Lance Stroll: porszem egy profi gépezetben

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2024.11.08. 09:29
Lance Stroll elmúlt évekbeli vesszőfutásának mélypontja a brazíliai kavicságyas „attrakciója” volt (Fotó: AFP)
Brazíliában szürreális jelenetsorral végződött Lance Stroll versenye, még mielőtt elkezdődhetett volna. A felvezető körön kicsúszva ahelyett, hogy visszatolatott volna a pályára, elásta autóját a kavicságyban. A leggyengébb láncszem van a legerősebb pozícióban az Aston Martinnál.

Ha az Aston Martin nagyágyúi közül bárkit megkérdezünk, mi győzte meg őket a csatlakozásról, kapásból rávágják: Lawrence Stroll ügyvezető elnök elkötelezettsége, profizmusa és szenvedélye. És valóban, a kanadai milliárdos lenyűgöző szisztematikussággal építi a silverstone-i csapatot mind infrastrukúra, mind emberi erőforrás terén, ami a 2026-os új technikai érára tökéletes gépezetté érhet össze – egy nem is olyan apró porszemmel a fogaskerekek között…

A pragmatikus, sikerorientált, célratörő üzletembernek ugyanis van egy másik énje: az érző szívű apa, aki nem hajlandó belátni, hogy az általa irányított szervezetben a leggyengébb láncszem éppen fia, Lance. Tulajdonképpen az egész F1-es kalandba miatta vágott bele azzal a vízióval, hogy a fiú egy nap majd világbajnok lesz, a koncepció azonban egyelőre erősen recseg-ropog, és nem igazán látszik, mitől változna a helyzet.

A 26 éves versenyző 2017-ben mutatkozott be a topkategóriában a Williams színeiben, majd amikor édesapja két évvel később megvásárolta a csődbe jutó Force Indiát, nem is lehetett kérdés, ki foglalja el az egyik pilótafülkét – és ez azóta sem képezi vita tárgyát. Stroll összességében nem tartozik a reménytelen fizetős pilóták közé, mert legjobb napjain képes megvillanni, ám mintha ezekből egyre kevesebb lenne. Három dobogós helyezését 2017 és 2020 között érte el, a pole pozícióját szintén 2020-ban, és bár nyilván az ő teljesítménye is függ az autóétól, az elmúlt években semmi különöset sem mutatott, sőt.

Amióta Fernando Alonso 2023-ban csatlakozott az Aston Martinhoz, a főnök fiának tulajdonképpen momentumai sincsenek, és ez mintha az amúgy sem erős motivációját is tovább gyengítette volna. Tavaly a csapat mind a nyolc dobogós helyezését a veterán spanyol jegyezte, aki az esetek döntő többségében azóta is gyorsabb nála mind az időmérőkön, mind pedig a versenyeken. Stroll eközben szépen elvegetál a középmezőnyben, sőt, a júliusi Magyar Nagydíj óta már a pontszerzők közé sem tudja beverekedni magát.

Az interjúk során akár pozitívumokról, akár negatívumokról kérdezik, egykedvűen, szűkszavúan válaszol, csapatrádiós kommunikációjában pedig sokszor kifejezetten arrogáns hangnemet üt meg versenymérnökével – aki többi kollégájához hasonlóan az édesapja beosztottja. Bár a tavalyi idénykezdet során kivívta az F1-es közeg elismerését, amikor biciklis balesete után még törött csontokkal is vállalta az indulást, azóta nem sok jelét mutatja a lelkesedésnek, pedig tucatnyian pályáznak a helyére.

A fiatalok épp az elmúlt másfél-két évben bizonyították, hogy a mély vízbe dobva is képesek boldogulni, reálisan viszont csak 19 ülésre fenhetik a fogukat, Stroll helye ugyanis gyenge eredményei és megkérdőjelezhető motivációja ellenére is betonbiztos. A mélypontot valószínűleg a múlt hétvégi brazíliai produkciója jelentette, amikor nem csupán kicsúszott a verseny előtti felvezető körön, de aztán ahelyett, hogy visszatolatott volna a pályára, inkább egyenesen belehajtott a felázott kavicságyba, ahol a fizika törvényeinek megfelelően elásta autóját.

Értelmezhetetlen hiba olyan versenyzőtől, akinek a legmodernebb gyárban hamarosan az F1-történelem legsikeresebb tervezőmérnöke, Adrian Newey alkotja meg az autóját, amelyben a bivalyerős Honda-motor dolgozik majd. Ebből is látszik, micsoda félelmetes sikergépezet van kialakulóban az Aston Martinnál, ahol viszont a porszemet nem hajlandók kiszedni a fogaskerekek közül. Lawrence Stroll ugyanis hiába hűvös profi, elsősorban azért mégiscsak elfogult édesapa.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik