F1: óvakodj a bikáktól! Újabb Red Bull-uralom közeleg?

Vágólapra másolva!
2017.10.19. 20:10
null
Két Red Bull a mezőny elején – ez most még pályafüggő (Fotó: AFP)
A Red Bull 2010 és 2013 között legyőzhetetlen volt, egymás után négy konstruktőri és egyéni világbajnoki címet jegyzett, miközben a V6-os hibridek bevezetése óta két második, illetve egy negyedik hely szerepel a neve mellett a csapatbajnoki kiírásban. A gárda jelenleg a harmadik pozíciót foglalja el a Mercedest és a Ferrarit követve, azonban az idény második felében javuló tendenciát mutatva képvisel meghatározó tényezőt az erősorrendben. Hasonlóan 2009-hez ­– amikor a Brawn GP-re zárkóztak fel – ez újabb uralom előszeleként figyelmeztetheti a riválisokat.

A Red Bull négy domináns éve alatt összesen 41 győzelmet (53%) ünnepelhetett, vagyis a futamok több mint felének végén egyik versenyzője képviseltette magát a dobogó legfelső fokán. Az osztrákok ezzel szemben az új motorformula nyitánya óta csak hét alkalommal (9%) arattak diadalt, miközben szombati egyeduralmuk is teljesen eltűnt, hiszen hetvenöt GP-n csupán egyszer, Daniel Ricciardo révén szereztek pole pozíciót még a 2016-os Monacói Nagydíjon.

A RED BULL SZEZONJAI 2009 ÓTA
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017*
Pole pozíció 5 15 18 8 11 1
Dobogó 16 20 27 14 24 12 3 16 12
Leggyorsabb kör 6 6 10 7 12 3 3 5 1
Győzelem 6 9 12 7 13 3 2 2
Egyéni vb 2. 1. 1. 1. 1. 3. 8. 3. 4.
Csapat vb 2. 1. 1. 1. 1. 2. 4. 2. 3.
Konstruktőri pontok 376 498 650 460 596 389
187 468 303
*még zajlik a szezon

A vörös bikák nagy lemaradásban, egyértelmű harmadik erőként kezdték az idei szezont, miközben a műszaki és elektronikai meghibásodások, illetve a balszerencsés ütközések miatt hét futam alatt hat kiesést szenvedtek el, ebből öt Max Verstappentől vette el az esélyt a pontszerzésre. A holland akkor a Kínai Grand Prix-tól kezdve a silverstone-i fordulóig bezárólag a csapattárshoz viszonyított 13 pontos előnyét 60 pontnyi hátrányra váltotta.

MI LENNE, HA…
Világbajnoki pont Rajtsorrend eredmény* Kvalifikációs eredmény**
Daniel Ricciardo 192 (negyedik) 129 (hatodik) 141 (ötödik)
Max Verstappen 111 (hatodik) 153 (negyedik) 162 (negyedik)
*ha a rajtrácsot pontoznák
**ha az időmérőt pontoznák

Mindeközben a rajtsorrend alapján kiosztott pontokat figyelembe véve Verstappen 42 pontot vesztett el a versenyeken, mialatt Ricciardo 63 pontot szerzett a kiindulási helyzetéhez képest. A képet mindazonáltal némileg árnyalják a különböző büntetések, emellett, ha szigorúan csak azokat a nagydíjakat vesszük számításba, amikor mindkét Red Bull-pilóta befejezte a futamot – kivéve Olaszországot (ld. korrigált átlag) –, akkor a holland teljesített jobban. Verstappen az öt vizsgált GP-n (Kína, Monaco, Nagy-Britannia, Malajzia és Japán) négyszer ért el jobb eredményt, mint márkatársa, akinek egyedül a hercegségben sikerült felülkerekednie a házi csatában.

A RED BULL-PILÓTÁK IDEI EREDMÉNYEI
AUS CHN BHR RUS ESP MCO CAN AZE AUT
Ricciardo Kiesett 4. 5. K 3. 3. 3. 1. 3.
Verstappen 5. 3. K 5. K 5. K K K
GBR HUN BEL ITA SIN MAS JPN ÁTLAG korrigált átlag*
Ricciardo 5. K 3. 4. 2. 3. 3. 3.2 3.6
Verstappen 4. 5. K 10. K 1. 2. 4.4 3
*A korrigált átlag az azon versenyeken elért eredmények alapján számított átlaghelyezés, amelyeken mindkét Red Bull-pilóta célba ért. Kivéve Olaszországot, ahol a rajtot követően a holland defektet kapott, így plusz egy kiállást kellett teljesítenie a GP-n riválisaihoz képest.

A kvalifikációs párharcot figyelembe véve is a holland versenyző számít a jobbnak, hiszen míg a rajtrácson átlagosan egy pozícióval, addig a korrigált időlistán szombatonként két tizeddel előzi meg az ausztrált. A csapaton belüli párharcon túlhaladva az is szembeötlő, hogyan változott az adott időmérőn éppen gyorsabbnak bizonyuló Red Bull-os lemaradásának középértéke az idény előrehaladtával.

AZ IDŐMÉRŐKÖN
AUS CHN BHR RUS ESP MCO CAN AZE AUT
RIC +1.801 +1.355 +0.776 +1.711 +1.026 +0.820 +1.098 +2.821 +0.645
VER +1.297 +2.355 +0.918 +1.967 +0.557 +0.318 +0.944 +1.286 +0.732
GBR HUN BEL ITA SIN MAS JPN Átlag Korr. átlag*
RIC +5.368 +0.542 +1.310 +1.287 +0.349 +0.519 +0.987 +1.401 +1.136
VER +1.530 +0.521 +0.827 +1.148 +0.323 +0.465 +1.013 +1.013 +0.923
*A korrigált átlag a Q3-ban elért időket veszi csak alapul, ezzel kivéve azon eredményeket a képletből, amelyeket a versenyző önhibából, vagy azon kívül az időmérő korábbi szakaszaiban ért el.

Nagy-Britanniáig 1.042 volt az átlagos hátrány, míg a Hungaroringen kezdődő – és még most is futó – etapban ez a lemaradás 0.712-re (az esős Olaszországot figyelmen kívül hagyva 0.625-re) redukálódott. Ez azért is intheti óva az ellenfeleket, hiszen a Renault bevallott, az időmérős beállítások – amely móddal még a Honda is rendelkezik – hiánya miatt Q3-ban jelentkező hátránya ellenére is ilyen mértékű javulást tudott produkálni. Az ígéretek szerint 2018-ban érkező „varázsgombbal” felszerelkezve, így jóval előkelőbb helyről kezdhetik meg majd az adott versenyt.

A Red Bull az időmérőkön és a versenyeken is javuló tendenciát mutat (Fotó: AFP)
A Red Bull az időmérőkön és a versenyeken is javuló tendenciát mutat (Fotó: AFP)

A szombaton mutatott javuló tendencia emellett vasárnapra is átöröklődött: Red Bull-pilótát összesen kilenc alkalommal intett le a győzteshez viszonyított minimum 25 szekundumos lemaradásban a kockás zászló a silverstone-i szakasz alatt, miközben azóta csak a rajtbüntetésekkel sújtott Monzában zárt negyven másodperces, illetve egykörös hátrányban a gárda. A többi futamon ezalatt átlagosan csupán 3.403 szekundumos volt a jobbik Red Bull lemaradása az adott helyszínen a nyertes konstrukcióhoz képest.

A NYERTESHEZ KÉPEST
AUS CHN BHR RUS ESP MCO CAN AZE
RIC Kiesett +46.0 +39.3 K +1:14.0 +3.1 +35.3 -3.9
VER +28.8 +45.2 K +1.00.4 K +6.2 K K
AUT GBR HUN BEL ITA SIN MAS JPN
RIC +6.0 +1:05.9 K +10.8 +40.3 +4.5 +22.5 +9.7
VER K +52.1 +13.3 K +1 kör K -12.8 +1.2
Korrigált átlag*
RIC
+29.466
VER+18.391
*A korrigált átlag azon a versenyeken mutatott különbségeket átlagolja, amelyeken Ricciardo és Verstappen is célba ért, kivéve Olaszországot.
A 39. AMERIKAI NAGYDÍJ PROGRAMJA
PÉNTEK
17.00–18.30: 1. szabadedzés
20.00–21.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
18.00–19.00: 3. szabadedzés
23.00–0.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
21.00: a verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja
A HÁTRALÉVŐ FUTAMOK
Október 29., 20.00: Mexikói Nagydíj
November 12., 17.00: Brazil Nagydíj
November 26., 14.00: Abu-dzabi Nagydíj

A vörös bikák ebből következőleg az erősorrendben – nyilvánvaló hátrányban – elfoglalt harmadik pozíciójukat egy megosztott, de annál szorosabb másodikra váltották, miközben a Ferrari balszerencse-sorozatát kihasználva Olaszország óta 69 (2.76 győzelemnyi) pontot hoztak a maranellói istállón úgy, hogy közben ők is jegyeztek egy nullázását. A Red Bull jelenlegi lemaradása tehát 92 pont az olaszok mögött, miközben, ha az elmúlt időszakban tapasztalt versenyenkénti előrelépés átültetődik a maradék négy GP-re, akkor akár ki is egyenlíthetnek a patinás gárdával. Persze, ehhez a Ferrarinak is lesz egy-két szava.

A legelgondolkodtatóbb mégsem ez, hanem azon tény, mely szerint Christian Hornerék nyolc évvel korábban már mutattak be egy, az ideihez hasonló feljavulást az idény későbbi szakaszában. Akkor az utolsó három forduló alatt 24 pontot, vagyis 2.4 győzelemnyi pontot faragtak le a hátrányukból a Bawn GP-hez mérve. Ezt követően négy éven keresztül uralták a konstruktőri és az egyéni összetettet is. A jövőre Aston Martin Red Bull Racing néven futó, és az ígéretek szerint „varázsgombbal” felfegyverkezett alakulat tehát a megfelelő irányba halad ahhoz, hogy 2018-ban már a szezonnyitón meghatározó erőt képviselve küzdhessen mindkét fronton a világbajnoki címért – akár egy újabb domináns korszakot nyitva.

Ez lenne a jövő? Két Red Bull-pilóta a dobogón (Fotó: AFP)
Ez lenne a jövő? Két Red Bull-pilóta a dobogón (Fotó: AFP)

 

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik