Ilyen volt a 2023-as világbajnoki idény – ilyen lehet 2024-ben a száguldó cirkusz

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2024.01.07. 11:21
null
Max Verstappen 2023 után 2024-ben is a Formula–1 királya maradhat (Fotók: AFP, Árvai Károly, Red Bull)
A mögöttünk hagyott F1-es idény meglepetésre minden idők legnagyobb versenyzői dominanciát hozta, emellett viszont számos érdekességet is tartogatott. Lássuk, mi történt az elmúlt 12 hónapban, illetve mi várhat a rajongókra 2024-ben.

 

EZT HOZTA AZ ELŐZŐ IDÉNY

VERSTAPPEN LETAROLTA A MEZŐNYT
Az előző évadot megelőzően naivan még abban reménykedtünk, 2023 többszereplős vb-harcot hozhat egészen az idény végéig, ehhez képest már a nyáron nyilvánvalóvá vált, hogy Max Verstappennek nincs ellenfele. Noha a Red Bullon belül Sergio Pérez egy ideig tartotta vele a lépést, a mexikói hamarosan teljesen elvesztette a fonalat, így a címvédő csak nyert, nyert és nyert. A 22 nagydíjon aratott 19 futamgyőzelem nemcsak abszolút értékben rekord, hanem arányaiban is: a 86 százalék feletti mérleget még akkor sem tudta megközelíteni senki, amikor jóval kevesebb versenyből állt egy évad. De Verstappen 10-es győzelmi sorozata, 575 pontja, 1003 élen töltött köre, 21 dobogója és hat mesterhármasa szintén csúcs, amit nagyon nehéz lesz megdönteni a jövőben. Ezeket a számokat többek között annak köszönhetően érte el, hogy akkor sem dőlt hátra, amikor hat vasárnapi nagydíjjal a vége előtt már biztossá tette harmadik vb-címét – a maradék futamokon is domináns teljesítményt nyújtott.     

A RED BULL AZ F1-TÖRTÉNELEM EGYIK LEGJOBB AUTÓJÁT ALKOTTA
Max Verstappen hihetetlen rekordjai természetesen nem jöhettek volna össze a történelem egyik legjobb F1-es autója, a Red Bull RB19 nélkül. A Milton Keynes-i istálló már tavaly is nagyon erős konstrukciót alkotott, de azt gondoltuk, a többiek a 2022-es hibáikból tanulva jobban megszorongatják a bajnokcsapatot. Nos, ennek épp az ellenkezője történt, hiszen még nagyobb lett a teljesítménybeli különbség, ami pontokban még inkább megmutatkozott, mert az erősorrend második helyén folyamatosan váltották egymást az istállók. A Red Bull a 22 nagydíjból csupán egyet nem nyert meg, ami 95 százalék feletti hatékonyságot jelent – természetesen ilyen mutatót korábban senki sem ért el. Szintén rekord a 14-es győzelmi sorozat, a 860 pont és az 1149 élen töltött kör, de olyan sem fordult elő még soha, hogy egy istálló megnyerje az adott évad első 14 futamát. A csapat egyedül Szingapúrban fogott mellé, így a százszázalékos győzelmi mérleget továbbra sem tudta senki elérni.


ALONSO A HUSZADIK IDÉNYÉBEN IS BIZONYÍTOTT

Finoman szólva merész húzás volt Fernando Alonsótól, amikor 2022 nyarán aláírt az akkor a konstruktőri tabella utolsó előtti helyén szerénykedő Aston Martinhoz, ám az élet a spanyol klasszist igazolta. A silverstone-i csapat ugyanis kiváló autóval kezdte az idényt, amellyel Alonso sorra szerezte a dobogós helyeket, meg sem állva nyolcig. Noha időközben betöltötte 42. életévét, simán hozta huszonéves ellenfelei szintjét, csapattársát, Lance Strollt pedig valósággal ízekre szedte. A kétszeres világbajnok kicsivel jobb stratégiával megnyerhette volna a Monacói Nagydíjat – az a vereség azért is volt fájó, mert az idény második felében az Aston Martin visszacsúszott az erősorrend ötödik helyére. Alonso zsenialitását mutatja, hogy a tabellán ennek ellenére is a negyedik helyen végzett – ennél előkelőbb pozíciót épp tíz évvel azelőtt, 2013-ban ért el, amikor második lett a Ferrari színeiben. Teljesítményével bebizonyította, hogy a modern kori F1-ben is el lehet érni szép sikereket bőven negyven felett.

KÁOSZ AZ ALPINE-NÁL, FELTÁMADÁS A MCLARENNÉL
Az Alpine szokás szerint nagy reményekkel kezdte az évadot, de az autó sem teljesítményben, sem megbízhatóságban nem hozta a kívánt szintet. A Renault-csoportot vezető Luca de Meo ezért drasztikus eszközökhöz nyúlt: nemcsak az F1-es istálló vezérigazgatóját, Laurent Rossit rúgta ki, hanem a csapatfőnök Otmar Szafnauert és a sportigazgató Alan Permane-t is. A probléma az, hogy a sokadik újrakezdés megint évekre visszavetheti az alakulatot a többiekhez képest, pedig a háttérben Szafnauer már gőzerővel építette a jövőt. Sokkal biztatóbb évet zárt a McLaren, mert bár az idénykezdet pocsékul sikerült, végül az idényközi fejlesztések több nagydíjon is az erősorrend második helyéig repítették előre a csapatot. A wokingiaknál nagyon bánhatják a gyenge rajtot, mert végig stabil teljesítmény esetén a konstruktőri tabella második helye is elérhető lett volna. A McLaren végül kilenc dobogós helyezést ért el 2023-ban, és bombaerős technikai stábját látva jövőre a futamgyőzelmet is megcélozhatja.


ÚJABB SIKERES MAGYAR NAGYDÍJ – IMMÁR 38. ALKALOMMAL

Szinte hihetetlen, hogy a Hungaroringen megszakítás nélkül már a 38. Magyar Nagydíjat bonyolították le sikeresen – a pályákat tekintve ennél hosszabb sorozattal csak Monza büszkélkedhet. Magyarország most már szerves része a Formula–1-nek, amit az is mutat, hogy több olyan idény volt, amelyben hazánk szerepelt a menetrendben, mint amelyben nem. És jó hír, hogy a sikersztori tovább folytatódik, mert az illetékesek a tavalyi Magyar Nagydíj hétvégéjén bejelentették, hogy 2032-ig szerződést hosszabbítottak, vagyis a verseny jövője is biztosítva. Szinte már mondani sem kell, hogy a tavalyi hétvége is telt házas volt a Hungaroringen, és Max Verstappen nálunk is adott okot a Hollandiából érkező tömegeknek az ünneplésre: a második helyről indulva simán győzött. Az egyetlen izzasztó pillanatot akkor élte át, amikor a dobogós ünneplés közben a felelőtlen Lando Norris eltörte herendi trófeáját, igaz, ez a történet is happy enddel zárult, mert a holland később átvehetett egy ép porcelánt. A Red Bull év végi videójában egyébként a törött és a sértetlen herendit is büszkén állították ki a többi díj mellé.


VÁLTOZÁSOK A MEZŐNYBEN ÉS A VERSENYNAPTÁRBAN

Az eredeti tervek szerint már tavaly is 24 nagydíjhétvége alkotta volna a menetrendet, ám ahogy a Covid-járvány 2020-as kitörése óta mindig, az élet ezúttal is felülírta a terveket. Az már nem is okozott különösebb meglepetést, hogy a pandémia miatt Kína sorozatban negyedszer sem vállalta a nagydíjrendezést, az viszont tragikus fordulatot jelentett, hogy a térségben pusztító árvíz miatt az imolai verseny is elmaradt.A természeti katasztrófa emberéleteket is követelt, így mind az F1, mind pedig a csapatok irányítói egyetértettek a nagydíj törlésével – ezzel „csak” 22 futam maradt a programban. De nemcsak a menetrendben, a mezőny összetételében is akadtak változások, a türelmetlen Helmut Marko ugyanis mindössze tíz futam után eltávolította az AlphaTauritól az újonc Nyck de Vriest. Utódja, Daniel Ricciardo aztán épp belelendült volna, amikor harmadik versenyhétvégéjén eltörte a kezét, így aztán őt öt futamon Liam Lawson helyettesítette. A végig bevethető Cunoda Jukival együtt tehát az AlphaTauri négy versenyzőt „használt” az évben.

A 2023-AS VB VÉGEREDMÉNYE
Versenyzők: 1. Verstappen 575 pont, 2. Pérez 285, 3. Hamilton 234, 4. Alonso 206, 5. Leclerc 206, 6. Norris 205, 7. Sainz 200, 8. Russell 175, 9. Piastri 97, 10. Stroll 74, 11. Gasly 62, 12. Ocon 58, 13. Albon 27, 14. Cunoda 17, 15. Bottas 10, 16. Hülkenberg 9, 17. Ricciardo 6, 18. Csou Kuan-jü 6, 19. Magnussen 3, 20. Lawson 2, 21. Sargeant 1, 22. De Vries 0
Konstruktőrök: 1. Red Bull 860 pont, 2. Mercedes 409, 3. Ferrari 406, 4. McLaren 302, 5. Aston Martin 280, 6. Alpine 120, 7. Williams 28, 8. AlphaTauri 25, 9. Alfa Romeo 16, 10. Haas 12


EZ VÁRHATÓ IDÉN

VERSTAPPENNEK ALIGHA KELL IZGULNIA
A Red Bull őrületes 2023-as fölényének pluszhozadéka is volt az új évadra, hiszen biztos világbajnoki címe tudatában a csapatnál augusztus óta hozzá sem nyúltak a tavalyi autóhoz. Mivel az útkeresésben lévő riválisok nem tehették meg azt a luxust, hogy ilyen hamar a 2024-es projektre csoportosítsák át erőforrásaikat, a Red Bull tekintélyes versenyelőnnyel kezdheti az új idényt. Figyelembe véve, hogy a csapat a fejlesztések nélküli autóval még az előző évad utolsó versenyét is 18 másodperccel nyerte meg, a papírforma újabb domináns évadot vetít előre. A bajnoki izgalmakat tekintve némi bizakodásra adhat okot a 2021-es idény, amely előtt a Mercedes egyeduralkodását láthattuk, akkor azonban néhány aprónak tűnő technikai szabályváltozásnak jelentős hatása lett. Most ilyen apróságokról sem beszélhetünk, vagyis a trónkövetelők vagy csodát tesznek, vagy marad a Verstappen-dominancia – Sergio Péreztől ugyanis most már naivitás lenne azt várni, hogy megszorongatja csapattársát. Bár a remény hal meg utoljára, ezúttal nehéz kapaszkodót találni, mitől lenne majd sokkal izgalmasabb a bajnoki versenyfutás, mint tavaly.dig a csapatok irányítói egyetértettek a nagydíj törlésével – ezzel „csak” 22 futam maradt a programban. De nemcsak a menetrendben, a mezőny összetételében is akadtak változások, a türelmetlen Helmut Marko ugyanis mindössze tíz futam után eltávolította az AlphaTauritól az újonc Nyck de Vriest. Utódja, Daniel Ricciardo aztán épp belelendült volna, amikor harmadik versenyhétvégéjén eltörte a kezét, így aztán őt öt futamon Liam Lawson helyettesítette. A végig bevethető Cunoda Jukival együtt tehát az AlphaTauri négy versenyzőt „használt” az évben.


ŐRÜLT PILÓTAKERINGŐ KÖVETKEZHET

Miközben tavaly Verstappen sorra nyerte a futamokat, a pályán kívül sem volt sok izgalom, minden csapat kitartott aktuális pilótapárosa mellett. A Formula–1 1950 óta íródó történetében először fordul elő, hogy pontosan ugyanolyan összetételű mezőny kezdi el az új idényt, mint amely az előzőt befejezte. Jó hír azonban, hogy idén már tényleg felpezsdül az élet a versenyzőpiacon, mert legalább 13 pilótának az év végén lejár a szerződése. Elméletben természetesen így is előfordulhat, hogy mindenki az aktuális csapatával hosszabbít, ám valami azt súgja, nagy lesz a mozgolódás – csak az a kérdés, mikor dől az első dominó. Az egyik legérdekesebb kérdés az lesz, hogy a Red Bull kitart-e jövőre Sergio Pérez mellett, vagy valaki mást választ Verstappen csapattársának. De a Ferrarinál is képlékeny a helyzet, hiszen mind Charles Leclerc, mind Carlos Sainz kontraktusa csak 2024 végéig érvényes. Szintén kérdés, hogy a 42 éves Fernando Alonso meg tud-e egyezni a folytatásról az Aston Martinnal, a mezőny hátsó felében pedig tényleg vad pilótakeringő alakulhat ki, hiszen Valtteri Bottas kivételével senkinek sincs hosszú távú szerződése (sőt, lehet, hogy a finn pilótának is csak erre az idényre érvényes még).


ÚJ CSAPATNEVEK ÉS ISTÁLLÓVEZETŐK

Azt már jó ideje tudjuk, hogy az Alfa Romeo 2023 után már nem lesz névadója a svájci Sauber-istállónak, ahogy az is régóta ismert, hogy a gárda 2026-tól az Audi gyári csapata lesz. Egy ideig csak az nem volt világos, hogy akkor a két átmeneti idényben hogy hívják majd az istállót, ám január 1-jén erre is fény derült. Bár a többség úgy vélte, újra visszatér a Sauber név az F1-be, a csapat nem akarta veszni hagyni az üzleti lehetőséget, és a főszponzor kívánságának megfelelően az alakulat neve Stake F1 lesz. A következő két évadban tehát hivatalosan így hívják majd a hinwilieket, más kérdés, hogy sok rajongó, sőt tévékommentátor is jelezte már a közösségi médiában, hogy Sauberként hivatkozik majd rá. Az viszont egyelőre nem derült ki, hogy az AlphaTaurinak mi lesz az új neve, mert míg a csapatnál tavaly óriási arculatváltozást lebegtettek, az első hivatalos nevezési listán még mindig a divatcég szerepel névadóként. Igaz, az autót már „RB”-nek hívják, vagyis nincs kizárva, hogy az idényrajtig a Red Bull B-csapata is változtat, ha sikerül megegyezni egy eleget fizető szponzorral. Az viszont biztos, hogy a faenzai istállót 18 évig irányító Franz Tost távozik a csapatfőnöki posztról, és helyét Laurent Mekies veszi át, vezérigazgatóként pedig Peter Bayer felel a sikerekért. Az Alpine-nál az idényközi „nagytakarítás” óta Bruno Famin az átmeneti csapatfőnök, egyelőre nem neveztek ki a helyére mást.


MÁS SPRINTHELYSZÍNEK, VÁLTOZÓ FORMÁTUM
Bár a sprinthétvégék erősen megosztják a közönséget, az F1 vezetői foggal-körömmel ragaszkodnak a 2021-ben bevezetett formátumhoz, mert méréseik azt mutatják, hogy ezek az események nagyobb érdeklődést generálnak. A végleges lebonyolítás viszont három év után sem forrta ki magát, és hiába módosítottak rajta minden egyes idényben, most újabb változások várhatók. Egyelőre az tűnik biztosnak, hogy a hat sprinthétvége menetrendje változik, így a nagydíjra kvalifikáló időmérő visszakerül szombatra, de ezen kívül is jöhetnek újdonságok. A háttérben még mindig zajlik a vita, be lehet-e vezetni valamilyen formában a fordított rajtrácsos sprintversenyeket, vagy az már tényleg túl mesterkélt lenne. Mivel tavaly néhány nappal az első sprinthétvége előtt módosították sebtiben a szabályokat, megeshet, hogy ezúttal is csak áprilisban kristályosodnak ki az idei előírások. A hat idei sprinthelyszín Sanghaj, Miami, Spielberg, Austin, Sao Paulo és Loszail lesz.

 

FEBRUÁRI IDÉNYRAJT, HÁROM SZOMBATI NAGYDÍJ
Ha végre minden a terv szerint alakul, ez lesz minden idők leghosszabb F1-es idénye, ám ahhoz, hogy a 24 nagydíjat be tudják zsúfolni a menetrendbe, kifejezetten korán pályára kell gördülnie a mezőnynek. Bár a bahreini nyitány március első hétvégéjén lesz, a ramadán időpontja miatt már csütörtökön, február 29-én sor kerül az első szabadedzésekre, és szombaton rendezik a nagydíjat. Hasonló okokból fakadóan ugyanez lesz a menetrend egy héttel később Szaúd-Arábiában is, így az őszi Las Vegas-i eseménnyel együtt idén három szombati versenyt láthatunk. A Formula–1 vezetői hosszú évek óta igyekeznek odafigyelni a környezetkárosítás csökkentésére és a fenntartható fejlődésre, és ez most a versenynaptárban is megmutatkozik valamelyest. Bár a különböző üzleti, promóciós és időjárási tényezők miatt meg van kötve a kezük, megpróbálták többé-kevésbé régiónként csoportosítani a menetrendet, így a Japán Nagydíj a hagyományos őszi időpontról átkerült tavaszra – igaz, Szingapúr továbbra is ott „éktelenkedik” szeptemberben az európai és az amerikai etapok között, és az idény szokás szerint a Közel-Keleten zárul, miközben Miami és Montreal sem a „saját” blokkjában szerepel.


AZ IDEI VERSENYNAPTÁR
IDŐPONTNAGYDÍJHELYSZÍN
Március 2. Bahreini GP Szahír
Március 9. Szaúdi GP Dzsidda
Március 24. Ausztrál GP Melbourne
Április 7. Japán GP Szuzuka
Április 21. Kínai GP Sanghaj
Május 5. Miami GP Miami Gardens
Május 19. Emilia-romagna-i GP Imola
Május 26. Monacói GP Monte-Carlo
Június 9. Kanadai GP Montreal
Június 23. Spanyol GP Montmeló
Június 30. Osztrák GP Spielberg
Július 7. Brit GP Silverstone
Július 21. Magyar GP Mogyoród
Július 28. Belga GP Spa-Francorchamps
Augusztus 25. Holland GP Zandvoort
Szeptember 1. Olasz GP Monza
Szeptember 15. Azeri GP Baki
Szeptember 22. Szingapúri GP Marina-öböl
Október 20. Amerikai GP Austin
Október 27. Mexikóvárosi GP Magdalena Mixhuca
November 3. Sao Pauló-i GP Interlagos
November 23. Las Vegas-i GP Las Vegas Boulevard
December 1. Katari GP Loszail
December 8. Abu-dzabi GP Jasz Marina


(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2024. január 6-i lapszámában jelent meg.)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik