Hamilton a második idei pole-ját már győzelemre váltotta

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2014.03.30. 09:16
null
Hamilton a rajtnál az élen maradt, és vissza sem nézett, csak fél körig haladt a második helyen (Fotó: Action Images)
A Formula–1-es világbajnokság második futamán az élről induló Lewis Hamilton fölényes győzelmet aratott Malajziában, megelőzve csapattársát, a szintén Mercedesszel köröző Nico Rosberget. A dobogó harmadik fokára a címvédő Sebastian Vettel állhatott fel.

A Mercedes a Malajziai Nagydíjon kettős győzelmet aratott, ez volt a csapat első újkori dupla sikere, s összességében az első az 1955-ös Olasz Nagydíj óta. Lewis Hamilton a pole-ból remekül rajtolt, faképnél hagyta a Sebastian Vettellel csatázó Nico Rosberget, és vissza sem nézett, sima győzelmet aratott.

Rosbergre sokáig veszélyt jelentett a Red Bull világbajnoka, de ehhez Vettelnek sok üzemanyagot kellett használnia, és a verseny utolsó harmadában vissza is vett annak érdekében, hogy egyáltalán célba érjen. A harmadik helyezésével viszont legalább megszerezte első vb-pontjait, ami Hamiltonhoz hasonlóan számára is kulcsfontosságú – nem is beszélve a Red Bullról.

A negyedik helyet ezúttal is Fernando Alonso szerezte meg, a Ferrari egyelőre a harmadik legerősebb a Mercedes és a Red Bull mögött. Kimi Räikkönennek ugyanakkor balszerencséje volt, a rajtnál defektet kapott, ami miatt visszaesett a mezőny végére, és végül csak a 12. lett.

Nico Hülkenberg továbbra is bizonyítja, hogy klasszis pilóta, és az egyik élcsapatban lenne a helye. Az ausztráliai 6. helyezése után most ötödik lett. Jenson Button a hatodik helyre hozta be a McLarenjét, a két Williams előtt.

Felipe Massának kellemetlen versenye volt, Valtteri Bottas ugyanis hamar utolérte, és szinte végig mögötte autózott. A hajrában a Williams belátta, a brazil nem tudja támadni Buttont, ezért beszólt a rádión Massának, hogy „Valtteri gyorsabb nálad, engedd el”. A szóhasználat a Ferrari 2010-es Német Nagydíjon használt üzenetét idézte fel, Massa pedig ezúttal nem engedett, hiszen éppen azért szerződött a Williamshez, hogy megszabaduljon az ilyen üzenetektől.

A Räikkönent a rajtnál felöklelő Kevin Magnussen és Danyiil Kvjat is újra pontot szerzett , így mindketten két ilyen versennyel kezdték F1-es karrierjüket.

Folytatás a jövő héten Bahreinben.

16. MALAJZIAI NAGYDÍJ (56 kör, 310.408 km), A VÉGEREDMÉNY
1.
Lewis Hamilton
brit
Mercedes
1:40:25.974
2. Nico Rosberg német Mercedes 17.313 mp h.
3. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 24.534 mp h.
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 35.992 mp h.
5. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 47.199 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:23.691 p h.
7. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 1:25.076 p h.
8. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 1:25.537 p h.
9. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes 1 kör h.
10. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault 1 kör h.
11. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1 kör h.
12. Kimi Räikkönen finn Ferrari 1 kör h.
13. Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault 1 kör h.
14. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault 2 kör h.
15. Max Chilton brit Marussia-Ferrari 2 kör h.
FELADTA
megtett körök
Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 49
Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 35
Adrian Sutil német Sauber-Ferrari 32
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault 18
Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari 8
Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault 7
NEM INDULT
Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes
Leggyorsabb kör: Hamilton (53. kör) 1:43.066
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Nico Rosberg 1 2 2 43
2. Lewis Hamilton 1 1 1 25
3. Fernando Alonso 2 24
4. Jenson Button 1 2 23
5. Kevin Magnussen 1 2 20
6. Nico Hülkenberg 2 18
7. Sebastian Vettel 1 1 15
8. Valtteri Bottas 2 14
9. Kimi Räikkönen 1 6
Felipe Massa 1 6
11. Jean-Éric Vergne 1 4
12. Danyiil Kvjat 2 3
13. Sergio Pérez 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 68
2. McLaren-Mercedes 43
3. Ferrari 30
4. Williams-Mercedes 20
5. Force India-Mercedes 19
6. Red Bull-Renault 15
7. Toro Rosso-Renault 7


A FUTAM

A VERSENY ÉLŐ SZÖVEGES KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRI EL.

Lewis Hamilton megnyerte a Malajziai Nagydíjat. Rosberg a 2., Vettel a 3., Alonso ismét a negyedik lett. Massa Bottas előtt maradt.

Grosjean feltartja Räikkönent, amivel Kvjat kezére játszik.

Alonso a célegyenesben támadta Hülkenberget, aki a kanyarkombinációban visszatámadott, de végül a Ferrari nyerte meg a csatát. És jött, aminek jönnie kellett: Massának üzenték rádión, hogy „Valtteri gyorsabb nálad.” A 2010-es Német Nagydíjat idézi a verseny, akkor a Ferrarinál Alonsót kellett elengednie Massának. A brazil azért ment a Williamshez, mert ott nincsenek csapatutasítások.

Alonso az 52. körben utolérte Hülkenberget. Van négy köre az előzésre, nem kapkodja el. Ricciardo feladta a versenyt.

Räikkönen végül előbb érte utol Grosjeant, mint a francia Kvjatot, a ferraris támadta a Lotust. Rosberg és Hamilton is megkapta a kemény keverékű gumikat.

Az első három helyezettnek még a kemény gumikra kell váltania. Vettel a 49. körben szánta el magát, Hülkenberg elé jött vissza.

Grosjean Kvjatot üldözi, a Lotus első pontjáért küzd. két másodperc a különbség, és gyorsabb az orosznál.

Tíz körrel a vége előtt Button és Massa hatalmas csatát vívott a 6. helyért, a mclarenes egyelőre maga mögött tartotta a Williamset. Alonso 9 másodpercre van a 4. helyezett Hülkenbergtől, két másodperccel gyorsabb körönként a németnél.

Ricciardo 10 másodperces stop-and-go büntetést kapott, még ezt is le kell töltenie. Vettel az üzemanyagot spórolva már 7.5 másodpercre van Rosbergtől.

A 42. kör végén Alonso és Massa is a boxban járt, a spanyol közepesen kemény, a brazil kemény gumikat kapott. Ricciardo első légterelője lifegett, az ausztrálnak rémes futama van. Már kétkörös a hátránya. Eljutott a boxig, új, kemény keverékű kerekeket kapott, azokkal megy el a célig.

Ricciardo a 40. körben kereket cserélt, de hiába indult el, nem jutott el a boxutca végéig, visszatolták a garázsa elé. A bal első kereket rosszul rögzítették, azt kellett újra felcsavarozni. Egy kört veszített az ausztrál, elúszott a pontszerzés.

Vettel lemaradt Rosbergről, egyre több helyen jeleznek szemerkélő esőt.

Vettel jelezte, hogy valami folyik Rosberg Mercedeséből. Alonso felzárkózott Ricciardóra. A 9-es és a 10-es kanyarnál erősödik az eső – lehet, hogy ezt érezte Vettel.

Gutiérrez Sauberje is leállt, de az a boxutcában. Ő a hatodik kieső.

Hamilton is túl a kerékcseréjén, Sutil Sauberje leállt a célegyenesben. Vettel Rosberget üldözi közvetlen közelről. Räikkönen a 35. körben jelezte, hogy a pálya egyik sarkában már szemerkél az eső.

A 32. körben Rosberg cserélt kerekeket, a két Red Bullból Vettel a közepesen kemény, Ricciardo a kemény gumikat kapta meg. Vettel közelről üldözte a Mercedest.

Esőzóna közelít a pálya felé, s bár gyengül, ideérhet a leintés előtt, eshet némi eső az utolsó körökben.

Alonso és Massa kerékcseréje után Ricciardo is kiállt, ezúttal simán visszajött a Ferrari elé. A Red Bullok fél távnál a 100 kilogramm üzemanyag több mint felét elhasználták, a többiek jobban gazdálkodnak. Persze a világbajnok istállóadatai sem vészesek, pár tized százalék az eltérés.

Kobajasi szenzációs, a 11. helyen halad a Caterhammel a verseny felénél.

Hamilton lekörözte az Ericssonnal csatázó Räikkönent: a ferraris zseniálisan csinálta, félreállt Ericsson és a Mercedes elől, majd amikor a Caterham is félrehúzódott, Hamiltonnal együtt megelőzte. Nagyon elegáns volt a 2007-es manővere.

Magnussen a 24. körben második kerékcseréje előtt letöltötte öt másodperces büntetését, amit Räikkönen defektjének okozásáért kapott.

Vettel és Ricciardo használta el eddig a legtöbb üzemanyagot, a két Williams jól áll ezen a téren, de Massa és Bottas 20 másodperccel lemaradt a vb-címvédőktől.

Rosberg felvette Vettel tempóját, a Red Bull már nem közelít hozzá, sőt, egyre inkább nő a különbség. Hamiltonnak a 22. körben szóltak, tegye kímélő üzemmódba a motorját. Közel tíz másodperc az előnye, megnyugtatták, hogy Rosberg is visszavesz.

Christian Horner a Sky Sportsnak elárulta, Ricciardo autójában tönkrement az üzemanyag áramlását mérő műszer. A csapat ezúttal az FIA rendszerére van utalva. Újabb kizárás a láthatáron?

16. MALAJZIAI NAGYDÍJ
A helyszín: Sepang, Kuala Lumpur
A pálya hossza: 5543 méter
Kanyarok száma: 16 (5 bal és 10 jobb)
A verseny hossza: 58 kör (310.408 km)
Gumitípusok: Kemény, közepesen kemény
Körrekord: 1:32.582 (Fernando Alonso, Renault, 2005)
Tavalyi pole pozíció: 1:49.674 (Sebastian Vettel, Red Bull)
Tavalyi leggyorsabb kör: 1:39.199 (Sergio Pérez, McLaren)
Tavalyi dobogó: 1. Sebastian Vettel (Red Bull), 2. Mark Webber (Red Bull), 3. Lewis Hamilton (Mercedes)
Eddigi versenyek Sepangban: 15
Győzelmek a pole-ból: 8
Győzelem a legrosszabb rajthelyről: Fernando Alonso (2012) 8.

A televíziós közvetítés adataiból kiderült, hogy a két Williams áll legjobban az üzemanyaggal.

Ricciardónak mondták, maradjon le Vetteltől, mire ő azt válaszolta, ha csapattársa utoléri Rosberget, a csata közelében akar lenni.

A 17. kör végén, Hülkenberg kiállása után Hamilton, Rosberg, Vettel, Ricciardo, Alonso, Hülkenberg, Button, Massa, Kvjat, Bottas az első tíz sorrendje.

Rosberg, Button és Massa is túljutott boxkiállásán. Hamilton a 15. kör végén érkezett. Hülkenberg még nem volt kint, átvette a vezetést. Hamilton fél körön belül visszaelőzte a Force Indiát, érdekesség, hogy Hülkenberg a hivatalos statisztikák szerint nem vezetett a versenyben, hiszen Hamilton hamarabb áthaladt a célvonalon.

Vettel a 13. körben szervizelt, Ricciardo elé, Bottas mögé jött vissza, de a finnt rövid csata után megelőzte, Bottas a használt gumikon nem tudott kigyorsítani, Ricciardo és Alonso is könnyedén maga mögé utasította a finnt.

Ricciardo a 12. körben állt ki, Alonso a célegyenes végén megelőzte, de elfékezte magát, ami esélyt adott Ricciardónak, hogy visszaelőzze. Az ausztrál ki is használta az alkalmat, és visszavette a helyét.

Alonso a 11. kör végén állt ki a boxba, közepesen keményeket kapott. A terve, hogy a Red Bullok elé kerül. Grosjean mögé jött vissza, de könnyedén megelőzte a 4-es kanyar előtt.

A dán öt másodperces büntetést kapott Räikkönennel történt ütközéséért, a következő boxkiállásánál tölti le.

A 9. körben Magnussent a boxba szólították (új orrkúpot is kapott), ez megváltás lehet Massának. Vettel lemaradt Rosbergről, mögötte viszonylag szorosan következett Ricciardo és Alonso.

Bottas arra panaszkodik, hogy Massa Magnussen mögött ragadt. A finn úgy érzi, ő simán gyorsabb tudna lenni. Furcsa lenne, ha beszólnának a brazilnak, hogy „Valtteri gyorsabb nálad.” A Williams remélt felzárkózása mindenesetre befulladt.

Pérez nem tudott elindulni, végül a boxban ragadt. Bianchi öt másodperces büntetést kapott Maldonado kilökéséért, ezt a kerékcseréjekor kell letöltenie, amíg le nem telik az öt másodperc, nem nyúlhatnak a szerelők az autójához. Maldonado a boxba állva feladta a versenyt.

Elöl Hamilton sokkal gyorsabb Rosbergnél, a német küszködik a hátsó gumijaival. Az 5. kör végén kettejük között 4.3 másodperc a különbség.

A 4. kör elején Vettel a célegyenesben megelőzte Ricciardót, a két Williams is előre tör, Massa és Bottas is pontszerző helyen. A brazil megelőzte Magnussent is, de a McLaren visszatámadt a célegyenesben, és újra a brazil elé került.

Räikkönen a második körben jobb hátsó defekt miatt lelassult, a boxba is hajtott új gumikért. Magnussennel koccant, az okozta a kerék kilyukadását.

Lewis Hamilton az idény második futamán is az élről rajtolt (Fotó: Action Images)
Lewis Hamilton az idény második futamán is az élről rajtolt (Fotó: Action Images)

Az 1. kör végén Hamilton, Rosberg, Ricciardo, Vettel, Alonso, Hülkenberg, Räikkönen, Magnussen, Button, Massa volt az első tíz sorrendje.

Hamilton jól jött el a rajtnál, mögötte Vettel és Rosberg a belső íven csatázott a második helyért, ezt kihasználva Ricciardo a külső vonalon eljött csapattársa mellett.

Hátul Maldonado és Bianchi koccant a 4-es kanyarban, a Marussia defekt miatt a boxba hajtott.

Mindenki a közepesen kemény gumikon indult el a felvezető körre. Az összes autó el tudott indulni, Pérez a boxban természetesen – ő a keményeken kezdi majd a versenyt, letudja az elején.

ELŐZMÉNYEK

9.56 Az FIA szerint már 30 százalék az esély az esőre.

9.51 A Pirelli szerint a legjobb stratégia papíron: rajt közepesen kemény gumikon, a 15. és a 29. körben csere újabb készlet közepesen keményre, és a 43. körtől a keményen a célig. Természetesen akkor, ha nem esik az eső.

9.50 Pérez a túlmelegedett motorja miatt a boxból rajtol – ha el tud rajtolni.

9.46 Egyperces gyászszünetet tartanak az MH370-es repülőjárat áldozatai tiszteletére.

9.45 A levegő 33, az aszfalt 51 fokos, az FIA időjárás-előrejelző rendszere szerint a verseny alatti eső esélye 20 százalék. Malajziában persze nehéz jósolni. Pérez a boxban maradt.

9.44 Pérezről kiderült, hogy négyesben ragadt, és a motornak egyáltalán nem volt ereje, ezért állította le.

9.42 Nico Rosberg számára hasznos információ lehet, hogy 1982 óta nem fordult elő, hogy az idény első két futamát megnyerő pilóta elbukta volna a vb-pontversenyt. Akkor hiába kezdett két diadallal Alain Prost, a vb-t Keke Rosberg nyerte meg. Azóta tízszer nyerte meg ugyanaz a versenyző az első két versenyt, és mind a tízszer világbajnok is lett.

9.40 A versenyzők rengeteg rajtgyakorlatot hajtottak végre a boxból kimenet, Pérez problémái még nem oldódtak meg.

9.35 Ha száraz verseny lesz, esetleg kettő, de inkább három boxkiállásra lehet számítani. Esőben természetesen bármi lehet, főleg, ha változóak lesznek a körülmények.

9.33 Kinyitott a boxutca, a pilótáknak negyedórájuk van rá, hogy elfoglalják helyüket a rajtrácson. Sergio Pérez Force Indiája azonban lefulladt a boxutcában, így vissza kellett tolni a garázsba.

9.30 A tavalyi Malajziai Nagydíj fő sztorija a Multi21-es ügy volt a Red Bullnál, Mark Webber az élen haladva úgy tudta, övé a győzelem, de Vettel meg akarta mutatni, ki az úr a háznál, és a csapat utasításaival szemben haladva megelőzte az ausztrált. Később a csapat vezetői kiálltak a német mellett, Webber pedig már nincs az F1-ben – bár azt mondta, nem emiatt hozta meg a döntést, hanem már korábban elhatározta, a Le Mans-sorozatba szerződik.

9.25 A versenyzők némelyike a szombati időmérő után a Pirelli esőgumijait bírálta. Adrian Sutil elmondta, sohasem versenyzett még ilyen rossz esőgumikon, amelyek a csuromvizes pályán is csak egy kört bírtak a legjobb állapotukban. A Sauber pilótája szerint az esőgumi lényege az lenne, hogy vizes pályán tartósan jó teljesítményt nyújtson, de ezt a Pirelli nem tudta megvalósítani. Felipe Massa is egyetértett vele abban, hogy az olasz gumiszállítónak át kell alakítania az abroncsait.

A Pirelli úgy reagált, hogy Malajzia különleges eset, az aszfalt felülete durva, ráadásul akkor is nagyon meleg a futófelület, amikor esik az eső, ezért az esőgumi itt hajlamos a túlmelegedésre, míg máshol ez nem fordulhat elő.

9.20 A McLaren ugyan egy futam után vezeti a csapatok pontversenyét, Jenson Button nem hiszi, hogy a Malajziai Nagydíj után is az élen marad.

„A Mercedes Melbourne-ben nem mutatta meg, mit tud, Lewis kiesése után Nicónak nem volt szüksége arra, hogy tövig nyomja a gázt, csak autókázott az élen. Itt szombat délelőtt láthattuk, mekkora a Mercedes fölénye, remélem, azért valaki fel tudja venni vele a versenyt. Mi biztosan nem, azokra kell összpontosítanunk, akikkel versenyben lehetünk Sepangban” – mondta Button.

9.16 A zivatar miatt 50 perces késéssel rajtoló időmérőn a pole pozíciót Lewis Hamilton szerezte meg Sebastian Vettel előtt. Fernando Alonso úgy lett negyedik, hogy előtte összeütközött Danyiil Kvjattal, és szerelni kellett Ferrarija elmozdult kerékfelfüggesztését. Az esetben egyik pilótát sem találták hibásnak, elsősorban az eső miatt nem látták egymást.

Valtteri Bottas viszont rajtbüntetést kapott, három rajthellyel visszább sorolták a 15. pozícióból, mert feltartotta Daniel Ricciardót. A Williams finn pilótája az első, aki az új rendszerben büntetőpontokat kapott, méghozzá kettőt. Ha 12 hónap alatt összegyűlik 12, egy versenyről eltiltják.

9.14 Egyelőre száraz az idő a Malajziai Nagydíj helyszínén, de a közelben egyre több csapadékzóna alakul ki, és a csapatok felkészültek rá, csak idő kérdése, mikor éri el valamelyik a pályát.

MALAJZIAI NAGYDÍJ, A RAJTSORREND
1. Lewis Hamilton brit Mercedes
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
3. Nico Rosberg német Mercedes
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari
5. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault
6. Kimi Räikkönen finn Ferrari
7. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
8. Kevin Magnussen dán McLaren-Mercedes
9. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Renault
10. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
11. Danyiil Kvjat orosz Toro Rosso-Renault
12. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
13. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes
14. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes
15. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
16. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Renault
17. Adrian Sutil német Sauber-Ferrari
18. Valtteri Bottas* finn Williams-Mercedes
19. Jules Bianchi francia Marussia-Ferrari
20. Kobajasi Kamui japán Caterham-Renault
21. Max Chilton brit Marussia-Ferrari
22. Marcus Ericsson svéd Caterham-Renault
*Három rajthelyes büntetés Ricciardo feltartásáért

 

A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Nico Rosberg 1 1 1 25
2. Kevin Magnussen 1 1 18
3. Jenson Button 1 1 15
4. Fernando Alonso 1 12
5. Valtteri Bottas 1 10
6. Nico Hülkenberg 1 8
7. Kimi Räikkönen 1 6
8. Jean-Éric Vergne 1 4
9. Danyiil Kvjat 1 2
10. Sergio Pérez 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. McLaren-Mercedes 33
2. Mercedes 25
3. Ferrari 18
4. Williams-Mercedes 10
5. Force India-Mercedes 9
6. Toro Rosso-Renault 6
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik