Lewis Hamilton Szocsiban karrierje 31. győzelmét szerezte, amivel utolérte az örökranglista 6. helyén a legjobb britként álló Nigel Mansellt. A Mercedes pilótája idei 9. győzelmével ugyanannyinál jár egy szezonon belül, mint Mansell a világbajnoki évében, 1992-ben. Hamilton a 2012-es austini futam után Szocsi bemutatkozó versenyét is megnyerte, azaz a legutóbbi két debütáló pálya első versenyén nem lehetett legyőzni.
Hamilton 17 ponttal vezet csapattársa előtt a világbajnoki pontversenyben, ha ekkora előnnyel menne a dupla pontos idényzáróra, elég lenne neki a 2. helyezés Abu-Dzabiban Nico Rosberg mögött a vb-cím megnyeréséhez.
„Amikor két éve csatlakoztam a csapathoz, nem gondoltam, hogy már a második évemben sikerül megszereznünk a csapat-világbajnoki címet. Fantasztikus ez a csapat. Nico remek munkát végzett, a mezőny végéről jött fel a második helyre, örülök, hogy kettős győzelemmel ünnepeltük meg ezt a csapat számára fontos sikert – mondta Hamilton a Mercedes konstruktőr-vb-elsőségéről, majd kitért az első körre is. – Amikor legutóbb ilyen közel voltam a pályán Nicóhoz, kilökött, ezért jobbnak tartottam a távolságot tartani az első körben. Tudtam, hogy visszaadja a helyet, mert levágta a kanyart, de fel voltam készülve rá, hogy tapadni fog rám. Aztán kiállt a boxba, meglep, hogy utána végigment a versenyen."
Hamilton a győzelmét Jules Bianchinak ajánlotta. A Mercedes a szokásos, győzelem utáni fotózásnál előbb „17 BIA" feliratú táblával üzent a Japánban kritikus állapotban kórházban fekvő Marussia-pilótának, majd előkerült a „2014 konstruktőr-világbajnoka" tábla is.
Nico Rosberg a rajtnál ugyan Hamilton elé került, a kettes kanyar fékezési pontját elrontotta, levágta a kanyart, és még a gumijait is tönkretette, mehetett az első kör végén a boxba. Nagy szerencséje, hogy a szocsi pályán a Pirelli közepesen kemény abroncsai egyáltalán nem koptak el, így a verseny hátralévő 52 körét kényelmesen teljesíteni tudta rajtuk, és felküzdötte magát a 2. helyre.
„Nagyszerű stratégiai húzás volt a csapattól, az autó hihetetlenül jó, meg lehetett csinálni vele – mondta Rosberg, aki zsinórban negyedszer kapott ki Hamiltontól, és már minden bizonnyal örül neki, hogy dupla pontokat osztanak majd Abu-Dzabiban. – Kicsit csalódott vagyok, mert a rajtot nagyon elrontottam, de a csapat-világbajnoki cím boldoggá tesz. Emiatt még a 2,. helyezés ellenére is tudok mosolyogni."
A Mercedes-istálló vezetői is boldogan nyilatkoztak, s nem felejtették el a sikerek alapjainak lerakóját sem.
Fernando Alonso az Orosz Nagydíj után azt mondta, semmit sem árulhat el arról, mit tesz 2015-ben, de annyit elárult, hogy ha nyilvánossá válik, mindenki a homlokára csap majd, hogy ez „nyilvánvaló" volt. „Egyértelmű, mik a lehetőségeim, s ha valaki tisztában van velük, úgyis azt mondja a bejelentés után, hogy ez nyilvánvaló volt. Várjanak a bejelentésre" – mondta Alonso az amerikai NBC tévécsatornának, s kérdésre válaszolva annyit elárult, hogy nem Mercedes-motoros csapatnál versenyez 2015-ben, ami kizárja a Mercedes, Williams, Lotus, Force India négyest. |
„Sokat jelent ez a vébécím, el kell mondanom, régen hatódtam meg ennyire. Ross Brawnnal, Toto Wolff-fal tetük le ezeknek a sikereknek az alapjait, keményen dolgoztunk értük – mondta Niki Lauda. – Lewis fantasztikus volt, és az első kanyarban mindenki láthatta, hogy engedtük őket csatázni. Így jött ki, Nico hibázott, de utána remek munkát végzett. Rövid ünneplés után indulunk haza, Lewis velem repül."
„Rengeteget beszéltünk Ross Brawnról, hogy ő teremtette meg a feltételeket a sikerhez, ennek a csapatnak ő tette le az alapjait, ez a trófea az övé is, mint ahogy több száz emberé, akik Brackleyban és Stuttgartban dolgoztak a sikerért – mondta Toto Wolff csapatfőnök. – De nem feledkezhetünk meg Jules Bianchiról, akinek a balesete mellett minden csak másodlagos. Hogy a rajtnál mi történt, Nico volt a hevesebb, és pórul járt. Nem tudom, hogy Lewis szerencsés volt, vagy csak egyszerűen hidegvérű, ez a végeredmény szempontjából nem is számít."
A harmadik helyen célba érő Valtteri Bottas ötödik dobogós helyezését és a futam leggyorsabb körét ünnepelhette, no meg azt, hogy Sebastian Vettelt és Fernando Alonsót visszaelőzve visszaugrott az egyéni vb 4. helyére. Volt egy időszak, amikor úgy tűnt, a 2. helyen végezhet, Rosberg ugyanis úgy érezte, elfogynak a gumijai, és a Mercedes azt mondta, nyomjon meg pár kört, de az abroncsai végigbírták a futamot, ami még Rosberget is meglepte – Bottas végül nem került támadási helyzetbe.
„Örülök, a csapat az idén fantasztikus, elképesztő, ahogy egyre jobbá válik. Ezen a versenyen csak a Mercedes volt gyorsabb nálunk. A rajt előtt hittem benne, hogy felvesszük felük a versenyt, de nem így történt. Még három verseny van, nem hiszem, hogy le lehet győzni a Mercedest, de a télen mindent megteszünk, hogy a következő szezonban sikerüljön" – mondta Bottas.
A negyedik helyen záró Jenson Button az egész hétvégén maga alatt volt, nem tudni, hogy Bianchi balesete viselte-e meg ennyire, magánéleti gondjai vannak-e, vagy a McLarentől kell távoznia.
Sebastian Vettel az Orosz Nagydíj után elárulta, hogy három hét múlva az Amerikai Nagydíjon teljesen új motort kap, ezért nem vesz részt az időmérőn sem, mert mindenképpen a boxból kell rajtolnia. Az idén minden versenyző legfeljebb öt hajtásláncot használhat, egy hajtóműnek hat része van, ha csak egyet kell belőle a hatodikra cserélni, az 10 rajthelyes büntetést jelent, ha valaki a teljes erőforrásból egy időpontban használja a hatodikat, akkor indul a boxból. Az idényből az Amerikai, a Brazil és az Abu-dzabi Nagydíj van hátra. |
„Furcsa verseny volt, hogy lehet egy készlet gumin ennyi kört menni? Ez a régi időket idézte, de az a rossz ebben, hogy eseménytelenné válik a verseny. Eltaláltuk a kocsi beállításait, ennek köszönhető a jó eredmény – mondta Button, majd a jövőjéről is beszélt. – Nemrég még aggódtam, hogy mi lesz, de rájöttem, így is rendben van az életem. Csak akkor versenyzem, ha jó autóval mehetek. Világbajnok lettem, van 15 futamgyőzelmem, elértem, amit lehetett. Sokkal inkább kell aggódnia Kevinnek, aki az első idénye után aggódhat, lesz-e jövője itt. Rajta nagyobb a nyomás, remélem, jó döntést hoz a csapat."
A versenyen öt másodperces időbüntetést kapó Romain Grosjean 2 büntetőponttal is „gazdagodott" Adrian Sutil meglökéséért.
Marcus Ericsson | 5 |
Jules Bianchi | 4 |
Pastor Maldonado | 4 |
Kevin Magnussen | 4 |
Valtteri Bottas | 2 |
Adrian Sutil | 2 |
Romain Grosjean | 2 |
Jean-Éric Vergne | 1 |
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Kevin Magnussen (5.): – Nagyszerű hétvégénk volt, a váltócsere miatt kapott büntetés ellenére jó helyen végeztem, Jenson negyedik lett. A végén nem nyomtam, mert vigyázni kellett az üzemanyaggal, csodálkoztam, hogy nem értek utol.
Fernando Alonso (6.): – Jól sikerült a rajtom, nyertem néhány pozíciót, de ezen a versenyen csak a negyedik leggyorsabb autó volt a mienk. A hatodik hely megérdemelt. Nem volt teljes a verseny Jules nélkül, reméljük, három hét múlva, a következő versenyre ó híreket kapunk róla.
Daniel Ricciardo (7.): – Bosszantó, hogy a rajtok gyakran rosszul sikerülnek. Most már a felvezető körben hólyagosodtak a gumik, még az időmérő miatt, az első körökben meg még rosszabb lett a helyzet. A kerékcsere után jobb lett, de Alonsót nem tudtam megelőzni.
Sebastian Vettel (8.): – Jól rajtoltam, a verseny elején jót csatáztunk Daniellel, de aztán semmi különös nem történt, a kocsi hátulja ugyanúgy instabil volt, mint az időmérőn.
Kimi Räikkönen (9.): – Jól rajtoltam, de elém került egy Toro Rosso, fékeznem kellett, és többen is elmentek mellettem. Utána mások mögött autóztam, előzni nem volt esély. A gumik még bírtak volna pár órát, az üzemanyaggal azonban spórolni kellett.
Sergio Pérez (10.): – Nyomtam, ahogy tudtam, hiszen a keményebb keverékű gumikon kellett tartanom a többiek tempóját, de egy idő után az üzemanyagra is oda kellett figyelni. Felipe ellen védekezve ez nem volt könnyű, összességében nehéz verseny volt.
Felipe Massa (11.): – Előre elterveztük, hogy az első kör végén kiállok új gumikért, és bár az első körben sok helyet nyertem a rajt után, tartottuk magunkat a tervhez. Be is jött volna, de Pérezzel ma nem bírtam. Csalódás ez, az autóban több volt.
Nico Hülkenberg (12.): – Nem volt esélyem hátulról előre törni, a kanyarokban jó volt az autó, de valamiért az egyenesekben nem volt elég magas a végsebesség. Előzni így nem lehet, ezen múlt, hogy nem szereztem pontot.
Jean-Éric Vergne (13.): – Bosszantó verseny volt, nem nyomhattuk a gázt, ahogy szerettük volna, ki kell derítenünk, miért kellett ennyire spórolnunk az üzemanyaggal.
Danyiil Kvjat (14.): – A rajtnál nem tapadtak a gumik, aztán arra ügyeltünk, hogy kibírja a verseny végéig az üzemanyag. A végén még egyszer ki kellett állnom, jobb versenyt vártam.
Esteban Gutiérrez (15.): – A verseny első felében sokáig kint maradtam, ami nem volt ideális stratégia, de jól sülhetett volna el, ha jön a biztonsági autó – nem jött. Az autót jó volt vezetni, de a 15. helyezés kevés.
Adrian Sutil (16.): – A verseny eleje a keményebb gumikon nehézkes volt, mindenki gyorsabb volt nálam, de a kerékcsere után jól ment, nagyobb baleset nem történt, a pontszerzéshez túl lassúak vagyunk egy ilyen sima versenyen.
Romain Grosjean (17.): – Sima verseny volt, leszámítva az Adriannal történt koccanásunkat. Friss gumikon ment, bátran kiment a külső ívre, én is fékeztem, ahogy tudtam, de összeértünk. Szerintem egyikünk sem hibázott.
Pastor Maldonado (18.): – Egyik gumitípuson sem volt megfelelő a tapadás, a szombati gondok miatt nem tudtuk megtalálni a megoldást a gondjainkra, ami nagy kár ezen a szenzációs pályán.
Marcus Ericsson (19.): – Jó rajt után el tudtam húzni a Saubertől és a Lotustól, de a kerékcsere után már nem volt olyan gyors az autó, még egy kerékcserét próbáltunk, de akkor már nagyon messze voltak a többiek.
Kobajasi Kamui (feladta): – Nem tudtam, mi történik, a csapat szólt, hogy menjek a boxba és állítsam le az autót. Semmi veszélyest nem éreztem. Aztán kiderült, túlmelegedett a fék, és a balesetet akarta megelőzni a csapat.
Max Chilton (feladta): – A bal első kerekem vibrált, nem sikerült megjavítani. Meg kell próbálnunk erőt gyűjteni, összeszedni magunkat, és a jövőbe nézni, de lássuk be, a jelenlegi helyzetünkben ez nagyon nehezen megoldható feladat.
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNK!
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:31:50.744 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 13.657 mp h. |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 17.425 mp h. |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 30.234 mp h. |
5. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 53.616 mp h. |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:00.016 p h. |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:01.812 p h. |
8. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:06.185 p h. |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:18.877 p h. |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:20.067 p h. |
11. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:20.877 p h. |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:21.309 p h. |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:37.295 p h. |
14. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1 kör h. |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 kör h. |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1 kör h. |
19. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 21 | |
Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 9 | |
Leggyorsabb kör: Bottas (53. kör) 1:40.896 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 9 | 13 | 13 | 291 |
2. | Nico Rosberg | 4 | 13 | 14 | 274 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 7 | 14 | 199 |
4. | Valtteri Bottas | – | 5 | 14 | 145 |
5. | Sebastian Vettel | – | 4 | 13 | 143 |
6. | Fernando Alonso | – | 2 | 14 | 141 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 11 | 94 |
8. | Nico Hülkenberg | – | – | 13 | 76 |
9. | Felipe Massa | – | 1 | 8 | 71 |
10. | Kevin Magnussen | – | 1 | 10 | 49 |
11. | Sergio Pérez | – | 1 | 11 | 47 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 11 | 47 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 6 | 21 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 565 – már világbajnok |
2. | Red Bull-Renault | 342 |
3. | Williams-Mercedes | 216 |
4. | Ferrari | 188 |
5. | McLaren-Mercedes | 143 |
6. | Force India-Mercedes | 123 |
7. | Toro Rosso-Renault | 29 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |