romeo) 1:41:00 óra
2. Riccardo Patrese (olasz, Arrows-Ford) 34.019 mp hátrány
3. Ronnie Peterson (svéd, Lotus-Ford) 34.105 mp hátrány

1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert

F1
Tegnap, 16:32

F1 75: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után

F1
2025.07.14. 14:34

F1 75: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem

F1
2025.07.13. 11:27

F1 75: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep

F1
2025.07.12. 14:59

Horner a Ferrari vagy az Alpine élén tér vissza? Verstappen továbbra is a Mercedes felé tart?

F1
2025.07.11. 12:17

F1 75: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon

F1
2025.07.11. 11:40

F1 75: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában

F1
2025.07.10. 16:21

F1 75: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában

F1
2025.07.09. 13:41
Ezek is érdekelhetik