ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SZOCSI PADDOCKBÓL
Előző héten újabb hely kelt el a 2022-es rajtrácsról, miután az Aston Martin hivatalosan is megerősítette, hogy Lance Stroll mellett jövőre is számítanak a négyszeres világbajnok Sebastian Vettelre, akinek az esetleges visszavonulásával kapcsolatban rengeteg híresztelés látott napvilágot az elmúlt hetekben.
SZEPTEMBER 24., PÉNTEK | ||||
1. szabadedzés: 10.30–11.30 | ||||
2. szabadedzés: 14.00–15.00 | ||||
SZEPTEMBER 25., SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés: 11.00–12.00 | ||||
Időmérő: 14.00–15.00 | ||||
SZEPTEMBER 26., VASÁRNAP | ||||
A verseny (53 kör, 309.745 km) rajtja: 14.00 | ||||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | ||||
Október 10., 11.00 | Török Nagydíj, Isztambul | |||
Október 24., 21.00 | Amerikai Nagydíj, Austin | |||
November 7., 20.00 | Mexikói Nagydíj, Mexikóváros |
A silverstone-i csapat bejelentését aztán a Haasé követte, a gárda a csütörtöki sajtónapon megerősítette, hogy megtartja a kissé viharos kapcsolatot ápoló Mick Schumacher, Nyikita Mazepin párost, miáltal már csak egyetlen ülés maradt szabad a nagy szabályváltoztatásokat hozó következő idényre. A legforróbb témát így az jelenti, hogy ki lesz az Alfa Romeóhoz távozó Valtteri Bottas márkatársa 2022-ben.
Az eleinte biztos befutónak tűnő Nyck de Vries neve a legfrissebb hírek szerint lekerült a listáról, amelyen most Oscar Piastri, Théo Pourchaire, valamint Csou Kuan-jü neve szerepel. Közülük a Formula–3-ban 2020-ban bajnoki címet szerző és a Formula–2-ben jelenleg vezető ausztrál a remek eredmények ellenére a legkevésbé számít favoritnak, hiszen Alpine-növendék lévén nincs túl sok kapcsolódása a svájci-olasz istállóhoz, s maga is meglehetősen lemondóan nyilatkozott az esetleges F1-es előrelépésről.
Valamivel jobb esélyekkel indul nála a 18. életévét nemrég betöltő Sauber-protezsált francia, aki Piastrihoz hasonlóan az F2-es bajnokságban versenyez jelenleg, s noha sokan már most biztosra veszik, hogy előbb-utóbb lehetőséget kap a „száguldó cirkuszban”, az Alfa Romeo-csapatfőnök, Frédéric Vassuer szavaiból arra lehet következtetni, hogy a tapasztalatlansága miatt 2022-ben ez még nem fog megtörténni.
A „győztes” így Csou lehet, aki 2019-ben a hetedik, míg 2020-ban a hatodik helyen zárt az F1 előszobájának tartott sorozatban, jelenleg pedig a második pozíciót foglalja el a tabellán. Olasz sajtóértesülések szerint az alakulat már el is döntötte, hogy őt szerződteti Bottas mellé, de egyetlen akadály még meghiúsíthatja az első kínai versenyző bemutatkozását: az F1-es szuperlicenc.
A 22 éves pilóta 29 pontnál jár, miközben a hatályos szabályok értelmében aktuálisan 40 pont szükséges a debütáláshoz. Ahhoz, hogy ezt Csou megszerezze, a top 5-ben kell végeznie az idén, viszont arra, hogy ez összejön-e neki, nagy valószínűség szerint egészen decemberig kell várni, hiszen 2021-től már 65 pont gyűjthető össze maximálisan egy F2-es versenyhétvégén, szóval kevés esély van rá, hogy korábban sikerül matematikailag bebiztosítania a helyezését.
Értesülések szerint ugyanakkor van egy másik járható út is a számára, mivel a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) 30 pont esetén is megadhatja az engedélyt, ha vis maior helyzet áll fenn, a koronavírus-járvány miatt megkurtított 2020-as idény pedig akár vehető annak.
Csou neve mellett szólhat ráadásul a tapasztalat és a pénz is: többször vezethette már a Renault autóit, és a meglévő nagyjából 50 milliós szponzori háttere kiegészülhet további kínai támogatással, ami gazdaságilag mindenképpen jövedelmező lenne a csapat számára.
rajtszám | név (nemzetiség) | csapat | motor |
44 | Lewis HAMILTON (brit) | Mercedes | Mercedes |
63 | George RUSSELL (brit) | Mercedes | Mercedes |
55 | Carlos SAINZ Jr. (spanyol) | Ferrari | Ferrari |
16 | Charles LECLERC (monacói) | Ferrari | Ferrari |
33 | Max VERSTAPPEN (holland) | Red Bull | Honda |
11 | Sergio PÉREZ (mexikói) | Red Bull | Honda |
5 | Sebastian VETTEL (német) | Aston Martin | Mercedes |
18 | Lance STROLL (kanadai) | Aston Martin | Mercedes |
23 | Alexander ALBON (thaiföldi) | Williams | Mercedes |
6 | Nicholas LATIFI (kanadai) | Williams | Mercedes |
14 | Fernando ALONSO (spanyol) | Alpine | Renault |
31 | Esteban OCON (francia) | Alpine | Renault |
22 | CUNODAJuki(japán) | AlphaTauri | Honda |
10 | Pierre GASLY (francia) | AlphaTauri | Honda |
9 | Nyikita MAZEPIN (orosz) | Haas | Ferrari |
47 | Mick SCHUMACHER (német) | Haas | Ferrari |
3 | Daniel RICCIARDO (ausztrál) | McLaren | Mercedes |
4 | Lando NORRIS (brit) | McLaren | Mercedes |
77 | Valtteri BOTTAS (finn) | Alfa Romeo | Ferrari |
? | ? | Alfa Romeo | Ferrari |
A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK
Az intenzív tripla hétvége a két vb-aspiráns balesetével zárult, ami újabb fordulatot hozott a bajnoki címért zajló csatában, hiszen Hamilton hiába vezetett a nyári szünet előtt nyolc ponttal, már Spában elvesztette az első helyet, majd Verstappen az ütközés ellenére is növelte előnyét Monzában – ötpontos különbséget épített ki fő riválisával szemben.
A kis differencia viszont nem igazán mutatja, milyen éles volt a kontraszt a két versenyző között az elmúlt időszakban: a holland hét pole pozíciót, valamint hat győzelmet számlál a legutóbbi tíz nagydíjat figyelembe véve, miközben a brit csak egyszer indulhatott az élről, és ugyanennyiszer szelte át elsőként a célvonalat is ezen időszak alatt.
Hamilton ráadásul akár győzelem nélkül is visszaveheti a vezetést a hét végén, hiszen nagy esély van rá, hogy Verstappennek a mezőny végéről kell majd elrajtolnia vasárnap. Mert amellett, hogy háromhelyes rajtbüntetést hozott magával balesetokozásért Monzából, a Red Bull a hírek szerint erősen gondolkozik rajta, hogy a motort is kicseréli a 33-as számú RB16B-ben, ami további hátrasorolást vonna maga után.
A „vörös bikák” szombaton hozhatnak végső döntést, a tanácsadó, Helmut Marko szerint a szabadedzéseken összegyűjtött adatok, az időjárás, valamint az időmérőn elért eredmények játsszák majd a főszerepet a határozat meghozatalakor. Az osztrák alakulat ugyanis úgy véli, a múlt alapján hiába számít a Mercedes a fő esélyesnek, az idén megmutatták, hogy valamennyi pályán versenyképesek, és még olyan helyszíneken is sikerült felülkerekedniük a németeken, amelyen egyértelműen nem ők számítottak favoritnak.
A Red Bull tehát azt sem tartja kizártnak, hogy a háromhelyes büntetéssel is megcélozhatja a győzelmet, és ha a szombat valóban nem a Mercedes szája íze szerint alakul, dönthet úgy is, hogy elnapolja a motorcserét.
Az idén rengeteg hibát elkövető címvédő gárda számára viszont mindenképpen nagy csapás lenne, ha az előzményeket figyelembe véve pontot bukna a riválissal szemben, hiszen ziccerhelyzetbe került Verstappen büntetésének köszönhetően, s ha most nem sikerül az élre állnia, az meghatározó mérföldköve lehet az idei bajnoki küzdelemnek. Mint ahogyan a bokszutcai szabálymódosításnak is nagyobb hatása lehet, mint arra előzetesen lehetett számítani.
A „vörös bikák" ugyanis pont a Mercedes, valamint több rivális csapat által kiharcolt szigorításoknak lettek az áldozatai Monzában, hiszen a kocsi annak ellenére parkolt tizenegy másodpercet a garázs előtt, hogy maga a kerékcsere Marko állítása szerint hibátlanul sikerült, és talán túl gyorsan is...
Az új regulák értelmében ugyanis a szerelőnek biztonsági okokból legalább 0.15 másodpercet kell várnia, mielőtt jelzi, elkészült, és noha a tanácsadó nem erősítette meg, erősen utalt rá, hogy a jelzés az időhatáron belül érkezhetett, amit a rendszer érvénytelennek minősített.
Marko úgy véli, orvosolták a problémát, de az, hogy ez tényleg sikerült-e, és ha igen, mennyire lassítja le a szupergyors kerékcseréiről híres Red Bullt, egyelőre a jövő kérdése.
MIRE LEHET SZÁMÍTANI AZ OROSZ NAGYDÍJON?
A Formula–1 mezőnye először 2014-ben, vagyis a V6-os hibrid éra kezdetén látogatott el Szocsiba, ahol az utolsó előtti nagydíjat rendezik meg, hiszen 2023-tól Szentpétervár ad otthont az Orosz GP-nek. Ami a történelmi múltat illeti, egyértelmű Mercedes-dominancia rajzolódik ki: az „ezüstnyilak” öt alkalommal megszerezték a pole pozíciót, és valamennyi alkalommal győzelmet is arattak a helyszínen.
Házon belül ugyanakkor korántsem egyértelmű a helyzet: Hamilton mindössze két alkalommal bizonyult a leggyorsabbnak, miközben a csapattársai közül Nico Rosberg kétszer (2015, 2016), míg Valtteri Bottas (2018) egyszer indulhatott az élről. A másik két alkalommal eközben a Ferrari örülhetett – 2017-ben Sebastian Vettelé, 2019-ben Charles Leclerc-é volt az elsőség.
A győzelmek számában valamivel jobban áll Hamilton: a brit összesen négy (2014, 2015, 2018, 2019), Rosberg egy (2016), Bottas pedig két (2017, 2020) sikert számlál. Ami érdekesség, hogy az eddigi hét alkalomból csupán kétszer (28 százalék) nyert az a versenyző, aki az élről rugaszkodott el, háromszor a második, míg kétszer a harmadik rajkockából induló szelte át elsőként a célvonalat, vagyis nem feltétlenül jelent jó óment az ottani pole pozíció.
Ami az időmérőt illeti, az biztos, hogy Verstappen nem szerezhet újabb elsőséget, hiszen a Monzából hozott három rajthelyes büntetése értelmében a legjobb esetben is csak a negyedik pozícióból (eddig nem zárt a top 3-on kívül a kvalifikáción) kezdheti meg a vasárnapi versenyt. Az elmúlt nyolc futamból hétnek az élről nekivágó holland ráadásul nagy valószínűség szerint motorcseréért is bevállal hátrasorolást, így akár a mezőny végére is szorulhat Szocsiban.
De hiába esett ki Hamilton legnagyobb ellenfele a szombati küzdelemből, a történelmi múltat és a jelenlegi formát tekintve sem feltétlenül ő számít az első számú esélyesnek. A címvédőre nagy fenyegetést jelenthet a Monzában pénteken és szombaton is első csapattársa, Bottas, aki még sosem kvalifikálta magát a top 4-en kívül Oroszországban.
Az „ezüstnyilak” mellett még Sergio Pérezre is érdemes lesz figyelni, a mexikói tavaly a negyedik rajtkockát szerezte meg a Racing Pointtal Szocsiban, igaz, érdemes megjegyezni, hogy az idén mindössze egyszer tudta az első sorba kvalifikálni magát a Red Bull-lal. Sötét lónak a McLaren számíthat, a Monzában kettős győzelmet arató wokingiak már több ízben teljesíttek fantasztikus időmérőt 2021-ben, és a hétvégére ígért eső akár az ő kezükre is játszhat.
Ha már eső, az időmérő az előrejelzések szerint vizes körülmények fog lezajlani, ami könnyen boríthatja az esélyeket, s ha Hamilton kvalifikációja esetleg nem alakul jól, könnyen előfordulhat, hogy a Mercedes is bevállalja a motorcserét, aminek következményeként mindenképp más fordulatot venne a hétvége.
Ami a győzelmet illeti, az új erőforrással futó Bottasnak akár remek esélye is nyílhat, hogy megszerezze az idei első, és talán az utolsó sikerét a Mercedes-színeiben. A finn remek oroszországi formáját jól mutatja, hogy a 2017-es megérkezése óta akár három győzelmet is arathatott volna a helyszínen, ha 2018-ban nem kellett volna átengednie az első helyet a csapattársának, Hamiltonnak.
Pénteken 20 Celsius-fok, valamint felhős idő várható Szocsiban, s noha 20 százalék esély van az eső megérkezésére, nagy valószínűség szerint száraz körülmények között fognak lezajlani az események. Nem úgy, mint szombaton, amikor szinte biztosan megérkezik a csapadék, és a higanyszálak is 20 fok alá csúsznak. Túl sok halasztásra ugyanakkor nem lesz esélye a szervezőknek, hiszen meglehetősen sűrű a hétvége programja – az F2-es és az F3-as mezőny is versenyez Oroszországban. Vasárnap aztán várhatóan újra száraz körülmények fogadhatják a versenyzőket, hiszen azon a napon péntekhez hasonlóan mindössze 20 százalék esély van az égi áldásra. A felhők azonban nem tágítanak a pálya felől, a hőmérséklet 21 fok körül alakulhat. |
Noha hasonló forgatókönyvre az idén is lehet számítani, ha a finn vezérletével az „ezüstnyilak” kettőse halad az élen, adott esetben Pérez is okozhat némi fejtörést a gárdának, hiszen ha sikerül beékelődnie a két Mercedes közé, akkor a századik sikerére pályázó Hamilton fontos pontokat is bukhat.
A mexikói még sosem zárt a pontzónán kívül Szocsiban, és 2015-ben még a pódiumra is felállhatott, így a hétvégén akár jó esélye is nyílhat, hogy véget vessen a rossz szériájának – a pilóta legjobb eredménye egy ötödik pozíció volt az elmúlt hat nagydíjat figyelembe véve.
Ami a dobogós esélyeket illeti, Verstappennek akár akkor is esélye is nyílhat a top3-ban végezni, ha valóban a mezőny végéről kell elstartolnia. A holland 2018-ban már megtapasztalhatta, milyen átfűzni magát a vetélytársain Szocsiban, akkor a 19. pozícióból indult, és nyolc kör elteltével már ötödikként haladt, szóval a Red Bull idei tempóját alapul véve reális cél lehet a pódium.
Verstappen dolgát ellenben könnyen megnehezítheti a McLaren, hiszen az orosz aszfaltcsík hiába igényel több leszorítóerőt, mint a monzai, a hosszú egyenesek kidomboríthatják az MCL35M-es erősségeit, így az idén eddig remek végsebességgel operáló Lando Norris és/vagy Daniel Ricciardo könnyen megálljt parancsolhat a felkapaszkodó hollandnak, akinek az orra alá még Charles Leclerc is borsot törhet.
A Ferrari várva várt új erőforrása ugyanis a monacói autójában debütál, amitől a maranellóiak egyrészről nagy előrelépést várnak, másrészről, ami ennél is fontosabb, már 2022-es nagy szabályváltoztatásokra készülnek vele. A friss hajtáslánc eredményeként Leclerc a rajtrács végéről rugaszkodhat el, és ha valóban beválik a fejlesztés, adott esetben Verstappen előremenetelését is megnehezítheti, ha a holland esetleg rövidebb-hosszabb időre fennakadna az SF21-esen.
Ami a további pontszerző helyeket illeti, a Williams George Russell révén Monzában is pontot tudott szereznie, és a grove-iak jó tempóját mutatta, hogy Nicholas Latifi sem maradt le sokkal a pontzónáról, a kanadai ugyanis a tizenegyedik helyen látta meg a kockás zászlót, szóval mindenképpen érdemes lesz rájuk figyelni Szocsiban is.
Az AlphaTauri remek sorozata viszont pont Olaszországban ért véget, hiszen Pierre Gasly és Cunoda Juki kiesése azt jelentette, hogy a faenzaiak az idén először nem tudtak pontot szerezni legalább egy autóval, így mindenképpen azon lesznek, hogy újra visszatérjenek a top 10-be.
Ami az Alpine, Aston Martin kettőst illeti, előbbinél Fernando Alonso és Esteban Ocon is fel tud mutatni több szép eredményt Szocsiban, és úgy érzik, jobban feküdhet a kocsijuknak a mostani pálya, míg utóbbinál Vettel már három dobogós helyezést számlál a helyszínen.
Az Alfa Romeóhoz eközben visszatér a koronavírus-fertőzés miatt két versenyt is kihagyó Kimi Räikkönen, aki 2016-ban és 2017-ben is pódiumra állhatott Oroszországban.