A 2014-es idényben a versenyzők már nem nyolc, hanem öt hajtóművet használhatnak. Ám az erőforrás az idén nem csupán a hagyományos belső égésű motorból áll, hanem hat részből, amelynek csak az egyik része a robbanómotor.
A másik öt eszköz a turbófeltöltő, a kinetikus energia-visszanyerő (MGU-K, a fékezéskor tárolja el az energiát, és kigyorsításkor visszaadja), a hőenergia-átalakító (MGU-H, a turbó felesleges hőjét alakítja át, és még kigyorsítás előtt újra felpörgeti a turbinát), az energiatároló, illetve a központi vezérlő, a motor agya.
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
Az eszközöket külön-külön is ki lehet cserélni, az FIA azt tartja nyilván, hány új alkatrészt kezdett meg egy-egy versenyző. Ha valaki valamelyik „szervből” a hatodikat használja, tíz rajthelyes büntetést kap, minden további hatodik új elem öt-öt rajthelyes visszasorolást jelent. Ugyanez vonatkozik a hetedik, nyolcadik új elemekre is.
S a többi büntetéssel ellentétben a motorok miatt kiszabott büntetések átszállhatnak a következő futamra is. Azaz ha valakit a Magyar Nagydíjon tíz rajthellyel visszasorolnának, de, mondjuk, a kvalifikációt a 16. helyen zárja, és csak hat helyre van a rajtrács végétől, Belgiumban megkapja a további négy rajthelyes büntetést – de ez csakis a következő futamra megy át.
Íme, a Német Nagydíj után ki hány alkatrésszel áll.
Táblázatunkból látható, hogy a Mercedes nemcsak a leggyorsabb, hanem a legmegbízhatóbb motorokat is építette, a német gyártó csapatainak egyelőre nem kell aggódniuk a limit túllépése miatt. A Ferrarinál ősszel lehetnek gondok, míg a Renault-nál van rá esély, hogy már a Magyra Nagydíjon kap valaki tíz rajthelyes büntetést – Pastor Maldonado négy elemből is ötnél tart a Német Nagydíj után.
A fentebb nem taglalt motorszervek rövidítései. ICE: internal combustion engine, azaz hagyományos motor. TC: turbocharger, azaz turbófeltöltő. ES: energy store, azaz energiatároló. CE: control electronics, azaz vezérlő.
Az FIA által csütörtökön kiadott hivatalos lista.
ICE | TC | MGU-K | MGU-H | ES | CE | |
MERCEDES | ||||||
Rosberg | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Hamilton | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Bottas | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Massa | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Button | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Magnussen | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Hülkenberg | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Pérez | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 |
RENAULT | ||||||
Ricciardo | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 |
Vettel | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 |
Vergne | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
Kvjat | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Grosjean | 4 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 |
Maldonado | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 |
Ericsson | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 |
Kobajasi | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
FERRARI | ||||||
Alonso | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Räikkönen | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 |
Bianchi | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 4 |
Chilton | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 |
Sutil | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
Gutiérrez | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |