Óriási káoszba fulladt a múlt hétvégi Szaúdi Nagydíj versenye, a főszerepet a két vb-aspiráns, Lewis Hamilton és Max Verstappen játszotta, akik többször is összecsaptak egymással a pályán a számos megszakítást, virtuális, valamint valódi biztonsági autós szakasz is hozó 50 kör során.
DECEMBER 3., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.786 | ||||
2. szabadedzés: 1. Hamilton 1:29.018 | ||||
DECEMBER 4., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 1. Verstappen 1:28.100 | ||||
Időmérő: 1. Hamilton 1:27.511 | ||||
DECEMBER 5., VASÁRNAP | ||||
Verseny: 1. Hamilton, 2. Verstappen, 3. Bottas | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAM | ||||
December 12, 14.00 | Abu-dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi |
Ráadásul kétes szituációkból és manőverekből sem volt hiány: a holland először 5 másodperces, majd utólag 10 másodperces időbüntetésben is részesült, és összesen három büntetőponttal sújtották.
A futam végül Hamilton győzelmével zárult, aki a leggyorsabb körért szerzett pluszpontjával utolérte a másodikként befutó Verstappent a tabellán, a holland így már csak a több futamgyőzelmének köszönhetően vezeti a tabellát, eddigi pontelőnye semmisé vált a most hétvégi idényzáró előtt.
A két versenyző között nemcsak a pályán, hanem azon kívül is forrtak az indulatok: Hamilton kijelentette, hogy szerinte vetélytársa úgy érzi, rá nem vonatkoznak a szabályok, míg Verstappen a büntetésekkel nem értett egyet, főleg azt követően, hogy Brazíliában nem lett következménye, amikor úgy tudta csak megvédeni a pozícióját, hogy elhagyta a nyomvonalat.
A kiosztott szankciókkal a „vörös bikák" tanácsadója, Helmut Marko sem értett egyet, aki azzal vádolta meg a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA), hogy a Mercedesnek kedvez.
„A mérnökeink készülnek, hogy bebizonyíthassuk, Max egyenletesen fékezett, és nem féktesztelte Hamiltont, ahogyan azt ő állította. Aztán belement hátulról az autónkba" – mondta még a 38. körben történt incidens kapcsán, amiért Verstappent utólag 10 másodperces időbüntetéssel sújtották, miután kiderült, hogy hirtelen és jelentős mértékben fékezett, ennélfogva döntő mértékben ő okozta a balesetet.
„Sajnos ejtett két vágást is a hátsó guminkon és olyan nagy volt a kontaktus, hogy nem tudtunk támadni, vissza kellett vennünk. Ez volt az egyik dolog, aztán ott volt, hogy Hamilton a második újrarajtnál több mint tíz autónyival lemaradt, minket megbüntették ezért hasonló esetben Budapesten – utalt a 2010-es Magyar Nagydíjra. – Arra játszott, hogy jobban fel tudja melegíteni az abroncsait. Aztán le is szorította Maxot, mégsem lett semmi következménye. Szóval úgy érezzük, nem egyformán kezelnek minket."
Marko emellett rámutatott, hogy Hamiltont szombaton két incidens kapcsán is vizsgálták, de a sportfelügyelők mindössze egy megrovást adtak neki. A britet Nyikita Mazepin feltartásáért szankcionálták, míg a dupla sárga zászlós esetben felmentették, miután kiderült, tévedésből mindössze egy pillanatra villant fel a jelzés, amit a versenyző nem is vehetett észre.
„Elég egyoldalú a bíráskodás – jelentette ki, és azt a felvetést is viccesnek találta, hogy pilótája sokszor túllép a határon. – Nem hiszem, hogy bármi oka is lenne arra, hogy lehiggadjon. Ez a küzdelem a Mercedes és a Red Bull, valamint Hamilton és Verstappen között zajlik. És emlékezzünk, mi történt Silverstone-ban és Budapesten. Ezeket sem feledjük."
Míg a tanácsadó tehát úgy érezte, a szövetség a Mercedesnek kedvezett, a csapatfőnök, Christian Horner arra mutatott rá, hogy túlszabályozott a Formula–1, és kiemelte, megtélése szerint vasárnap hiányzott a 2019-ben elhunyt versenyigazgató Charlie Whiting tapasztalata.
„Túlszabályozott az F1. Ott vannak például a tíz autóhosszt érintő szabályok, de a felvezető kör nem felvezető kör, ha újraindításról van szó. Úgy vélem, túl sok a szabály, és úgy éreztem, hogy a sportnak vasárnap hiányzott Charlie Whiting. Sajnálom, hogy ezt mondom, de ezt tapasztaltam."
„Nagyon frusztráló volt, de Michealnek (Masi) és a sportfelügyelőknek sincs könnyű dolga, főleg egy olyan pályán, mint ez, ahol sok a törmelék, és ilyen típusú kanyarok vannak. Szinte az összes döntés ellenünk született, ahogy pár hete Katarban is. Aztán ott volt a két szombati incidens is. Eléggé változó, hogy ítélik meg az esetetek" – emelte ki, majd azt is elismerte, hogy vasárnap nem lehetett könnyű dolga a versenyirányításnak.
„Ezt a versenyt nehéz volt irányítani. Sok törmelék volt, nagy volt forgalom a versenyirányításnál is a különböző incidensek miatt, aztán voltak virtuális és valódi biztonsági autós szakaszok, illetve újraindítások is. Szóval nehéz volt, de szerintem sok tanulsága van ennek a futamnak, amelyekről hosszan elbeszélgetünk majd a következő hetekben."
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | ||
2. | Max Verstappen* | holland | Red Bull-Honda | 11.825 mp h. | |
3. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 27.531 mp h. | |
4. | Esteban Ocon | francia | Alpine-Renault | 27.633 mp h. | |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | McLaren-Mercedes | 40.121 mp h. | |
6. | Pierre Gasly | francia | AlphaTauri-Honda | 41.613 mp h. | |
7. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 44.475 mp h. | |
8. | Carlos Sainz | spanyol | Ferrari | 46.606 mp h. | |
9. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 58.505 mp h. | |
10. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:01.358 p h. | |
11. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:17.212 p h. | |
12. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:23.249 p h. | |
13. | Fernando Alonso | spanyol | Alpine-Renault | 1 kör h. | |
14. | Cunoda Juki | japán | AlphaTauri-Honda | 1 kör h. | |
15. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör h. | |
FELADTÁK | megtett körök | kiesés oka | |||
Sebastian Vettel | német | Aston Martin-Mercedes | 44 | feladta | |
Sergio Pérez | mexikói | Red Bull-Honda | 14 | feladta | |
George Russell | brit | Williams-Mercedes | 14 | feladta | |
Nyikita Mazepin | orosz | Haas-Ferrari | 14 | feladta | |
Mick Schumacher | német | Haas-Ferrari | 8 | feladta | |
*: A futam során öt másodperces időbüntetést kapott pályaelhagyásért, a futam után pedig újabb 10 másodperces időbüntetést kapott ütközés okozásáért. |
PILÓTA | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LGYK | PONT | |
1. | Max Verstappen | 9 | 17 | 18 | 5 | 369.5 |
2. | Lewis Hamilton | 8 | 16 | 19 | 6 | 369.5 |
3. | Valtteri Bottas | 1 | 11 | 14 | 4 | 218 |
4. | Sergio Pérez | 1 | 5 | 16 | 1 | 190 |
5. | Charles Leclerc | - | 1 | 17 | - | 158 |
6. | Lando Norris | - | 4 | 19 | 1 | 154 |
7. | Carlos Sainz Jr. | - | 3 | 19 | 1 | 149.5 |
8. | Daniel Ricciardo | 1 | 1 | 13 | - | 115 |
9. | Pierre Gasly | - | 1 | 14 | 1 | 100 |
10. | Fernando Alonso | - | 1 | 13 | - | 77 |
11. | Esteban Ocon | 1 | 1 | 13 | 1 | 72 |
12. | Sebastian Vettel | - | 1 | 7 | 1 | 43 |
13. | Lance Stroll | - | - | 9 | - | 34 |
14. | Cunoda Juki | - | - | 6 | - | 20 |
15. | George Russell | - | 1 | 4 | 1 | 16 |
16. | Kimi Räikkönen | - | - | 4 | - | 10 |
17. | Nicholas Latifi | - | - | 2 | - | 7 |
18. | Antonio Giovinazzi | - | - | 2 | - | 3 |
1. | Mercedes | 587.5 |
2. | Red Bull-Honda | 559.5 |
3. | Ferrari | 307.5 |
4. | McLaren-Mercedes | 269 |
5. | Alpine-Renault | 149 |
6. | AlphaTauri-Honda | 120 |
7. | Aston Martin-Mercedes | 77 |
8. | Williams-Mercedes | 23 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 13 |
10. | Haas-Ferrari | 0 |