HÁROM NAP, KÉT MERCEDES 1-2
Lewis Hamilton és Valtteri Bottas különösebb probléma nélkül „pakolta” a köröket a W11-esbe az első háromnapos teszt során. Csupán a második nap utolsó fél óráját voltak kénytelenek kihagyni, amikor egy elektronikus meghibásodás marasztalta a bokszban Bottast, azonban Hamiltonnal együtt így is 183 körig jutottak csütörtökön.
Ha ehhez hozzáadjuk a szerdai és a pénteki teljesítményüket, akkor 494 kört kapunk, amivel a címvédő alakulat az első teszt legszorgalmasabb csapatának számít. Legközelebb hozzájuk a Red Bull került – Max Verstappen és Alexander Albon 471 körig jutott, míg a középmezőnyből az Alfa Romeo tette meg a legnagyobb távot. Igaz, 424 körük csupán eggyel több, mint amit a McLaren tett meg a Circuit de Catalunyán.
Visszatérve a Mercedesre, fontos szót ejteni még valamiről, amivel sikerült kissé borzolni a kedélyeket. A teszt második napján lettek egyesek figyelmesek a belső kamerás felvételekből arra, hogy Hamilton kezében a kormány előre és hátra mozog menet közben. Az egyedülálló megoldást, amivel az első kerekek összetartásának mértékét lehet szabályozni – ezzel pedig akár az első gumik hőmérsékletét is –, DAS-nak (Dual Axis Steering) nevezte el az istálló, és hosszas fejlesztés előzte meg.
A kéttengelyes kormányzást természetesen nem fogadták túl jól a riválisok, és magyarázatot vártak az FIA-tól arra, hogy használhatja-e a rendszert a Mercedes. Pénteken az a döntés született, hogy az előttünk álló idényben szabályos lesz a megoldás, 2021-től azonban betiltják azt.
A Mercedes odapörkölt az első barcelonai teszt nyitó napján |
Räikkönen volt a leggyorsabb, de a Mercedes került a középpontba |
A Mercedes a 3. napot is behúzta Barcelonában, gondok a Ferrarinál |
Természetesen nehéz megítélni, hogy az újítás mennyiben járulhat hozzá a Mercedes jó teljesítményéhez, ám az kijelenthető, Hamiltonék meggyőzőek voltak az első teszt során. A három napon látottak alapján persze nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, de az, hogy a Mercedes versenyzői minden tekintetben az élen végeztek, valószínűleg azt eredményezi, hogy a melbourne-i szezonnyitóra bizakodva utaznak el.
A FERRARINÁL NEM ILYEN KEZDÉSBEN REMÉNYKEDTEK
Ha már szót ejtettünk arról, hogy mely istállók teljesítették a legtöbb kört, nem árt megnézni a lista második felét is. Ott, ráadásul egészen lenn, a nyolcadik helyen olvasható csak a Ferrari neve. Sebastian Vettel influenzával küzdve, az eredeti beosztást kissé átalakítva kezdte meg az SF1000-es tesztelését Barcelonában, ám nem ez jelentette a legnagyobb nehézséget az olasz alakulat számára. A négyszeres világbajnok és Charles Leclerc együttesen 354 körig jutott – ennél csak a Williams és a Haas ment kevesebbet.
Egyik nap sem telt el a Ferrarinak úgy, hogy ne kellett volna a tervezettnél jobban hozzányúlni az autóhoz. Az utolsó napon például Vettelnek a délelőtti tesztelés több mint felét ki kellett hagynia, miután motorhiba lépett fel az SF1000-esben, és az nem magától, hanem egy tréleren tért vissza a bokszutcába. Ezt követően kicserélték a motort az autóban, de ezzel értékes időt veszítettek, ráadásul a délutáni órákban is akadt gondjuk a technikával.
1. | Mercedes | 494 |
2. | Red Bull-Honda | 471 |
3. | Alfa Romeo-Ferrari | 424 |
4. | McLaren-Renault | 423 |
5. | Alpha Tauri-Honda | 382 |
6. | Renault | 380 |
7. | Racing Point-Mercedes | 371 |
8. | Ferrari | 354 |
9. | Williams-Mercedes | 324 |
10. | Haas-Ferrari | 316 |
Ezek után szinte felesleges is nézni a köridőket, mindenesetre Vettel a 14., Leclerc pedig a 16. helyen végzett ezen a listán. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy utóbbi versenyző a C3-as gumikon autózta az egyéni legjobbját, és Vettel is csak egy keverékkel lágyabb abroncsokon ment.
Természetesen nem kell még leírni a Ferrarit, lesz újabb három nap arra, hogy Vettelék felkészüljenek a tőlük telhető legjobb módon az idénynyitóra, de annyi biztos, hogy a második teszten lesz mit bepótolniuk. Erre Mattia Binotto, az istálló csapatfőnöke is kitért, aki hozzátette: korántsem lehetnek annyira optimisták, mint egy évvel ezelőtt, és van miért aggódniuk a folytatást illetően.
A harmadik topcsapatnak számító Red Bullt kicsit nehéz megítélni. Max Verstappen csak a 9. helyen végzett a leggyorsabb köröket tekintve, ám az RB16-oson C3-as gumik voltak fenn akkor, sőt, Albon C2-es abroncsokon teljesítette a maga gyors körét. Apróbb technikai nehézségek az osztrák alakulatot is sújtották az első teszten, de így is sikerült a Mercedes mögött végezniük a megtett távot tekintve.
MERCEDES-KLÓN A KÖZÉPMEZŐNYBEN
Nehéz lenne egyelőre megítélni, idén hogyan alakulhat az erőviszony a középmezőnyben, de néhány konklúziót le lehet vonni az első teszten látottak alapján. Kezdjük a Racing Pointtal, amely sok kritikát kapott azzal kapcsolatban, hogy 2020-as autója igencsak hasonlít a Mercedes tavalyi konstrukciójára. A riválisok szerint emiatt komolyan is kell venni a rózsaszín autókat az idei versenyeken, és úgy vélik: talán a Racing Point lehet a legeredményesebb alakulat ebben az évben a topcsapatok után.
Az első teszten megtett köröket tekintve azonban többen is a Racing Point előtt végeztek. Ebben a tekintetben az Alfa Romeo és a McLaren volt a legeredményesebb a középmezőnyből, ráadásul Kimi Räikkönen autózta a leggyorsabb kört a második tesztnapon, miután az Alfájára feltették a leglágyabbnak számító C5-ös abroncsokat. A köröket tekintve e két csapat mögött van egy kisebb leszakadás, utána viszont nincs nagy különbség az Alpha Tauri, Renault, Racing Point hármas között.
A tavalyi abszolút utolsó Williams számára egyértelműen jobban kezdődött az idei tesztidény. Persze ha összehasonlítjuk a két évet, már az is nagy előrelépés volt, hogy idén időben elkészültek az autójukkal, és a többiekkel egy időben tudták megkezdeni annak tesztelését. Claire Williamsék már az új konstrukciójuk leleplezésekkor is nagyobb magabiztosággal nyilatkoztak, és az mindenképp javíthat az esélyeiken, hogy a tavalyival ellentétben normálisan indult számukra a téli felkészülés.
A második kollektív tesztet február 26. és 28. között rendezik, a helyszín akkor is a barcelonai Circuit de Catalunya lesz.
PILÓTA | NEMZETISÉG | CSAPAT | KÖRIDŐ | GUMIK | TESZTNAP | |
1. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 1:15.732 | C5 | 3 |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:16.516 | C5 | 3 |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1:17.091 | C5 | 2 |
4. | Esteban Ocon | francia | Renault | 1:17.102 | C4 | 3 |
5. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 1:17.338 | C4 | 3 |
6. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1:17.347 | C3 | 2 |
7. | Danyiil Kvjat | orosz | Alpha Tauri-Honda | 1:17.427 | C4 | 3 |
8. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1:17.469 | C5 | 3 |
9. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:17.516 | C3 | 1 |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 1:17.574 | C4 | 3 |
11. | Pierre Gasly | francia | Alpha Tauri-Honda | 1:17.783 | C4 | 3 |
12. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 1:17.842 | C3 | 1 |
13. | Alexander Albon | thaiföldi | Red Bull-Honda | 1:17.912 | C2 | 2 |
14. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 1:17.154 | C4 | 2 |
15. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 1:18.168 | C3 | 1 |
16. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:18.289 | C3 | 1 |
17. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1:18.380 | C3 | 3 |
18. | Nicholas Latifi | kanadai | Williams-Mercedes | 1:18.382 | C3 | 1 |
19. | Robert Kubica | lengyel | Alfa Romeo-Ferrari | 1:18.386 | C3 | 1 |
20. | Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 1:18.454 | C3 | 3 |
21. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1:18.466 | C3 | 1 |