WILLIAMS-MERCEDES
2019-es konstruktőri helyezés: 10. (1 pont)
2020-as pilótafelállás: George Russell, Nicholas Latifi
Formula–1-es történelme talán legsötétebb éveit tudhatja maga mögött a Williams. 2018-ban és 2019-ben is a konstruktőri pontverseny utolsó helyén végzett – tavaly ráadásul önerőből össze sem jött volna a pontszerzés, csupán a Német Nagydíj utáni időbüntetések miatt hullt Robert Kubica ölébe egy egység.
A pontszerzés, sőt maga Kubica is gyorsan jött, és gyorsan ment. A lengyel F1-es visszatérése nem tartott sokáig, és idén már csak az Alfa Romeo harmadik számú versenyzőjeként lesz jelen a paddockban. 2019-es csapattársa, George Russell szinte az összes alkalommal legyőzte mind az időmérőkön, mind a versenyeken, és hiába Kubica eltérő egészségi állapota vagy a Williams gyenge teljesítménye, ez semmit sem von le Russell érdemeiből.
A 22 éves brit versenyző évek óta élvezi a Mercedes támogatását, és nagy reményekkel érkezett meg a királykategóriába. Persze a gyenge Williamsben tavaly nem tudta megmutatni, mire képes, de ha Claire Williams alakulatának sikerül ellépnie az abszolút seregható pozícióból, remélhetőleg Russelltől is jóval többet láthatunk.
Az istálló másik versenyzője 2020-ban az idény egyetlen újonca, Nicholas Latifi lesz. A kanadai versenyző tavaly a Formula–2-es bajnokság 2. helyén végzett, de már több F1-es autót is kipróbálhatott. 2018-ban öt szabadedzésen vett részt a Racing Pointnál, a múlt évben pedig hatszor vihette pályára a Williamset a tréningeken.
A cél tehát egyértelmű a Williams számára: két, a vb-tabella utolsó helyen eltöltött év után a patinás alakulatnál szeretnének visszakerülni legalább a középmezőnybe, és a téli teszteken látottak alapján tényleg elképzelhető, hogy a grove-iak erősebb idény előtt állnak, mint a korábbi években.
HAAS-FERRARI
2019-es konstruktőri helyezés: 9. (28 pont)
2020-as pilótafelállás: Kevin Magnussen, Romain Grosjean
A Formula–1 jelenlegi mezőnyének legfiatalabb csapata úgy kezdte a 2019-es szezont, ahogyan az egy évvel korábbi idénynek is nekivágott. Melbourne-ben magabiztosan indult az év – Romain Grosjean a 6., Kevin Magnussen a 7. pozícióba kvalifikálta magát az időmérőn, a futamon azonban csak a dán ért célba pontszerző helyen.
Az idény így nem indult annyira rosszul a Haas számára, később viszont jelentősen lemaradt a fejlesztési versenyben. Egész pontosan inkább rossz irányba indult el, ami azt eredményezte, hogy később „visszatért az alapokhoz”, és míg Magnussen a továbbfejlesztett autóval állt rajthoz a versenyeken, addig Grosjean gyakorlatilag visszakapta azt a gépet, amellyel nekivágott az idénynek. A francia egyébként több alkalommal jobb eredményt ért el a régi konstrukcióval, mint a csapattársa, ami miatt Günther Steineréknek bőven volt okuk magyarázkodni.
2019-ben a pilóták miatt is volt feszültség az amerikai istállónál, mégsem történt változás ebben a felállásban 2020-ra. Igaz, Magnussennek szerződése volt az előttünk álló idényre, Grosjeannal viszont a nyáron hosszabbítottak. Talán nem bántó kijelenti, hogy egyik versenyző sem a kimagasló egyéni teljesítményével került a figyelem középpontjába tavaly. Magnussen az F1 új „rosszfiúja” lett, míg Grosjean autórései bőven okoztak pluszmunkát a versenyhétvégéken a Haas szerelőinek. A csapat vezetősége mégis úgy döntött, hogy megtartja a franciát, hiszen tudta: egy új pilótapárossal talán még több dolguk lenne, mint szimplán végre egy olyan autót tervezni, amely az egész évadban versenyképesnek bizonyul.
És talán ez a legnagyobb cél, ami Günther Steiner csapata előtt áll 2020-ban. Azt már korábban bebizonyították az amerikaiak, hogy néha meg tudnak villanni – főleg az időmérőkön –, de a legnagyobb probléma mindig is az volt a Haas számára, hogy tartsa a lépést a többiekkel az idény közbeni fejlesztési versenyben. Ha ezen a téren javul, közelebb kerülhet a rövid F1-es pályafutása legeredményesebb évének számító 2018-hoz, amikor a konstruktőri világbajnokság 5. helyen végzett.
IDÉNY ELŐTT | |||
Első hét | Barcelona – ELEMZÉS | ||
Február 19., szerda | A Mercedes odapörkölt az első barcelonai teszt nyitó napján | ||
Február 20., csütörtök | Räikkönen volt a leggyorsabb, de a Mercedes került a középpontba | ||
Február 21., péntek | A Mercedes a 3. napot is behúzta Barcelonában, gondok a Ferrarinál | ||
Második hét | Barcelona – ELEMZÉS | ||
Február 26., szerda | Kubica maradt az élen a piros zászlóval záródó tesztnapon | ||
Február 27., csütörtök | Fordult a kocka: a Ferrari az élen, a Mercedes sok időt veszített | ||
Február 28., péntek | A Red Bull a végén robbantott, de Bottas zárt az élen az utolsó tesztnapon | ||
A 2020-as idényben az előzőtől eltérően nem tartanak idény közben tesztet. |
ALFA ROMEO-FERRARI
2019-es konstruktőri helyezés: 8. (57 pont)
2020-as pilótafelállás: Kimi Räikkönen, Antonio Giovinazzi
A korábbi évek munkája – és talán a Ferrari támogatása is – 2019-ben kezdett beérni az Alfa Romeónál. 2017-ben (még Sauberként) a vb-tabella utolsó helyén végzett, majd egy évvel később már a nyolcadikként zárt, és 2019-ben talán a hetedik hely is meglett volna, ha Antonio Giovinazzi számára kicsit erősebben sikerült volna a bemutatkozó éve.
Igaz, az olasz versenyző 2017-ben már rajthoz állt két versenyen, de talán nem merész azt mondani, hogy tavaly szinte ugyanolyan újoncnak számított, mint Alexander Albon, George Russell vagy Lando Norris. Giovinazzi az első teljes szezonjában 14 pontot gyűjtött, ez azonban csupán a negyede az Alfa Romeo 2019-es egységei számának. A többi pont természetesen az istálló másik versenyzője, a sokkal-sokkal rutinosabb Kimi Räikkönen nevéhez fűződik.
A 2007-es világbajnok 2018 végén hagyta el a Ferrarit, és sokan úgy gondolták, levezetésképp versenyez további két idény erejéig az Alfánál. Räikkönen tapasztalata azonban igencsak jól jött a csapatnál, ez pedig a pontok számában is meglátszik. Hiába maradt el tőle jelentősen Giovinazzi, lehetőséget kapott 2020-ban is, és ha idén kicsit jobban fel tudja venni a királykategória ritmusát, az Alfa Romeo még inkább előre léphet az erőviszonyokat tekintve.
RACING POINT-MERCEDES
2019-es konstruktőri helyezés: 7. (73 pont)
2020-as pilótafelállás: Sergio Pérez, Lance Stroll
Az utóbbi évek középmezőnyének egyik legeredményesebb tagja 2019-ben kissé gyengébb idényt teljesített. Sergio Pérez és Lance Stroll összesen 73 pontot gyűjtött össze, ami „csak” a tabella hetedik helyére volt elegendő. Fontos azonban megjegyezni: a csapat legalább anyagi gondok, illetve a team alapítójának és korábbi vezetőjének zűrös ügyei nélkül vágott neki a legutóbbi bajnoki idénynek. A tulajdonosváltás és a kisebb átalakítás után talán átmenti évként tekintettek Silverstone-ban 2019-re, és az, hogy az anyagi problémák megoldódtak, még inkább segített a hosszú távú gondolkodásban.
Az viszont talán a Racing Point teljes tavalyi idényénél érdekesebb, amivel a 2020-as szezon előtt rukkolt ki. Bár az idei autó festéséről kiszivárgott néhány kép nem sokkal a hivatalos bemutató előtt, magát a 2020-as versenygépet csak az első barcelonai teszt nyitó napján láthattuk. De mire volt ez a nagy titkolózás? Lehet, hogy Otmar Szafnauerék nem szerették volna, ha még hamarabb el kellett volna kezdeniük a magyarázkodást amiatt, hogy a 2020-as autójuk igencsak hasonlít a Mercedes 2019-es konstrukciójára.
A hasonlóságot természetesen nem hagyták szó nélkül a riválisok sem, akik emiatt arra számítanak, hogy a Racing Point esélyes leginkább a konstruktőri bajnokság 4. helyére, ami a középmezőny legeredményesebb csapatát jelenti. Azt, hogy Pérez és Stroll valóban ekkora esélyekkel vág-e neki az idénynek, egyelőre nem tudni, azt leghamarabb ezen a hétvégén Melbourne-ben láthatjuk, mennyire erős a gárda.
ALPHA TAURI-HONDA
2019-es konstruktőri helyezés: 6. (85 pont)
2020-as pilótafelállás: Pierre Gasly, Danyiil Kvjat
Teljes arculatváltás előzte meg a Red Bull második számú csapatának 2020-as évét. Az energiaital-gyártó cégnél úgy gondolták, hogy kiscsapattal reklámoznák a néhány évvel ezelőtt piacra dobott divatmárkájukat, emiatt pedig átnevezték a Toro Rossót Alpha Taurira. Az új névhez új külső is dukált, Pierre Gasly és Danyiil Kvjat vagány sötétkék és fehér színű autókkal vághat neki az új idénynek.
Az olasz istállónál nem változtattak a tavaly év végi pilótafelálláson – azt már korábban, az előző szezon közben megtette. Gasly a Magyar Nagydíj utáni nyári szünetben veszítette el ülését a Red Bullnál, és visszakerült a fiókcsapathoz Alexander Albon helyére, így 2016 után 2019-ben is pilótacsere történt szezon közben a csapatnál.
Onnantól viszont, hogy Gasly a régi csapatánál volt, talán lekerült a válláról a nyomás, és megmutatta, hogy nem véletlenül versenyezhetett korábban topcsapatnál. Bár a Red Bull-lal nem sikerült dobogóra állnia, a Toro Rosso versenyzőjeként a pódiumon ünnepelhetett Brazíliában – ez Kvjatnak korábban a Német GP-n sikerült, vagyis a Toro Rosso két dobogós helyezéssel zárta 2019-et.
Fontos azonban megjegyezni, hogy mindkét verseny egyedülálló volt a tekintetben, hogy kaotikus végkimenetellel zárult, vagyis nem túl valószínű, hogy 2020-ban is több alkalommal láthatunk Alpha Tauri-versenyzőt a top 3-ban. A Red Bull második számú csapataként az Alpha Tauri mindig is egyfajta kísérleti labor lesz akár a fejlesztéseket, akár a pilótákat tekintve, ám tavalyi hatodik helye a csapatok versenyében szép eredménynek mondható.