F1: könnyen trükközhetnek a csapatok az emberi erőforrással

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2023.01.17. 09:42
null
A nagyobb istállók jóval több mint ezer munkatársat alkalmaznak, nem csoda, hogy a költségvetési plafon időszakában is minél többjüket hasznosítani szeretnék – ilyen vagy olyan pozícióban… (FOTÓ: IMAGO IMAGES)
Az istállók a költségvetési plafon bevezetése óta a munkatársak cégcsoporton belüli áthelyezésével egyszerűen kijátszhatják a szabályokat. Erre hívták fel a figyelmet nemrég az Alpine-nál.


Bár viszonylag kevés szó esik róla, folyamatosan fennálló probléma az F1-es csapatok költségvetésének hatékony ellenőrzése, hiszen a szövevényes cégrendszerek rengeteg trükközésre adnak lehetőséget. Tavaly a Red Bull azért került a támadások kereszttüzébe, mert túllépte a 2021-es költségvetési plafon limitösszegét, azt azonban szinte senki sem firtatja, hány olyan tétel lehet még a csapatok könyvelésében, amelyek nem teljesen fedik a valóságot.

A legkézenfekvőbb terület az emberi erőforrás-menedzsment, mert vannak olyan pozíciók, amelyek a költségvetési plafon alá tartoznak, és vannak, amelyek nem, sőt, számos olyan munkakör is létezik, amelyek hivatalosan nem köthetők az F1-es tevékenységhez, józan logika alapján mégis sejthető az összefüggés. Az FIA egyébként a mai napig nem hozta nyilvánosságra, miként ellenőrzi azt, hogy mondjuk egy szakácsként bejelentett munkatársnak nincs-e „véletlenül” mérnöki szakdiplomája, és az iroda mélyén nem tervez-e alkatrészeket a felfüggesztéshez… Vagyis ezen a ponton az egész rendszer számos kérdést vet fel.

Szinte minden nagyobb istállónak van olyan technológiai központja, amelyben elvileg más projektek keretén belül terveznek meg és gyártanak le különböző eszközöket, ráadásul oda gyakran helyeznek is át szakembereket az F1-es gyárból. A Red Bull Racinget irányító Christian Horner elárulta, nemrég az egyik munkatársukat motivációs problémák miatt átirányították a csapattól a Red Bull Advanced Technolo­gieshoz, ami gondot okozott a könyvelés során, mert az egyik pozíció a költségvetési plafon alá tartozik, a másik pedig nem. Bár ebben az esetben nem a trükközés volt a cél, de ez is jól mutatja, milyen egyszerű ugyanazt a szakembert máshol foglalkoztatni, így értékes összegeket felszabadítani az F1-es büdzsében.

Mivel ez a lehetőség minden nagyobb istálló előtt adva van, a szurkolók ezt követően rendre gyanakvással figyelhetik a bajnokságok végeredményét, ezzel azonban együtt kell élniük, mert a költségvetési plafon intézménye létfontosságú a sportág fennmaradása szempontjából. Az Alpine-t irányító Otmar Szafnauer is csak annyit fűzött a témához, hogy a csapatoknak ki kell tapasztalniuk az optimális konstrukciót a munkatársak foglalkoztatása terén.

„Szerintem most a nagyobb istállók közül többen azt kutatják, milyen kiskapukat találhatnak, vagy miként tudnák úgy átalakítani a szervezetüket, hogy minél több embert tudjanak foglalkoztatni – idézte az amerikai csapatfőnököt a motorsport.com – Úgy vannak vele, hogy eleinte leépítettek mondjuk száz embert, most viszont szeretnék őket újra alkalmazni. Mert vagy mégis beférnek a költségvetési plafon alá, vagy az adott pozíciójukban nem számítanak teljes értékű foglalkoztatottnak, vagy a marketinggel foglalkoznak.”

Szafnauer egyébként elárulta, már az Alpine-nak is van egy F1-en kívüli kis technológiai részlege, amelyben többek között közúti autókhoz terveznek alkatrészeket, ezt azonban állítása szerint nem azért hozták létre, hogy a költségvetési plafonnal trükközzenek. Mindazonáltal, ha az ellenfeleknél ez lesz a bevett gyakorlat, nyilván a többiek sem akarnak emiatt hátrányt szenvedni, vagyis hamarosan tényleg a könyvelőkre és a HR-esekre is hasonlóan fontos szerep hárulhat, mint a mérnökökre…

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik