Vettel előnye már több mint háromgyőzelemnyi

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.10.06. 07:45
null
Sebastian Vettel karrierje 34. győzelemével hatalmas lépést tett 4. vb-címe felé (Fotó: Reuters)
Sorozatban negyedik, idei nyolcadik futamgyőzelmét aratta a Red Bullal Sebastian Vettel, a pole pozícióból induló német világbajnoki címvédő behúzta a Formula–1-es Dél-koreai Nagydíjat is, 77 pontra növelve előnyét a pontversenyben. Mögötte a két Lotus zárt, Kimi Räikkönen, Romain Grosjean sorrendben. A negyedik helyen Nico Hülkenberg ért célba, maga mögött tartva Lewis Hamiltont és Fernando Alonsót. Az állást kereső német ezzel minden bizonnyal eladta magát.

Sebastian Vettel újabb magabiztos győzelmet aratott, a belga, az Olasz és a Szingapúri Nagydíj után Dél-Koreában is simán nyert, s mivel Fernando Alonso csak a 6. lett, 77 pontra növelte előnyét, és lehetőséget teremtett ahhoz, hogy már a következő hét végén, a Japán Nagydíjon bebiztosítsa 4. világbajnoki címét.

Vettel a jó rajtját követően két biztonsági autós időszak után is megőrizte előnyét az újrainduláskor, előbb Romain Grosjeannal, majd Kimi Räikkönennel szemben. A két Lotus remek versenyzéssel feljött a dobogóra, Grosjean a rajt után megelőzte Lewis Hamiltont, míg Räikkönen jó boxtaktikájának és néhány előzésnek köszönhetően feljött a 3. helyre, majd a két biztonsági időszak között megelőzte csapattársát is.

A Lotus vezetői a rádión keresztül űzték-hajtották a franciát, kapja el csapattársát, de nem járt sikerrel.

A negyedik helyezést a nap talán legjobb vezetésével Nico Hülkenberg szerezte meg, a legutóbbi futamokon a Sauberrel feljavuló német jó stratégiával és Hamilton első biztonsági autós időszak utáni megelőzésével feljött a negyedik helyre, és bár autója lassabb volt a mögötte sorakozókénál, kiválóan védekezett, Hamilton a korai támadások után a hajrában már inkább csak tanácstalanul csodálta őt.

Hamilton megelőzte Alonsót, Nico Rosberg is megverte a rajt után megpördülő, de a verseny második felében csodás előzéseket végrehajtó Felipe Massát, így a Mercedes egy pontra felzárkózott a Ferrarira a konstruktőrök világbajnokságában.

Az első biztonsági autós időszakot Sergio Pérez defektje okozta, a mexikói elfékezte magát a célegyenes végén, és a következő egyenesben levált a futófelület a McLarenről. Másodszor a megcsúszó Adrian Sutil miatt jött a safety car, a német nekicsúszott Mark Webber Red Bulljának, amely ezután kigyulladt a pálya mellett.

Folytatás a jövő hét végén Japánban.

4. DÉL-KOREAI NAGYDÍJ (55 kör, 308.630 km)
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:43:13.701
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 4.224 mp h.
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 4.927 mp h.
4. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 24.114 mp h.
5. Lewis Hamilton brit Mercedes 25.255 mp h.
6. Fernando Alonso spanyol Ferrari 26.189 mp h.
7. Nico Rosberg német Mercedes 26.698 mp h.
8. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 32.262 mp h.
9. Felipe Massa brazil Ferrari 34.390 mp h.
10. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 35.155 mp h.
11. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 35.990 mp h.
12. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 47.049 mp h.
13. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault

50.013 mp h.

14. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:03.578 p h.
15. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:04.501 p h.
16. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:07.970 p h.
17. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:12.898 p h.
18. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 2 kör h.*
19. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 3 kör h.*
20. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 5 kör h.*
*nem ért célba
FELADTA megtett körök
Mark Webber
ausztrál
Red Bull-Renault
36
Paul di Resta brit Force India-Mercedes 24
Leggyorsabb kör: Vettel (53. kör) 1:41.380
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 8 11 13 272
2. Fernando Alonso 2 8 13 195
3. Kimi Räikkönen 1 8 12 167
4. Lewis Hamilton 1 5 13 161
5. Mark Webber 4 11 130
6. Nico Rosberg 2 2 11 122
7. Felipe Massa 1 11 89
8. Romain Grosjean 3 9 72
9. Jenson Button 11 58
10. Paul di Resta 7 36
11. Nico Hülkenberg 7 31
12. Adrian Sutil 6 26
13. Sergio Pérez 7 23
14. Daniel Ricciardo 5 18
15. Jean-Éric Vergne 3 13
16. Pastor Maldonado 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 402 pont
2. Ferrari 284
3. Mercedes 283
4. Lotus-Renault 239
5. McLaren-Mercedes 81
6. Force India-Mercedes 62
7. Sauber-Ferrari 31
8. Toro Rosso-Ferrari 31
9. Williams-Renault 1

A FUTAM (55 kör, 308.630 km)

KÖRRŐL KÖRRE TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRI EL.

Egyedül Ricciardo indul a közepesen kemény gumikon, a többiek a szuperlágyakat használják. Vettel lehet az első, aki a pole-ból indulva nyeri meg a Dél-koreai Nagydíjat: három éve Vettel kiesett, tavalyelőtt Hamilton 2., tavaly Webber szintén 2. lett.

A levegő 27, az aszfalt 29 fokos.

A rajtnál Vettel nagyon simán eljött, megőrizte első helyét, és az 1-es és 2-es kanyarból kigyorsítva növelte előnyét Hamiltonnal szemben. Az angol nem tudta támadni, sőt a 3-as kanyar előtt Grosjean megelőzte őt. A 4-esben visszatámadott volna a Mercedes pilótája,de a Lotus agresszívan védekezve megőrizte a 2. helyet.

Hamilton és Rosberg mögé a Ferrarikat megelőzve feljött Hülkenberg. Massa a 3-as kanyarban megpördült a belső íven, visszaesett a mezőny végére – a miatta történt kalamajkában egyik autó sem sérült meg annyira, hogy egyből a boxba kellett volna hajtania.

Az 1. kör végén Vettel, Grosjean, Hamilton, Rosberg, Hülkenberg, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Maldonado, Button, Pérez, Webber volt a sorrend.

A 3. körben Webber megelőzte Pérezt, Räikkönen a 4. körben Ricciardo elé került a 3-as kanyar előtti DRS-zónában. Sutil a 3., Button a 4. körben jött ki autója szerelésére, a rajtnál elszenvedett sérülésekről ekkorra derültek ki, hogy nem lehet velük tovább menni.

Vettel az 5. körben 2.7 másodperccel vezetett Grosjean előtt, a francia lerázta Hamiltont. Webber a 6. körben már Maldonadót előzte meg, a 9. helyre jött fel. Hülkenberget Alonso és Raikkönen üldözte közvetlen közelről.

Vettel hamar meglépett a mezőnytől
Vettel hamar meglépett a mezőnytől

Massa a 7. kör végén kiállt új gumikért, és Alonso is lelassult a szuperlágyakon – mondta szombaton, hogy probléma lesz velük. Räikkönen a 9. körben megelőzte Alonsót a hosszú DRS-zónában, már a Ricciardót megelőző Webber üldözte a spanyolt.

A 9. körben Hamilton és Alonso is a boxba hajtott közepesen kemény abroncsokért. A 10. körben Grosjean, Rosberg és Hülkenberg is szervizelt. Grosjean éppen Hamilton elé jött vissza, de mivel a DRS-zóna érzékelési pontja az egyenesben van (lásd a lenti grafikát), a box kijárata után, a Mercedes DRS-sel támadhatott. Ám Grosjean megvédte a pozícióját.

Vettel és Räikkönen a 11. kör végén állt ki a boxba, a finn Alonso mögé jött vissza. Webber állt az élre, de egy körrel később ő is a boxba hajtott. Di Resta támadta Pérezt, aki túlságosan agresszívan védekezett, és emiatt vizsgálatot indított a sportfelügyelő testület.

A 13. kör végén Vettel, Grosjean, Hamilton, Ricciardo (még nem volt a boxban), Rosberg, Hülkenberg, Alonso, Räikkönen, Webber, Button volt az első tíz sorrendje.

Vettel az idén már a 407. körében állt az élen. A második legtöbb körön át Rosberg vezetett ebben az évben, ő 104 kört zárt az első helyen…

Hülkenberg a közepesen kemény gumikon nem volt annyira versenyképes, mint a szuperlágyakon, Alonso, Raikkönen és Webber sorakozott mögötte. Elöl Vettel lassan távolodott Grosjeantól, aki szintén lerázta Hamiltont.

Hülkenberg autója az egyenesekre lett optimalizálva, Alonso nem tudta támadni a Saubert, a német viszont a kanyargósabb részeken magabiztosan megoldotta a védekezést.

Sutilt győzködték, gyorsítson, amire káromkodva reagált, és tragédiának nevezte az autóját.

Hamilton volt a leggyorsabb a pályán, a többiek vigyáztak jobb első gumijukra, amelyen szemcsésedés jelentkezett. Az angol közeledett Grosjeanhoz, aki szintén gyorsított, és csökkentett Vettellel szembeni hátrányából.

Vettel a 21. körben a verseny leggyorsabb körével (1:44.485) válaszolt. Másfél másodperccel volt gyorsabb, mint Hülkenberg és üldözői. Nagyjából megmaradtak a távolságok az első három között. Rosberg messze volt, és a Mercedestől is messze volt Hülkenberg.

Hamilton jelezte a rádión, hogy a jobb első kereke elfogyott. Felvetették, hogy ugyanaz a szemcsésedés jött elő, mint a többieknél, mire azt mondta, azon ő már túl van, ez a következő, visszafordíthatatlan fázis. A köridőin is meglátszott a probléma, a 24. körben 2.5, a 25. körben 3.4 másodpercet veszített Vettellel szemben.

Räikkönen a 25. körben a boxba ment új, közepesen kemény abroncsokért. Ezzel próbált meg Hülkenberg és Alonso elé kerülni. Hamilton még ment tovább. Hülkenberg a 26. körben kiállt, Webber megelőzte a pályán Alonsót, aki a 6-os kanyarnál hibázott.

Di Resta kicsúszott és feladta a versenyt.

Rosberg megelőzte a lelassuló Hamiltont, de az első légterelő lehajlott a német kocsijáról, nagy szikrákat hányt az egyenesekben. A németnek kellett kijönnie a boxba, Hamiltonnak mennie kellett tovább. Nehezen szedték le az orrkúpot Rosberg autójáról, 22.6 másodperces boxkiállás után ment tovább.

Hamilton már nagyon idegesen panaszkodott, kérdezte, mikor lesznek hajlandóak kihívni kerékcserére. A 29. kör végén került sor a szervizre.

Hamilton sokat szenvedett a gumikkal
Hamilton sokat szenvedett a gumikkal

Alonso is kiállt a boxba, Räikkönen és Hülkenberg mögött folytatta, sőt Ricciardo is elé került. Az ausztrált utána hamar megelőzte. Webber a 30. körben állt ki. Az ausztrál Räikkönen mögé jött, éppen Hamilton elé, de a Mercedes hamar megelőzte. Pérez McLarenjéről a 3-as kanyar előtti egyenesben levált a futófelület, jött a biztonsági autó.

A mexikói a célegyenes végén csúnyán elfékezte a kopott gumiját, amely emiatt a sérülés miatt szakadt szét.

Vettel és Grosjean kiállt új kerekekért, akárcsak Webber, aki ráfutott Pérez törmelékeire. A McLaren is kiállt a boxba, eljutott a depóig.

A biztonsági autó mögött Vettel, Grosjean, Räikkönen, Hamilton, Hülkenberg, Alonso, Button, Rosberg, Maldonado, Ricciardo, Webber, Sutil, Gutiérrez, Massa, Pérez, Vergne, Bottas, Pic, Bianchi, Van der Garde, Chilton volt a sorrend.

Di Resta a kicsúszása után a boxba tart vissza
Di Resta a kicsúszása után a boxba tart vissza

A csapatok újragondolhatják a stratégiákat, 20 kör van hátra, Webber és Ricciardo szuperlágy gumikon halad – a Red Bull pilótája kifogyott a keményebb abroncsokból. Az aszfalt továbbra is 29 fokos.

A 37. körben újraindult a verseny, a pilóták kerékcsere nélkül tervezték, hogy végigmennek. Hülkenberg megelőzte Hamiltont. Webber a megcsúszó Sutillal ütközött, a Red Bull a Szingapúri GP után ismét lángra kapott. Nem érkezett pályabíró, hogy eloltsa az autót.

Újra jött a safety car, Räikkönen előtte még megelőzte Grosjeant a célegyenesben. A következő egyenesben egy városi terepjáró haladt Vettel előtt.

Vettel, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Hamilton, Alonso, Button, Rosberg, Maldonado, Ricciardo volt az első tíz sorrendje.

Rob Smedley versenymérnök Massának: „Ez nagyon bizarr volt, egy jármű a pályára hajtott anélkül, hogy bárki bármit közölt volna. Jön a biztonsági autó is."

A 40. kör végén indult újra a verseny. Hamiltonnak ez az újraindulás sem sikerült jól, Alonsóval oda-vissza előzgették egymást, de végül a 4-es kanyarban ő került előre, és ott is maradt.

Vettel gyorsan lerázta Räikkönent. Hamilton abroncsai is bemelegedtek, Hülkenberget támadta a 42. körben. Grosjean arra panaszkodik, hogy beszorult Räikkönen mögé. „Használd a DRS-t” – jött a válasz. Ehhez azonban nem volt elég közel csapattársához.

A 10. helyért nagy csatát vívott Maldonado és Gutiérrez, ám a mögöttük Pérezzel szemben védekező Massa rutinból megoldotta a dolgot: fél kör alatt mindenkit maga mögött hagyott, és már pontszerző helyen haladt. Maldonado egy kör alatt négy helyet veszítve a 14. helyre esett vissza, még Bottas is megelőzte.

Hamilton továbbra sem bírt Hülkenberggel, akinek viszont nagyon szemcsésedett a jobb első kereke. A 48. körben a célegyenesben Hamilton előzött, Hülkenberg a hosszú egyenesben visszaelőzte, Hamiltonnak Alonsóval szemben is védekeznie kellett. Button és Rosberg is megérkezett mögéjük.

A Lotusnál Grosjeant „ráuszították” Räikkönenre. A francia azt mondta a rádión, nem tud gyorsabb lenni, mire a mérnök helyett Eric Boullier csapatfőnök szólt be, hogy igenis támadni kell. Nem Hülkenbergtől tartottak, ő 15 másodpercre volt.

Hülkenberg csodálatosan védekezett. A KERS-ről adtak neki tanácsot, mire visszaszólt: „Ne beszélj hozzám, ha fékezek!” Hamilton a Sauber kigyorsításán csodálkozott, nem tudja támadni az egyenesekben. A csapata arra kéri, vigyázzon a jobb első gumikra. Hamilton azt kérdezte, van-e valakinek ötlete, hogyan lehetne megelőzni Hülkenberget…

Az 53. körben Rosberg megelőzte Buttont, akinek visszatámadása a 4-es kanyarban nem volt sikeres.

Grosjean az utolsó három körre utolérte Räikkönent, DRS-távolságon belülre került a frissebb gumikon. Vettelre 1:41.380 perces leggyorsabb köre után rászóltak, hogy vigyázzon.

Ricciardo kiesésével Massa feljött a 9. helyre.

Vettel nyert, Räikkönen legyőzte Grosjeant, Hülkenberg pedig maga mögött tartotta Hamiltont és Alonsót.


ELŐZMÉNYEK

Légiparádé a futam előtt
Légiparádé a futam előtt

Minden Sebastian Vettel mellett szól a Dél-Koreai Nagydíj előtt: a pole-ból indul, Jongnamban két éve verhetetlen, a legutóbbi három futamot ő nyerte meg a 2013-as idényben. Lewis Hamilton és a Lotus pilótái bíznak a legyőzésében, de Fernando Alonso nagyon pesszimista, míg Mark Webber tíz rajthelyes büntetése miatt a középmezőnyből próbál meg felzárkózni, és már a dobogó is bravúr lenne tőle.

Felhős az idő, de csapadékra nem kell számítani a futam alatt. A Pirelli szerint két kerékcserére lehet számítani.

A pilóták gond nélkül elfoglalták helyüket a rajtrácson. A szervezők 80 ezer nézőre számítottak, ennél azonban jóval kevesebb van. Megint lehet számítani arra, hogy extra közeli felvételeket látunk a közvetítések alatt a nézőkről, ezeken ugyanis nem látszik, mennyire hézagos a lelátó. A helikopteres felvételeket már nem is hiányoljuk.

Az eddigi három Dél-koreai Nagydíj 165 köréből 153-at Vettel töltött az élen.

A RAJTSORREND
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
2. Lewis Hamilton brit Mercedes
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault
4. Nico Rosberg német Mercedes
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari
6. Felipe Massa brazil Ferrari
7. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari
8. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari
9. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
10. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes
11. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
13. Mark Webber* ausztrál Red Bull-Renault
14. Adrian Sutil német Force India-Mercedes
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes
16. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
17. Valtteri Bottas finn Williams-Renault
18. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault
19. Charles Pic francia Caterham-Renault
20. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault
21. Max Chilton brit Marussia-Cosworth
22.
Jules Bianchi**
francia
Marussia-Cosworth
*Tíz rajthelyes büntetés három megrovás miatt
**Három rajthelyes büntetés Di Resta feltartása miatt

DRS-ZÓNA

Dél-Koreában is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve a hármas kanyar előtti hosszú egyenesben. Érdekesség, hogy mindkettőhöz külön mérési pont (DRS detection a grafikán) tartozik, a 3-as kanyar előttihez rendhagyó módon nem az egyenesre fordító a kanyar előtt, hanem után. Aki egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a zónában kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést.

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik