MERCEDES-RÉMÁLOM A TÖRTÉNELMI FUTAMON
A 2018-as Osztrák Nagydíj óta nem fordult elő olyan, hogy a Mercedes pont nélkül zárt egy futamot. Pedig ez alkalommal, Németországban így történt volna, ha az Alfa Romeo versenyzőit utólag nem büntetik meg, és ezért nem kerülnek ki a top 10-ből. A címvédő alakulat nagyon készült erre a hétvégére, még az autói is különleges festést kaptak a konstruktőr 200. F1-es futama és az autóversenyzés megszületésének 125. évfordulója tiszteletére.
A történelmi hétvége azonban vasárnap a Mercedes szezonbéli legrosszabb napjává vált. Valtteri Bottas a hajrában csúnyán összetörte a gépét, és a harmadik helyről esett ki. Lewis Hamiltonnak a balesetek miatti biztonsági autós fázisok nem jöttek jól, ráadásul az ötszörös világbajnoknak az egyik bokszkiállásánál egy öt másodperces időbüntetést is le kellett töltenie, amiért szabálytalanul hajtott be a bokszutcába, miután a bejárat előtti kanyarban összetörte első szárnyát. Hamilton a történtek után nem meglepő módon hamar el szeretné felejteni ezt a hétvégét.
„Rossz nap, rossz hétvége volt, és őszintén szólva nem igazán van mit mondani róla – nyilatkozta a brit pilóta. – Ez valószínűleg a legrosszabb munkanap az utóbbi években. Nem igazán tudom, mi történt ma, csak örülök, hogy végre vége van, és jönnek még versenyek, szóval át kell csoportosítanunk a dolgokat, hogy erősebben térhessünk vissza a következő viadalokon. Az persze nem segített rajtam, hogy hozzáértem a falhoz, ahogyan az sem, hogy száraz gumikra váltottam, amikor még esett az eső, szóval ez a betetőzése volt a dolgoknak.”
Valtteri Bottas talán még Hamiltonnál is rosszabb futamon van túl, de vállalja a felelősséget a balesetéért, és elmondta, mi vezetett oda, hogy összetörte a 77-es számú Mercedest.
„Hibáztam, de a csapat is azt mondta, hogy nyomjam keményebben, szóval annyira nyomtam, amennyire csak tudtam, hogy a dobogón végezhessek – emlékezett vissza a finn. – Nyilván kissé túl kemény voltam abban a kanyarban, és elveszítettem az uralmat az autó hátulja felett. Az én hibám volt, és azóta megpróbáltam lenyugodni. Talán ha nem próbálkoztam volna annyira keményen, elérhettem volna a dobogót, és legalább szerezhettem volna néhány pontot, ami fontos lett volna számomra.”
VERSTAPPEN SIKERÉVEL SZURKÁLÓDOTT A HONDA
Második győzelmét aratta az elmúlt három futamon Max Verstappen, aki a sikerével és Bottas nullázásával 22 pontra megközelítette a világbajnoki összetettben második helyen álló finnt. A Red Bull versenyzőjének nevéhez is fűződik egy-két izgalmas pillanat erről a futamról, ám amikor kellett, nagyon egyben volt fejben, és magabiztos győzelmet aratott.
„Nagyon trükkös volt kint. Nagyon koncentráltnak kellett maradnunk, és nem engedhettünk meg egyetlen hibát sem. Most, a leintés után elmondhatom, hogy azt a háromszázhatvan fokos fordulatot is csak a közönségnek mutattam be – viccelődött Verstappen. – De tényleg trükkös volt, mert a közepes gumikon nagyon kicsi volt a tapadás. A kommunikáció köztem és a csapat között elengedhetetlen volt, és azt hiszem, jókor hívtak ki, mert ennek köszönhetem a győzelmet.”
„Amikor a Mercedesek előtt voltam, látható volt a tempónk, mert be voltam ragadva Valtteri mögé az első néhány körben. Amikor te vagy elöl, jobban óvhatod a gumijaidat, és minden más is kissé jobban a te irányításod alatt van. Sokat gyakoroltam nedves körülmények között, amikor fiatal voltam. Sok órán át dolgoztam ezen az édesapámmal, aki szerintem szintén elég jól ment esőben” – beszélt végezetül arról, hogy miért teljesít ennyire jól vizes körülmények között.
Verstappen mellesleg az Osztrák Nagydíjon szerezte meg a Honda első győzelmét a japán gyár 2015-ös visszatérése óta, a sikerek számát pedig a hockenheimi diadalával növelni tudta. Az előkelő eredményről természetesen a japán gyártónál is posztoltak a közösségi médiában, amivel azonban kissé odaszúrtak a korábbi McLaren-versenyzőnek, Fernando Alonsónak.
Alonso a 2016-os Japán Nagydíjon nevezte a Honda akkori, valóban nem túl gyors és megbízható erőforrását GP2-motornak. A Honda Twitter-oldalán a következő bejegyzésben a telefon automatikus korrekciójára fogták az „elírást” – de vélhetően csak viccből.
KESERÉDES ÖRÖM A FERRARINÁL
Bár Sebastian Vettel egészen a második helyig tört előre a 20.-ról indulva, Charles Leclerc számára már a 29. körben véget ért a kaotikus verseny. A monacói pilóta a sokakkal kibabráló 17-es kanyarban csapta a falnak az autóját nem sokkal azután, hogy esőgumikról interekre váltott. Leclerc elismerte, hogy hibázott, de azért a pályát is okolja kicsit.
JÚLIUS 26., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 1. Vettel 1:14.013 | |||
2. szabadedzés: 1. Leclerc 1:13.449 | |||
JÚLIUS 27., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 1. Leclerc 1:12.380 | |||
Időmérő: 1. Hamilton 1:11.767 | |||
JÚLIUS 28., VASÁRNAP | |||
Futam: 1. Verstappen, 2. Vettel, 3. Kvjat | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Augusztus 4., 15.10 | 34. Magyar Nagydíj | ||
Szeptember 1., 15.10 | 64. Belga Nagydíj | ||
Szeptember 8., 15.10 | 70. Olasz Nagydíj |
„Csalódtam magamban a mai napon – vallotta be a Ferrari-versenyző. – Nem volt olyan nagy a hibám, vétettem ennél sokkal nagyobbakat is idén. Ez nem tesz semmit jobbá, de az elfogadhatatlan, hogy egy ilyen kanyaron kell átmennünk egy Formula–1-es pályán, amikor az nedves. Sok versenyző csúszott ki, de talán én voltam az egyetlen, aki slick gumikon tette ezt, pedig csak hatvan kilométer/órával mentem, és egyáltalán nem volt tapadásom. Összességében ez nem teszi jóvá a hibámat. Teljes mértékben engem lehet hibáztatni, ez pedig szégyenletes. Bocsánatot kérek a rajongóktól és a csapattól.”
Sebastian Vettel talán kissé szépített az utóbbi időben, például az előző, silverstone-i futamon mutatott hibáin a vasárnapi teljesítményével – ráadásul ezúttal a Ferrari sem követett el stratégiai hibát. A négyszeres világbajnok a verseny hajrájában, az utolsó biztonsági autós fázis utáni újraindításkor is résen volt, és három előzést bemutatva a második pozícióban látta meg a kockás zászlót.
„Rendben voltam a verseny nagy részében, pedig hosszú volt. Nem hiszem, hogy most röviden össze tudnám foglalni az egészet – viccelődött Vettel. – Gratulálunk Maxnak, nagyszerűen vezetett. Számunkra csak azt kellett tenni, hogy menjünk előre, és elkapjuk a következő autót, majd megint, és a következőt. Az utolsó biztonsági autós fázis előtt rájöttem, hogy gyorsabb vagyok a többieknél, ezért örültem, hogy megelőzhettem őket. Láttam, hogy sokan óvatosak az egyes kanyarban, és ezért adtam bele mindent, hogy DRS-távolságba kerüljek, majd elmehessek mellettük a hátsó egyenesben.”
AZ ÚJDONSÜLT APUKA DUPLA ÖRÖME
Danyiil Kvjat a 2016-os Kínai Nagydíj után állhatott ismét dobogóra – bár most nem a Red Bull színeiben, hanem a Toro Rossóhoz kissé kényszerből visszahívott versenyzőként. Ám nem ez volt az egyetlen dolog, aminek örülhetett az orosz pilóta. Párja, Kelly Piquet – aki a háromszoros világbajnok, Nelson Piquet lánya – szombat este adott életet első gyermeküknek.
Danyiil Kvjat három év, három hónap és 11 nap után, illetve pályafutása során harmadszor állhatott ismét pódiumra: a mai nap előtt a 2016-os Kínai Nagydíj pezsgőzhetett legutóbb, ezzel a szünettel a két egymást követő dobogója között eltelt időre vonatkozó rangsor 14., az eltelt 69 futamot figyelve pedig a 6. helyet foglalja el. Egyéb érdekes statisztikákat a 64. Német Nagydíjról ide kattintva olvashatnak! |
„Ez csodás volt. Nagyszerű ismét a dobogón állni, és ez hihetetlen a Toro Rosso számára is ennyi év után – mondta Kvjat. – A futam őrületes volt. Végre sikerült mindent összeraknom, hogy meglegyen a dobogó, szóval nagyon örülök neki. Olyan volt ez, mint egy horrorfilm és egy fekete komédia keveréke. Néhány pontnál azt gondoltam, hogy ennyi volt a verseny a számomra, de aztán megint életre kapott. Hihetetlen volt, olyan, mint egy hullámvasút. Szóval kissé olyan, mint az egész karrierem.”
Kvjat a 2016-is idény közben veszítette el az ülését a Red Bullnál – azt Max Verstappen kapta meg, akinek az addigi helyén, a Toro Rossónál fejezhette be a szezont az orosz. 2017-ben is ott versenyzett, de az utolsó hat hétvégéből már csak egyen, Austinban ülhetett autóba. Tavaly nem volt a Formula–1-es mezőny tagja, de mivel a Red Bull fiatal versenyzőket támogató programja az utóbbi időben nem sok olyan tehetséget vonultatott fel, akinek a királykategóriában is lehetőséget adnának, visszahívták Kvjatot a Toro Rossóhoz.
Az orosz az első (és összességében a második) dobogós helyezését szerezte az olasz fiókcsapatnak Sebastian Vettel győzelme óta, amelyet az azóta négyszeres világbajnokká avanzsáló német a 2008-as Olasz Nagydíjon aratott.
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | |
2. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 7.333 mp h. |
3. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Honda | 8.305 mp h. |
4. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 8.966 mp h. |
5. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 9.583 mp h. |
6. | Alexander Albon | thaiföldi | Toro Rosso-Honda | 10.052 mp h. |
7. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 16.838 mp h. |
8. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 18.765 mp h. |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 19.667 mp h. |
10. | Robert Kubica | lengyel | Williams-Mercedes | 24.987 mp h. |
11. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 26.404 mp h. |
12. | Kimi Räikkönen* | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 42.214 mp h. |
13. | Antonio Giovinazzi* | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 43.849 mp h. |
14. | Pierre Gasly | francia | Red Bull-Honda | 3 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 56 | |
Nico Hülkenberg | német | Renault | 39 | |
Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 27 | |
Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 25 | |
Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 13 | |
Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1 | |
* plusz 30 másodperc szabálytalan rajt miatt |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | L. K. P.* | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 7 | 9 | 10 | 2 | 225 |
2. | Valtteri Bottas | 2 | 9 | 10 | 2 | 184 |
3. | Max Verstappen | 2 | 4 | 11 | 2 | 162 |
4. | Sebastian Vettel | – | 5 | 10 | 1 | 141 |
5. | Charles Leclerc | – | 5 | 9 | 2 | 120 |
6. | Pierre Gasly | – | – | 8 | 2 | 55 |
7. | Carlos Sainz Jr. | – | – | 7 | 48 | |
8. | Danyiil Kvjat | – | 1 | 6 | 27 | |
9. | Kimi Räikkönen | – | – | 7 | 25 | |
10. | Lando Norris | – | – | 4 | 22 | |
11. | Daniel Ricciardo | – | – | 4 | 22 | |
12. | Kevin Magnussen | – | – | 3 | 18 | |
13. | Lance Stroll | – | – | 4 | 18 | |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 17 | |
15. | Alexander Albon | – | – | 4 | 15 | |
16. | Sergio Pérez | – | – | 3 | 13 | |
17. | Romain Grosjean | – | – | 3 | 8 | |
18. | Antonio Giovinazzi | – | – | 1 | 1 | |
19. | Robert Kubica | – | – | 1 | 1 | |
*: A futam leggyorsabb köréért járó pluszpont |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 409 |
2. | Ferrari | 261 |
3. | Red Bull-Honda | 217 |
4. | McLaren-Renault | 70 |
5. | Toro Rosso-Honda | 42 |
6. | Renault | 39 |
7. | Racing Point-Mercedes | 31 |
8. | Haas-Ferrari | 26 |
9. | Alfa Romeo-Ferrari | 26 |
10. | Williams-Mercedes | 1 |