Nagyon vártuk a Mercedes belharcát a Belga Nagydíjon, de nem tartott sokáig: miután Lewis Hamilton lerajtolta az angol a pole-ból induló Nico Rosberget, a német a 2. körben a Les Combes-kombinációban visszatámadott, a két autó összeért, Rosberg első légterelője defektet okozott Hamilton bal hátsó kerekén. Az angol visszaesett a mezőny végére, ráadásul a padlólemeze súlyosan megrongálódott, így nem tudott elég gyors lenni ahhoz, hogy a pontszerző helyek közelébe kerüljön.
Fel is adta a futamot a hajrában, így Rosberg 11 pontról 29-re tudta növelni az előnyét. A győzelme viszont elszállt, az első légterelőjének megrongálódása miatt a Mercedes teljesítménybeli fölénye szertefoszlott, így új orrkúpra volt szüksége. Visszaesett a Red Bullok, a Ferrarik és Valtteri Bottas mögé, s közülük Daniel Ricciardót nem tudta visszaelőzni.
Második lett, de nem tudott örülni az eredményének, hiszen az eredményhirdetésén úgy kifütyülték, mint ahogy tavaly szokták Sebastian Vettelt. Lewis Hamilton népszerűségét ismerve lehet, hogy ez még a következő hetekben is így lesz.
Bottas odaért a dobogóra, a Belga Nagydíj négyszeres győztese, Kimi Räikkönen pedig a 4. helyen ért célba.
A finn a 21. kör után a verseny második felét ugyanazokon a gumikon teljesítette, de nem támadták hátulról, Kevin Magnussen mögött ugyanis hatalmas csata alakult ki az utolsó körökben Vettel, Fernando Alonso és Jenson Button szereplésével. Az agresszívan védekező dánt csak Vettel tudta megelőzni, de Alonsót kétszer is leszorította az útról, ami miatt a verseny után megbüntették, így elvesztette pontjait.
Alonso a futam elején 5 másodperces büntetést kapott, mert nem tudott elindulni a felvezető körre, és az indulás előtti 15 másodperces időszakban még a szerelők az autóját bütykölték.
A spanyol a 8. helyen ért célba, pedig többet ígért a futam.
Pontot szerzett még Sergio Pérez és Danyiil Kvjat, az első tíz futamon eredményes Nico Hülkenberg pedig Magnussen büntetése után a Magyar Nagydíj nullázását követően visszatért a pontszerzők közé.
Folytatás két hét múlva Monzában.
IDE KATTINTVA ELÉRHETŐ A VERSENY KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSA.
1. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24:36.556 |
2. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 3.383 mp h. |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 28.032 mp h. |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 36.815 mp h. |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 52.196 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 54.580 mp h. |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:01.162 p h. |
8. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:04.293 p h. |
9. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:05.347 p h. |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:05.697 p h. |
11. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:11.920 p h. |
12. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:14.262 p h. * |
13. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:15.975 p h. |
14. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:22.447 p h. |
15. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:30.825 p h. |
16. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 5 kör h.** |
*20 másodperces büntetés. **nem ért célba | ||||
FELADTA | megtett körök | |||
Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 38 | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 33 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1 | |
André Lotterer | német | Caterham-Renault | 1 | |
Leggyorsabb kör: Rosberg (36. kör) 1:50.511 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 4 | 10 | 11 | 220 |
2. | Lewis Hamilton | 5 | 9 | 9 | 191 |
3. | Daniel Ricciardo | 3 | 6 | 10 | 156 |
4. | Fernando Alonso | – | 2 | 12 | 121 |
5. | Valtteri Bottas | – | 4 | 11 | 110 |
6. | Sebastian Vettel | – | 2 | 9 | 98 |
7. | Nico Hülkenberg | – | – | 11 | 70 |
8. | Jenson Button | – | 1 | 8 | 68 |
9. | Felipe Massa | – | – | 5 | 40 |
10. | Kimi Räikkönen | – | – | 8 | 39 |
11. | Kevin Magnussen | – | 1 | 7 | 37 |
12. | Sergio Pérez | – | 1 | 7 | 33 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 4 | 11 |
14. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 5 | 8 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 411 |
2. | Red Bull-Renault | 254 |
3. | Ferrari | 160 |
4. | Williams-Mercedes | 150 |
5. | McLaren-Mercedes | 105 |
6. | Force India-Mercedes | 103 |
7. | Toro Rosso-Renault | 19 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |
A FUTAM
A győzelem Ricciardóé lett Rosberg és Bottas előtt, Rosberg 29 pontos előnnyel vezeti a vb-t Hamilton előtt.
Magnussen a 43. körben is leterelte a pályáról Alonsót, akit ezúttal Vettel előzött meg. A dánt már vizsgálják a sportfelügyelők. Az utolsó kör elején Button megelőzte Alonsót, míg Vettel elment Magnussen mellett, és megszerezte az 5. helyet.
Magnussen, Alonso, Button és Vettel között hatalmas csata alakult ki, a dán mindent megtett az 5. hely őrzéséért, Alonsót leszorította az útról, amit kihasznált Button. Ám végül az angolt nemcsak Alonso, hanem Vettel is megelőzte.
Bottas a 40. kör elején megelőzte Räikkönent, aki öt körrel a vége előtt 12 másodperccel vezet az ötödik helyezett Magnussen előtt. A 4. helyet megtarthatja.
Hamilton végül feladta a versenyt. A csapat a végéig kivárt, hátha jön a biztonsági autó, de az angol számára kínszenvedés volt ez a majdnem 40 kör.
Räikkönen a jelek szerint megpróbál végigmenni, de Bottas támadja honfitársát..
A 36. körben Rosberg 3 másodpercet hozott az ausztrálon, de DRS-sel az első szektorban és vadonatúj gumikon. Ez a különbség biztosan nem marad meg.
Rosberg még a 35. körben visszaelőzte Bottast, majd a 36. kör elején, az Eau Rouge után Räikkönen mellett is elszáguldott. 22 másodpercet kell ledolgoznia Ricciardóval szemben 9 kör alatt.
Rosberg tíz körrel a vége előtt, a 34. körben kereket cserélt, s Vettel is érkezett a boxba. Rosberget Bottas támadta, és el is ment mellette. A finn a 3., a német a 4., egyikük sem megy ki a boxba, az előttük haladó Räikkönen viszont várhatóan még kereket fog cserélni.
Hamilton bement a boxba, de nem azért, hogy feladja a versenyt, hanem, hogy közepesen kemény gumikat kapjon. Majdnem fél percre van a 10. helytől, csak a biztonsági autó segíthet neki. Esőfelhőknek nyomuk sincs. Rosberg beállt Ricciardo tempójára, nem hajt rá a győzelemre, fontosabb neki a biztos második helyezés.
Bottas a 31. kör elején a Les Combes előtt megelőzte Vettelt. A 3. helyen haladó Räikkönen után eredt.
Ricciardo, Rosberg, Räikkönen, Vettel, Bottas, Button, Magnussen, Alonso, Hülkenberg, Pérez az első tíz sorrendje. Ricciardo és Bottas biztosan nem jön már kereket cserélni, a többiek stratégiája kérdéses – gyanítható, hogy Rosberg és Alonso is megpróbál végigmenni.
Ricciardo a 27. kör végén érkezett az élről kerékcserére, Bottas mögé, Rosberg elé jött vissza. A finn állt az élre, de a 28. körben ő is szervizelt. Vettel mögé, az 5. helyre jött vissza.
Alonso a 25. körben új gumikért a boxba érkezett, Ricciardo és Bottas azonban tovább haladt az első két helyen.
Rosberg a 24. körben tisztán is megelőzte Buttont, és a 4. helyen haladt Ricciardo, Bottas és Alonso mögött.
Räikkönen a 21. kör végén a boxba hajtott, 8 másodperc volt a hátránya Ricciardo mögött. Rosberg Kvjatot és Pérezt megelőzve a 7. helyen halad, Räikkönen csak mögé jött vissza, a német a leggyorsabb a pályán, megérkezett a Magnussen, Alonso, Button vonat végére, és megelőzte az angolt. Csakhogy visszaengedte a McLarent, miután szabálytalanul előzött.
Hamilton feladná a versenyt, de mérnöke szerint érdemes lenne folytatnia. A 17. helyen halad, a leggyorsabb kört futotta, de lemondott arról, hogy az első tízben végezzen.
Rosberg a 19. körben új gumikért a boxba hajtott, közepesen kemény gumikat kapott. Megpróbál az előtte haladók elé vágni, de elkophatnak a gumijai a verseny végéig.
A Red Bull a magas végsebesség érdekében leadott a leszorítóerejéből, ami nagyon kínozza Vettelt a pálya középső, kanyargós szektorában. A Mercedes és a Williams fölénye egyértelmű a pálya ezen pontján. Hamilton a 17. kör végén új gumikat kapott, a 16. helyről állt ki a boxba. A defekt miatt eldeformálódott a padlólemeze, ami miatt nem tud elég gyorsan haladni. A pontszerzéstől is nagyon messze van.
Rosberg a 16. kör végén csúnyán elfékezte magát Vettelt támadva, és ezzel helyzetbe hozta Bottast, aki az Eau Rouge után elhúzott a Mercedes mellett.
A helyszín: Spa-Francorchamps A pálya hossza: 7004 méter Kanyarok száma: 19 (10 bal és 9 jobb) A verseny hossza: 44 kör (308.052 km) Gumitípusok: közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:44.503 (Jarno Trulli, Toyota, 2009) Tavaly pole pozíció: 2:01.012 (Lewis Hamilton, Mercedes) Tavalyi leggyorsabb kör: 1:50.756 (Sebastian Vettel, Red Bull) Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Fernando Alonso (Ferrari), 3. Lewis Hamilton (Mercedes) |
A Belga GP helyszínei: Spa-Francorchams (46), Zolder (10), Nivelles (2) Győzelmek a pole-ból Spában: 15 Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Michael Schumacher (1996) 16. Győztesek a jelenlegi mezőnyből: Räikkönen 4, Vettel 2, Hamilton, Button |
A 2. helyen haladó Räikkönen 2004-ben a 10., 2009-ben a 6. helyről indulva nyert Spában. Most a 8. rajtkockából vágott neki a futamnak.
Rosberg és Bottas felzárkózott Vettelre, akinek védekeznie kell.
Bottas és Alonso a 12. körben jött a boxba, a finn az élről érkezett. Alonso letöltötte a büntetését, és csak a 10. helyre, Pérez mögé jött vissza, de már az első körében meglepte a mexikóit, és megelőzte. Bottas az 5. helyen, Rosberg mögött folytatta.
Ricciardo a 11. körben állt ki a boxba, Räikkönen elé ért vissza, nem úgy, mint Vettel.
Vettel a 10. körben kapott új gumikat. Rosberget az antennájára akadt szalag zavarja a vezetésben, az orra előtt legyez a törmelék. Megpróbálta letépni, de nem sikerült. Alonso 5 másodperces büntetést kap, amit a kerékcseréjekor kell letöltenie.
Rosberg a 8. kör végén érkezett a boxba, új első légterelőt is kapott, Räikkönen, aki a némettel együtt a boxba jött, a Mercedes elé került. Ricciardo az élen Vettel, Bottas, Alonso Magnussen, Button, Kvjat és Pérez előtt.
Hamiltonnál csak Ricciardo gyorsabb, a 4. helyen haladó Alonsót Bottas üldözi és támadja. A 8. körben a Kemmel-egyenesben, az 5-ös kanyar előtt erőből el is ment a Ferrari mellett.
Az ausztrál az 5. körben Vettelt is megelőzte, üldözőbe vette Rosberget. Vettel a Magyar Nagydíjon használt motorjával versenyez, egyet hibázott, akkor ment el mellette a csapattársa.
Ricciardo a 4. kör elején megelőzte Alonsót, Rosberg még maga mögött tartja Vettelt, de nem tudott elszakadni.
Hamilton új kerekeket kapott, Rosberg arra panaszkodott, hogy törött első légterelője miatt közel sem tökéletes az autója. Vettel szorosan üldözi honfitársát.
Rosberg a 2. körben Hamiltont támadta, a két autó összeért, Rosberg első légterelője kivágta Hamilton bal hátsó kerekét, amely defektes lett, és az angol visszaesett a mezőny végére. Lotterer máris kiesett, akárcsak Maldonado.
Az 1. kör végén Hamilton, Rosberg, Vettel, Alonso, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Magnussen, Massa, Button volt az első tíz sorrendje.
Rosberg elrontotta a rajtját a pole-ból, Hamilton simán elment mellette, ugyanúgy, ahogy tavaly a pole-os Hamilton mellett Vettel. Nem véletlen, hogy az angol azt mondta, jobb a 2. rajtkocka, mint az első. Rosberg mellett Vettel is elment, de az Eau Rouge után Hamiltont támadva a Les Combes-ban lesodródott az útról, és visszaesett a 3. helyre.
Sutil közepesen kemény gumikon, mindenki más lágyon. Enyhe esőről számolt be Magnussen a felvezető körben.
Alonso nehezen indult a felvezető körre, de mivel még nem ment el mellette mindenki, visszajöhetett a 4. helyre. Ám a szerelői nem hagyták el időben (15 másodperccel az indulás előtt) az autóját, büntetést kaphat – vizsgálják is a sportfelügyelők.
ELŐZMÉNYEK
13.58 A versenyzők slickeken rajtolnak, mindenkinek minden készlete friss. A levegő 12, az aszfalt 20 fokos. Őszies idő van.
13.56 A helyszínen ismét több híresség gyűlt össze, Rowan Atkinson jelenléte nem nevezhető szokatlannak.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault |
6. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes |
7. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari |
9. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
11. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes |
14. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari |
15. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault |
18. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari |
20. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
21. | André Lotterer | német | Caterham-Renault |
22. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault |
13.52 A McLaren szerint fél távnál érkezik az eső – a Magyar Nagydíj után ki hisz a McLaren időjárás-jelentésének?
13.50 Az FIA hivatalos előrejelzése szerint 40 százalék az esély arra, hogy esni fog.
13.48 Bernie Ecclestone kizártnak tartja, hogy száraz lesz a pálya a 44 kör alatt.
13.47 A pilóták elfoglalták helyüket a rajtrácson. Újra szemerkél az eső. Hülkenberg a 18. rajthelyről nehéz első körre számít. „Sok veszélyes pilóta van körülöttem, ilyen például Maldonado” – mondta mosolyogva.
13.46 A hét végén több furcsaságot is meg lehetett figyelni a paddockban. Fernando Alonso szombat este meglátogatta a Red Bull motorhome-ját, ami azonnal pletykaözönt indított el, pedig Marco Mattiacci leszögezte, Alonso és Kimi Räikkönen is marad 2015-ben. Rob Smedley, a Williams főmérnöke a Ferrarihoz tért be, de csak véletlenül „Azon csodálkozom, hogy most fordult elő először” – mondta régi csapata épületéből távozva a tavalyig a Scuderiát szolgáló angol.
13.45 Büntetés nem történt az időmérő után, így a rajtsorrend megfelel az időmérő végeredményének.
13.44 Négy, Lewis Hamilton számára roppant balszerencsésen alakuló időmérő után ismét a két Mercedes indul az első sorból, ilyenre legutóbb Kanadában, még a labdarúgó-vb előtt volt példa. A két vb-aspiráns izgalmas csatát vívhat, s a Mercedes vezetői is kezdik megtanulni, hogyan kell úgy csapatutasítást adni, hogy azzal ne hergeljék egymás ellen a versenyzőiket. Olyan finomságokról van szó, mint az „Engedd el!” helyett a „Ne nehezítsd meg a feladatát!”
13.42 A Pirelli szokás szerint kiadta az ideális stratégiára vonatkozó elképzelését, persze a száraz versenyre: e szerint lágy gumikon kell rajtolni, a 15. körben újabb készlet lágy gumira váltani, majd a 29. körben jöhetnek a közepesen kemény abroncsok.
13.40 Az időjárás a spái szokások szerint a bolondját járatja a csapatokkal a verseny előkészületei során, hol elered az eső, hol eláll és kisüt a nap. Legutóbb háromnegyed órája esett, de azóta süt a nap, és bár a közelben ólálkodnak a sötét felhők, a csapatok száraz versenyre készülnek – no meg arra, hogy bármikor történhet valami váratlan.