F1: tényleg aggasztó jel az újonc Haas bravúros kezdése?

Vágólapra másolva!
2016.04.04. 21:48
null
Romain Grosjean és a Haas eddig parádés – új szelek fújnak? (Fotó: AFP)
A Formula–1-es idény eddigi szenzációja az újonc Haas-istálló Romain Grosjeannal nyújtott teljesítménye. Ám az amerikai istálló sikersorozatát nem mindenki nézi áhítattal. A Ferrari hathatós segítségével az F1-es rajtrácsra kerülő és a középmezőnybe robbanó istálló olyan folyamatot indíthat el, amely a klasszikus közép- és kis csapatok végét jelentheti.

Romain Grosjean az Ausztrál Nagydíjon hatodik, Bahreinben ötödik lett a Haas-Ferrarival. Ausztráliában a verseny leállítása is kellett a jó eredményhez, de a bahreini bravúrban jóval kisebb szerepet kapott a szerencse, a csapat tökéletes stratégiát ötölt ki, pontosan kiszámolta, mennyit bírnak a szuperlágy gumik, és Grosjean meg is valósította, amit eltervezett. Két futam után csak három pilótának van több pontja, mint neki, a csapat pedig az ötödik helyen áll a konstruktőr-vb-ben.

Ez azonban nemcsak azokat az istállókat zavarja, amelyeket a Haas meg fog előzni a világbajnokságon, hanem másokat is, akik ragaszkodnak az F1 alapjaihoz, azaz a klasszikus konstruktőrökhöz.

Nem azzal van baj, hogy az amerikai csapat üstökösként érkezett, hanem azzal, ahogy az egész projekt összeállt. A Haas a Ferrari partnereként vágott bele az F1-es kalandba, a szigorúan saját gyártású elemeken kívül mindent a Scuderiától kap meg, az autóját pedig nem maga tervezi és fejleszti, hanem a Dallara.

Így pedig a kritikusok szerint az egészet egy hajszál választja el attól, hogy ne klasszikus konstruktőrként gondoljunk a Haasra, hanem a Scuderia B-csapataként – nem is beszélve arról, hogy a Ferrari tavaly év közben hetven munkatársát gyakorlatilag kölcsönadta a Haasnak, hogy ezzel is segítsen az istálló alapjainak felépítésében. Mi viszont ezzel együtt sem állítanánk a Haasról, hogy a Ferrari B-csapata lenne. A mostani gondolkodásmód szerint ehhez a maranellóiak tavalyi vagy idei autóját kellene használnia. Ami most van, még elfogadható megoldás – Gene Haas volt annyira okos, hogy éljen a lehetőséggel. Már csak ezért is el kell ismerni azt, amit az első két versenyen láttunk.

Az A- és B-csapatok rendszerét nyolc évvel ezelőtt betiltották az F1-ben. Akkor a Honda a Super Agurit, a Red Bull pedig a Toro Rossót indította szinte azonos autókkal, Sebastian Vettel révén a Ferrari-motoros az olasz kis csapat 2008-ban meg is előzte az anyaistállót. Az FIA és a FOM közbelépett, leszögezték, csak azok az istállók részesülhetnek az éves jutalmi keretből, amelyek maguk gyártják le autóikat, azaz klasszikus konstruktőrök.

S bár évek óta a csőd szélén táncol a Sauber és a Force India, valamint lehetetlen helyzetben debütált 2010-ben a Manor (akkor Virgin, később Marussia), a Hispania és a Team Lotus (később Caterham), legalább „igazi" konstruktőrnek mondhatták/mondhatják magukat. Az érdekükben bővítik évről évre ama alkatrészek sorát, amelyeket nem muszáj házon belül gyártani, hanem olcsóbban megvásárolhatnak. Azaz csökken a kötelezően saját gyártású listázott elemek száma.

És éppen ez ütött vissza: olyan szintű kötődésre, mint ami a Haas és a Ferrari között kialakult, az utóbbi években nem volt példa. Még a Red Bull és a Toro Rosso esetében sem, főleg idén, miután a faenzaiak motorszállítót váltottak.

„A konstruktőrök státusa egyesek szerint mára teljesen elkopott. A Haasnak jó, amit tesz, de az F1-nek nem ebbe az irányba kellene tartania. Nem hiszem, hogy ez jó irány – mondta Pat Symonds, a Williams műszaki vezetője még a Bahreini Nagydíj előtt. (Az, hogy Grosjean Felipe Massát kétszer, Valtteri Bottast egyszer előzte meg az ötödik hely felé vezető útján, utólag is pikánssá teszi nyilatkozatát.) – Régen szinte mindent saját magunknak kellett gyártanunk, ami nem volt jó, hiszen vannak költséges, ugyanakkor a teljesítményt minimálisan befolyásoló alkatrészek. Ezek kikerültek a listázott elemek közül, de átestünk a ló túloldalára. És vannak, akiknek még ez sem elég. Örülnék, ha nagyobb lenne a hangsúly a konstruktőrökön.”

Symonds leszögezte, nem Gene Haast hibáztatja. Igaza van, nem az amerikai tehet arról, hogy a szabályok lehetőséget adtak e projekt létrejöttére. A Ferrarival összefogva okosan használta ki a lehetőséget – az egyetlen lehetőséget arra, hogy újoncként versenyképes csapatot indítson az F1-ben.

Az együttműködésnek a Ferrari is haszonélvezője, a Haason keresztül bővítheti szélcsatornás órái számát, a motorokról szerzett tapasztalat segíthet a hibák megoldásában, illetve a fejlesztés hatékonyságának növelésében. A Haas sikere után joggal várhatjuk, hogy a Mercedes valami hasonló akciót indít a Manorral vagy egy, a Haashoz hasonló új istállóval. A Hondának és a Renault-nak (a franciák nem maradnak örökre a Red Bull mellett) is jól jönne egy másik istálló, amellyel összefogva ezeket a lehetőségeket kiaknázhatja. Nem kellene sokáig keresgélniük, vélhetően a Force India és a Sauber is örömmel belemenne, ha ez garantálná a túlélését.

Grosjean remeklése után fennáll a lehetősége, hogy az F1 néhány éven belül a gyári és félgyári csapatok sportága lesz, néhány klasszikus konstruktőrrel, mint a Red Bull vagy a Williams. Utóbbi nem véletlenül emelte fel a hangját, a gyökereihez ragaszkodó klasszikus konstruktőrként az egész folyamat legnagyobb vesztese lehet.

A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Nico Rosberg 2 2 2 50
2. Lewis Hamilton 2 2 33
3. Daniel Ricciardo 2 24
4. Kimi Räikkönen 1 1 18
5. Romain Grosjean 2 18
6. Sebastian Vettel 1 1 15
7. Felipe Massa 2 14
8. Max Verstappen 2 9
9. Danyiil Kvjat 1 6
9. Nico Hülkenberg 1 6
11. Valtteri Bottas 2 6
12. Carlos Sainz Jr. 1 2
13. Stoffel Vandoorne 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 83
2. Ferrari 33
3. Red Bull-TAG Heuer 30
4. Williams-Mercedes 20
5. Haas-Ferrari 18
6. Toro Rosso-Ferrari 11
7. Force India-Mercedes 6
8. McLaren-Honda 1

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik