Nincs megállás a Formula–1-ben, hiszen épphogy lezárult a bemutatók sora, pénteken már az idény előtti hivatalos teszt veszi kezdetét Bahreinben. Igaz, egy csapat, a Haas még adós a maga prezentációjával, a közép-európai idő szerint reggel 8 órakor elrajtoló tesztnap előtt a VF-21-est is leleplezik hivatalosan a paddockban. Ezt követően azonban minden tekintet a Bahrein International Circuitre fog szegeződni, ahol hét év szünet után tartanak újra kollektív tesztet.
CSAPAT | DÁTUM |
MERCEDES | Bemutatkozott a Mercedes 2021-es gépe |
FERRARI | Piros és zöld: új külsőt kapott a Ferrari 2021-es gépe – képek |
RED BULL-HONDA | Lehullt a lepel Verstappen és Pérez 2021-es autójáról |
ALPINE | Íme, az Alpine első autója, az A521-es |
HAAS-FERRARI | Leleplezték Schumacherék új versenygépének festését |
MCLAREN-MERCEDES | Bemutatkozott az új McLaren-Mercedes – képek |
ASTON MARTIN-MERCEDES | Megérkezett az Aston Martin 2021-es versenygépe |
ALFA ROMEO-FERRARI | Megújult festéssel mutatkozott be az Alfa Romeo idei gépe |
ALPHATAURI-HONDA | Új külsőt kapott az AlphaTauri 2021-es versenygépe – képek |
WILLIAMS-MERCEDES | Hekkelés után hagyományos módon érkezett meg az új Williams |
Az idény előtti felkészülésnek ugyanis Barcelona adott otthont az elmúlt években, és az eredeti tervek szerint ez idén sem változott volna, ám a november végére eltolt Ausztrál Nagydíj okán Szahírba költöztetett idénynyitó lehetőséget biztosított a helyszínváltoztatásnak is. A csapatok ugyanis eleinte a pluszköltség miatt a Circuit de Catalunyát részesítették előnyben, de a nyitány áthelyezésével gazdaságilag is kedvezőbbé vált Szahírban rendezni a tesztet.
Bahreinben legutóbb 2014-ben, vagyis a V6-os turbóéra kezdetén bonyolítottak le téli tesztet. A helyszín így keretet adhat a „száguldó cirkusz" mostani korszakának, mivel a koronavírus-járvány nyomán elhalasztott nagy szabályváltoztatások 2022-től lépnek csak érvénybe.
A világjárvány miatt azonban nemcsak az átfogó módosításokat tolták el, hanem több elem fejlesztését is befagyasztották erre az évre, amely így a padlólemezkörnyékén történt változtatások ellenére is igencsak átmenetinek fog számítani. A Formula–1 vezetősége pontosan ezért úgy határozott, lerövidíti a téli felkészülést, és mindössze három napot biztosít az istállók számára – tavaly ezzel szemben kétszer három, míg 2019-ben összesen nyolc napot dolgozhattak az alakulatok.
A kevesebb lehetőség leginkább a csapatot váltó, illetve újonc versenyzők számára okozhat nehézséget, hiszen egy-egy pilótának többnyire másfél, míg egyeseknek csupán egy nap jut a volán mögött, egy technikai probléma vagy vezetői hiba így akár végzetes lehet a felkészülés szempontjából.
Egyedül a Mercedesnél, az Alfa Romeónál, illetve a Williamsnél nem történt változás tavaly óta a pilótafelállásban, így ezek a gárdák egyértelműen előnyben lesznek riválisaikkal szemben, hiszen versenyzőiknek nem kell hozzászokniuk egy teljesen új környezethez. Hiába tartott ugyanis több team privát tesztet a télen korábbi autókkal, a mostani lesz az első igazán éles próba.
A legnehezebb feladat kétségkívül a Haasra vár: az amerikaiak két újonccal vágnak neki az évnek úgy, hogy Schumacher és Mazepin sem tudott túl sok időt eltölteni a gyárban a járvány nyomán érvényben lévő beutazási korlátozások miatt, ezért ráadásula csapat a kocsit sem tudta beindítani, hiszen a Ferrari mérnökei sem tudtak eljutni a csapat főhadiszállására. A VF-21-es így először csütörtökön Bahreinben bőgött fel, míg a riválisok többsége a privát teszt mellett filmforgatási napot is tartott már a télen.
A Haas több ellenfélhez hasonlóan megosztja a napokat a versenyzői között, az általa közölt tesztbeosztás szerint Schumacher teheti meg az első métereket az autóval, majd az egyórás kötelező ebédszünetet követően Mazepin kormányozhatja a VF-21-est. Reggel kezd az Alpine-ná alakult istállótól a McLarenhez távozó Daniel Ricciardo is, aki ugyancsak nem lesz könnyű helyzetben: amellett, hogy szoknia kell az új csapatát, a wokingiaknak is ismerkedniük kell a Mercedes erőforrásával.
Jó ómen lehet Zak Brownék számára, hogy Silverstone-ban tartottak már egy filmforgatási napot az új konstrukcióval, és a hírek szerint nem lépett fel semmi probléma, azonban a 100 kilométeres és több szempontból is limitált lehetőségből még nem lehet messzemenő következtetések levonni azzal kapcsolatban, hogyan sikerült a motorváltás.
Sok szempár fog szegeződni a két nevet és arculatot váltó csapatra is: az Alpine-ná alakult teamnél az A521-et már tesztelő Esteban Ocon tesztelhet pénteken, míg a két év kihagyás után visszatérő, s kerékpáredzés közben balesetet szenvedő Fernando Alonso szombaton ülhet először autóba. A Racing Pointból Aston Martinná alakult istállónál eközben az újonnan érkező pilóta kezd, hiszen délelőtt Sebastian Vettel terelgetheti a zöldbe öltöző versenygépet.
Érdekes lesz figyelni az új Honda-erőforrást kapó Red Bullt is, hiszen az év végén kiszálló japánok nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint megszerezni a bajnoki címet. A „vörös bikák" viszonylag hamar világos képet is kaphatnak arról, miként sikerült az új hajtáslánc, hiszen a helyszínváltozás, a viszonylag stabil időjárási körülmények, illetve az idénynyitó közelsége minden eddiginél pontosabb képet adhat az erősorrendről.
Arról, hogy miként alakul a péntek reggel 8 órakor kezdődő teszt, folyamatosan frissülő, élő szöveges tudósításunkból értesülhetnek mindhárom nap!
CSAPAT | PÉNTEK | SZOMBAT | VASÁRNAP |
MERCEDES | Valtteri Bottas, Lewis Hamilton | Lewis Hamilton, Valtteri Bottas | Valtteri Bottas, Lewis Hamilton |
RED BULL-HONDA | Max Verstappen | Sergio Pérez | Max Verstappen, Sergio Pérez |
MCLAREN-MERCEDES | Daniel Ricciardo, Lando Norris | ||
ASTON MARTIN-MERCEDES | Sebastian Vettel, Lance Stroll | Sebastian Vettel, Lance Stroll | Lance Stroll, Sebastian Vettel |
ALPINE | Esteban Ocon | Fernando Alonso | Esteban Ocon, Fernando Alonso |
FERRARI | Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr. | Carlos Sainz Jr., Charles Leclerc | Charles Leclerc, Carlos Sainz Jr. |
ALPHATAURI-HONDA | Pierre Gasly, Cunoda Juki | Cunoda Juki, Pierre Gasly | Pierre Gasly, Cunoda Juki |
ALFA ROMEO-FERRARI | Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi | Antonio Giovinazzi | Kimi Räikkönen |
HAAS-FERRARI | Mick Schumacher, Nyikita Mazepin | Nyikita Mazepin, Mick Schumacher | Mick Schumacher, Nyikita Mazepin |
WILLIAMS-MERCEDES | Roy Nissany | Nicholas Latifi | George Russell |