F1 75: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem

H. Á.H. Á.
Vágólapra másolva!
2025.07.13. 11:27
null
Hunt (középen) tízből az első F1-es győzelmét aratta az 1975-ös Holland Nagydíjon (Fotó: LAT Photographic)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1975-ös idény számos felejthetetlen pillanattal ajándékozta meg a sportág rajongóit, először – és másodszor – osztottak felezett pontokat, ám ezúttal James Hunt első győzelméről emlékezünk meg.

 

Az ötven évvel ezelőtti idény a mai napig rendkívülinek számít, mivel csupán az 1982-es év hozott több újonc győztest a mai napig – ötöt –, mint 1975, amely négyet, így adja magát, hogy az egyik újonc győztes diadalát hozó futamot válasszuk, mégpedig a sportág történelmének egyik legnagyobb meglepetés-győzelmét: James Hunt sikerét Hollandiából. Az idény egészen változatosan indult, az első öt versenyt öt különböző pilóta nyerte, ötödikként Lauda iratkozott fel a futamgyőztesek közé, s rögtön hozzácsapott még kettőt, így az idény második felének kezdetét jelentő Holland Nagydíjra már több mint egy győzelmet jelentő 10 pontos előnnyel érkezett Carlos Reutemann és 11-gyel Emerson Fittipaldi előtt. 

Az 1975-ös idény a világbajnoki címvédő Emerson Fittipaldi és Niki Lauda összecsapását hozta a világbajnoki címért – az osztrák végül az utolsó előtti, Olasz Nagydíjon biztosította be első vb-címét, s az évben F1-es pályafutása utolsó két győzelmét arató brazil a második lett. Az ötven évvel ezelőtti idényben először osztottak ki felezett pontokat, amikor a Spanyol Nagydíjat félbeszakították, mert Rolf Stommelen autójával a lelátóra vágódva, négy néző halálát okozta a verseny 26. körében. Négy körrel később szakították meg a versenyt, s már nem indították újra – miután pedig a versenytáv kevesebb mint 75 százalékát teljesítették, ezért az eredeti pontok felét kapták csak a versenyzők. Szintén fél pontok jártak csak az Osztrák Nagydíjat követően, ahol a hatalmas eső miatt a 29. körben intették le a versenyt – s ez volt Vittorio Brambilla első és egyetlen futamgyőzelme. Az év végül a változatos kezdés után viszonylag egyértelműen zárult: Lauda simán megszerezte a világbajnoki címet Fittipaldi és Reutemann előtt. 

A vb végeredménye: 1. Niki Lauda (osztrák, Ferrari) 64.5 pont, 2. Emerson Fittipaldi (brazil, McLaren-Ford) 45 pont, 3. Carlos Reutemann (argentin, Brabham-Ford) 37 pont
Konstruktőrök: 1. Ferrari 72.5 pont, 2. Brabham-Ford 54 pont, 3. McLaren-Ford 53 pont

EZ IS TÖRTÉNT 1975-BEN

A pénteki első időmérőn a Ferrari domináns teljesítményt mutatott, Niki Laudáé volt a legjobb idő, Clay Regazzonié a második – s a szombati időjárás miatt egyértelmű volt, hogy az idők nem javulnak majd a második időmérőn, így az olasz istállóé lett az első sor. A harmadik helyre a privát csapatnál, a Hesketh Racingnél szereplő James Hunt fért oda – némi meglepetésre, hiszen az idény elején egy második és egy hatodik hely után a következő öt futamot egyaránt feladva érkezett Zandvoortba. 

Ahol aztán a vasárnapi verseny rajtját vihar miatt elhalasztották, ám a csapatok végül kiharcolták, hogy esőgumikon elrajtolhassanak. A start után ugyan Lauda az élen maradt, de nem tudott elhúzni, s a mezőnyön belül sem nagyon alakultak ki nagy különbségek az első körökön belül. Hunt és csapata, a Hesketh úgy döntött, mindenkit megelőzve vált elsőként száraz pályára való gumikra a hetedik körben, miközben az aszfalt még bőven nedves volt. A korai boxkiállást Hunték három-négy körrel a többiek előtt húzták meg, s piszok nagy mázlijuk is volt ezzel, mert másfél két kör után kezdett már megjelenni egy száraz nyomvonal a pályán, s így Hunt mindenki másnál gyorsabban tört előre. Végül a legtovább épp a két Ferrari maradt esőgumikon, előbb a 12. körben Lauda, majd két kör múlva Regazzoni állt ki az élről új száraz abroncsokért, s élre az ekkor már nagy fölénnyel vezető Hunt állt. A 28 éves angol versenyző pályafutása során harmadszor vezetett F1-es versenyen.

A következő majdnem harminc körön keresztül Lauda megragadt a harmadik helyen, s egyszerűen képtelen volt áthámozni magát Jean-Pierre Jarier-n,  aki viszont a 42. körben kicsúszott, s feladni kényszerült a versenyt, a hátralévő 30 körben pedig Huntot nem tudta az osztrák megelőzni, pedig a későbbi háromszoros világbajnok hatalmas nyomást helyezett rá. Argentínában az év elején Hunt még összeroppant a nyomás alatt az élen, s ott Emerson Fittipaldi megelőzte őt, s megnyerte a versenyt, ezúttal viszont sikerrel ellenállt Lauda minden próbálkozásának. 

Hunt (24) hosszú körökön keresztül védekezett Laudával szemben – sikeresen (Fotó: LAT Photographic)

„Az utolsó harminc kör nagyon kemény volt, mert egyre közelebb és közelebb kerültek a Ferrarik Jameshez. Azt gondolom, hogy a szárnybeállításainknak köszönhetően nyertünk. Az a plusz huszonöt lóerő, ami Laudának volt hozzánk képest, nem volt elég ahhoz, hogy elénk kerüljön, csak arra, hogy mögénk érjen az egyenesekben. A gyors kanyarokban aztán James mindig ellépett. Nem mondanám, hogy a kiváló stratégiánkkal győztük le a Ferrarit, sokkal inkább egy jó adag szerencse és egy észszerű kockázatvállalás kombinációjának köszönhetően nyertünk” – emlékezett vissza 2022-ben Lord Alexander Hesketh, a csapat alapítója és tulajdonosa az istálló első és egyetlen futamgyőzelmének megszületésére a Hesketh Racing alapításának 50. évfordulója alkalmából a Sky Sports által készített beszélgetésben, ahol egy másik korábbi brit világbajnok, Jenson Button volt a riporter. 

Hunt olyannyira ellenállt és sikeresen kivédekezte Lauda minden próbálkozását, hogy végül valamivel több mint egy másodperc előnnyel szelte át a célvonalat. Ezzel Hunt mindössze hét évig tartó F1-es pályafutása első futamgyőzelmét szerezte meg, s miután az idényben még két második helyet is begyűjtött, a McLaren örömmel ültette be a következő idényre a távozó Fittipaldi helyére. Főleg, miután Lord Hesketh közölte, a továbbiakban már nem tudja támogatni a csapatát abban, hogy „kinevelje és felépítse” a következő brit világbajnokot.

HOLLAND NAGYDÍJ
1975. június 22., Zandvoort
75 kör, 316.95 kilométer
1. James Hunt (brit, Hesketh-Ford) 1:46:57 
2. Niki Lauda (osztrák, Ferrari) 1.06 másodperc hátrány
3. Clay Regazzoni (svájci, Ferrari) 55.06 másodperc hátrány

AZ UTOLSÓ KÖRÖK

1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

Legfrissebb hírek

F1 75: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep

F1
Tegnap, 14:59

Horner a Ferrari vagy az Alpine élén tér vissza? Verstappen továbbra is a Mercedes felé tart?

F1
2025.07.11. 12:17

F1 75: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon

F1
2025.07.11. 11:40

F1 75: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában

F1
2025.07.10. 16:21

F1 75: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában

F1
2025.07.09. 13:41

A Red Bull-istálló elbocsátotta Christian Horner csapatfőnököt – hivatalos

F1
2025.07.09. 11:37

F1 75: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet

F1
2025.07.08. 14:34

F1 75: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban

F1
2025.07.07. 16:39
Ezek is érdekelhetik