Lewis Hamilton az idei 10. győzelmét aratta, s egymás után ötödször győzött, amivel már 24 pontos előnye van Nico Rosberggel szemben. Ez azt jelenti, hogy már két második helyezés is elég neki a vb-cím megszerzéséhez.
„Hihetetlen ez a sorozat, az egész szezon elképesztő, a csapat kiváló munkát végzett. Végig hittem benne, hogy meg fogom előzni Nicót, ezért a rajttól fogva tapostam a gázt, a boxkiállás után pedig még gyorsabbá váltam. Nagyon éhes voltam erre a sikerre – mondta Hamilton, aki nagyon büszke arra, hogy 32. győzelmével Nigel Mansellt maga mögött hagyva a legsikeresebb brit F1-es pilóta lett. – Büszke vagyok rá, hogy a hazámat képviselhetem az F1-ben, és hogy én lettem a legsikeresebb, ez nagyon különleges a számomra."
Nico Rosberg zsinórban ötödször kapott ki Hamiltontól, akinek sorozata az Olasz Nagydíjon kezdődött. Monzában Rosberg lerajtolta az angolt, de kétszer is hibázott a célegyenes végén, és Hamilton legyőzte. Szingapúrban Rosberg kiesett, de Japánban és most is a német nyerte meg az időmérőt, hogy aztán Hamilton az első boxkiállás után határozott manőverrel megelőzze. E két győzelem nagyon jól mutatja, hogy Hamilton fejben összeszedettebb csapattársánál.
„A verseny elején nem tudtam felvenni a ritmust, Lewisnak ez sokkal jobban ment, ennyi. Amikor támadott, rosszul állítottam be a motort, ezért nem tudtam teljes erővel védekezni. Miután megelőzött, én is felgyorsultam, mindent beleadtam, próbáltam nyomás alá helyezni, de nem sikerült hibába hajszolnom – mondta Rosberg. – Még nincs vége a szezonnak, a semmi sem dőlt el. Minden esélyem megvan arra, hogy világbajnok legyek, padlóig nyomom a gázt, és amíg kell, hajtani fogok."
Rosberg a második helyezésével azt elérte, hogy ha Hamilton nyer Brazíliában, és ő kiesik, a különbség 49 pont lesz, azaz mindenképpen az utolsó versenyen dől el a világbajnoki cím, az Abu Double-nak gúnyolt Abu-dzabi Nagydíjon ugyanis dupla pontokat osztanak.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint Rosberg azért vált verhetővé Austinban, mert túlságosan óvta a gumikat a kerékcseréje után.
„Még nem beszéltem Nicóval, de az első kerékcsere után túlságosan is visszafogott volt, a kelleténél jobban óvta a gumikat. Az etap vége felé felgyorsult, utol is érte Lewist. Akkor volt óvatos, amikor nem kellett volna annak lennie – mondta Wolff, akit megkérdeztek a dupla pontos idényzáróról is. – Az év elején nem gondoltam, hogy nagy hatása lesz. Elismerem, alábecsültem ezt a szabályt, és már egyáltalán nem örülök neki, rossz döntés volt bevezetni."
A harmadik helyen a két Williamst a boxkiállások során maga mögé utasító Daniel Ricciardo végzett.
„Köszönöm a csapatnak, hogy ilyen jól kitalálta a stratégiát, és a gyors kerékcseréket, amelyek szükségesek voltak a dobogós helyezéshez. Megtesszük, amit tudunk, nagyon örülök a harmadik helynek – mondta Ricciardo, akinek rossz rajtja után előznie is kellett a pályán, hiszen Fernando Alonso és Kevin Magnussen is elé került. – Igenis lehet itt előzni! Nem volt unalmas versenyem, az elején Magnussennel és Alonsóval is meggyűlt a bajom."
A szombati időmérő után Ricciardo a dobogót célozta meg, csapattársa, a boxból rajtoló Sebastian Vettel pedig a 7. helyezést. A négyszeres világbajnok nehéz kezdés után elérte a célját.
„A verseny első fele nem volt valami jó, de a második fele életre kelt – mondta Vettel, akinek jól jött az elején a biztonsági autós időszak, hiszen egymás után két körben is a boxban járt, hamar letudta a lágy gumis kötelező kört, hogy aztán a közepesen keményekkel menjen. – A hajrában kiálltam a boxba, friss lágy gumikon mentem, míg a többiek küszködtek a kopott abroncsaikon, és meg tudtam előzni őket."
A végén Fernando Alonsót is megelőzhette volna, a spanyol alig látott valamit az autóját rázó vibrációtól.
„Óriási vibrációt éreztem az utolsó két körben, a pályát is alig láttam. Próbáltam tartani a tempót, folyamatosan mondták a fülemre, mennyire messze jönnek mögöttem, aztán amikor szóltak, hogy Vettel megelőzte Magnussent, mindent beleadtam, vibráció ide vagy oda" – mondta Alonso.
Kimi Räikkönen nem szerzett pontot, egykörös hátrányban, a 13. helyen ért célba.
„Ez volt az egyik legrémesebb hétvége, ugyanaz ment, mint Japánban, hiába küzdünk az alulkormányozottsággal, nem tudunk tenni ellene – mondta Räikkönen. – A versenyen más sem történhet, tönkremennek az első gumik. Utálom ezt a helyzetet, egyedül nem tudom megoldani. Hiába megyek lassan, ugyanúgy kopnak a gumik, nem is értem, mi történik. Bosszantó, hogy egyes problémákra nem találunk megoldást, talán azt sem tudjuk pontosan, mi a baj. Fernandót ez a jelenség nem zavarja annyira."
Marcus Ericsson | 5 |
Jules Bianchi | 4 |
Pastor Maldonado | 4 |
Kevin Magnussen | 4 |
Valtteri Bottas | 2 |
Adrian Sutil | 2 |
Romain Grosjean | 2 |
Sergio Pérez | 2 |
Jean-Éric Vergne | 1 |
A verseny után Sergio Pérez, Räikkönen és Adrian Sutil első körös ütközését, valamint Jean-Éric Vergne Romain Grosjean elleni előzését is vizsgálták. A mexikói kapta a súlyosabb büntetést, Péreznek a Brazil Nagydíjon hét rajthelyes büntetéssel kell számolnia, és két büntetőpontot is kapott. Vergne öt másodperces időbüntetést kapott, így visszaállt a leintési sorrend közte és Pastor Maldonado között, a venezuelai lett a 9., a francia pedig a 10.
Végül egy hír a Marussiáról. A csapat vezetői azon dolgoznak, hogy kimenekítsék az istállót a csődhelyzetből, és már Abu-Dzabiban visszatérjenek a rajtrácsra. A 2015-ös szezonra leadták a nevezésüket, ami szükséges ahhoz, hogy megkapják az idei eredményeikért járó jutalmat. Más kérdés, hogy mi valósul meg mindebből?
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Felipe Massa (4.): – Nagyon jól rajtoltam, gyors is voltam végig, de sajnos egy lassú kerékcsere miatt elbuktam a dobogót, amely elérhető volt. Nem jellemző ránk ez a hiba, ezért nem is érdemes rágódni rajta.
Valtteri Bottas (5.): – Örülök, hogy növeltük az előnyünket a Ferrarival szemben az összetettben, de tanulhatunk ebből a versenyből. A rajtnál csúszott a kuplungom, Felipe ezért előzött meg.
Kevin Magnussen (8.): – A nyolcadik helyezéstől nem esünk hanyatt, de ennél jobbat nemigen hozhattunk ki a versenyből. Jobban indult a hétvége annál, ahogy a végén alakult, de azonnal jön Brazília, ahol máris továbbléphetünk.
Pastor Maldonado (9.): – Meglepően gyors volt az autó, a rajttól fogva csatázhattam a többiekkel. A lassú kanyarokban időt veszítettünk, de a gyors íveken visszahoztuk. Ezt kell folytatnunk, és az utolsó két versenyen is lesz esélyünk a pontszerzésre.
Jean-Éric Vergne (10.): – Láttam, hogy lehetőség nyílik Romain megelőzésére, hát belevágtam. Amikor becsukta a kaput, már semmit sem tehettem. A versenyen néha harcolni kell, én ezt szeretem benne.
Romain Grosjean (11.): – Nagyon élvezetes csatát vívtam Jensonnal, de aztán jött Jean-Éric, aki kitolt a pályáról, eltörte az eleső légterelőmet és a padlólemezem hátsó részét. Alig tudtam utána a pályán tartani a kocsit, a nyolcadik helyezést buktam el ezen a manőveren.
Jenson Button (12.): – A verseny egyetlen élvezetes része az Alonsóval vívott csatám volt, a többi maga az unalom. Elszoktam attól, hogy ennyire kopjanak a gumik, össze-vissza csúszkáltam, remélem, Interlagosban jobbak leszünk.
Esteban Gutiérrez (14.): – Nem tudtam kihozni a gumikból a maximumot, a biztonsági autós időszak után nagyon lassan melegedtek fel. Már csak két esélyünk van arra, hogy pontot szerezzünk.
Danyiil Kvjat (15.): – Nagyon jó versenyem volt, az autóval sem volt gond, pontokat szerezhettem volna, de amikor Räikkönennel csatáztam, megsérült az egyik gumim, a boxba kellett állnom. Sajnos néha ilyen a verseny.
Adrian Sutil (feladta): – Jól rajtoltam, megtartottam a helyezésem, biztató volt a helyzet, amikor Sergio nekem jött. Teljesen felesleges volt a manővere, amely miatt elveszítettük a legjobb esélyünket a pontszerzésre.
Sergio Pérez (feladta): – Nagy balszerencse, hogy kiestünk. Adriant előztem, de leszűkítette előttem a területet, így képtelen voltam elkerülni Kimit. A Ferrariról a Sauberre pattant át a kocsim, nem számítottam rá, hogy Kimi ott lesz előttünk. Nagy pech, hogy így ért véget az öt verseny óta tartó pontszerző szériám, ráadásul a mexikói szurkolók előtt csak egy kört mentem.
Nico Hülkenberg (feladta): – Hirtelen elszállt a kocsi ereje, a rádión mondták, hogy állítsam le. Előtte sem volt jó versenyem, az első körben Sergio és Adrian balesete mögött voltam, átmentem egy első légterelőn, és a boxba kellett mennem az autó sérülései miatt.
A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:40:04.785 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 4.314 mp h. |
3. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 25.560 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 26.924 mp h. |
5. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 30.992 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.231 p h. |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:35.734 p h. |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:40.682 p h. |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:47.870 p h. |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:48.863 p h. |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
13. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1 kör h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 16 | |
Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1 | |
Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 0 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (50. kör) 1:41.379 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 10 | 14 | 14 | 316 |
2. | Nico Rosberg | 4 | 14 | 15 | 292 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 8 | 15 | 214 |
4. | Valtteri Bottas | – | 5 | 15 | 155 |
5. | Sebastian Vettel | – | 4 | 14 | 149 |
6. | Fernando Alonso | – | 2 | 15 | 149 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 11 | 94 |
8. | Felipe Massa | – | 1 | 9 | 83 |
9. | Nico Hülkenberg | – | – | 13 | 76 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 11 | 53 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 11 | 47 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 11 | 47 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 7 | 22 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
17. | Pastor Maldonado | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 608 |
2. | Red Bull-Renault | 363 |
3. | Williams-Mercedes | 238 |
4. | Ferrari | 196 |
5. | McLaren-Mercedes | 147 |
6. | Force India-Mercedes | 123 |
7. | Toro Rosso-Renault | 30 |
8. | Lotus-Renault | 10 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |