Felipe Massa öt és fél éves várakozásnak vetett véget az Ausztriában megszerzett rajtelsőségével, legutóbb hazájában, Brazíliában indult az élről. A pole különlegessége, hogy a brazíliai foci-vb alatt érte el, és amelyhez kapcsolódóan ajándékot kapott a fiától.
„Brazíliát a focivébé tartja lázban, így a fiamat is, aki nagyon aranyos volt, adott egy fotót a kedvenc játékosáról, Neymarról. Ezt a fényképet a bukósisakomban tartottam az időmérő alatt is, és bizony, szerencsét hozott" – mondta Massa, aki elérzékenyülve nyilatkozott az időmérőről.
„Nagyon boldog vagyok, hihetetlen, hogy ezt történt velem és a csapattal. Régen indultam az első rajtkockából, nagyon örülök, hogy véget ért a hosszú várakozás – mondta Massa, akinek ez a 16. rajtelsősége, s az első a 2008-as Brazil Nagydíj óta. – A lehető legjobb helyről kezdem a versenyt, megható ez a pillanat. Ugyanakkor nem szabad elfelejtenünk, hogy mit tett eddig a Mercedes, a leggyorsabb volt, és bár mögülünk fognak indulni az autói, még mindig erősebbek. Meglátjuk, mit tehetünk."
Valtteri Bottas a harmadik szabadedzés első helyével megmutatta, hogy a Williams valós kihívója a Mercedesnek, és élete eddigi legjobbját nyújtotta a második rajthely megszerzésével.
„Nagyon szép eredmény ez a csapattól, most jól állunk, de a verseny vasárnap lesz, és arra kell összpontosítanunk. A kemény munkánk kifizetődni látszik, de a Mercedest magunk mögött kell tartanunk, ami más történet lesz. A Ferrari és a Red Bull is erős, őket is szemmel kell tartanunk. Nagyon szép nap a mai, de összpontosítanunk kell, a hétvége neheze hátravan" – szólt a finn visszafogott, megfontolt értékelése.
A Williams számára hab volt a tortán, hogy brazil tesztpilótája, Felipe Nasr nyerte meg délután a GP2-es futamot a Red Bull Ringen.
Nico Rosberg tudja, semmi sincs veszve, sőt csapattársa rontásai miatt eddig ez a legbiztatóbb rajtrács számára 2014-ben. A német számára megnyugtató lehet, hogy a Mercedes az egyes szektorokban jobb a Williamsnél, amiatt viszont aggódhat, hogy végsebességben előttük járnak Massáék – ám üldözőként ő használhat DRS-t.
„Nem számítottam rá, hogy a két Williams előttem zár, nagyon jó munkát végeztek. A harmadik rajtkocka rendben van, várom a versenyt – mondta Rosberg, aki szerint csapattársának hibái rá is hatással voltak. – A köröm nem volt tökéletes, és Lewis megcsúszása miatt is veszítettem időt, a sárga zászló miatt el kellett vennem a gázt, ez két-három tizedet jelentett abban a körben. Ez pedig már elég ahhoz, hogy ne tudjak javítani a korábbi körömön. Ezen múlt, de előfordul az ilyen."
Lewis Hamilton pénteken utolérhetetlen volt, szombaton pedig végig esélyes volt a pole pozícióra, a harmadik szakaszban az első mért körében nagyon jó részidőket ment, mielőtt kisodródott a harmadik szakaszban (el is vették emiatt az időeredményét, mert sokan időt nyertek az ív kiszélesítésével). Az utolsó mért körében a 2-es kanyar előtt a fékzónában megcsúszott, így ez a köre is odalett. Végül, mivel Nico Hülkenberg sem futott mért kört (az ő eredményét is törölték a 8-as kanyar kiszélesítése miatt – összesen 11-en jártak így a mai időmérőn), a 9. helyen zárta a kvalifikációt, és onnan rajtol vasárnap.
1. | Felipe Massa | Williams-Mercedes |
2. | Valtteri Bottas | Williams-Mercedes |
3. | Nico Rosberg | Mercedes |
4. | Fernando Alonso | Ferrari |
5. | Daniel Ricciardo | Red Bull-Renault |
6. | Kevin Magnussen | McLaren-Mercedes |
7. | Danyiil Kvjat | Toro Rosso-Renault |
8. | Kimi Räikkönen | Ferrari |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes |
10. | Nico Hülkenberg | Force India-Mercedes |
11. | Jenson Button | McLaren-Mercedes |
12. | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault |
13. | Pastor Maldonado | Lotus-Renault |
14. | Jean-Éric Vergne | Toro Rosso-Renault |
15. | Romain Grosjean | Lotus-Renault |
16. | Sergio Pérez* | Force India-Mercedes |
17. | Adrian Sutil | Sauber-Ferrari |
18. | Esteban Gutiérrez | Sauber-Ferrari |
19. | Jules Bianchi | Marussia-Ferrari |
20. | Kobajasi Kamui | Caterham-Renault |
21. | Marcus Ericsson | Caterham-Renault |
22. | Max Chilton** | Marussia-Ferrari |
*öt rajthellyel visszasorolják a Kanadai GP-n történt baleset okozásáért | ||
**három rajthellyel visszasorolják a Kanadai GP-n történt baleset okozásáért |
„Fogalmam sincs, mi történhetett, egyszerűen megcsúsztam. A fékre léptem, a hátsó kerekek leblokkoltak, nem tudom, miért történt ez, meg kell vizsgálnunk az adatokat – mondta Hamilton, aki elmondta, jól érezte magát az autóban, az első körével meg is szerezte volna a pole-t, de hibázott. – Nincs semmi baj, hosszú verseny lesz, ráadásul kevés a kanyar és sok az egyenes a pályán, a mienk a legjobb motor, nagyon bízom benne, hogy fel tudom küzdeni magam az élbolyba. Úgy tűnik, ez már kármentesítő verseny lesz."
Fernando Alonso nagyon örül korábbi csapattársa rajtelsőségének, amely nem lepte meg őt.
„Mindig is mondtam, hogy Felipe nagyon gyors pilóta. Sokan csak mosolyogtak, ám ma is tartom, hogy ő a valaha volt leggyorsabb csapattársam" – mondta a spanyol, aki többek között Jarno Trullihoz, Giancarlo Fisichellához, Hamiltonhoz és Kimi Räikkönenhez mérheti Massát...
„Nem volt mindennapi időmérő, az például nem normális, hogy Lewis mögöttem van, de hasznot húztam mások balszerencséjéből – mondta Alonso. – Büszkének kell lennünk erre a rajthelyre, úgy tűnik, előre léptünk a kanadai és az itteni újításainkkal. Nagyon nehezek a körülmények, ez is magyarázhatja, hogy amíg általában több mint egy másodpercet kapunk a Mercedesektől, most a jobb autójuktól kaptunk egy tizedet, a másik pedig mögülünk indul. A verseny nehéz lesz, nemcsak Lewistól tartok, hanem a két Red Bulltól is, Vettel különösen veszélyes lehet, sok friss gumija maradt a versenyre. Nehéz lesz megtartani ezt a pozíciót."
Az edzés nagy vesztese Hamilton mellett Sebastian Vettel, aki a 13. helyen zárt, és csak Sergio Pérez büntetése miatt indul a 12. helyről.
„Nem maradt sok az autóban, két köröm volt a második szakaszban, nagyjából egyformák, de túl lassúak a továbbjutáshoz – mondta Vettel. – Teljesen fölösleges arról beszélni, mi lett volna, ha... Most ez van. Danielnek gratulálok az ötödik helyéhez, ő jobban alkalmazkodott az idei követelményekhez, az autóhoz, a legfontosabb kanyarokban az egész hétvégén gyorsabb volt nálam. A versenyen bármi megtörténhet, nem hiszem, hogy a melegebb idő annyival jobban kedvezne nekünk, hogy az élre száguldjunk, mindenkire ugyanúgy hat majd."
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Daniel Ricciardo (5.): – Nehéz volt vezetni az autót, és ez az egész hétvégére vonatkozik. Mindent ki kellett facsarni az autóból az ötödik helyhez. Gratulálok a többi csapatnak, hogy ilyen jól megy nekik a Red Bull Ringen.
Kevin Magnussen (6.): – Ha minden tökéletes lett volna, az első ötbe kerülök, de az utolsó kanyarban apró hibát követtem el. Ez is jó, a csapat elégedett lehet, és jó, hogy kicsit felkavarodott az álló víz, a Williams van elöl, az egyik Mercedes pedig hátul.
Danyiil Kvjat (7.): – Ez volt az eddigi legjobb időmérőm, elégedett vagyok, de nagyon sajnálom, hogy az utolsó körömben Hamilton megcsúszása és a sárga zászlók miatt nem hozhattam ki mindent a kocsiból. Fontos, hogy jó versenyem legyen a Red Bull család előtt.
Kimi Räikkönen (8.): – Nehéz tökéletes kört menni ezen a pályán, mindegyik körömben hibáztam itt-ott. Főleg az első kanyarral gyűlt meg a bajom, el is fékeztem magam benne, és utána az egyenesekben is vibrált a kocsi. Nagyon csalódott vagyok.
Nico Hülkenberg (10.): – Érdekes a rajtlista, minden adottnak tűnik az érdekes versenyhez. Minden jól ment, sajnálom, hogy a harmadik szakaszban futott körömet törölték, de nagyon nyomtam a gázt, és ilyenkor benne van, hogy lesodródsz az útról. Nem sok helyet veszítettem, a versenyre jól állunk, az autónk bizonyítottan erős a versenyeken.
Jenson Button (11.): – A második szakaszban nem sokon múlt a továbbjutásom, messze előtte, volt Grosjean Lotusa, de az első három kanyart elrontotta, és bár utána félre húzódott, elég időt vesztettem ahhoz, hogy ne jussak be az első tízbe.
Pastor Maldonado (13.): – Jól sikerült az utolsó köröm, de nem a 13. helyen szeretnénk lenni, a dimbes-dombos út és a hosszú egyenesek nem kedveznek nekünk.
Jean-Éric Vergne (14.): – Sokat bajlódtam a beállításokkal, így nem lehet tökéletes kört futni. Az autó mindenesetre egyre jobb, remélem, a versenyen meg tudom ezt mutatni.
Romain Grosjean (15.): – Nem titok, hogy szenvedünk ezen a hétvégén, különösen akkor van gond az autóval, amikor könnyű. A teli tankos tempónk jó volt pénteken, de a végsebesség nem a mi erősségünk, így pedig nem lehet előzni.
Sergio Pérez (16. – büntetés után): – A második szakaszban csak egy mért kört mentem, de nem lett tökéletes, így nem sikerült a harmadik szakaszba jutni. A gumik lassan melegedtek fel, de ez vasárnap a melegben nem lehet probléma. Az első kör nagyon fontos lesz, a sok egyenes ellenére nem könnyű itt előzni.
Adrian Sutil (17.): – A jelenlegi helyzetünkben el kell fogadnunk, hogy a 17. hely a maximum. Mindent jól csináltunk, de nem nagyon kerülhetünk előrébb.
Esteban Gutiérrez (18.): – Keményen kell dolgoznunk, mert a mögöttünk lévő csapatok egyre közelebb vannak hozzánk.
Jules Bianchi (19.): – Még van pár tized köztünk és a Sauber között, de biztató, hogy nem éppen tökéletes kör után mondhatom ezt, azaz van még hová fejlődnünk. Ha tökéletesen versenyzünk, felvehetjük velük a harcot vasárnap.
Kobajasi Kamui (20.): – Az előző néhány versenyhez képest változtattunk a beállítási módszereinken, és ez jó eredményeket hozott. Mivel itt nincs akkora szerepe az aerodinamikának, mint más pályákon, Silverstone-ban még jobbak lehetünk.
Marcus Ericsson (21.): – Ma hirtelen nagyon jó lett a kocsi, de az időmérőn a két menetemben sajnos nem jött össze egy tiszta kör sem. Úgy tűnik, itt mindegyik renault-s csapat szenved, ez is megmagyarázza az eredményünket.
Max Chilton (22. – büntetés után): – A büntetésem miatt mindkét Caterham elém került, a versenyen az első számú feladat, hogy visszakerüljek a megfelelő oldalukra, aztán a többiek után eredjek.
1. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:08.759 | átlag: 226.209 km/ó |
2. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:08.846 | 0.087 mp h. |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:08.944 | 0.185 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:09.285 | 0.526 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:09.466 | 0.707 |
6. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:09.515 | 0.756 |
7. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:09.619 | 0.860 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:10.795 | 2.036 |
9. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | idő nélkül | |
10. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | idő nélkül | |
11. | Sergio Pérez* | mexikói | Force India-Mercedes | 1:09.754 | 0.780 |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:09.780 | 0.806 |
13. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:09.801 | 0.827 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | 1:09.939 | 0.965 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:10.073 | 1.099 |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:10.642 | 1.668 |
17. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:10.825 | 1.311 |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:11.349 | 1.835 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:11.412 | 1.898 |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | 1:11.673 | 2.159 |
21. | Max Chilton** | brit | Marussia-Ferrari | 1:11.775 | 2.261 |
22. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | 1:12.673 | 3.159 |
*öt rajthellyel visszasorolják a Kanadai GP-n történt baleset okozásáért | |||||
**három rajthellyel visszasorolják a Kanadai GP-n történt baleset okozásáért |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Nico Rosberg | 2 | 7 | 7 | 140 |
2. | Lewis Hamilton | 4 | 5 | 5 | 118 |
3. | Daniel Ricciardo | 1 | 3 | 5 | 79 |
4. | Fernando Alonso | – | 1 | 7 | 69 |
5. | Sebastian Vettel | – | 2 | 5 | 60 |
6. | Nico Hülkenberg | – | – | 7 | 57 |
7. | Jenson Button | – | 1 | 4 | 43 |
8. | Valtteri Bottas | – | – | 6 | 40 |
9. | Kevin Magnussen | – | 1 | 4 | 23 |
10. | Sergio Pérez | – | 1 | 4 | 20 |
11. | Felipe Massa | – | – | 3 | 18 |
12. | Kimi Räikkönen | – | – | 5 | 18 |
13. | Romain Grosjean | – | – | 2 | 8 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
15. | Danyiil Kvjat | – | – | 3 | 4 |
16. | Jules Bianchi | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Mercedes | 258 |
2. | Red Bull-Renault | 139 |
3. | Ferrari | 87 |
4. | Force India-Mercedes | 77 |
5. | McLaren-Mercedes | 66 |
6. | Williams-Mercedes | 58 |
7. | Toro Rosso-Renault | 12 |
8. | Lotus-Renault | 8 |
9. | Marussia-Ferrari | 2 |