Megváltóból elüldözött – Sebastian Vettel kálváriája

A házasság, amelyről úgy tűnt, a mennyben köttetett, csúfos válással ért véget az összességében sikertelen hat idény után (Fotó: AFP)
A Formula–1-es világ 2015-ben izgatottan várta, hogy a Red Bullnál töltött sikerévek után Sebastian Vettel a Ferrarinál Michael Schumacher nyomdokába lépjen – a csodálatosan induló kapcsolat azonban katasztrofális véget ért.
BIZTATÓ KEZDETEK (2015–2016)
| Született: 1987. július 3., Heppenheim |
| Nemzetisége: német |
| Sportága: gyorsasági autóversenyzés |
| F1-es csapatai: BMW Sauber (2007), Toro Rosso (2007–2008), Red Bull (2009–2014), Ferrari (2015–2020), Aston Martin (2021–) |
| Versenyek: 257 |
| Győzelmek: 53 |
| Pole pozíciók: 57 |
| Dobogók: 121 |
| Leggyorsabb körök: 38 |
| Vb-címek: 4 (2010–2013) |

Ekkoriban úgy tűnt, az istálló tényleg megtalálta azt a vezérpilótát, akire – a sokszor negatív hangulatot keltő Alonso után – annyira vágyott, így a következő német hozhatja el a csapat újabb aranykorszakát. Vettel három győzelemmel, a Ferrari pedig a konstruktőri második hellyel zárta a 2015-ös idényt, vagyis egyértelműnek látszott a felfelé ívelő tendencia, ezért is érte hideg zuhanyként az egész istállót a következő évi vergődés. A további fejlődés és a Mercedes szorongatása helyett az olasz csapat visszacsúszott az erősorrend harmadik helyére, ezért Vettel sem tehetett mást, minthogy a 2017-es nagy aerodinamikai szabályváltozásokba fektette bizalmát, és hitt benne, hogy kollégái újra rátalálnak a helyes ösvényre.
| Bár lehetne magyarázni a bizonyítványt azzal, hogy futamgyőzelmek tekintetében Sebastian Vettel a harmadik legeredményesebb Ferrari-pilóta Michael Schumacher és Niki Lauda után, a négyszeres világbajnok önkritikusan elismeri, kár lenne sikerként beállítani a Maranellóban eltöltött hat évet. A német pilóta egyértelműen azzal a céllal érkezett a Ferrarihoz, hogy ismét világbajnoki címhez segíti a patinás csapatot, és mivel nem sikerült, hiányérzettel távozik. „Az egyéb statisztikai mutatók nem változtatnak semmin, megbuktunk – mondta korábban Vettel. – A cél a vb-cím megnyerése volt, de nem sikerült elérnünk, ez az őszinte értékelés. Talán meg lehetne említeni, hogy nagyon erős »csapat–versenyző-kombináció« ellen kellett harcba szállnunk, de a célunk az volt, hogy erősebben teljesítünk ennél. Voltak jó versenyek, rossz versenyek, néha közel kerültünk a vb-címhez, olykor nagyon távol. Sok oka van, de ha a teljes képet nézzük, nincs azzal baj, ha kimondjuk az igazságot.” |

ÖSSZEOMLÁS A CSÚCS KÖZELÉBEN (2017–2018)
A kudarcokkal teli, győzelemmentes 2016-os évad után óriási lökést adott a Ferrarinak és Vettelnek, hogy kapásból diadallal kezdte az új évadot. A következő nagydíjakon ráadásul bebizonyosodott, nem csupán kicsúszott eredmény volt a melbourne-i, hiszen a német pilóta az első hat futamon három győzelemmel és három második hellyel magabiztosan állt a tabella élén. Vettel még a nyári szünetre is egészséges előnnyel vonulhatott, ám a nyomás mintha őt és csapatát is megroppantotta volna. Korábban már Azerbajdzsánban is nagyon értékes pontokat dobott el, amikor magáról megfeledkezve a biztonsági autós időszak alatt dühében nekiment Lewis Hamilton autójának, és tíz másodperces stop and go büntetést kapott. Aztán ősszel teljesen elkerülhető rajtbalesetbe keveredett Szingapúrban, Szuzukában technikai hiba miatt nullázott, a Mercedes ellen pedig ennyi hiba nem fér bele. Ez volt az első olyan időszak Vettel érkezése óta, amikor igazán feszültté vált a hangulat Maranellóban, mert a lelke mélyén mindenki érezte, óriási lehetőséget szalasztott el az elkerülhető hibák nyomán.

A négyszeres világbajnokra háruló nyomás ráadásul csak tovább fokozódott 2018-ra, mert a Ferrari ebben az évben már tényleg igazán ütőképes autót épített, amellyel le lehetett volna győzni a Mercedest. Vettel két győzelemmel kezdte az idényt, ám ezt követően bántóan sok alkalommal képtelen volt kiaknázni a remek Ferrarijában rejlő lehetőségeket. Bár a legtöbben csak hockenheimi szarvashibájára emlékeznek, amikor vezető pozícióból csúszott ki, ezen kívül is kisebb-nagyobb rontások sorozatával borzolta a kedélyeket. Bakiban, Le Castellet-ben, Monzában és Szuzukában is kulcsfontosságú pillanatokban hibázott, az idény végére teljesen összeomolva a nyomás alatt. Ez volt az az év, amikor nem egyértelműen Hamiltoné volt a legjobb autó, Vettel mégis tálcán kínálta fel neki a világbajnoki címet, a Ferrari pedig ezek után már egyre kevésbé hitt benne, hogy ő lesz Schumacher méltó utódja.
EGYRE CSAK LEJJEBB (2019–2020)

A csapatvezetők és a pilóta viszonya nyilvánvalóan megromlott, miközben a Ferrarinak „sikerült” az elmúlt évtizedek egyik legsilányabb autóját megalkotnia, hogy Vettel búcsúja még borzalmasabb legyen. A német ráadásul annyit sem tudott kihozni a pocsék konstrukcióból, mint Leclerc, így hat évvel azután, hogy megváltóként fogadták Maranellóban, bukott emberként távozott a hátsó ajtón. Nagyon nehéz magyarázatot találni rá, hogy a Red Bullnál klasszisteljesítmények sorát szállító Vettel miként keveredett ilyen negatív spirálba a Ferrarinál, de a házasság, amelyről úgy tűnt, a mennyben köttetett, csúfos válással ért véget az összességében sikertelen hat idény után.
| IDÉNY | VERSENY | GYŐZELEM | DOBOGÓ | POLE POZÍCIÓ | PONT | VB-HELYEZÉS |
| 2015 | 19 | 3 | 13 | 1 | 278 | 3. |
| 2016 | 21 | 0 | 7 | 0 | 212 | 4. |
| 2017 | 20 | 5 | 13 | 4 | 317 | 2. |
| 2018 | 21 | 5 | 12 | 5 | 320 | 2. |
| 2019 | 21 | 1 | 9 | 2 | 240 | 5. |
| 2020 | 17 | 0 | 1 | 0 | 33 | 13. |
| Összesen | 119 | 14 | 55 | 12 | 1400 |
(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2021. január 9-i lapszámában jelent meg.)
Legfrissebb hírek

Teófilo Cubillas elfeledett hősként él Floridában
Képes Sport
2025.10.21. 11:55

50 éve az élvonalban a Pick Szeged
Képes Sport
2025.10.18. 13:35
Ezek is érdekelhetik






