A V6-os hibridek bevezetése óta megrendezett hetvenhat Grand Prix-n Mercedes-versenyző hatvankilenc (90.8%) alkalommal várhatta az első rajtkockából a piros lámpák kialvását. Ez szezonokra lebontva bár két esetben is megközelítve a 95%-os arányt idézte a McLaren-Honda 1988-ban és 1989-ben mutatott szignifikáns időmérős-teljesítményét, a németek mégis képesek voltak arra, amelyre Ron Dennisék nem: átlépni a bűvös számot. Persze, ehhez nagy mértékben hozzájárult az egy idényben lebonyolított futamok számának a növekedése, azonban az eltérő százalékos arányokon felülemelkedve, a Mercedes három ízben is csak egyetlen elsőséget bukott, mialatt a McLaren erre „csak" kétszer – 1988 és 1989 – volt képes.
McLaren-Honda (1988–1991) | Mercedes (2014–2017) | ||||||
Nagydíj | Pole pozíció | Százalék | Különbség | Nagydíj | Pole pozíció | Százalék | Különbség |
16 | 15 | 93.75 | +1.080 | 19 | 18 | 94.74 | +0.601 |
16 | 15 | 93.75 | +0.964 | 19 | 18 | 94.74 | +0.583 |
16 | 12 | 75 | +0.393 | 21 | 20 | 95.24 | +0.556 |
16 | 10 | 62.5 | +0.191 | 17 | 13 | 76.47 | +0.259 |
* „+" előny
A százalékos viszonyszámok összevetésén túlhaladva ugyancsak a két fent említett gárda tűnik ki, annak ellenére is, hogy a négy alakulat közül csak a Ferrari nem tudta egyeduralma minden évét előnyben zárni az időmérős átlagokat alapul véve. Míg a Red Bull szombati fölénye a négy kiírás középértékét tekintve „csupán" 0.271, addig a McLaren és a Mercedes alkotta duó – kivéve az 1991-es és a jelenleg is futó 2017-es idényt – szezononkénti lebontásban mért előnye minden alkalommal meghaladja a „vörös bikák" által felállítottat.
Viszont, ha az összevetésnél az átlagok nagyságát és alakulását állítjuk középpontba, akkor a McLaren emelkedik ki a „kvartettből", mivel az általuk meghatározott korszakban a 0.657-es középérték átlépi a Mercedes összes évében prezentált fölényét. Ezzel szemben a németek sokkal következetesebben hozták a szombati differenciát, miközben az angol istállóhoz mért hátrány noha az első két esztendőben csak kis mértékben hanyatlott, mégis utána kétszer is majd' harmadjára csökkent.
| McLaren-Honda | Ferrari | Red Bull | Mercedes |
Legnagyobb időmérős diff. | +1.080 | +0.204 | +0.359 | +0.601 |
Ezen felül érdekes szempont megvizsgálni, hogy az adott érák alatt hány másik konstruktőr tudott pole pozíciót szerezni. Ebből a megvilágításból a legnagyobb szórást a Ferrari-korszak engedte meg, hiszen volt olyan szezon, amikor öt különböző gárda pilótája kaparintotta meg az első rajtkockát. Ellenben az „ezüstnyilak" trónra lépésével ez a szám egyetlen kihívóra korlátozódott, amelyhez hasonlót csak a McLaren produkált, igaz az ő esetükben 1990-ben három istálló négy versenyzője iratkozott fel a kvalifikáció-győztesek közé.
Az időmérőről áttérve a versenyekre szintén sokatmondó adat, hogy összesen hány csapat nyert az adott ciklus alatt. A németek átmentve szombati erőfölényüket, vasárnap is csak kevés alkalommal találtak legyőzőre. A Hamilton, Rosberg alkotta kettős egy évben csak egyetlen másik gárdának nyitott lehetőséget arra, hogy a legfényesebb trófeával térhessen haza, miközben a 2014 és 2016 között lefutott ötvenkilenc futamból csupán nyolcon (86.44%) nem valamelyikük szelte át elsőként a célvonalat.
A fenti – három idényre levetített – százalékos arányt emellett csak a McLaren és a Ferrari volt képes elérni, előbbi 1988-ban, utóbbi 2002-ben. Ha pedig mind a négy konstruktőr legnagyobb mértékben uralt szezonja szolgáltatja az összehasonlítás alapját, akkor a McLaren 1988-as éve számít az etalonnak. Ayrton Senna és Alain Prost huszonkilenc esztendővel ezelőtt együttesen 16-ból 15 alkalommal álltak fel a dobogó legfelső fokára.
Az 1988-as kiírás emellett a GP-ken tapasztalt átlagos differenciát átszámolva is kitűnik a négy alakulat domináns periódusait megfigyelve. Az adott versenyen a McLarenhez legközelebbi ellenfél lemaradásának középértéke akkor 37.809 másodperc volt. Ez a következő szezonban bár több mint a felére (15.607) redukálódott, még így is meghaladja a Ferrari, a Red Bull, illetve a Mercedes – leszámítva 2014-et, akkor a németek átlagosan 18.664 szekundumot adtak a másodiknak – összes idényben elért előnyét.
| A csapatok versenyeken mutatott fölénye | |||
| McLaren-Honda | Ferrari | Red Bull | Mercedes |
a legdominánsabb szezon | +37.809 | +13.871 | +5.243 | +18.664 |
az egyeduralom átlaga | +8.945 | +0.803 | -2.168 | +12.030 |
a legnagyobb győzelmi átlag | 93.75 (1988) | 88.24 (2002) | 68.42 (2013) | 90.48 (2016) |
* "-„ hátrány
Az egyeduralom átlaga ellenben azt mutatja, hogy az adott év kimagasló fölénye kevésbé számít, mint négy kiírás kissé „rosszabb", de annál konstansabb teljesítménye. A Mercedes a négy alakulat közül egyedüliként tudott minden szezonban pozitív mérleggel zárni, miközben a „vörös bikák" átlagos különbsége hátrányba fordult át.
A kvalifikáció és a Grand Prix elemzésén felül a versenyeken futott leggyorsabb körök is izgalmas plusz információkkal szolgálnak. A szórás ebből az aspektusból a Ferrari esetében a legkisebb, hiszen az idényenkénti lebontásban három csapat volt csak képes ilyen fordulót teljesíteni. A differencia középértéke viszont – az előző két fő irányvonal mellett – a Mercedest hozza ki nyertesként, mivel a gárda bár ugyanúgy kétszer végzett előnnyel, mint a McLaren, annak aránya mégis a németek felé billenti el a mérleg nyelvét, igaz csak egy árnyalatnyival.
Ennek ellenére mialatt a két utóbbi alakulat az egyeduralom átlagának színterén vív csatát egymással, addig a szezonok szintjén a maranellói istálló neve mellett szerepel a legnagyobb százalékban és mértékben megszerzett versenyen futott leggyorsabb kör.
| A csapatok versenyen futott leggyorsabb köreinek különbsége | |||
| McLaren-Honda | Ferrari | Red Bull | Mercedes |
a legdominánsabb szezon | +0.351 | +0.589 | -0.062 | +0.426 |
az egyeduralom átlaga | -0.110 | +0.061 | -0.205 | +0.112 |
a legnagyobb százalék | 62.5 (1988) | 77.78 (2004) | 63.16 (2013) | 68.42 (2015) |
A három perspektívát összevetve végül kijelenthető, hogy habár a Formula-1 legdominánsabb szezonja feltehetően a McLaren-Honda 1988-as idénye volt, és a más-más oldalról megközelített mutatókban is különböző csapatok tudtak jeleskedni, mégis az egyik gárdát a maga következetessége emelte a többi felé. A „száguldó cirkuszban" eddig tapasztalt, legalább négy évet felölelő egyeduralmak közül így a Mercedes jelenleg is futó korszaka tekinthető a legkiemelkedőbbnek, és a legkevésbé megismételhetőnek.
McLaren-Honda (1988-1991)
*a szór. (szórás) azt jelzi, hogy adott mutatóban hány különböző csapat, illetve versenyző tudott a legjobb lenni az egész évet tekintve
** lgy. kör. (leggyorsabb kör)
| Időmérő átlag | Időmérő százalék | Verseny átlag | Verseny százalék | Lgy. kör átlag | Lgy. kör % | Egyéni cím | Csapat vb diff |
1988 | +1.080 | 93.75 | +37.809 | 93.75 | +0.351 | 62.5 | Senna | +137 |
1989 | +0.964 | 93.75 | +15.607 | 62.5 | +0.214 | 50 | Prost | +64 |
1990 | +0.393 | 75 | -8.034 | 37.5 | -0.526 | 31.25 | Senna | +11 |
1991 | +0.191 | 62.5 | -9.602 | 50 | -0.477 | 25 | Senna | +14 |
Ferrari (1999–2004)
| GP | Pole | Csapat szór. | Pilóta szór. | Győz. | Csapat szórás | Pilóta szór. | Lgy. kör | Csapat szórás | Pilóta szór. |
1999 | 16 | 3 | 4 | 4 | 6 | 4 | 6 | 6 | 3 | 5 |
2000 | 17 | 10 | 2 | 4 | 10 | 2 | 4 | 5 | 2 | 4 |
2001 | 17 | 11 | 3 | 4 | 9 | 3 | 5 | 3 | 3 | 5 |
2002 | 17 | 10 | 2 | 3 | 15 | 3 | 4 | 12 | 3 | 5 |
2003 | 16 | 8 | 4 | 6 | 8 | 5 | 8 | 8 | 4 | 6 |
2004 | 18 | 12 | 5 | 7 | 15 | 4 | 5 | 14 | 3 | 4 |
| Időmérő átlag | Időmérő százalék | Verseny átlag | Verseny százalék | Lgy. kör átlag | Lgy. kör % | Egyéni cím | Csapat vb diff |
1999 | -0.612 | 18.75 | -10.578 | 37.5 | -0.363 | 37.5 | - | +4 |
2000 | -0.126 | 58.82 | -0.922 | 58.82 | -0.063 | 29.41 | MSC | +18 |
2001 | -0.031 | 64.71 | -2.107 | 52.94 | -0.247 | 17.65 | MSC | +77 |
2002 | +0.204 | 58.82 | +13.871 | 88.24 | +0.589 | 70.59 | MSC | +129 |
2003 | -0.019 | 50 | -4.453 | 50 | -0.039 | 50 | MSC | +14 |
2004 | +0.184 | 66.67 | +9.008 | 83.33 | +0.412 | 77.78 | MSC | +143 |
Red Bull (2010–2013)
| GP | Pole | Csapat szór. | Pilóta szór. | Győz. | Csapat szór. | Pilóta szór. | Lgy. kör | Csapat szór. | Pilóta szór. |
2010 | 19 | 15 | 4 | 5 | 9 | 3 | 5 | 6 | 4 | 7 |
2011 | 19 | 18 | 2 | 3 | 12 | 3 | 5 | 10 | 3 | 6 |
2012 | 20 | 8 | 5 | 7 | 7 | 6 | 8 | 7 | 7 | 12 |
2013 | 19 | 11 | 2 | 4 | 13 | 4 | 5 | 12 | 6 | 7 |
| Időmérő átlag | Időmérő százalék | Verseny átlag | Verseny százalék | Lgy. kör átlag | Lgy. kör % | Egyéni cím | Csapat vb diff |
2010 | +0.239 | 78.95 | -9.012 | 47.37 | -0.265 | 31.58 | Vettel | +44 |
2011 | +0.359 | 94.74 | +2.200 | 63.16 | -0.069 | 52.63 | Vettel | +153 |
2012 | +0.210 | 40 | -7.104 | 35 | -0.422 | 35 | Vettel | +60 |
2013 | +0.274 | 57.9 | +5.243 | 68.42 | -0.062 | 63.16 | Vettel | +236 |
Mercedes (2014–2017. Amerikai Nagydíj)
| GP | Pole | Csapat szór. | Pilóta szór. | Győz. | Csapat szór. | Pilóta szórás | Lgy. kör | Csapat szór. | Pilóta szór. |
2014 | 19 | 18 | 2 | 3 | 16 | 2 | 3 | 12 | 5 | 8 |
2015 | 19 | 18 | 2 | 3 | 16 | 2 | 3 | 13 | 3 | 5 |
2016 | 21 | 20 | 2 | 3 | 19 | 2 | 4 | 9 | 6 | 9 |
2017 | 17 | 13 | 2 | 4 | 11 | 3 | 5 | 8 | 5 | 7 |
| Időmérő átlag | Időmérő százalék | Verseny átlag | Verseny százalék | Lgy. kör átlag | Lgy. kör % | Egyéni cím | Csapat vb diff |
2014 | +0.601 | 94.74 | +18.664 | 84.21 | +0.290 | 63.16 | Hamilton | +296 |
2015 | +0.583 | 94.74 | +12.135 | 84.21 | +0.426 | 68.42 | Hamilton | +275 |
2016 | +0.556 | 95.24 | +12.254 | 90.48 | -0.188 | 42.86 | Rosberg | +297 |
2017 | +0.259 | 76.47 | +5.066 | 64.71 | -0.081 | 47.06 | még fut* | +147 |
*Hamiltonnak nagy esélye van arra, hogy holnap – két versennyel a vége előtt – bajnok legyen.