A délelőtti esős szabadedzés után délutánra tisztább lett az ég Spa-Francorchamps felett, s száraz pályán rendezték meg a Belga Nagydíj második szabadedzését. Az első tréningen Fernando Alonso volt a leggyorsabb, de az, hogy a két Lotus zárt az utolsó két helyen, jól jelzi, hogy az időeredmények annyira sem voltak sokatmondóak, mint máskor.
A délutáni tréning erre bizonyságként szolgált, a végig napsütésben megrendezett edzés elejétől nagy volt a forgalom a pályán, alig volt holt idő. A kemény keverékű gumik után hamar előkerültek a közepesen kemények is, Sebastian Vettel mindkettő típuson a mezőny legjobbja volt. Igaz, a lágyabbik abroncsokon csak 59 ezreddel verte meg Mark Webbert, de a Red Bull láthatóan gyors Spában.
Aggodalomra az adhat okot, hogy Vettel jobb hátsó kereke defektes lett. A közepesen kemény abroncsok egyike 11 kör után adta meg magát, de a német vissza tudott menni a boxba. Nem sokkal később Giedo van der Garde kicsúszott, nem lehet tudni, hogy defekt okozta-e a balesetét, amelyet ép bőrrel megúszott.
Arra még mehetnek a találgatások, hogy újabb gumikrízis lesz, vagy Vettel esete egyszeri, mindenesetre Alonso a spanyol sajtónak azt mondta, az utolsó körében defektes lett az egyik kereke.
A Red Bullok mögött a Lotusok és a Ferrarik mutattak biztató formát, valamint Jean-Eric Vergne a Toro Rossóval. A délelőtti leggyorsabb Alonso a közepesen kemény gumikon csak a 7. legjobb időt érte el, de ezt a sokadik körében futotta rajtuk.
A Mercedes a középmezőnybe süllyedt, de ennél sokkal több van az „ezüstnyilakban”. Rosberg és Hamilton a leggyorsabb körében hat tizedet kapott az első szektorban Vetteltől, pedig ott a célegyenes végi La Source után csak padlógázzal kell menni, ami a Mercedes fő erősségei közé tartozik. Helyszíni jelentések szerint Hamilton az Eau Rouge előtt vissza is váltott, azaz takargatja a W04-es valós erejét.
Szombaton kiderülhet, ki mit tud valójában, de ha délutánra a jóslatoknak megfelelően megérkezik az eső, teljesen felborulhatnak az erőviszonyok.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:49.331 | átlag: 230.624 km/ó | 22 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:49.390 | 0.059 mp h. | 34 |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:50.149 | 0.818 | 34 |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:50.164 | 0.833 | 27 |
5. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:50.253 | 0.922 | 28 |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:50.318 | 0.987 | 33 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:50.510 | 1.179 | 21 |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:50.536 | 1.205 | 27 |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:50.601 | 1.270 | 33 |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:50.611 | 1.280 | 27 |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:50.629 | 1.298 | 30 |
12. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:50.751 | 1.420 | 27 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:50.972 | 1.641 | 33 |
14. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:50.991 | 1.660 | 28 |
15. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:51.195 | 1.864 | 28 |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:51.447 | 2.116 | 26 |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:51.568 | 2.237 | 28 |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:51.644 | 2.313 | 26 |
19. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:53.157 | 3.826 | 21 |
20. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:53.251 | 3.920 | 29 |
21. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:53.482 | 4.151 | 28 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:54.418 | 5.087 | 12 |
PERCRŐL PERCRE
15.30: véget ért az edzés, Vettel zárt az élen Webber és Grosjean előtt.
Hamilton a hosszú egyenes végén, a Les Combes (5-ös kanyar) előtt többször is elfékezte magát, és átvágott a sikánon. A versenyzők többsége már a félig vagy teli tankolt autóval keményen autózik, ilyenkor a csapatok célja, hogy teljesen elfogyasszák a gumikat, megtudják, mennyit bírnak.
15.18: közben Vettel a boxban kiszállt az autójából, a Red Bull szerelői pedig elkezdték átvizsgálni a kocsit.
A holland kimászott az autójából, amelyet lassan vittek el a helyszínről. Közben elkezdődtek a találgatások, vajon Van der Garde defekt miatt csúszott ki?
15.12: Van der Garde a pálya második felén, a gyors 15-ös jobbkanyarban kicsúszott a pályáról, és a gumifalnak csapódott.
A német a 11. körét teljesítette a közepesen kemény abroncson.
15.09: Vettel Red Bullján defektes lett a jobb hátsó kerék. Az éllovas lassan visszagurult a boxba a közepesen kemény gumikon. A hibás abroncs rajta maradt a keréken, de a futófelület levált róla.
A spanyol az első két körében nem tudott javítani rajtuk, maradt a 14. helyen.
15.02: Alonso is megkapta a lágyabb gumikat – a mezőnyben utolsóként.
A Mercedesekben maradt tartalék. Eleve gyanús, hogy Rosberg és Hamilton körönként hat tizedet kap az első szektorban Vetteltől, pedig ott a célegyenes végi La Source után csak padlógázzal kell menni, ami a Mercedes fő erősségei közé tartozik. Helyszíni jelentések szerint Hamilton az Eau Rouge előtt vissza is vált, azaz takargatja a W04-es valós erejét.
Vergne is bejött Räikkönen elé, hat pilóta (Vettel, Webber, Grosjean, Massa, Vergne, Räikkönen) volt egy másodpercen belül.
14.52: Massa váltott, és első körével feljött a 4. helyre a két Lotus közé. A belső kamerás felvételen látszott, hogy a Ferrari továbbra is túlkormányozott itt-ott.
14.49: Hamilton a lágy gumikon nem gyorsult fel eléggé, az éppen elé kerülő Maldonadót előzte vissza, de a két Force India azonnal elé jött a 7. és a 8. helyre. A Ferrari még adós volt a közepesen kemény gumis körökkel.
Az edzés felénél Vettel, Webber, Grosjean, Räikkönen, Rosberg, Pérez, Alonso, Massa, Hamilton, Button az első tíz sorrendje.
14.41: miután Grosjean 8 tizedre megközelítette a két Red Bullt, Räikkönen feljött csapattársa mögé a 4. helyre.
Érdekes a két Red Bull részidőiben, hogy Vettel az első szektorban 4 tizeddel gyorsabb volt Webbernél, a másodikban az ausztrál 8 tizedet adott a németnek, aki az utolsó harmadot szintén négy tizeddel hamarabb teljesítette, mint a csapattársa. Vettel autója a gyors, Webberé a lassúbb szakaszokon volt jobb az autó beállításai miatt.
Grosjean a Lotusszal feljött a 3. helyre, de 1.1 másodperccel elmaradt a két Red Bulltól. Massa arra panaszkodott, hogy a Ferrarija mindenhol túlkormányozott.
14.34: Rosberg és Vettel is megkapta a közepesen kemény gumikat, a Mercedes-pilóta a 3. helyre jött fel, míg a vb-éllovas 1:49.331-gyel, Webbert 59 ezreddel megelőzve az élre ugrott. Vettel 1.2 másodpercet javított korábbi legjobbján.
A pilóták a célegyenes végi La Source-kanyar kijáratáról az Eau Rouge-on át a Les Combes-kanyarig padlógázzal mennek, ez majdnem 23 másodpercen át tartó szakasz. Felipe Massa szerint a mostani F1-es autókkal már nem kihívás az Eau Rouge-t bevenni, a motorok túl gyengék ahhoz, főleg lefojtva, hogy gondot okozzon az autó úton tartása.
14.29: Webber 1:49.390-re javított, saját eredményét több mint másfél másodperccel megdöntötte, s az élre állt.
14.26: Grosjean kilenc kemény gumis kör után szintén a lágyabbakra váltott, akárcsak Webber öt kör után.
Elsőként Ricciardo váltott a közepesen kemény keverékű abroncsokra. 1:51.4-gyel a hetedik helyre jött fel velük.
14.22: Hamilton néhány lassabb kör után rálépett a gázpedálra, és a negyedik helyre jött fel Vettel és a két Ferrari mögé. Kevesen köröztek, kifejezetten csendes lett a pálya.
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
IDŐJÁRÁS. A magyarországi hőség után Spa-Francorchamps is hozza a szokásos formáját: őszies, esős, szeles időjárásban rendezik meg a Belga Nagydíjat. Szombat déltől vasárnap estig bármelyik percben lehet esőre számítani, a hőmérséklet 16-18 fokra esik vissza. Az Ardennekben percről percre változhat az idő, teljesen lutri a részletesebb időjárás-jelentés. |
GUMIK. A Pirelli a kemény és a közepesen kemény gumikat szállítja a Belga Nagydíjra. Az először a Magyar Nagydíjon bevetett szerkezettel először vesznek részt éles bevetésen a kemény keverékű abroncsok – kérdés, szombaton és vasárnap mennyire lesz szükség a slickekre? |
ÚJÍTÁS A CÉLEGYENESBEN. A pálya tulajdonosai a sok eső miatt a célegyenesben különös vízelvezető barázdákat vágtak az aszfaltba az első 11 rajtkocka vonalában, ami miatt a pilóták azt kérték az FIA-tól, hogy a szabadedzések végén hadd hajtsanak végre rajtuk rajtgyakorlatokat. Attól tartanak ugyanis, hogy a barázdák miatt kisebb ott a tapadás, és a hátrébbról indulók gyorsabban gyorsulnak fel. |
BELGA PÁLYÁK. Ez lesz az 58. Formula–1-es Belga Nagydíj. Spa-Francorchamps a 46. alkalommal ad otthont versenynek (28-adszor a 14 kilométeresről 7 kilométeresre rövidített pályán), amelyet korábban Zolderben tízszer, Nivelles-ben kétszer tartottak meg. |
Tavaly a Belga Nagydíj második szabadedzésén annyira esett az eső, hogy csak tízen futottak mért kört, az élen Pic zárt a Marussiával (2:49.354-gyel) Ricciardo előtt, a legtöbb kört, ötöt, Nico Hülkenberg tette meg.
14.16: Vettel 1:50.55-re javított, már csaknem öt másodperccel volt gyorsabb, mint Alonso délelőtt a nedves pályán. Hamilton elhagyta a boxutcát.
Az első negyedóra után Vettel, Massa, Alonso, Webber, Sutil, Rosberg, Vergne, Bottas, Maldonado, Räikkönen az első tíz sorrendje.
14.11: 1:50.867-tel az élre állt a világbajnoki címvédő.
Vettel a 12. helyen nyitott, majd miután Massa 1:51.1-gyel az élre állt, a korábbinál gyorsabb körbe kezdett.
14.08: Alonso is kijött a pályára, és 1:51.645-tel az élre állt, Webber gyorsan megelőzte 1:51.317-tel. Csak Hamilton volt a boxban, az angol egyetlen próbakört ment a Mercedesszel.
14.05: Maldonado 1:52.104-gyel az élre állt, mögötte Di Resta, Ricciardo és Bottas sorakozott. Az aszfalt hőmérséklete a napsütésben 28 fokra emelkedett. Ennél ideálisabb körülmények nemigen lesznek a hétvégén.
Hülkenberg 1:57-tel, Gutiérrez 1:52.954-gyel kezdett. A mexikói autóján rajta maradt a passzív DRS az első szabadedzésről.
14.02: miközben többen mért körbe kezdtek, Vettel, Webber, Alonso és Van der Garde még a boxban várt.
14.00: Button és a két Sauber máris a pályára hajtott, a mezőny nagy része követte őket.
Mivel délelőtt az eső volt az úr, a második edzésen a szokásosnál is nagyobb lehet a forgalom a pályán. A csapatok a kemény keverékű gumik mellett a közepesen keményeket is bevethetik a tréningen.
13.55: az edzés előtt az aszfalt száraz, 24 fokos, míg a levegő kissé szeles, 20 fokos. A Red Bull Twitter-bejegyzése szerint „itt az erdőben egyáltalán nem lehet érezni a szokásos égett gumiszagot vagy kipufogógázt, a friss hegyi levegőben inkább a lelátók mögül a paddockba fújt sült kolbász- és sült krumli-illat csapja meg olykor az ember orrát.”
Az első edzésen Fernando Alonso mögött a két Force India végzett, s bár ezt az eső miatt illene egy legyintéssel elintézni, érdemes visszaemlékezni rá, hogy 2009-ben Giancarlo Fisichella nem volt messze attól, hogy a csapattal megnyerje a spái futamot. Az első másfél óra kellemetlen meglepetése a Lotus volt, a fekete autók az új passzív DRS-sel felszerelve minden riválistól elmaradtak. Räikkönenék mérnökei számolgattak kicsit, és mindkét autóról leszerelték az egyenesekben hasznosnak vélt, a végsebességet elméletileg növelő eszközt – az is lehet, hogy csak az Olasz Nagydíjra tesztelték még egyszer.
DRS-ZÓNA
Ahogy az idei helyszínek többségén, úgy Spában is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Eau Rouge-kanyar után. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét szakaszon kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – de csak akkor, ha nem esik az eső.