Räikkönen kiesését egy sisakfólia okozta

LUKÁCS DÁNIELLUKÁCS DÁNIEL
Vágólapra másolva!
2013.08.26. 09:07
null
Kimi Räikkönen először esett ki a 2009-es Német Nagydíj óta F1-es futamon (Fotó: Reuters)
Kimi Räikkönen a 2009-es Német GP óta először nem tudott befejezni Formula–1-es futamot, így négy versenyre attól, hogy megdöntse Nick Heidfeld 41 nagydíjas rekordját, megszakadt jó sorozata. Ami ennél is bosszantóbb lehet számára, nullázásával a másodikról visszaesett a negyedik helyre a pilóták pontversenyében, ráadásul az egészet egy apró műanyagfólia okozta. Pastor Maldonado és Sergio Pérez a büntetésén rágódhat, a venezuelai Sutilt, versenymérnöke a rádiókapcsolat hiányát okolta, míg a McLaren csapat vezetője, Martin Whitmarsh a Pérezre pikkelő idősebb pilótákra mutogat.

Kimi Räikkönen fékprobléma miatt kényszerült feladni a Belga Nagydíjat 25 megtett kör után, aminek köszönhetően megszakadt 27 verseny óta tartó pontszerző sorozata. Ám ez a kiesés sem volt hétköznapi, a Lotus tájékoztatása szerint ugyanis egy kósza plexivédő fólia – amelyet a pilóták menet közben szoktak a sisakjukról letépni és eldobni – szorult a bal első fék hűtőcsatornájába, ami blokkolta a féktárcsa hűtését.

MEXIKÓ VISSZATÉRHET A VERSENYNAPTÁRBA
Korábban is volt már szó arról, hogy a Mexikói Nagydíj 1992 után újra része lehet a Formula–1-es versenynaptárnak, de úgy tűnik, hogy a jövő évi változások – India kiesése, a New Jersey-i futam elhalasztása illetve Korea bizonytalan sorsa –, illetve a Slim család pénze lehetőséget biztosít arra, hogy a sorozat visszatérhessen Mexikóvárosba, a felújítandó Autódromo Hermanos Rodríguez-re. „Az országunk stabil, a gazdaságunk jól teljesít, és vannak pilótáink is, akiknek szurkolhatunk. Kezd összeállni a kép, és a promoterek is remek munkát végeznek" – mondta Carlos Slim Domit, a világ leggazdagabb emberének legidősebb fia, aki többször egyeztetett már Bernie Ecclestone-nal egy lehetséges mexikói futamról.

A Lotus vizsgálata szerint semmiképpen sem tervezési problémáról van szó, ugyanis mivel az E21-es fékei eleve nagyon magas kőmérsékleten üzemeltek, a beszoruló, majd a kerékcserénél eltávolított műanyagdarabka által okozott anomália elegendő volt ahhoz, hogy túlmelegítse a féktárcsát, és ezzel tönkretegye a finn versenyét.

„Két lehetőség van a fékhűtésre ezen a pályán – taglalta Eric Boullier csapatfőnök – az egyik szinte túl hideg lett volna, míg a másik a tartomány felső határán volt. Ha mindkét féktárcsával gond lett volna, hűtési problémára gyanakodhatnánk, de csak az egyik mondta fel a szolgálatot.”

A peches finnél sokkal látványosabban esett ki Paul Resta, miután a rajt/célegyenes előtti kanyarkombinációban Pastor Maldonado a Force India mindkét autóját eltalálta, amiért tíz másodperces Stop/Go büntetést kapott, noha a venezuelai ragaszkodik hozzá, hogy nem ő, hanem Adrian Sutil okozta a balesetet.

„Adrian nekem jött – magyarázta a bizonyítványt Maldonado – Miután Gutierrez kifelé terelt, próbáltam visszatérni a megfelelő ívre, ő pedig egy nagyon agresszív manőverrel került az utamba, és hozzáért az első szárnyamhoz. Az autóm fölemelkedett, nem tudtam kormányozni – elég erős volt az ütközés. A szárny egy része a kocsi alá került, az elülső kerekek pedig nem tapadtak. Sutil okozta a balesetet, és én kaptam a büntetést, ez a helyzet. Nem uraltam az autót, amikor ütköztem [Di Restával], így nem fair a döntés. Csalódott vagyok, nem csak a saját, hanem Di Resta versenye miatt is.”

A Williams vezető versenymérnöke, Xevi Pujolar úgy véli, hogy a rádiókapcsolat hiánya – mely több istállónak is gondot okozott a hétvége során – vastagon hozzájárult az incidens létrejöttéhez, mivel nem tudták figyelmeztetni pilótájukat:

A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA
1. Red Bull-Renault 312
2. Mercedes 235
3. Ferrari 218
4. Lotus-Renault 187
5. McLaren-Mercedes 65
6. Force India-Mercedes 61
7. Toro Rosso-Ferrari 25
8. Sauber-Ferrari 7
9. Williams-Renault 1

„Pastor szerencsétlen helyzetbe került – nyilatkozta Pujolar – Már azelőtt be akartuk hozni, hogy forgalomba került volna, de mivel a rádió nem működött, csak táblával tudtunk jelezni neki. Gondoltam rá, hogy zűrös lehet a helyzet, de ha látod is előre a problémát, rádió nélkül nem tudsz mit tenni.”

Sergio Pérezt szintén megbüntették, miután egy agresszív előzési manőver során leszorította az aszfaltról Romain Grosjeant (gyakorlatilag elterelte Malmedy helyett Ambleve felé...), de Martin Whitmarsh szerint túl szigorú volt a döntés, aminek a fő oka az, hogy az idősebb pilóták az eligazításokon többször is bűnbaknak kiáltották ki a mexikóit.

„Az a helyzet, hogy egy fiatal, ambiciózus pilóta jelent meg – kezdte Whitmarsh –, az idősebbek pedig összefogtak ellene, és jelenetet rendeznek a verseny előtti eligazításokon. Nem kellene, hogy ez számítson, de mégis számít. Ironikus, hogy a verseny folyamán két, súlyosabb eset is történt, amelyért nem kapott büntetést sem Hülkenberg, sem pedig Vergne.”

Whitmarsh úgy gondolja, hogy pilótájának a következő versenyeken óvatosabbnak kell lennie hasonló szituációkban, noha továbbra is kemény versenyzést vár tőle:

„Még ha úgy is hiszed, hogy rendben végzed a dolgodat, ha fókuszban vagy, jobban kell ügyelned.”

BELGA NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (44 kör, 308.052 km)
1.
Sebastian Vettel
német
Red Bull-Renault
1:23:42.196
2. Fernando Alonso spanyol Ferrari 16.869 mp h.
3. Lewis Hamilton brit Mercedes 27.734 mp h.
4. Nico Rosberg német Mercedes 29.872 mp h.
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 33.845 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 40.794 mp h.
7. Felipe Massa brazil Ferrari 53.922 mp h.
8. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 55.846 mp h.
9. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:09.547 p h.
10. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:13.470 p h.
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:21.936 p h.
12. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:26.740 p h.
13. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:28.258 p h.
14. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:40.436 p h.
15. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:47.456 p h.
16. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1 kör h.
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1 kör h.
18. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1 kör h.
19. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 2 kör h.
FELADTÁK
megtett körök
Paul di Resta brit Force India-Mercedes 26
Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 25
Charles Pic francia Caterham-Renault 8
Leggyorsabb kör: Vettel (40. kör) 1:50.756
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 5 8 10 197
2. Fernando Alonso 2 6 10 151
3. Lewis Hamilton 1 5 10 139
4. Kimi Räikkönen 1 6 10 134
5. Mark Webber 3 10 115
6. Nico Rosberg 2 2 8 96
7. Felipe Massa 1 8 67
8. Romain Grosjean 2 7 53
9. Jenson Button 8 47
10. Paul di Resta 7 36
11. Adrian Sutil 5 25
12. Sergio Pérez 5 18
13. Jean-Éric Vergne 3 13
14. Daniel Ricciardo 4 12
15. Nico Hülkenberg 4 7
16. Pastor Maldonado 1 1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik