Voltak meglepő és kevésbé meglepő események az idény első szabadedzésén.
Mindenképp meglepetés, hogy az első, pályán leálló autó az idény előtt esélyesnek kikiáltott Mercedes volt, Lewis Hamilton fél kört tett meg a W05-össel, mielőtt leállt a pályán. Utóbb kiderült, az egyik szenzor hibásan jelzett és állította le a motort. Láttunk ilyet a tesztek alatt is, de ezúttal Hamiltonnak a teljes szabadedzést ki kellett hagynia miatta. Nico Rosberg a másik autóval 17 kört tett meg, és hatodik lett az eredménylistán.
Másik, kellemesebb meglepetés a Red Bull formája, a világbajnok autói a gyatra tesztelés után kifejezetten biztató formát mutattak, Daniel Ricciardo 26 kört ment, és az ötödik legjobb köridőt jegyezte, míg boxutcát későn elhagyó Sebastian Vettel 10 kör alatt a 7. helyre jó időt futotta.
A Ferrariról nem sokat tudtunk az Ausztrál Nagydíj hétvégéje előtt, Fernando Alonso első helyezése mindenképpen biztató, akárcsak Jenson Button második helyezése.
Kevéssé volt meglepő, hogy a Williams is az élmezőnyben zárt, Valtteri Bottas a 3., Felipe Massa a 4. lett. Arra is számítani lehetett, hogy sok lesz a csúszkálás, a mezőny nagy része megjárta a bukóteret, főleg a Toro Rosso küszködött a fékjeivel.
A Lotus hozta a papírformát, Romain Grosjean autója egyáltalán nem indult el, Pastor Maldonado két kört ment, de a második végén füstölgő autójával éppen, hogy el tudott gurulni a depóig. Az utolsó száz méteren tolni kellett. A Caterham is küszködött, a két autó egy-egy kört tett meg, Marcus Ericssonnak az energiatároló egysége ment tönkre, Kobajasi Kamui autójában az olajadagoló rendszer hibásodott meg.
A Marussia legalább mért köröket futott, de még messze van attól a teljesítménytől, amivel a bahreini tesztelés utolsó napjaiban kecsegtetett.
Folytatás magyar idő szerint 6.30-tól.
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:31.840 | átlag: 207.870 km/ó | 20 kör |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.357 | 0.517 mp h. | 23 |
3. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Mercedes | 1:32.403 | 0.563 | 27 |
4. | Felipe Massa | brazil | Williams-Mercedes | 1:32.431 | 0.591 | 19 |
5. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.599 | 0.759 | 26 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.604 | 0.764 | 17 |
7. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.793 | 0.953 | 10 |
8. | Kevin Magnussen | dán | McLaren-Mercedes | 1:32.847 | 1.007 | 28 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Ferrari | 1:32.977 | 1.137 | 18 |
10. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Renault | 1:33.446 | 1.606 | 30 |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:33.533 | 1.693 | 23 |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Force India-Mercedes | 1:33.855 | 2.015 | 24 |
13. | Danyiil Kvjat | orosz | Toro Rosso-Renault | 1:34.272 | 2.432 | 27 |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:35.578 | 3.738 | 7 |
15. | Adrian Sutil | német | Sauber-Ferrari | 1:36.445 | 4.605 | 13 |
16. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Ferrari | 1:40.859 | 9.019 | 6 |
17. | Max Chilton | brit | Marussia-Ferrari | 1:46.922 | 15.082 | 4 |
18. | Marcus Ericsson | svéd | Caterham-Renault | idő nélkül | 1 | |
19. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | idő nélkül | 1 | |
20. | Kobajasi Kamui | japán | Caterham-Renault | idő nélkül | 1 | |
21. | Pastor Maldonado | venezuelai | Lotus-Renault | idő nélkül | 2 | |
-. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | idő nélkül | 0 |
AZ EDZÉS TUDÓSÍTÁSA
4.01 Vége az edzésnek, Grosjean nem tudott kijönni, Alonso a leggyorsabb Button és Bottas előtt.
4.00 Vergne megint elfékezte magát, újabb látogatás a kavicságyban.
3.58 A fékekkel küszködő Toro Rosso megint átment az egyik kavicságyon. Magnussen is tett egy kitérőt a bukótérben, akárcsak korábban Massa és a két Ferrari. Grosjean menetre kész, egy köre lehet az edzés végén.
3.56 Percek maradtak az edzésből, Bottas feljött a 4. helyre Massa mögé. Ez az egyike a kevés javításnak, a kopott gumikon ez nem jellemző egyébként. Chilton megpróbált elindulni, de nem sikerült neki.
3.54 A Lotus pilótafülkéjében füst keletkezett, ez lehetett az oka a kicsúszásnak és annak is, hogy alig tudott visszatérni az autó a boxba.
3.51 Maldonado tett egy kitérőt a kavicságyban, majd éppen, hogy el tudott gurulni a boxutcáig. A Caterham garázsa előtt állt meg – ott senkit sem zavart, de azért gyorsan eltolták onnan.
PÉNTEK |
6.30–8.00: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az időpontok magyar idő szerint értendők, az NSO mindegyik edzésről élő szöveges tudósítással számol be. |
FORMULA-1 2014, ADATBANK Csapatbemutatók, tesztek, rajtlista, versenynaptár – minden egy helyen a 2014-es idényről. |
Eső nélkül is kaotikus lenne az új F1, hát még így – újdonságok 2014-ben |
Alonso hat, Hamilton hét, Vettel tíz kiesőt jósol vasárnapra |
Az összes pilóta várakozása az Ausztrál Nagydíj előtt |
A 2014-es idény szurkolói szoftvere - kattintson és töltse le! |
3.49 Egy próbakör után visszatért a boxba a venezuelai, de aztán gyorsan újra útnak indult.
3.47 Maldonado a pályán a Lotusszal.
3.44 A Caterham sem áll sokkal jobban, mint a Lotus, Ericsson és Kobajasi 1-1 kört tett meg eddig.
3.41 Vergne túl a 20. körén, a Bottas és Ricciardo 18-nál, Magnussen és Kvjat 17-nél tart.
3.39 Vettel feljött a 8. helyre, Maldonado beült a Lotusába – menetre kész a fekete autó.
3.36 Vettel 1:34.5-tel nyitott, ezzel a 13. helyen áll.
3.33 Vettel visszajött a pályára. Bottas és Alonso van még kint. A Red Bull okosan elrejtette a fedélzeti kamerát az RB10-es orrában, így szó sem lehet aerodinamikai hátrányról a kötelező eszköz miatt
3.29 Alonso 1:31.840-nel az élen.
3.28 Massa a második a Williamsszel, a Sutil, Bianchi, Kobajasi, Chilton és Vettel adós mért körrel, a két Lotust egyáltalán nem láttuk, Hamilton és Ericsson már nem jön ki.
3.27 Vergne is lesodródott az útról, ugyanúgy, mint korábban az orosz csapattárs. A francia is továbbment.
3.24 Kvjat tett egy látogatást a bukótérben, de továbbment. Vettel túl az első próbakörén. A két Lotust továbbra sem láttuk. Räikkönen 1:33.3-mal az 5. helyen áll Button, Alonso, Ricciardo és Rosberg mögött. Massa a 6. helyen a hófehér Williamsszel.
3.21 Hamilton autójában az egyik érzékelő leállította a motort, amelynek semmi baja sincs. Volt ilyen a teszten is. Csakhogy akkor leállították a gyakorlást, megvárták, mire a W05-ös visszaér a boxba, és pár perc után újraindult az autó. Most viszont a tréning végéig várni kell, hogy visszajusson a depóba.
3.18 Ricciardo, Vergne, Hülkenberg, Kvjat, Pérez, Massa és Räikkönen a pályán. A legtöbb kör Ricciardóé (15), őt Vergne (14), Kvjat (12) és Button (11) követi ezen a téren.
3.16 Button még mindig 5 másodperccel elmarad a tavalyi első szabadedzés legjobbjától, de mivel a csapatok motorbeállításai sokkal inkább eltérnek a versenyen és az időmérőn, mint tavaly, és az első tréningen mindenki inkább a versenyre összpontosít, nemigen várható 1:27-es vagy 1:28-as köridő. Ez viszont nem jelenti azt, hogy a szombati időmérőn ne kerülne veszélybe a tavalyi 1:27.4-es pole-kör.
3.14 Button 1:32.357-tel átvette a vezetést. Vergne az „egyes számú eset” kódot kapta a boxutcából.
3.11 Gutiérrrez mért köre utána mezőny fele fent van az időlistán. Vergne és Kvjat is a pályán a Toro Rossókkal.
3.09 Button feljött a 3. helyre, a mérnöke biztosította róla, hogy minden jól működik. A motor beállítására minden csapat sajátos kódrendszert használ. Button például a „sárga G3-ban” megy.
3.07 Button McLarenjével voltak kisebb gondok, akárcsak Räikkönen Ferrarijával, de a jelek szerint mindkettő autót sikerült megjavítani.
3.05 Ericsson Caterhamjében az elektronikai tárhely meghibásodott, a finn nem jön ki már ezen az edzésen a pályára. Button és Gutiérrez törte meg a csendet.
3.04 Most mindenki vár. Az ismétlésekből látszik, hogy Pérez megpördült korábban, Ricciardo pedig az egyik kanyarban kiszélesítette a pályát.
3.01 A Lotuis az edzés előtt bejelentette, hogy Federico Gastadi a megbízott csapatfőnöke. Szó volt a McLarennél lefokozott Martin Whitmarsh és a Citroënt és a Peugeot-t is irányító Olivier Quesnl érkezéséről is, de egyik szerződésből sem lett semmi. Gastadi 2010 óta a csapat üzleti vezetője volt.
3.00 Nem fejezte be a finn, Alonsóhoz és Rosberghez hasonlóan visszatért a boxba. A többiek is így tettek, le kell cserélni az első 30 percre kapott gumikat.
2.57 Alonso 1:32.588-cal visszaállt az élre. Räikkönen mért körbe kezdett a másik Ferrarival.
2.56 Ricciardo is 1:34 percen belül. Keményen nyomja a Red Bullnak.
2.54 Alonso 1:33.1-gyel az élre ugrott, de jött Rosberg, és 1:32.784-gyel átvette a vezetést. Vettel és a két Lotus továbbra is a boxban, Hamilton is visszaért egy robogó hátsó ülésén.
2.53 Már hét pilótának van mért köre, köztük Rosbergnek és Alonsónak. Ricciardo 1:34.6-tal az élen.
A helyszín: Melbourne, Albert Park A pálya hossza: 5303 méter Kanyarok száma: 16 (6 bal és 10 jobb)A verseny hossza: 58 kör (307.574 km) Gumitípusok: Közepesen kemény, lágy |
Körrekord: 1:24.125 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004) |
Eddigi versenyek Melbourne-ben: 18 |
2.50 Ricciardo 1:35.0-nál jár, Bottas kijött, közölték vele, hogy hét mért körre van ideje. Tíz perc múlva le kell szedni az autókról az extra készlet közepesen kemény gumit.
2.48 Ricciardo 1:35.168-ra javított, folyamatosan gyorsul.
2.46 1:37.290 Ricciardo (és az idény) első mért köre. Ez tíz másodperccel gyengébb, mint a tavalyi első szabadedzés legjobbja (Vettel, 1:27.211).
2.45 Ricciardo és Magnussen újra a pályán. Az ausztrál átvette Mark Webber szerepét, a Red Bull-lal indul a hazai versenyén. A veterán legjobbja egy 4. helyezés volt 2012-ből.
2.40 Eltüntették a Mercedest, miközben Ricciardo is kiment a pályára. Vettelt, Chiltont és a két Lotust nem láttuk még. Most csend van.
2.38 Hamilton jelentette, hogy füst jön a kocsiból, majd kiszállt, és otthagyta az autóját.
2.37 Ennél rosszabb kezdést nehéz elképzelni. A Mercedes az edzés előtt motort cserélt Hamilton W05-ösében. Nem mindent sikerült a helyére tenni.
2.35 Hamilton Mercedese leállt a pályán – pedig a Mercedest tartották az idény fő esélyesének. Ez a szabadedzés odalett a brit számára, másfél óra felkészülésnek lőttek.
2.34 Többen a pályára hajtottak, csak a két Red Bull, a két Lotus, Kobajasi, Chilton és Kvjat vár még. Sutil és Vergne két-két kört tett meg.
2.30 Fernando Alonso az első autó a pályán 2014-ben versenyhétvégén. Sutil és Magnussen követi a spanyolt.
MERCEDES | Nico Rosberg | 2813 | Lewis Hamilton | 2159 | 4973 |
WILLIAMS | Felipe Massa | 2034 | Valtteri Bottas | 2389 | 4893 |
FERRARI | Fernando Alonso | 2698 | Kimi Räikkönen | 1790 | 4489 |
McLAREN | Kevin Magnussen | 2471 | Jenson Button | 1683 | 4153 |
SAUBER | Adrian Sutil | 1917 | Esteban Gutiérrez | 2122 | 4039 |
FORCE INDIA | Sergio Pérez | 1777 | Nico Hülkenberg | 1840 | 3975 |
CATERHAM | Kobajasi Kamui | 1365 | Marcus Ericsson | 1536 | 3313 |
TORO ROSSO | Jean-Éric Vergne | 1347 | Danyiil Kvjat | 1111 | 2458 |
RED BULL | Sebastian Vettel | 866 | Daniel Ricciardo | 845 | 1711 |
MARUSSIA | Jules Bianchi | 982 | Max Chilton | 704 | 1686 |
LOTUS | Pastor Maldonado | 796 | Romain Grosjean | 492 | 1288 |
A tesztpilóták kilométereit nem tüntettük fel, ez okozhat eltérést az összegekben. |
2.27 Pazar jelenet a paddockban: Alan Permane, Eric Boullier és James Allison beszélgetnek. Egy éve még mindannyian a Lotusnál dolgoztak, most csak Permane van az istállónál, Boullier a McLaren, Allison a Ferrari felszerelését viseli.
2.20 Tíz perc múlva kezdődik a szabadedzés. Szép idő van, de vasárnapra eső is jöhet akár.
A pilóták az eddigi 11 helyett 13 készlet száraz pályás abroncsot kapnak egy nagydíjhétvégére, eggyel-eggyel többet a keményebb és a lágyabb keverékből. A hét keményebből egyet csak az első szabadedzés első félórájában használhatnak a csapatok, ezt és egy másik készletet az első edzés után vissza kell adni a Pirellinek. Marad hat a lágyabb és öt a keményebb keverékből, ezekből egyet-egyet a második és a harmadik szabadedzés előtt is vissza kell juttatni a Pirellinek az FIA ellenőrzése alatt.
Az időmérőre és a versenyre marad három a keményebből és négy a lágyabból. Utóbbiból egyet semmiképp sem szabad használni a kvalifikáció első két szakaszán. Aki bejut a harmadikba, csakis abban a 12 percben (ennyi lesz a záró etap, az első pedig az eddigi 20 helyett 18 perces) teheti azt az egy lágyabb készletet a kocsijára, az időmérő után vissza kell adnia a szettet. Aki az első két szakaszban kiesik, megtarthatja a versenyre az abroncsokat, így hat helyett hét készletből gazdálkodhat a futamon.
Az első tíz a korábbiakkal ellentétben nem azon a készlet gumin rajtol, amelyen a 3. szakaszban a legjobb körét futotta, hanem amellyel a 2. etapban (ez marad 15 perces) a leggyorsabb volt.
AZ NSO TV IDÉNYBEHARANGOZÓJA ZSOLDOS BARNÁVAL ÉS BOBÁK RÓBERTTEL