A Ferrari meghiúsítja az újabb kettős Red Bull-győzelmet?

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2024.03.21. 14:31
A Ferrari ezúttal szétválasztja a Red Bullokat? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2024-es Formula–1-es világbajnokság, a harmadik állomás Melbourne, ahol a 38. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg. A Red Bull és Max Verstappen ezúttal is fő esélyesnek számít, míg a Ferrari újra a dobogót célozta meg. Carlos Sainz Jr. visszatér a rajtrácsra a vakbélműtétje után, míg a Mercedes bízik benne, hogy ezúttal sikerül jobb teljesítményt nyújtania.

Valós esély van rá, hogy Verstappen távozik a Red Bulltól?

Max Verstappen lehengerlő formában van a pályán, az előző húsz versenyen mindössze egyetlen alkalommal nem állhatott fel a dobogó felső fokára, a 2023-as Szingapúri Nagydíjon, ahol ötödikként rangsorolták. Az akkori, tíz futamot felölelő szériáját megszakító Carlos Sainz Jr.-győzelem óta a holland zsinórban újabb kilenc helyszínen aratott diadalt, ami azt jelenti, hogy ha a most hétvégén rendezendő Ausztrál GP-n is elsőként szeli át a célvonalat, akkor beállítja a saját maga által felállított, sorozatban megszerzett legtöbb győzelmi rekordot.

A pályán kívül azonban már nem ilyen egyszerű a helyzet, és nem a teljesítménye, hanem a Red Bullt körüllengő botrányok jelentik a fő beszédtémát a paddockban és a világsajtóban is. A szexuális zaklatással vádolt csapatfőnök, Christian Horner ügye ugyanis tovább gyűrűzik, ami egyre nagyobb betekintést ad a „vörös bikáknál” dúló belső hatalmi harcba is, amely több „vezéráldozattal” is járhat.

A frontvonalak egyre erőteljesebben látszanak körvonalazódni, és édesapja után a címvédő Max Verstappen is nyilvánosan foglalt állást. A holland a szaúdi versenyhétvégén egyértelművé tette, kizárólag úgy hajlandó folytatni, ha Helmut Marko marad a Red Bullnál. Nem ez volt az első alkalom, hogy a holland kiállt a tanácsadó mellett, a versenyző már az előző év végén is jelezte, az osztrák személye elengedhetetlen számára a csapatnál.

Bár néhány héttel ezelőtt híre ment, hogy Verstappen 2028 végéig érvényes szerződésében van egy Markóhoz köthető kilépési záradék, a legfrissebb sajtóértesülések szerint az említett függelék csak nemrég, nagyjából a híresztelések felröppenése előtt került be a kontraktusba, ráadásul Horner tudta nélkül, ami tovább árnyalja a most zajló belharcot.

A csapatfőnököt nyilvánosan kritizáló és korábban lemondásra felszólító Jos Verstappen elmondása szerint fiának egyáltalán nem tetszik a jelenlegi helyzet, és a sok kérdezősködés, mivel szeretne százszázalékosan a versenyzésre koncentrálni. A címvédő ugyanakkor most hétvégén sem tudja majd elkerülni a kényelmetlen kérdéseket, főleg, a legutóbbi fejlemények tükrében.

Az esetleges távozásáról szóló pletykák ezzel egy időben folyamatosan erősödnek, és a paddockban már arról pusmognak, egyre nagyobb a valószínűsége annak, hogy Verstappen valóban a Mercedeshez tart. Ha a holland esetleges csapatváltása nem lenne elég, a Bild információi szerint a tervezőzseni Adrian Newey is új lehetőségekben gondolkozik –  források szerint jelenleg a Ferrarival folytat tárgyalást…

Sainz visszatér, a Ferrari közelít a Red Bullhoz

A Red Bullban fokozódó hatalmi harc mellett Oliver Bearman káprázatos Formula–1-es  bemutatkozása szolgáltatta a legnagyobb sztorit Szaúd-Arábiában. A 18 éves pilóta csütörtökön a Formula–2-ben szerzett pole pozíciót, míg pénteken a vakbélműtéten áteső Carlos Sainz Jr. helyén bizonyított a királykategóriában, és maradt le épphogy a Q3-ba jutásról.

A brit a tizenegyedik rajtkockából elrugaszkodva hetedikként szelte át a célvonalat, és mély benyomást tett a teljes sportágra. A fiatalt a többség legkésőbb jövőre a mezőnybe szeretné látni, azonban a Ferrari csapatfőnöke, Frédéric Vasseur figyelmeztetett, a versenyzőnek még sokat kell tanulnia, és az F2-ben is bizonyítania kell, mielőtt a következő lépésről esne szó. A francia szakember emellett jelezte, Bearman számára jelenleg nincs hely a Scuderiánál, és hangsúlyozta, a Hamilton utáni időkről sem szeretne még beszélni, hiszen a hétszeres világbajnok még hozzá sem fogott a munkához a csapatnál.

Bár egy ideig kérdéses volt, hogy Sainz visszatérhet-e Melbourne-ben a versenyzéshez, a jelek szerint minden akadály elhárult előtte, így a brit csak abban az esetben juthatna újabb lehetőséghez, ha a spanyol mégsem érezné jól magát a nyitó nap végén. Bearmannek így nagy valószínűség szerint újra az F2-es mezőnyben kell teljesítenie, s nagy kérdés lesz, hogyan fogja kezelni a rá irányuló megnövekedett figyelmet és elvárásokat.

Ami a Ferrari teljesítményét illeti, Sainz mindenképpen bízik benne, hogy zökkenőmentesen alakul a visszatérése, hiszen a Scuderia jelenleg egyértelműen a második erőt képviseli, és Ausztráliában is remek esélyekkel szállhat harcba a dobogóért. A 2025-re ülést kereső pilóta számára fontos lenne, hogy minél több jó eredménnyel hívja fel magára a figyelmet, hiszen sokkal jobb helyzetbe kerülhetne a tárgyalások során, persze, ő is tisztában van vele, hogy az egészsége a legfontosabb. 

Hiába a koncepcióváltás, a Mercedes egy helyben toporog

A Mercedes 2014 és 2021 között sorozatban nyolc konstruktőri bajnoki címet szerzett meg, ám a 2022-es szabályváltozások óta mindössze egyszer, a 2022-es Brazil Nagydíjon tudott győzedelmeskedni. Az „ezüstnyilak” sikertelen időszaka így már csaknem másfél évre nyúlik vissza, és hiába a tél folyamán végrehajtott koncepcióváltás, úgy tűnik, nem mostanában lesz valós esélye nyerni, és teljes kudarcba fulladhat számára a 2025 végéig érvényben lévő szabályciklus.

A német alakulat azzal a céllal vágott neki az évnek, hogy a Red Bull legközelebbi riválisává váljon, és csökkentse a lemaradását, ám viszonylag hamar szembesült vele, hogy normális körülmények között egyelőre a dobogó is elérhetetlen a számára. A W15-ös főleg a gyors kanyarokban szenvedett, és sok időt vesztett ezeken a szakaszokon a vetélytársakkal szemben, miközben a pattogás is újra felütötte a fejét.

A hétvégét követően a vezető versenymérnök, Andrew Shovlin elismerte, alapvető gondok vannak az autóval, míg Lewis Hamilton a változtatásokat sürgette, és kijelentette, úgy érzi, mintha megragadtak volna egy szinten, és onnan nem igazán tudnak előrelépni.

A csapatfőnök, Toto Wolff ugyanakkor most némileg bizakodóbban tekint előre az Ausztrál Nagydíjra, annak ellenére is, hogy a melbourne-i pálya is bővelkedik gyors kanyarokban. Az osztrák úgy érzi, az adatok kiértékelése után talán sikerült rájönniük, hogyan hozhatnának ki többet a versenygépből, és bízik benne, hogy ezúttal fenn tudják tartani a lendületet a teljes hétvége során, hiszen Szahírban és Dzsiddában is viszonylag erősen kezdtek, majd az ellenfelek elhúztak mellettük a folytatásban.

A probléma több szakértő szerint ugyanakkor mélyebben gyökeredzik, és nem magával az autóval van elsődlegesen gond, hanem a csapattal, amely úgy tűnik, nem tudja megérteni a jelenlegi szabályrendszert. Sajtóértesülések szerint a Mercedes is érzi, hogy vérfrissítésre lehet szüksége, és a Ferraritól két szakembert, a Haasnál jelenleg kölcsönben dolgozó Simone Restát, valamint Enrico Sampót is elcsábította – ők várhatóan a kényszerpihenő letöltése után 2025-től állhatnak munkába.

MI VÁRHATÓ AZ AUSZTRÁL NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a harmadik állomás az Albert Park, ahol a 38. Ausztrál Nagydíjat rendezik meg. Az 5728 méter hosszú pálya 14 kanyart, illetve több gyors szekciót foglal magába, miközben legutóbb a 2022-es verseny előtt esett át több módosításon, melynek keretein belül a teljes nyomvonalat újraaszfaltozták. 

Tavaly Verstappen, Hamilton és Alonso osztozott a dobogón Melbourne-ben (Fotó: AFP)

Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton számít a legsikeresebbnek az aktív versenyzők közül, a brit nyolc ízben indulhatott az élről, és kétszer állhatott fel a dobogó felső fokára. Rajta kívül a mostani mezőnyből két pilóta, Charles Leclerc (2022) és Verstappen (2023) ért el már pole pozíciót, akik az adott évben győzedelmeskedtek is a helyszínen. Mellettük Valtteri Bottas és Fernando Alonso mondhatja még el magáról, hogy győzedelmeskedett az Albert Parkban, a spanyol a második bajnoki évében, 2006-ban, míg a finn 2019-ben látta meg elsőként a kockás zászlót.

Ami a jelenlegi formát illeti, kétségtelen, hogy a Red Bull és Verstappen számít a favoritnak, míg a legközelebbi rivális ezúttal is a Ferrari lehet. Sainz Szahírban, míg Leclerc Dzsiddában futott be a két Red Bull mögött, így az egyik legnagyobb kérdés az lesz, a Scuderiának most sikerül-e beékelődnie a Verstappen, Pérez kettős közé. A mexikói eddig egyszer, 2022-ben állhatott dobogóra, akkor második lett, míg egy évvel ezelőtt az ötödik pozícióban ért be a célba.

A lepattanóért a McLaren és a Mercedes szállhat a legjobb esélyekkel harcba, előbbinél a hazai pályán versenyző Oscar Piastri bízik benne, hogy minél jobb eredménnyel örvendeztetheti meg a kilátogató szurkolókat, míg utóbbi abban reménykedik, sikerült némileg előrelépnie a szaúdi, csalódást keltő verseny után. Az Aston Martintól inkább az időmérőn lehet számítani jó eredményre, míg a futamon Alonsónak szüksége lesz szerencsére ahhoz, hogy esélye nyíljon a pódiumra. 

Bár normális körülmények között az említett öt csapat fogja valószínűleg elfoglalni a pontszerző helyeket, Lance Stroll teljesítménye kérdéses, ráadásul Melbourne-ben számos alkalommal fulladt már káoszba a futam, elég csak az előző évi nagydíjhoz visszatekinteni, amely majdnem 3 órásra nyúlt.  

Stratégiai szempontból érdemes megemlíteni, hogy éles körülmények között is előkerül a leglágyabb keverék, hiszen a hivatalos beszállító, a Pirelli a C3-as, C4-es, valamint a C5-ös gumikat hozta el Melbourne-be. A csapatok az idei versenygépekkel meglehetősen kevés adatot gyűjtöttek eddig a legpuhább abroncson, mindössze 140 kilométert tettek meg rajta a háromnapos téli teszt során.

Ez azért érdekes, mert egy évvel ezelőtt még a C4-es volt a hétvégén elérhető leglágyabb gumi, és a csapatok zöme csak a futam legvégén, a piros zászlós megszakítás után  tette fel a keveréket. A tavalyi verseny egyébként összesen három biztonsági autó szakaszt és piros zászlós megszakítást, két álló-, valamint egy gördülő rajtot foglalt magába.

A versenyhétvége programja közép-európai idő szerint péntek hajnalban veszi kezdetét az első szabadedzéssel.

38. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
MÁRCIUS 22., PÉNTEK
1. szabadedzés2.30–3.30
2. szabadedzés6.00–7.00
MÁRCIUS 23., SZOMBAT
3. szabadedzés2.30–3.30
Időmérő6.00–7.00
MÁRCIUS 24., VASÁRNAP
A verseny (58 kör, 306.124 km) rajtja5.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Japán Nagydíj, SzuzukaÁprilis 7., 7.00
Kínai Nagydíj, SanghajÁprilis 21., 9.00
Miami Nagydíj, MiamiMájus 5., 22.00


 

 

Legfrissebb hírek

„Meg fogtok lepődni, milyen gyors lesz a Ferrari ezen a hétvégén" – Norris nem gondolja, hogy előnyben van a McLaren

F1
6 órája

Marko szerint csak „B-kategóriás”, Alonso úgy véli, a legjobb újonc Bortoleto 2025-ben

F1
7 órája

„Sok hazai nagydíjra készülök" – Doohan nem foglalkozik a Colapintót érintő pletykákkal

F1
10 órája

Hajlékony szárnyak, monacói dupla kiállás, eltörölt pluszpont – így változnak a szabályok a 2025-ös idényre

F1
12 órája

Jöjjön a többcsapatos hajsza a világbajnoki címekért a Formula–1-ben!

F1
17 órája

Újabb izgalmas év várhat ránk – F1-es versenynaptár infografikán

Képes Sport
Tegnap, 16:01

Ha klasszikus F1-es nyitány, akkor Melbourne!

F1
Tegnap, 10:40

Oscar Piastrival szerződést hosszabbított a McLaren – hivatalos

F1
Tegnap, 10:23
Ezek is érdekelhetik