Ki nyer Dél-Koreában: Vettel, a tájfun vagy - esetleg - más?

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.10.03. 16:01
null
Mark Webber autója a 2010-es futamon – az idén földcsuszamlástól és áradástól is tartanak (Fotók: Reuters)
A legutóbbi öt F1-es futamból négyet megnyerő Sebastian Vettel ugyanolyan előjelekkel érkezik a Dél-koreai Nagydíjra, mint hét hete Szingapúrba. A legutóbbi két futamot ő nyerte meg e helyszínen, s sokkal jobb autóba ülhet, mint riválisai, akik közül már alig hisz valaki a fordulatban. Igaz, Fernando Alonso tett egy hasonlatot a vitorlázók Amerika-kupájával. Kimi Räikkönen nem is elsősorban Verttel legyőzésében bízik, hanem abban, hogy rajthoz állhat a versenyen – már ha lesz verseny, és nem mossa el a közelgő tájfun a viadalt. Vagy a pályát…

A hét végén a Dél-koreai Nagydíjjal folytatódik a Formula–1-es világbajnoki sorozat, de előfordulhat, hogy törölni kell a versenyt, hiszen nagyon erős tájfun közeledik a Koreai-félsziget felé, és várhatóan szombaton söpör át a versenypálya felett. A Fitov nevű természeti jelenség nagy mennyiségű csapadékot és 100 kilométer per órás sebességnél is nagyobb erejű szelet hozhat a Mokpo város melletti pályára, és a helyiek attól rettegnek, hogy ezzel nem ússzák meg. A tájfunt áradás és földcsuszamlás kísérheti, ezek a mesterségesen kialakított területre épített pályát különösen fenyegetik.

Emlékezhetünk Mark Webber autójára a három évvel ezelőtti első dél-koreai futamról, a kicsúszása után annyi sár rakódott az oldalára, hogy olyat más F1-es pályán nem látni.

Vettel a pályabejáráson – még szép az idő, vihar előtti csend van
Vettel a pályabejáráson – még szép az idő, vihar előtti csend van

A RIVÁLISOK MÁR NEM HISZNEK VETTEL LEGYŐZÉSÉBEN

4. DÉL-KOREAI NAGYDÍJ
PÉNTEK
3.00–4.30: 1. szabadedzés
7.00–8.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
4.00–5.00: 3. szabadedzés
7.00–8.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
8.00: a verseny rajtja
Az időpontok magyar idő szerint értendők. Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

IDŐJÁRÁS. Pénteken és szombat délelőtt még kifejezetten kellemes idő lesz a futam helyszínén, a hőmérséklet 26 fok lehet, de aztán szombat déltől megerősödik a szél, és délután vagy este megérkezik Fitov, a tájfun, amely ezt követően több órán át, talán egy egész napig tartó esőt zúdít a helyszínre, viharos szél kíséretében. Nem túlzás azt mondani, az F1 szereplői ezúttal nem csak a stratégiai fejtörés miatt retteg majd az eget kémlelve.

GUMIK. A Pirelli a Szingapúri Nagydíjhoz hasonlóan a közepesen kemény és a szuperlágy gumikat szállítja. Itt is hasonlóan nagy eltérésre lehet számítani a két keveréken elért köridők között, mint két hete, de kérdés, hogy az időmérőn és a versenyen szükség lesz.-e a száraz pályára való gumikra?

BÜNTETÉS. Mark Webber tíz rajthelyes büntetést kap, Szingapúrban ugyanis megrótták a Fernando Alonsótól a verseny után kapott fuvar veszélyessége miatt, és mivel ez volt a harmadik figyelmeztetése 2013-ban, jött az automatikus büntetés.

Egyelőre minden csendes Jongnamban, a csapatok a viharzóna esetleges irányváltásában vagy lelassulásában reménykedve úgy készülnek, mint bármelyik másik futamra. Mindenki Sebastian Vettelt tartja a verseny esélyesének, a legutóbbi három futamot az átépített, új diffúzorral felszerelt Red Bull-lal megnyerő német technikai előnyéről a napokban egyesek felvetették, hogy nem is biztosan szabályos, hiszen kipörgésgátlót használ a csapat. Christian Horner erre azt mondta, őrültség lenne a kipörgésgátló használata, ráadásul megvalósíthatatlan, hiszen a központi elektronikus vezérlőt az FIA-tender után mindenki a McLarentől kapja.

A riválisok sem nagyon hisznek már benne, hogy meg lehet szorongatni a németet. Lewis Hamilton és Felipe Massa a csütörtöki FIA-sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy Vettel autójának rendkívül stabil lett a hátulja, így sokkal magabiztosabban vezetheti az autóját.

„A Red Bull elképesztően gyors autó, ha megnézik a belső kamerás felvételeket, Szingapúrban minden kanyarban húsz méterrel korábban a gázra taposhatott, mint bárki más. Nem kell ecsetelnem, mekkora előnyt jelent ez, semmit sem tehetünk ellene, csak több leszorító erőt kérünk a csapattól a kocsi hátuljánál. Legutóbb 2008-ban gyorsítottam ki ilyen korán a kanyarokban, amikor még kipörgésgátlót használhattunk" – mondta Hamilton.

Felipe Massa úgy véli, Vettel fölénye biztosan nem fog csökkenni az idény hátralévő részében, sőt arra számít, hogy még nyomasztóbbá válik.

„Láthattuk, mekkora fölényben volt Seb a szingapúri időmérőn és a versenyen. A csapatok nagy része már nem fejleszt, a Red Bull pedig azok között van, akik megteszik, így biztosan látjuk még Sebastiant a dobogó tetején. Szingapúrban nagyon nagy előnyt jelentett számára a leszorítóerő, s bár reménykedünk benne, hogy csökkenni fog a különbség, abban nem kételkedünk, hogy ő a favorit” – mondta Massa.

Massa és Hamilton egyetértenek abban, hogy Vettelt az idén már nem lehet utolérni
Massa és Hamilton egyetértenek abban, hogy Vettelt az idén már nem lehet utolérni

A Ferrarinál már szinte feladták a vb-álmokat, igaz, Fernando Alonso a vitorlázók Amerika-kupájára utalva azt mondta, történhetnek még csodák. A vitorlázók leghíresebb versenyén szeptemberben az amerikai csapat úgy verte meg 9–8-ra az új-zélandiakat, hogy az óceániai egység már 8–1-re vezetett. A spanyol pilóta és a csapat vezetősége korábban elmondta, hogy már csak akkor lehet esélyük a vb-címre, ha Vettel több versenyen is kiesik vagy pont nélkül marad – erre azonban nem lehet építeni.

A PIRELLIT ANNYIRA LEHET HIBÁZTATNI, MINT GLOCKOT A 2008-AS IDÉNYZÁRÓN

A Szingapúri GP után Alonso és Stefano Domenicali csapatfőnök is azt mondta, hogy az idény fordulópontját a tavalyi szerkezetű gumik reaktiválása jelentette, de Dél-Koreába érkezve már nem fogták a Pirellire a visszaesést. Nikolasz Tombazisz főtervező legalábbis igyekezett józanul mérlegelni a Scuderia helyzetének alakulását.

„Felületes megközelítés lenne, ha azt mondanánk, hogy a gumik megváltoztatása miatt csökkent a relatív teljesítményünk. Az az igazság, hogy a fejlesztések során olyan lépéseket is tettünk, amelyek nem hozták a várt eredményt. A szélcsatornánk a gyenge pontunk, az áramlás nem volt tökéletes, így kisebb modelleket kellett használnunk, mint szerettünk volna, és megnőtt a hibázás lehetősége. Az elmúlt hónapokat a probléma elhárításának szenteltük, és bízunk benne, hogy ezzel eltüntetjük a hátrányunkat” – mondta a görög szakember.

Vettel a gumik az eredeti 2013-as gumik kivonása óta a lehetséges 125 világbajnoki pontból 115-öt megszerzett, öt futamból csak a Magyar Nagydíjon nem győzött (harmadik lett), ezért sokan azzal okolják a Pirellit, hogy szándékosan kedvez a Red Bullnak. Pedig az olasz cég az F1 vezetőinek kérésére csak annyit tett, hogy a gumik révén megpróbálta eltüntetni a Red Bull teljesítménybeli fölényét, amelyből az idénynyitó Ausztrál Nagydíj edzésein ízelítőt kaptunk, ám mivel a sebesség helyett a spórolásé lett a főszerep, a tavalyi gumiszerkezet visszatéréséig jegelte a Red Bull, mit is tud az autója Vettellel.

Aztán kiderült, hogy az idei abroncsokat annyira le kellett „butítani” a Red Bull-fölény semlegesítéséhez, hogy az már néhány pályán veszélybe sodorta a pilótákat. A világbajnok csapat ki is használta a lehetőséget a lobbizásra, s akkor is szidta a gumikat, amikor nyert, mert pontosan tudta, hogy sokkal simábban nyert volna tartósabb abroncsokon. A Brit Nagydíj defektsorozata aztán kapóra jött, és visszakerültek azok a gumik, amelyekkel valóban lehet tövig nyomott gázpedállal versenyezni.

A Pierlli készíti a vizes pályás abroncsait
A Pierlli készíti a vizes pályás abroncsait

Kicsit olyan helyzetbe került a Pirelli, mint Timo Glock a 2008-as Brazil Nagydíjon, amelyet követően sokan őt hibáztatták azért, hogy Massa nem lett világbajnok. Pedig a német valójában csak megteremtette az esélyt a brazil számára a vb-címre azzal, hogy az eső eleredte után nem ment ki a boxba esőgumikért, hanem kockáztatott, hátha kibírja száraz pályára valókon. Végül annak is örült, hogy egyáltalán a pályán tudta tartani az autót (nagyjából azonos ideig tartott az utolsó köre, mint a szintén kockáztató Jarno Trullinak), nem volt esélye arra, hogy Hamilton előtt maradjon, s az angol az utolsó előtti kanyarban történt előzéssel elhappolta a vb-címet Massa elől.

A Pirelli az idén a kockázatos gumiszerkezetével megteremtette a lehetőséget Vettel riválisai számára a vb-címre, de a túlzott kockázat miatt vissza kellett táncolnia. Ezért a Red Bull a lobbija ellenére sem tehető felelőssé.

RÄIKKÖNEN INDULÁSRA KÉSZ, AZTÁN MAJD KIDERÜL, BÍRJA-E A DEREKA

A hétvége előtti nagy kérdés az volt, hogy Kimi Räikkönen Szingapúrban fájó dereka meggyógyult-e, és a finn elindul-e a versenyen. A 2007-es világbajnok bizakodó.

„Nem lennék itt, ha nem indulnék. Eléggé felesleges lett volna elutazni, ha úgy érezném, hogy nem tudok rajtolni. Persze majd meglátjuk, ha beülök az autóba. Most úgy érzem, rendben van a sérülésem, amellyel hosszú ideje küszködök, de csak akkor dől el, ha vezetek. A múltkor is mondtam, nem az volt az első eset, hogy fájdalmaim voltak, és nem is az utolsó. Néha meg kell küzdenem a kínokkal" – vélekedett Räikkönen.

A Lotus pilótájáról a finn sajtó azt is megírta a Szingapúri GP óta, hogy az idén már nem versenyez, mert nagyon összeveszett a csapat vezetőivel a fizetése késéséről szóló nyilatkozata miatt. A jelek szerint minden rendben van.

DRS-ZÓNA

Dél-Koreában is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve a hármas kanyar előtti hosszú egyenesben. Érdekesség, hogy mindkettőhöz külön mérési pont (DRS detection a grafikán) tartozik, a 3-as kanyar előttihez rendhagyó módon nem az egyenesre fordító a kanyar előtt, hanem után. Aki egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – ha nem esik az eső.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik