A Red Bull négy domináns éve alatt összesen 41 győzelmet (53%) ünnepelhetett, vagyis a futamok több mint felének végén egyik versenyzője képviseltette magát a dobogó legfelső fokán. Az osztrákok ezzel szemben az új motorformula nyitánya óta csak hét alkalommal (9%) arattak diadalt, miközben szombati egyeduralmuk is teljesen eltűnt, hiszen hetvenöt GP-n csupán egyszer, Daniel Ricciardo révén szereztek pole pozíciót még a 2016-os Monacói Nagydíjon.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017* | |
Pole pozíció | 5 | 15 | 18 | 8 | 11 | – | – | 1 | – |
Dobogó | 16 | 20 | 27 | 14 | 24 | 12 | 3 | 16 | 12 |
Leggyorsabb kör | 6 | 6 | 10 | 7 | 12 | 3 | 3 | 5 | 1 |
Győzelem | 6 | 9 | 12 | 7 | 13 | 3 | – | 2 | 2 |
Egyéni vb | 2. | 1. | 1. | 1. | 1. | 3. | 8. | 3. | 4. |
Csapat vb | 2. | 1. | 1. | 1. | 1. | 2. | 4. | 2. | 3. |
Konstruktőri pontok | 376 | 498 | 650 | 460 | 596 | 389 | 187 | 468 | 303 |
*még zajlik a szezon |
A vörös bikák nagy lemaradásban, egyértelmű harmadik erőként kezdték az idei szezont, miközben a műszaki és elektronikai meghibásodások, illetve a balszerencsés ütközések miatt hét futam alatt hat kiesést szenvedtek el, ebből öt Max Verstappentől vette el az esélyt a pontszerzésre. A holland akkor a Kínai Grand Prix-tól kezdve a silverstone-i fordulóig bezárólag a csapattárshoz viszonyított 13 pontos előnyét 60 pontnyi hátrányra váltotta.
Világbajnoki pont | Rajtsorrend eredmény* | Kvalifikációs eredmény** | |
Daniel Ricciardo | 192 (negyedik) | 129 (hatodik) | 141 (ötödik) |
Max Verstappen | 111 (hatodik) | 153 (negyedik) | 162 (negyedik) |
*ha a rajtrácsot pontoznák | |||
**ha az időmérőt pontoznák |
Mindeközben a rajtsorrend alapján kiosztott pontokat figyelembe véve Verstappen 42 pontot vesztett el a versenyeken, mialatt Ricciardo 63 pontot szerzett a kiindulási helyzetéhez képest. A képet mindazonáltal némileg árnyalják a különböző büntetések, emellett, ha szigorúan csak azokat a nagydíjakat vesszük számításba, amikor mindkét Red Bull-pilóta befejezte a futamot – kivéve Olaszországot (ld. korrigált átlag) –, akkor a holland teljesített jobban. Verstappen az öt vizsgált GP-n (Kína, Monaco, Nagy-Britannia, Malajzia és Japán) négyszer ért el jobb eredményt, mint márkatársa, akinek egyedül a hercegségben sikerült felülkerekednie a házi csatában.
AUS | CHN | BHR | RUS | ESP | MCO | CAN | AZE | AUT | |
Ricciardo | Kiesett | 4. | 5. | K | 3. | 3. | 3. | 1. | 3. |
Verstappen | 5. | 3. | K | 5. | K | 5. | K | K | K |
GBR | HUN | BEL | ITA | SIN | MAS | JPN | ÁTLAG | korrigált átlag* | |
Ricciardo | 5. | K | 3. | 4. | 2. | 3. | 3. | 3.2 | 3.6 |
Verstappen | 4. | 5. | K | 10. | K | 1. | 2. | 4.4 | 3 |
*A korrigált átlag az azon versenyeken elért eredmények alapján számított átlaghelyezés, amelyeken mindkét Red Bull-pilóta célba ért. Kivéve Olaszországot, ahol a rajtot követően a holland defektet kapott, így plusz egy kiállást kellett teljesítenie a GP-n riválisaihoz képest. |
A kvalifikációs párharcot figyelembe véve is a holland versenyző számít a jobbnak, hiszen míg a rajtrácson átlagosan egy pozícióval, addig a korrigált időlistán szombatonként két tizeddel előzi meg az ausztrált. A csapaton belüli párharcon túlhaladva az is szembeötlő, hogyan változott az adott időmérőn éppen gyorsabbnak bizonyuló Red Bull-os lemaradásának középértéke az idény előrehaladtával.
AUS | CHN | BHR | RUS | ESP | MCO | CAN | AZE | AUT | |
RIC | +1.801 | +1.355 | +0.776 | +1.711 | +1.026 | +0.820 | +1.098 | +2.821 | +0.645 |
VER | +1.297 | +2.355 | +0.918 | +1.967 | +0.557 | +0.318 | +0.944 | +1.286 | +0.732 |
GBR | HUN | BEL | ITA | SIN | MAS | JPN | Átlag | Korr. átlag* | |
RIC | +5.368 | +0.542 | +1.310 | +1.287 | +0.349 | +0.519 | +0.987 | +1.401 | +1.136 |
VER | +1.530 | +0.521 | +0.827 | +1.148 | +0.323 | +0.465 | +1.013 | +1.013 | +0.923 |
*A korrigált átlag a Q3-ban elért időket veszi csak alapul, ezzel kivéve azon eredményeket a képletből, amelyeket a versenyző önhibából, vagy azon kívül az időmérő korábbi szakaszaiban ért el. |
Nagy-Britanniáig 1.042 volt az átlagos hátrány, míg a Hungaroringen kezdődő – és még most is futó – etapban ez a lemaradás 0.712-re (az esős Olaszországot figyelmen kívül hagyva 0.625-re) redukálódott. Ez azért is intheti óva az ellenfeleket, hiszen a Renault bevallott, az időmérős beállítások – amely móddal még a Honda is rendelkezik – hiánya miatt Q3-ban jelentkező hátránya ellenére is ilyen mértékű javulást tudott produkálni. Az ígéretek szerint 2018-ban érkező „varázsgombbal” felszerelkezve, így jóval előkelőbb helyről kezdhetik meg majd az adott versenyt.
A szombaton mutatott javuló tendencia emellett vasárnapra is átöröklődött: Red Bull-pilótát összesen kilenc alkalommal intett le a győzteshez viszonyított minimum 25 szekundumos lemaradásban a kockás zászló a silverstone-i szakasz alatt, miközben azóta csak a rajtbüntetésekkel sújtott Monzában zárt negyven másodperces, illetve egykörös hátrányban a gárda. A többi futamon ezalatt átlagosan csupán 3.403 szekundumos volt a jobbik Red Bull lemaradása az adott helyszínen a nyertes konstrukcióhoz képest.
AUS | CHN | BHR | RUS | ESP | MCO | CAN | AZE | |
RIC | Kiesett | +46.0 | +39.3 | K | +1:14.0 | +3.1 | +35.3 | -3.9 |
VER | +28.8 | +45.2 | K | +1.00.4 | K | +6.2 | K | K |
AUT | GBR | HUN | BEL | ITA | SIN | MAS | JPN | |
RIC | +6.0 | +1:05.9 | K | +10.8 | +40.3 | +4.5 | +22.5 | +9.7 |
VER | K | +52.1 | +13.3 | K | +1 kör | K | -12.8 | +1.2 |
Korrigált átlag* | ||||||||
RIC | +29.466 | |||||||
VER | +18.391 | |||||||
*A korrigált átlag azon a versenyeken mutatott különbségeket átlagolja, amelyeken Ricciardo és Verstappen is célba ért, kivéve Olaszországot. |
PÉNTEK |
17.00–18.30: 1. szabadedzés |
20.00–21.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
18.00–19.00: 3. szabadedzés |
23.00–0.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
21.00: a verseny (56 kör, 308.405 km) rajtja |
A HÁTRALÉVŐ FUTAMOK |
Október 29., 20.00: Mexikói Nagydíj |
November 12., 17.00: Brazil Nagydíj |
November 26., 14.00: Abu-dzabi Nagydíj |
A vörös bikák ebből következőleg az erősorrendben – nyilvánvaló hátrányban – elfoglalt harmadik pozíciójukat egy megosztott, de annál szorosabb másodikra váltották, miközben a Ferrari balszerencse-sorozatát kihasználva Olaszország óta 69 (2.76 győzelemnyi) pontot hoztak a maranellói istállón úgy, hogy közben ők is jegyeztek egy nullázását. A Red Bull jelenlegi lemaradása tehát 92 pont az olaszok mögött, miközben, ha az elmúlt időszakban tapasztalt versenyenkénti előrelépés átültetődik a maradék négy GP-re, akkor akár ki is egyenlíthetnek a patinás gárdával. Persze, ehhez a Ferrarinak is lesz egy-két szava.
A legelgondolkodtatóbb mégsem ez, hanem azon tény, mely szerint Christian Hornerék nyolc évvel korábban már mutattak be egy, az ideihez hasonló feljavulást az idény későbbi szakaszában. Akkor az utolsó három forduló alatt 24 pontot, vagyis 2.4 győzelemnyi pontot faragtak le a hátrányukból a Bawn GP-hez mérve. Ezt követően négy éven keresztül uralták a konstruktőri és az egyéni összetettet is. A jövőre Aston Martin Red Bull Racing néven futó, és az ígéretek szerint „varázsgombbal” felfegyverkezett alakulat tehát a megfelelő irányba halad ahhoz, hogy 2018-ban már a szezonnyitón meghatározó erőt képviselve küzdhessen mindkét fronton a világbajnoki címért – akár egy újabb domináns korszakot nyitva.