A triumvirátus, amely kirobbantotta a vörös forradalmat

Vágólapra másolva!
2020.02.13. 11:22
null
Utolérhetetlen csapat volt: Jean Todt (balra), a Ferrari-elnök Luca di Montezemolo, Michael Schumacher és Ross Brawn tengernyi trófeát gyűjtött (Fotó: Getty Images)
A kétezres évekre a Ferrari olyan tökéletes sikergépezetté vált, amely mindössze háromszor engedte át másnak a konstruktőri vb-trófeát, miközben Michael Schumacher újraírta a rekordokat. A gyári istállók pénzügyi ámokfutásának a válság vetett véget.

 

Ugyan az 1970-es évek végének lendületét megőrizve a Ferrari 1982-ben és 1983-ban nyert egy-egy konstruktőri vb-trófeát, az azt követő majd' 15 évben a patinás olasz alakulatnak többnyire a megaláztatás jutott osztályrészül. Niki Lauda távozása után a maranellóiak újra a középszerűségbe süllyedtek, és sokáig tétlenül nézték, ahogy a két brit szupercsapat, a McLaren és a Williams zseniális technikai megoldások sorával újra meg újra a földbe döngöli őket. A kirakós darabjai csupán az erős kezű Jean Todt 1993-as csapatfőnöki kinevezésével kezdtek a helyükre kerülni: megszerezte a Benettontól a kor legjobb versenyzőjét, Michael Schumachert, majd rögtön utána az egyik legkiválóbb technikai szakembert, Ross Brawnt. Ahogy a triumvirátus 1997-re összeállt, az istálló bajnokesélyes alakulattá vált, és 1999-ben a konstruktőri, aztán Schumacher révén 2000-ben már a 21 éve várt egyéni vb-trófeát is megszerezte.

Kimi Räikkönen Michael Schumacher érája után vitte ismét csúcsra a Ferrarit 2007-ben (Fotó: AFP)
Kimi Räikkönen Michael Schumacher érája után vitte ismét csúcsra a Ferrarit 2007-ben (Fotó: AFP)

A tökéletes sikergépezet ekkorra forrta ki magát igazán, 2001-ben és 2002-ben is olyan elképesztő egyeduralmat alakított ki, hogy a sportágba – többek között újabb meg újabb távol- és közel-keleti versenyhelyszínek bevonásával – egyre több pénzt pumpáló Bernie Ecclestone azonnali változásokat sürgetett. Noha egy-egy istálló időszakos dominanciája mindig is hozzátartozott az F1-hez, a sportág ekkorra olyan globális üzleti vállalkozássá nőtte ki magát, amelynek pénzügyi szempontból életbe vágó volt a kiemelkedő televíziós nézettség. A megfelelő eladhatóság tehát a kategória saját érdeke lett, így előbb a pontrendszert, majd az időmérő lebonyolítását változtatták meg, de eget rengető hatást egyikkel sem értek el.

Fernando Alonso 2005-ben és 2006-ban lett világbajnok – úgy, hogy Michael Schumacher csúcsformát futott (Fotó: AFP)
Fernando Alonso 2005-ben és 2006-ban lett világbajnok – úgy, hogy Michael Schumacher csúcsformát futott (Fotó: AFP)

Az F1 elüzletiesedésével párhuzamosan egyre csak nőtt a pénzügyi szakadék a csapatok között, ami természetesen a teljesítményre is hatással volt. A jelenséget fokozta a gyári istállók egyre meghatározóbb jelenléte, hiszen a dúsgazdag vállalatoknak tényleg semmi sem volt drága az eredmények hajszolásában – éppen ezért ironikus, hogy az ész nélkül költekező Toyota, BMW, Jaguar, Honda négyes fogat saját alakulatával összesen két (!) győzelmet kapart össze… A Ferrarinak, a Renault-nak és a Mercedes gyári támogatását élvező McLarennek ugyanakkor nagyon is sikerült a pénzügyi előnyt sikerre váltania, és a sportág irányítóit egyre jobban kezdte aggasztani a fenntarthatatlan fejlődés. A dúsgazdag istállók évente tesztkilométerek tízezreit tették meg, olykor egyszerre három autóval körözve, miközben a privátcsapatok egyik napról a másikra éltek.

Jenson Button 2009-ben lett világbajnok a Brawn-Mercedesszel (Fotó: AFP)
Jenson Button 2009-ben lett világbajnok a Brawn-Mercedesszel (Fotó: AFP)

Az FIA ezért nagy erőfeszítéseket tett, hogy olyan intézkedésekkel, mint a tesztkorlátozás, az egzotikus anyagok betiltása, a felhasználható motorok számának maximalizálása, a szélcsatorna-használat limitálása, enyhítsen a helyzeten, az igazán hatásos költségcsökkentési javaslatok hallatán azonban a gazdag istállók azonnal kivonulással és szakadár sorozat létrehozásával fenyegetőztek. A problémát végül az élet oldotta meg: a gyári csapatok a 2008-as gazdasági világválság első fuvallatára fülüket-farkukat behúzva távoztak az F1-ből, a sportág irányítói így végre elkezdhettek kidolgozni számos olyan drasztikus költségcsökkentési intézkedést, amelyet a kritikus helyzet megkövetelt.

Michael Schumacher és Rubens Barrichello kettőse uralta a korszak nagydíjait (Fotó: AFP)
Michael Schumacher és Rubens Barrichello kettőse uralta a korszak nagydíjait (Fotó: AFP)

A 2000-es évtized azonban így is a gyári hátterű istállók sokszor hiábavaló költekezéséről és persze a Ferrari tündökléséről marad emlékezetes – a Scuderia két év (2005, 2009) kivételével végig harcban állt a bajnoki címekért, és be is gyűjtött hét konstruktőri, valamint hat egyéni vb-trófeát. Bár az időszak nem volt mentes a botrányoktól (csapatutasítás a Ferrarinál, kémkedés a McLarennél, eredménymanipulálás a Renault-nál), fantasztikus adat, hogy az F1 teljes történetében ez az egyetlen évtized, amelyben egy versenyző sem szenvedett halálos kimenetelű balesetet.

A 2010-es évektől aztán a biztonsági intézkedések mellett már a fenntartható fejlődés és show javítása kapott kiemelt szerepet.

(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Hosszabbítás 2020. február 8-i lapszámában jelent meg.)

AZ ÉVTIZED SZTÁRJAI
A Ferrarival Michael Schumacher már a kilencvenes évek végén is többször karnyújtásnyi közelségbe került a világbajnoki címhez, az új évtizedben aztán már tényleg semmit sem bízott a véletlenre, és tökélyre fejlesztett autóival sorozatban ötször hódította el a vb-trófeát, ami sem előtte, sem azóta nem sikerült senkinek. Bár a német klasszis szenzációs sikerszériája kapcsán sokan felvetik, hogy végig toronymagasan a legjobb autóban ülhetett, azt rendre elfelejtik, hogy amikor 1996-ban csatlakozott a Ferrarihoz, a maranellói istálló majd’ 15 éve csupán önmaga paródiája volt. Schumacher a bajnok Benettont elhagyva éles szemmel látta meg a vergődő Ferrariban rejlő lehetőséget, és ennek gyümölcsét aratta le a kétezres évek elején. A feltörekvő fiatalok közül előbb Fernando Alonso és Kimi Räikkönen, majd Lewis Hamilton tette le a névjegyét, míg Jenson Button a 2009-es szabályokat kiaknázó Brawn-istállóval ért fel a csúcsra.
AZ EGYÉNI BAJNOKSÁG ELSŐ HÁROM HELYEZETTJE
2000: 1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 108 pont, 2. Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 89, 3. David Coulthard (brit, McLaren-Mercedes) 73
2001: 1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 123 pont, 2. David Coulthard (brit, McLaren-Mercedes) 65, 3. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 56
2002: 1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 144 pont, 2. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 77, 3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 50
2003: 1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 93 pont, 2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 91, 3. Juan Pablo Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 82
2004: 1. Michael Schumacher (német, Ferrari) 148 pont, 2. Rubens Barrichello (brazil, Ferrari) 114, 3. Jenson Button (brit, BAR-Honda) 85
2005: 1. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 133 pont, 2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 112, 3. Michael Schumacher (német, Ferrari) 62
2006: 1. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 134 pont, 2. Michael Schumacher (német, Ferrari) 121, 3. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 80
2007: 1. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 110 pont, 2. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 109, 3. Fernando Alonso (spanyol, McLaren-Mercedes) 109
2008: 1. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 98 pont, 2. Felipe Massa (brazil, Ferrari) 97, 3. Kimi Räikkönen (finn, Ferrari) 75
2009: 1. Jenson Button (brit, Brawn-Mercedes) 95 pont, 2. Sebastian Vettel (német, Red Bull-Renault) 84, 3. Rubens Barrichello (brazil, Brawn-Mercedes) 77
A KONSTRUKTŐRI BAJNOKSÁG ELSŐ HÁROM HELYEZETTJE
2000: 1. Ferrari (olasz) 170 pont, 2. McLaren-Mercedes (brit) 152, 3. Williams-BMW (brit) 36
2001: 1. Ferrari (olasz) 179 pont, 2. McLaren-Mercedes (brit) 102, 3. Williams-BMW (brit) 80
2002: 1. Ferrari (olasz) 221 pont, 2. Williams-BMW (brit) 92, 3. McLaren-Mercedes (brit) 65
2003: 1. Ferrari (olasz) 158 pont, 2. Williams-BMW (brit) 144, 3. McLaren-Mercedes (brit) 142
2004: 1. Ferrari (olasz) 262 pont, 2. BAR-Honda (brit) 119, 3. Renault (francia) 105
2005: 1. Renault (francia) 191 pont, 2. McLaren-Mercedes (brit) 182, 3. Ferrari (olasz) 100
2006: 1. Renault (francia) 206 pont, 2. Ferrari (olasz) 201, 3. McLaren-Mercedes (brit) 110
2007*: 1. Ferrari (olasz) 204 pont, 2. BMW Sauber (német) 101, 3. Renault (francia) 51
2008: 1. Ferrari (olasz) 172 pont, 2. McLaren-Mercedes (brit) 151, 3. BMW Sauber (német) 135
2009: 1. Brawn-Mercedes (brit) 172 pont, 2. Red Bull-Renault (osztrák) 153.5, 3. McLaren-Mercedes (brit) 71
*A 218 pontos McLaren-Mercedest ipari kémkedés miatt kizárták a konstruktőri bajnokságból
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik