F1: a Hungaroring pénzügyi kompenzációt és hosszabbítást is kicsikart

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2020.06.04. 21:04
null
Gyulay Zsolt, Merkely Béla, Palkovics László és Szujó Zoltán a sajtótájékoztatón (Fotó: Iró Zoltán)
A Hungaroring sportdiplomáciai sikert ért el azzal, hogy a zárt kapus versennyel kapcsolatos alkufolyamatok során pénzügyi kompenzációt és szerződéshosszabbítást is kicsikart.

Kedden hivatalossá vált, hogy a végül július 19-re ütemezett 35. Magyar Nagydíjat zárt kapuk mögött rendezik meg, vagyis az elmúlt évtizedekhez képest a Hungaroring több szempontból is merőben új kihívásokkal szembesül.

TESZT A LELKE MINDENNEK

A pályára belépők folyamatos vírustesztje alapvető követelmény a versenyrendezéshez, és dr. Merkely Béla, a Semmelweis Egyetem rektora elmondta, ehhez minden feltétel adott lesz a Hungaroringen: „Ötven percen belül ki tudjuk mutatni az aktív vírust, sőt, akár kétezer vizsgálatot is le tudunk bonyolítani néhány óra alatt. A mozgásra kell nagyon odafigyelni, megfelelően kell elkülöníteni a csoportokat, és ha találunk egy pozitív esetet, azonnal izoláljuk, majd egészségügyi vizsgálat után döntünk a továbbiakról. Az országos vizsgálatsorozat megmutatta, hogy bárhol képesek vagyunk biztonságos körülmények között mintát venni, és ott ki is elemezni.”

Az F1, az FIA és a csapatok irányítói egyébként eleve rendkívül szigorú belső szabályzatot alkottak, amelyet mindenki nagyon fegyelmezetten be is tart majd, hiszen közös érdek a versenyek zökkenőmentes lebonyolítása. A kötelező távolságtartást és az egyéb szabályokat a világbajnoki sorozat saját biztonsági emberei ellenőrzik, akik az eddigieknél még nagyobb területen oszlanak majd el.

Lapunk márciusban, a törölt idénynyitó után elsőként kérdezte a nézők nélküli futam lehetőségéről Gyulay Zsoltot, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatóját, aki már akkor is a jelentős kompenzáció szükségességét vetette fel – és ezt azóta sikerült is kicsikarni az alkufolyamatok során. A pálya vezetése és a nagydíj promótere hosszas tárgyalások során elérte, hogy pénzügyi és sportszakmai szempontból is pozitívan kerüljön ki a járvány okozta új helyzetből.

A tárgyalások elsősorban a jogdíjra vonatkoztak, hiszen egy ország vagy tartomány azért fizet sokat az F1-es rendezésért, hogy jöjjenek a turisták, és gazdasági hasznot hajtsanak, amitől zárt kapus nagydíj esetén nyilvánvalóan elesünk – mondta el csütörtökön Gyulay Zsolt. – Ezért rögtön alkufolyamattal indult a beszélgetés, és jól is sáfárkodtunk, mert mind az államnak, mind a Hungaroringnek sokat spóroltunk. Nagy sportdiplomáciai siker, hogy idén az eddigi jogdíj töredékét kell csak kifizetnünk, szerződésünk pedig egy évvel, vagyis 2027-ig kitolódik, ráadásul sikerült elérni, hogy csökken a jogdíj éves növekedésének mértéke, amivel hatmilliárd forintot spórolunk.”

Szóba kerültek továbbá a minden elemében fura és különleges 35. Magyar Nagydíj gyakorlati lebonyolításának kihívásai is, mert míg elsőre azt gondolhatnánk, nézők nélkül nagy teher kerül le a rendezők válláról, valójában ennek az ellenkezője az igaz. Ahogy az F1 elnöke, Chase Carey nemrég elmondta, gyakorlatilag lehetetlen végigmenni a „mi lesz, ha?” kérdések listáján, hiszen a zárt kapus lebonyolítás annyi új intézni valót tesz szükségessé, amire elképesztően nehéz felkészülni.

ZÖKKENŐMENTES BELÉPÉS

A csapatok beutazásával kapcsolatban Palkovics László innovációs és technológiai miniszter elmondta, ígéretet tettek arra, hogy törekedni fognak a legzökkenőmentesebb megoldásra, és az F1-es személyzetre természetesen a 14 napos kötelező karanténidő sem vonatkozik, máskülönben nem lehetne megrendezni a versenyt. A pálya és a szálláshely között a csapataggok kizárólag saját minibuszokkal közlekedhetnek, máshová pedig nem mehetnek. A miniszter elárulta, volt olyan forgatókönyv is, hogy Spielberghez és Silverstone-hoz hasonlóan a Hungaroringen is két versenyt rendeznek, de egy idő után más országokban is pozitívan alakult a vírushelyzet, ezért erre végül nem volt szükség.

Mivel a csapatok nem hozzák saját motorhome-jaikat, komplett konténervárost kell felépítenünk – mondta Gyulay. – Több konténert kell bérelnünk, mint a Red Bull Air Race idején, hogy mindenkinek megfelelő mennyiségű hely jusson. Még az is felvetődött, hogy a versenyzők nem hagyják el a pálya területét, vagyis ott lesz a mobil szállásuk, de ez is képlékeny még – csupán annyi biztos, hogy a városban senki sem császkál majd. Hiába zárt kapus rendezvény, kerítésből is sokkal többet kell felhasználnunk, többek között a helyszín teljes biztosítása érdekében. A kíváncsiskodók távoltartása a biztonsági szolgálatnak és a rendőrségnek is nagy kihívás lesz, mert mindenképp el kell kerülnünk a csoportosulásokat, és a saját kézzel eszkábált lelátókat. Bár még rengeteg a nyitott kérdés, melyekről az FIA sem adott teljes körű útmutatást, mindenre fel vagyunk készülve, és hiszünk benne, hogy az egészségügyi hatósággal összedolgozva sikeres, élvezhető versenyt rendezünk.”

A világjárvány okozta helyzet ugyan képlékeny és jellegéből fakadóan az is marad, de az előzmények fényében a 35. Magyar Nagydíj nézők nélkül is sikerrel zárulhat.

Legfrissebb hírek

Pérez az Alpine-nal is tárgyal, de akár a Mercedesnél is kiköthet – sajtóhír

F1
2025.05.10. 17:52

Marko nem vár fordulatot az imolai fejlesztésektől; veszélyben lehet Horner pozíciója a Red Bullnál?

F1
2025.05.10. 13:14

Rali: Jos Verstappen először versenyez murván

Egyéb autó-motor
2025.05.09. 21:25

Ki kicsoda? Íme, a Formula–1-es csapatok kulcsfigurái

Képes Sport
2025.05.07. 17:17

Az idősebbik Sainz is harcba szállhat az FIA elnöki posztjáért – sajtóhír

F1
2025.05.07. 14:36

Cserél az Alpine: Colapinto veszi át Doohan helyét Imolától – hivatalos

F1
2025.05.07. 09:13

F1: távozott az Alpine csapatfőnöke, ideiglenesen Briatore veszi át a helyét

F1
2025.05.06. 22:14

„Sainzot is elengedjem?" – a Ferrarinál izzott a rádió Miamiban, de senkiben sem maradtak rossz érzések

F1
2025.05.05. 13:09
Ezek is érdekelhetik