Eseménydúsan alakult Kína visszatérésre, az első és egyetlen szabadedzés után az új szabályok értelmében péntekre előrehozott sprintidőmérőn is lángra kapott a fű, ráadásul utóbbi eseményen az eső is megérkezett a harmadik szakaszra, ami meglehetősen izgalmas végjátékot hozott. A versenyzők sorra hibáztak és csúszkáltak a nehéz körülmények között: Charles Leclerc megforgott és a falat is eltalálta, míg Max Verstappen és Lando Norris is vesztett el kört pályakiszélesítés okán.
A McLaren britje így sokáig nem is rendelkezett mért körrel, és az utolsó pillanatokban hiába futotta meg a legjobb időt, úgy tűnt, ez nem fog változni, hiszen pályakiszélesítés miatt azt a körét is törölték. Nem sokkal később azonban újra az időlista élén találta magát, hiszen a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) jelezte, visszaadja a korábban elvett 1:57.940-es körét, aminek révén ő várhatja az élről a piros lámpák kialvását a szombati sprintversenyen.
Mint utóbbi kiderült, a brit nem is a gyors körén, hanem az azt felvezetőn csúszott túl az utolsó kanyarban, ami a csapatfőnök, Andrea Stella elmondása szerint közel három tizedmásodperces veszteséget jelentett a versenyzője számára. „Talán az állhatott a háttérben, hogy a gyors körét megelőző kör végén kiszélesítette a pályát az utolsó kanyarnál, és azt gondolhatták, hogy ennek hatása lehetett a következő körére, ami történetesen a pole pozíciót érő kör volt. Az a köre viszont teljes mértékben tiszta volt. Az FIA magától határozott úgy, hogy visszaadja. Azzal, hogy lecsúszol az utolsó kanyarban, sebességet, hatékonyságot vesztesz. Lando közel három tizedet bukott amiatt, hogy lecsúszott az előző körén az utolsó kanyarban.”
Norris nem tudja, milyen esélyei lehetnek a szombati minifutamon, aminek végén nyolc pontot kap a győztes. „Nagyon boldog vagyok, óriási köszönet a teljes csapatnak. Nehéz volt. Mindig ideges vagy az ilyen megmérettetések előtt, főleg, amikor időmérőről van szó, és tudod, hogy esni fog. Száraz pályán elégedett voltam, úgy éreztem, jó helyzetben vagyunk, szóval kissé feszült lettem. A körülmények miatt muszáj volt kockáztatnod, és keményen kellett nyomnod annak érdekében, hogy a megfelelő tartományba hozd a gumikat."
„Gyors voltam, de mindig utolértem a Ferrarikat, szóval vissza kellett vennem. Az első két köröm egyáltalán nem alakult jól, de az utolsót összetettem, és elég jó volt ahhoz, hogy megszerezzem a pole-t. Szóval elégedett vagyok, kár, hogy ez nem a hagyományos időmérő volt, de boldog vagyok. Összesen három köröm volt, az első kettőt elvettem, így mindent vagy semmit mentalitással vágtam neki az utolsó próbálkozásomnak. Ugyanakkor egyre vizesebb lett a pálya, szóval az utolsó körömet sokkal rosszabb körülmények között futottam meg. Elkövettem kisebb hibákat, és fel is úszott az autó, de jó szórakozás volt. Kellemes meglepetés volt, hogy végül az élen végeztem, és remek kezdő pozíciót jelent szombatra."
„Fogalmam sincs, mit hoz a sprintverseny. Elvégeztük reggel a házi feladatunkat, futottunk egymást követő köröket, de minden az időjárástól függ. Van esély rá, hogy újra esni fog. Ha hasonlóak lesznek a körülmények, eléggé jó esélyünk lehet, de a futam más, mint egy időmérő. Biztos vagyok benne, hogy a folytatásban szorosabb lesz, a tempónk ugyanakkor száraz és vizes körülmények között is jó, szóval remek helyzetben vagyunk. Kissé meglepett az eredmény, de nagyon boldog vagyok, a csapat jó munkát végzett, jó érzés vezetni az autót, és én is jól érzem magam, ami kifizetődik."
Egy ideig úgy tűnt, Hamilton szerezheti meg az elsőséget, ám miután honfitársa visszakapta a korábban elvett körét, visszaszorult a második helyre. A hétszeres világbajnok azonban így sem lehet csalódott, hosszú idő után tudta egy körön felülmúlni a csapattársát, és igazán jó tempót mutatott. A Mercedes versenyzője bízik benne, hogy a folytatásban is hasonlóak lesznek a körülmények, hiszen úgy érzi, esős időben akár a mezőny elejében is zárhatnak.
„Elég nehéz volt, nem igazán volt tapadás, de boldog vagyok. Amint láttam, hogy esni fog, izgatottá váltam, mivel száraz pályán nem voltunk elég gyorsak, így tudtam, hogy az eső lehetőséget teremthet, és az autó életre kelt. Minden attól függ, milyen körülmények lesznek, ha a mostanihoz hasonló, akkor van esélyünk rá, hogy valahol az elejében végezzünk. Azonban ha száraz lesz idő, a Ferrari és a Red Bull is elénk kerül, de talán egyeseket magunk mögött tudunk tartani.”
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy gondolja, a megfelelő gumielőkészítés nagy szerepet játszott az erős körben. „Jól készítettük elő a gumikat az utolsó körre. A megfelelő tartományban voltak, ami nagyszerű vezetéssel ezt a köridőt eredményezte. Meglesz a tempónk. Nem hiszem, hogy a Red Bull ellen elég lesz, de a McLaren ellen az lehet. Ugyanakkor nem igazán áll rendelkezésünkre adat, így könnyen előfordulhat, hogy sokkal gyorsabbak lesznek nálunk, és ennek a fordítottja is."
Az osztrák nem csinált nagy ügyet Norris visszaadott köréből sem. „Nem ismerem még a részleteket, csak annyit láttam, hogy négy kerékkel letért a pályáról. De őszintén, ezzel igazából csak időt vesztett, szóval ennél gyorsabb is lehetett volna."
Fernando Alonso a harmadik helyet szerezte meg az Aston Martin volánja mögött. „Elég stresszes volt! Az első szakaszban figyeltük az előrejelzéseket, és láttuk, hogy közeledik az eső. Akkor még sikerült javulnunk, ám a második szakaszban nem voltunk túl versenyképesek száraz pályán. Végül elkezdett esni, és minden kör más volt. Ahogyan a gumik egyre jobbak lettek, úgy lettek egyre rosszabbak a körülmények. Elég nehéz volt megítélni a tapadási viszonyokat, de nagyon örülök az eredménynek.”
Verstappen négy pole pozícióval a háta mögött érkezett meg az idény ötödik állomására, és úgy festett, minden esélye megvan az újabb sikerre, főleg, hogy még a sprintidőmérő második szakaszát is sikerült az élen zárnia. Az eső megérkezése után azonban teljesen elveszett, többször is hibázott, és két körét is elvették pályakiszélesítés miatt. A címvédő a negyedik helyet szerezte meg, s lemaradása több mint két másodperc volt az élen záró Norris mögött.
„Hihetetlenül csúszott, nagyon szenvedtem a gumik felmelegítésével, és ezért meglehetősen nehéz volt a pályán tartani a kocsit. Nem is igazán sikerült végül, így olyan érzés volt, mintha jégen vezettem volna. Ezért meg is érdemeljük, hogy ott végeztünk, ahol. Nem igazán működött vizes körülmények között hiába tűntünk erősnek előtte száraz pályaviszonyok mellett. Nem ideális a belső ívről rajtolni itt, sokkal kisebb a tapadás a pálya bal oldalán, mint a jobbon, de meg kell próbálnunk a lehető legjobban elrugaszkodni. Aztán elég hosszú etap fog előttünk állni, ami izgalmassá teszi a sprintfutamot."
A hazai pályán versenyző Csou Kuan-jü bejutott a sprintkvalifikáció utolsó szakaszába, és a tizedik rajtkockát szerezte meg. „Nagy megkönnyebbülés. Rendkívül boldog vagyok, elég nagy nyomás volt rajtam a hétvége előtt. A szurkolók természetesen nagy elvárásokkal érkeztek meg, szóval nagyszerű érzés, hogy először hazai pályán, az első napomon sikerült eljutnom az SQ3-ig. Mielőtt beszállok az autóba, minden alkalommal látom a rajongókat, ahogyan buzdítanak, szóval örülök neki, hogy sikerült legalább ilyen eredménnyel szolgálnom nekik azok után, hogy itt ülnek az esőben."
A Ferrari számára nem alakult túl jól a sprintkvalifikáció vége, versenyzői szemlátomást szenvedtek a gumik felmelegítésével, s Charles Leclerc egy ponton el is vesztette az irányítást az autója felett, aminek következtében megforgott és még a falat is eltalálta. Bár a monacói tudta folytatni, az első szárnya sérült, és csapattársa, Carlos Sainz Jr. is úgy érezte, könnyen csapattársa sorsára juthatott volna.
„Elég sokat vártunk a bokszutcában a köztes esőgumin, eléggé lehűlt, és ezt követően Charles és én is szenvedtem azzal, hogy felmelegítsem. Szerencsés vagyok, hogy én nem forogtam meg. Nem alakult jól az SQ3, de úgy érzem, az ötödik helyemmel megmentettem a napot"– magyarázta a spanyol pilóta, aki azt is megosztotta, nem elégedett a száraz pályás beállításaival, de örül neki, hogy az új szabályok értelmében még lesz lehetősége finomítani a két fő esemény előtt.
„A sprintfutam reggel lesz, aztán újra kinyit a parc fermé, és módosíthatunk az autón. Én nagyon szeretnék néhány változtatást végrehajtani, mivel egyáltalán nem érezem magam kényelmesen a kocsiban. Van néhány ötletem arra, hogyan tudnám jobbá tenni az autót az időmérőre. A sprintfutam azonban a túlélésről fog szólni, abból kell főznünk, amink van az ötödik helyről.”
17. KÍNAI NAGYDÍJ | |
ÁPRILIS 19., PÉNTEK | |
Szabadedzés | 1. Stroll 1:36.302 |
Sprintidőmérő | 1. Norris 1:57.940 |
ÁPRILIS 20., SZOMBAT | |
Sprintfutam | 5.00–6.00 |
Időmérő | 9.00–10.00 |
ÁPRILIS 21., VASÁRNAP | |
A verseny (56 kör, 305.066 km) rajtja | 9.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Miami Nagydíj, Miami | Május 5., 22.00 |
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | Május 19., 15.00 |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | Május 26., 15.00 |