A brit versenyző, mielőtt 1960-ban F1-es pilóta lett, négyszer lett vb-győztes a gyorsaságimotoros-vb 500 köbcentis kategóriájában, a MotoGP elődjében.
Surtees 1964-ben a Formula–1-ben a Ferrarival lett világbajnok, minden idők egyik legizgalmasabb idényzárója után. Ő az egyetlen, aki 2 és 4 keréken is nyert világbajnoki kiírást.
Surtees 1960 és 1972 között a Formula–1-ben összesen 113 versenyen indult, hat futamot nyert meg, s 24 alkalommal állhatott fel a dobogóra.A Ferrari mellett a Lotus, a Cooper, a Lola, a Honda, a BRM, valamint saját csapata, a Surtees versenyzője volt. 1971-ben utolsókként nyert F1-es (vb-n kívüli) futamot saját gyártású autójával.
Halála után Sir Jackie Stewart az egyetlen élő F1-es világbajnok az 1960-as évekből.
Surtees 2009-ben elveszítette fiát, az akkor 18 esztendős Henryt, aki a Brands Hatch-i Formula–2-es versenyen szenvedett balesetet – egy leszakadt hátsó kerék fejbe találta. A fiatal versenyző életét már nem tudták megmenteni, belehalt fejsérülésébe.
Valentino Rossi és a britek is John Surteest gyászolják
A legendás 2. Mexikói Nagydíj, 1964. október 25. (Részlet a Nemzeti Sport Online 2015-ös cikkéből)
„1. Dan Gurney (amerikai, Brabham)
2. John Surtees (brit, Ferrari)
3. Lorenzo Bandini (olasz, Ferrari)
...
5. Jim Clark (brit, Lotus)
...
11. Graham Hill (brit, BRM)
Az 1964-es szezon utolsó versenyére Graham Hill érkezett a világbajnoki pontverseny éllovasaként, mögötte öt ponttal maradt el John Surtees, kilenccel Jim Clark. Hill szemüvege rögtön a rajtot követően megsérült, ezzel a mezőny végéről kellett felküzdenie magát az élmezőnybe. Surteesnek motorhiba miatt a tizenharmadik helyről kellett folytatnia a futamot.
Clark magabiztosan vezetett, Hillnek a mínuszolások miatt (nem minden eredmény számított összesítésben, csak a legjobb hét) minimum harmadikként kellett beérnie, hogy megkapja a világbajnoki címét biztosító egy pontot. A tizenkettedik körben elérte a számára létfontosságú harmadik helyet, és a harmincegyedik körig Lorenzo Bandini, Surtees ferraris csapattársa nyomása alatt állt. Ekkor a két autó összeért, Hill kisodródott, és nem volt esélye felzárkózni. Surtees ezzel a negyedik helyre került Bandini mögé, de másodiknak kellett volna lennie a vb-cím megszerzéséhez. Úgy tűnt, Clark könnyedén megnyeri a versenyt, de autójából elkezdett folyni az olaj, és a Lotus az utolsó körben lerobbant.
Dan Gurney ért át elsőként a célvonalon, Surtees címe csapattársán, Lorenzo Bandinin állt, ugyanis még mindig csapattársa mögött haladt. Bandini elengedte Surteest, így a kék-fehér Ferrarival száguldó brit lett az első motoros világbajnok, aki négy keréken is vb-első lett.”