A LEGFORRÓBB TÉMÁK
A Red Bullnak valódi kihívója akadt? Mire lehet képes a McLaren?
A Red Bull a Miami Nagydíjon az idei második, míg az elmúlt huszonhat versenyhétvégét figyelembe véve a harmadik vereségét szenvedte el. Az első két alkalommal Carlos Sainz Jr. révén a Ferrari diadalmaskodott, míg legutóbb a McLaren volt a trónfosztó, amely a 2021-es Olasz GP után tért vissza az élre. Akkor Daniel Ricciardo szerezte máig utolsó sikerét, míg most Lando Norris aratta pályafutása első győzelmét.
Noha a biztonsági autó beküldése kétségkívül rengeteget segített a brit versenyzőnek, és Max Verstappent az egyik kerékvetőn összeszedett autósérülése is hátráltatta, a verseny második felében egyértelműen a továbbfejlesztett MCL38-as diktálta a jobb tempót, ráadásul egy olyan pályán, amely az elmúlt években nem feküdt különösképpen a wokingiaknak.
Mindez azt vetítheti előre, hogy a McLaren a hagyományosabb pályákon – mint amilyen Imola is – még erősebb formát mutathat, és akár két kocsival is támadhat, mivel a soron következő hétvégén Oscar Piastri is megkapja a teljes új csomagot. Ha a wokingi istálló Olaszországban is bizonyít, egyértelmű kihívójává léphet elő a Ferrarinak és akár a Red Bullnak is, ami megváltoztathatja a dinamikát az élmezőnyben, és határozottan izgalmasabbá teheti a fennmaradó 17 nagydíjat.
A Ferrari ellopná a show-t hazai pályán
Bár a McLaren szerezte meg a győzelmet Miamiban, a konstruktőri összetettben második Ferrari is erős teljesítményt nyújtott a helyszínen, és képes volt tartani a lépést a Red Bull-lal. Charles Leclerc a szombati sprintversenyen a második, míg a vasárnapi futamon a harmadik pozícióban látta meg a kockás zászlót, miközben a csapattársa, Sainz is jó tempót diktált.
Az Ausztrál Grand Prix-n már diadalmaskodó Scuderia az Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrarin is a győzelmet tűzte ki célul maga előtt, és ennek érdekében jelentős fejlesztési csomaggal is készült. Noha a csapatfőnök, Frédéric Vasseur igyekezett lehűteni a kedélyeket, és figyelmeztetett számos dolognak kell összeállnia a sikerhez, elismerte, adott esetben egy tizedmásodperc is sorsfordító lehet egy körön.
Míg a Ferrari és a McLaren emeli a tétet, a Mercedes és az Aston Martin árnyéka tavalyi önmagának. Az „ezüstnyilak" a negyedik, míg a silverstone-iak az ötödik helyet foglalják el a csapatbajnoki tabellán, és még egyikük sem zárt dobogón az idén azt követően, hogy tavaly egyenként nyolcszor képviseltették magukat a pódiumon. Bár a német és a brit csapat is fejlesztésekkel készül Imolába, nagy előrelépést nem várnak az újításoktól. A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy fogalmazott, időbe fog telni, hogy a pályán is lássák a javulást, miközben a brit alakulatot irányító Mike Krack arról beszélt, összességében ott tartanak, ahová várták magukat, az ellenfeleik viszont versenyképesebbé váltak.
Magnussennek figyelnie kell
Kevin Magnussen számos alkalommal felhívta magára a versenyzőtársak, a csapatfőnökök, a sportfelügyelők és a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) figyelmét is a vezetésével Floridában. A sprintfutamon és a versenyen több szabálytalanságot is elkövetett, és a kiszabott szankciók után mindössze két büntetőpontra került az egyfutamos eltiltástól.
Az idei tendenciákat figyelembe véve két büntetőpont összeszedéséhez elég egyetlen eset, amelyben a dánt látják felelősnek, így a Haas pilótája akár már Imolában is bajba kerülhet. Ráadásul Magnussen akkor sem nyugodhat meg, ha ezúttal sikerülne tiszta hétvégét futnia, hiszen az első pontjai csak jövő márciusban évülnek el, vagyis az év végéig a határon fog táncolni.
A dán a pénteki első szabadedzésen biztosan a bokszfalról lesz kénytelen figyelni az eseményeket, hiszen Oliver Bearman kap lehetőséget a helyén, és nagy valószínűség szerint az idény egy pontján teljes nagydíjat is kénytelen lesz kihagyni. Ha valóban így történne, nem is kérdés, hogy az amerikai istálló kit ültetne be az autóba helyette…
Bearman mellett Andrea Kimi Antonelliről is szó fog esni a hétvégén, hiszen a fiatal brit tehetség a Formula–2-ben bizonyíthat azt követően, hogy elterjedt az a szóbeszéd, akár már év közben előreléphet a királykategóriába, és a várakozásokon alulteljesítő Logan Sargeantet válthatja a Williamsnél.
Bár Antonelli az érvényben lévő szabályok értelmében nem versenyezhetne az F1-ben, amíg nem tölti be a 18. életévét, az FIA már kapott felmentési kérelmet, ami jól mutatja, van alapja a híreszteléseknek.
Albon marad a Williamsnél
Noha Alexander Albon szerződése eredetileg 2025 végéig szólt a Williamsszel, az előző szezonban mutatott fantasztikus teljesítménye után több élcsapattal, köztük a Red Bull-lal is szóba hozták, és a versenyző is nemegyszer utalt rá, adott esetben nyitott a jövőjét illetően. A grovei-ak szerda délelőtti bejelentése értelmében viszont nem mostanság fog sor kerülni csapatváltásra, hiszen Albon többéves hosszabbítást írt alá.
Az idén eddig pont nélkül álló pilóta elmondta, tudja, hogy ez hosszú távú projekt, de hisz benne, és szeretne a szerepet vállalni abban, hogy a Williams visszatérjen a mezőny élére. A thaiföldi szerződéshosszabbításával egy név tehát biztosan lekerült a Red Bull, illetve a Mercedes listájáról is, és egyre inkább szegeződik minden szempár Sainzra a pilótapiacon.
Míg a spanyol kivár, Adrian Newey jövője folyamatos beszédtémát jelent, a Red Bulltól távozó tervezőzseni a mostani versenyhétvégét megelőzően beszélt először nyíltan arról, hogy hiába érzi magát fáradtnak, nem szeretne hátat fordítani a Formula–1-nek, így nagy valószínűség szerint fogja még új csapatnál kamatoztatni a tudását. Ugyan valamennyi alakulat örülne, ha sikerülne megszereznie a szakembert, és többen fel is vették a kapcsolatot vele, egybehangzó sajtóértesülések szerint a Ferrari lehet a befutó.
A fekete hétvégére emlékezve
Roland Ratzenberger és Ayrton Senna harminc évvel ezelőtt Imolában vesztette életét, a szomorú évforduló előtt tisztelegve több rendezvényt és eseményt is tartottak a hétvége felvezetéseként. Pierre Gasly a brazil legenda első versenygépét, az 1984-es Tolemant vezethette a Brit GP-nak otthont adó Silverstone-ban, míg a visszavonult Sebastian Vettel Senna 1993-ban használt autója volánja mögött foglalhat helyet a vasárnapi pilótaparádé után. A négyszeres világbajnok vezetésével a mezőny a pályán is végig fog sétálni, és megáll a Tamburello-kanyarnál, míg többen különleges sisakfestésekkel tisztelegnek a brazil emléke előtt.
MI VÁRHATÓ AZ EMILIA ROMAGNAI NAGYDÍJON?
Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a hetedik állomás Imola, ahol a negyedik Emilia-romagnai Nagydíjat rendezik meg. A legendás helyszín hosszas kihagyást követően 2020-ban tért vissza a versenynaptárba, futamot ugyanakkor kétszer tudott rendezni az elmúlt három évben, mivel tavaly az áradások ellehetetlenítették a Grand Prix megtartását.
A mezőny tehát egyéves kényszerszünet után csaphat össze újra a 4909 méter hosszú pályán, amelyen az időjárás már 2021-ben, illetve 2022-ben is közbeszólt. A legfrissebb időjárás-jelentések szerint ez most hétvégén sem lesz másképp, hiszen van esély rá, hogy a vasárnapi verseny során megérkezik az eső, ami komoly izgalomfaktort jelent.
Az esetleges csapadék mellett a nyomvonalat övező bukótereknél végrehajtott változtatások is érdekesebbé tehetik a hétvége alakulását, hiszen egy-egy hibáért jóval nagyobb árat kell majd fizetni. A 9-es, a 12-es, valamint a 13-as kanyarnál kisebb lett, míg a 14-es és a 15-ös kanyarnál teljesen eltűnt az aszfaltozott bukótér, utóbbi részekre kavicságy került. Emellett számos kanyarban módosultak a kerékvetők is, így összességében jóval kisebb tere lesz a versenyzőknek a hibázásra.
Ami az elmúlt három Emilia-romagnai Nagydíj eredményeit illeti, Lewis Hamilton és Verstappen osztozik a győzelmeken, a hétszeres világbajnok 2020-ban, míg a címvédő 2021-ben és 2022-ben nyert. Érdekesség, hogy a három győzelem közül mindössze egy született pole pozícióból, a legutóbbi, a visszatérés utáni első évben Valtteri Bottas, míg a másodikban Hamilton rajtolt az élről. Sikert az első helyen kívül a második és a harmadik hozott.
Ami a jelenlegi formát illeti, Verstappennek minden esélye megvan rá, hogy sorozatban harmadszor is nyerjen a helyszínen, igaz, a várakozások szerint nem lesz olyan könnyű feladata, hiszen a Ferrari és a McLaren is nyomást helyezhet rá, miközben az eső is megkeverheti a kártyákat.
4. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ | |
Május 17., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 13:30–14.30 |
2. szabadedzés | 17.00–18.00 |
Május 18., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 12.30–13.30 |
Időmérő | 16.00–17.00 |
Május 19., VASÁRNAP | |
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja: | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | Május 26., 15.00 |
Kanadai Nagydíj, Montreal | Június 9., 20.00 |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | Június 23., 15.00 |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 5 | 5 | 5 | 2 | 136 |
2. | Sergio Pérez | - | 4 | 6 | - | 103 |
3. | Charles Leclerc | - | 3 | 6 | 2 | 98 |
4. | Carlos Sainz | 1 | 3 | 5 | - | 83 |
5. | Lando Norris | 1 | 3 | 6 | - | 83 |
6. | Oscar Piastri | - | - | 5 | - | 41 |
7. | George Russell | - | - | 5 | - | 37 |
8. | Fernando Alonso | - | - | 6 | 1 | 33 |
9. | Lewis Hamilton | - | - | 5 | - | 27 |
10. | Cunoda Juki | - | - | 3 | - | 14 |
11. | Lance Stroll | - | - | 2 | - | 9 |
12. | Oliver Bearman | - | - | 1 | - | 6 |
13. | Nico Hülkenberg | - | - | 3 | - | 6 |
14. | Daniel Ricciardo | - | - | 1 | - | 5 |
15. | Esteban Ocon | - | - | 1 | - | 1 |
16. | Kevin Magnussen | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Red Bull-Honda RBPT | 239 |
2. | Ferrari | 189 |
3. | McLaren-Mercedes | 122 |
4. | Mercedes | 64 |
5. | Aston Martin-Mercedes | 42 |
6. | RB-Honda RBPT | 19 |
7. | Haas-Ferrari | 7 |
8. | Alpine-Renault | 1 |
9. | Williams-Mercedes | 0 |
10. | Sauber-Ferrari | 0 |