ÁPRILIS 12., PÉNTEK | |||
1. szabadedzés: 1. Vettel 1:33.911 | |||
2. szabadedzés: 1. Bottas 1:33.330 | |||
ÁPRILIS 13., SZOMBAT | |||
3. szabadedzés: 1. Bottas 1:32.830 | |||
Időmérő: 1: Bottas 1:31.547 | |||
ÁPRILIS 14., VASÁRNAP | |||
Futam: 1. Hamilton, 2. Bottas, 3. Vettel | |||
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK | |||
Április 28., 14.10 | Azeri Nagydíj, Baki | ||
Május 12. 15.10 | Spanyol Nagydíj, Barcelona | ||
Május 26., 15.10 | Monacói Nagydíj, Monte-Carlo |
Az idénynyitó Ausztrál Nagydíjhoz hasonlóan a két Mercedes várhatta az élről a piros lámpák kialvását Kínában, igaz, ezúttal Valtteri Bottasszal a pole pozícióban. A fordított rajtsorrend pedig ugyanazt a forgatókönyvet hozta: az első helyről induló rosszabbul kapta el a startot, míg a második átvette a vezetést, és győzött.
Így miközben Lewis Hamiltont elsőként intette le Alain Prost a kockás zászlóval, és aratta 75. diadalát a Formula–1-es világbajnokság 1000. versenyén, finn csapattársa nemcsak a rajtnál, de az egyéni vb-összetettben is visszaszorult a második helyre.
„Nem ez volt a legsimább hétvégém, azonban végül fantasztikus eredmény született a csapat számára – utalt arra a brit, hogy a futam kezdetéig hátrányban volt csapattársához képest. – Amikor megérkeztünk, nem tudtuk, pontosan hol is fogunk állni, főleg miután a Ferrari annyira erős volt Bahreinben” – fűzte hozzá.
„Valtteri az egész hétvégén nagyon gyors volt, és nagyon különleges érzés, hogy az ezredik versenyen kettős győzelmet arattunk – magyarázta, majd kitért arra, mi hozta el a fordulópontot. – A rajtom jelentette ma a különbséget, azonban továbbra is nagyon szoros közöttünk a verseny, így fogalmam sincs, mi lesz az erősorrend a következő nagydíjon" – tekintett már előre a két hét múlva következő Azeri GP-re.
„A startnál vesztettem el mindent – mondta már a második helyen befutó Bottas. – Az autó viszont rendben volt, csak a turbulens levegőben egyszerűen nem tudtam követni Lewist. A rajtnál eközben kipörögtek a kerekeim, ezért vesztettem pozíciót" – foglalta össze, és arról is szót ejtett, hogy már nem ő vezeti a vb-összetettet.
„Még csak az idény elég korai szakaszában járunk, viszont nem jó érzés elveszteni a vezetést. Erősebben fogok visszatérni. A csapatnak azonban nagyon örülök, és büszke vagyok, hiszen nagyszerű munkát végeztünk ezen a hétvégén is" – zárta a gondolatait a 33. dobogós helyezését jegyző finn.
A Mercedes tehát a 2019-es idény harmadik versenyhétvégéjén a harmadik kettős sikerét ünnepelhette, a csapatvezető, Toto Wolff így elégedetten nyilatkozott Sanghajban.
„Nagyszerű a pole-ból nekivágni az 1000. versenynek, majd így végigkontrollálni a futamot. Nagy büszkeséggel tölt el a dupla kerékcserénk is, hiszen akkor mindent elveszthettünk volna, azonban minden rendben ment. Viszont kissé meglepett, hogy ennyire az irányításunk alatt tudtuk tartani a történéseket, főleg péntek után" – értékelt és Bottasra, illetve a következő Grand Prix-ra is kitért.
„Nem hiszem, hogy Bottas boldog lenne, a startnál dőlt el minden. Azerbajdzsánban pedig nagyon hosszú egyenesek várnak ránk, kíváncsian várom, mi lesz."
Míg a német gárdánál teljes lehet az elégedettség, a Ferrarinál lesz mit megbeszélni, hiszen idén már a harmadik alkalommal került sor csapatutasításra: Melbourne-ben Charles Leclerc-nek megtiltották az előzést, majd Bahreinben is hasonló forgatókönyv játszódott le, ám akkor a monacói ellenszegült, és elment a márkatársa mellett. Most pedig Sanghajban arra kérték Leclerc-t, hogy emeljen a tempón, különben el kell engednie Sebastian Vettelt.
Bár a monacói némileg felgyorsult, mégis jött az utasítás, álljon félre az 5-ös rajtszámú Ferrari útjából. Leclerc-t ezután később hozták ki a kerékcserére, amiért az ötödik helyre esett vissza, majd ugyanebben a pozícióban is futott be – így Vettel az egyéni vb-összetettben is megelőzte őt.
„Le kell ülnöm Sebbel és a mérnökökkel, hogy lássam az egész képet. Biztosan van valami magyarázat, és akkor meg fogom érteni a döntést is – kezdte Leclerc. – Azonban ez már a múlt. Nem volt ez túl jó versenyem, mint ahogyan a hétvégén sem voltam túl erős. Az időmérő még rendben volt, azonban a szabadedzéseken nem tudtam versenyszimulációt teljesíteni, ami nem volt ideális."
„Ha megnézzük a versenyemet, egyértelmű, hogy előbb kellett volna kiállnom. Ha viszont a csapat szempontjából nézzük, akkor jó taktikát követtek annak érdekében, hogy némileg lelassítsák a Mercedeseket és Seb közelebb tudjon hozzájuk kerülni. Bár ez nem jött össze, legalább megpróbálkoztunk" – elemezte a futamot.
„Úgy éreztem, hogy gyorsabb vagyok Charles-nál, azonban elég nehezen találtam a ritmust, így többször is elfékeztem és nem tudtam kiépíteni az előnyömet – kezdte Vettel a történések felidézését. – Viszont összességében egyszerűen nem voltunk elég gyorsak ahhoz, hogy elkapjuk a Mercedest. A végén reménykedtem abban, hogy Charles megelőzi Maxot (Verstappen), azonban túl messze volt" – tette hozzá.
„Örülök, hogy a dobogóra állhattam, azonban egészen rajttól nagyon nehéz volt tartani a Mercedesszel a lépést. Bár jó móka volt a Max elleni küzdelem, a cél az lett volna, hogy Lewist vagy Valtterit kapjuk el. Ők viszont túl gyorsak voltak ma, jár a gratuláció” – dicsérte meg a német gárda munkáját, majd részletesebben is kitért a Red Bull-lal történt csatára.
„Láttam, milyen nagy tempóban érkezik Max, és számítottam arra, hogy bevetődik a belső íven. Volt egy pillanat, amikor meg kellett nyitnom előtte az ajtót, és bár az utolsó mozdulatom nem volt túl szexi, de bevált" – magyarázta az idén az első pódiumos helyezését megszerző német.
A maranellóiak csapatfőnöke, Mattia Binotto még pénteken elárulta, az 50-50 százalékos helyzetekben továbbra is Vettelt fogják favorizálni. A sanghaji versenyen pedig ki is derült, pontosan mit is értett ezalatt, hiszen újra csapatutasítást alkalmaztak.
„Charles-nak minden oka megvan arra, hogy dühös legyen. Talán legközelebb ő lesz az, akit előnyben részesítünk. Megértem Charles-t, nem lehet egyszerű neki. Viszont a versenynek abban a szakaszában a Mercedesek egyszerűen túl gyorsak volt, így adtunk egy lehetőséget Sebnek is, hátha tudja tartani a tempójukat. Ez nem arról szólt, hogy az egyik versenyzőt favorizáltuk a másikkal szemben, hanem azt tettük, amit a csapat érdekében tennünk kellett" – osztotta meg, miként gondolkodtak.
„A Mercedes péntektől kezdve gyorsabb volt nálunk, amit a versenyen is bebizonyítottak. Viszont úgy hiszem, minden helyszínen más lesz a helyzet, főleg, amikor az autók ennyire közel vannak egymáshoz. Nincs ötletem, hogy ma miért voltunk ekkora hátrányban, szóval ki kell elemeznünk az adatokat."
Bár a Ferrarinál Leclerc jól kezelte a kialakult helyzetet, több szakértő, köztük 2016 világbajnoka, Nico Rosberg is úgy véli, nem volt fair az olasz gárda döntése.
„Megértem, hogy meg kellett próbálniuk, azonban túl keményen bántak Charles-lal. Az oké, hogy nem jelentett óriási különbséget a végeredményben, de nem túl egyszerű a helyzet és egyáltalán nem volt fair a döntés Leclerc-rel szemben” – magyarázta,
A Ferrari döntése kapcsán pedig később Wolff is megszólalt, aki bár megérti a maranellóiak helyzetét, figyelmezteti őket, csapatutasításuk láncreakciót indíthat be.
„Ez egy elég trükkös szituáció, hiszen a gyorsabbik autóddal próbálod levadászni az ellenfeleket, és Seb azt mondta, hogy gyorsabb tudna lenni, szóval megcserélték a két pilótát, amit így valahol meg is tudok érteni. Ám amint meghozol egy ilyen döntést, precedenst teremtesz, és onnantól kezdve nagyon komplikálttá válik a helyzet, hiszen egy láncreakciót indíthatsz be. Akár minden egyes versenyen bekövetkezhet az utasítás, amikor a hátrébb lévő versenyző azt mondja, gyorsabb tudna lenni" – elemezte riválisuk döntését.
„Együtt érzek velük, hiszen mi is voltunk már hasonló helyzetben Lewisszal és Nicóval, illetve most Lewisszal és Valtterivel. Ma is volt egy olyan szituáció, amikor mindketten keményen nyomták, és ott volt a rizikó, hogy nem fejezik be a versenyt. Szóval ez nem egy Ferrari-probléma. Minden egyes csapat, amelyikben két első számú versenyző van, hasonló problémával küzd."
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | |
2. | Valtteri Bottas | finn | Mercedes | 6.552 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Ferrari | 13.744 |
4. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 27.627 |
5. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 31.276 |
6. | Pierre Gasly | francia | Red Bull-Honda | 1'29.307 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Renault | 1 kör |
8. | Sergio Pérez | mexikói | Racing Point-Mercedes | 1 kör |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör |
10. | Alexander Albon | thaiföldi | Toro Rosso-Honda | 1 kör |
11. | Romain Grosjean | francia | Haas-Ferrari | 1 kör |
12. | Lance Stroll | kanadai | Racing Point-Mercedes | 1 kör |
13. | Kevin Magnussen | dán | Haas-Ferrari | 1 kör |
14. | Carlos Sainz Jr. | spanyol | McLaren-Renault | 1 kör |
15. | Antonio Giovinazzi | olasz | Alfa Romeo-Ferrari | 1 kör |
16. | George Russell | brit | Williams-Mercedes | 2 kör |
17. | Robert Kubica | lengyel | Williams-Mercedes | 2 kör |
FELADTÁK | MEGTETT KÖR | |||
Lando Norris | brit | McLaren-Renault | 50 | |
Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Honda | 41 | |
Nico Hülkenberg | német | Renault | 16 |
PILÓTÁK | GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | LEGGYORSABB KÖRÖK | PONT | |
1. | Lewis Hamilton | 2 | 3 | 3 | - | 68 |
2. | Valtteri Bottas | 1 | 3 | 3 | 1 | 62 |
3. | Max Verstappen | - | 1 | 3 | - | 39 |
4. | Sebastian Vettel | - | 1 | 3 | - | 37 |
5. | Charles Leclerc | - | 1 | 3 | 1 | 36 |
6. | Pierre Gasly | - | - | 2 | 1 | 13 |
7. | Kimi Räikkönen | - | - | 3 | - | 12 |
8. | Lando Norris | - | - | 1 | - | 8 |
9. | Kevin Magnussen | - | - | 1 | - | 8 |
10. | Nico Hülkenberg | - | - | 1 | - | 6 |
11. | Daniel Ricciardo | - | - | 1 | - | 6 |
12. | Sergio Pérez | - | - | 1 | - | 5 |
13. | Alexander Albon | - | - | 2 | - | 3 |
14. | Lance Stroll | - | - | 1 | - | 2 |
15. | Daniil Kvyat | - | - | 1 | - | 1 |
1. | Mercedes | 130 |
2. | Ferrari | 73 |
3. | Red Bull-Honda | 52 |
4. | Renault | 12 |
5. | Alfa Romeo-Ferrari | 12 |
6. | Haas-Ferrari | 8 |
7. | McLaren-Renault | 8 |
8. | Racing Point-Mercedes | 7 |
9. | Toro Rosso-Honda | 4 |
10. | Williams-Mercedes | 0 |