A Ferrari spanyol pilótája, Fernando Alonso volt a leggyorsabb a Belga Nagydíj első, péntek délelőtti szabadedzésén, megelőzve a Force India két pilótáját, Paul Di Restát és Adrian Sutilt. A két, passzív DRS-rendszerrel felszerelt Lotus meglepetésre a mezőny két leglassabb autója volt, a csütörtökön még rosszullétre panaszkodó Kimi Räikkönen a tréning második felében nem is nagyon volt a pályán.
Spa-Franchorchamps-ra jellemző körülmények között köröztek a pilóták, vagyis az eső hol eleredt, hol elállt, folyamatosan nedvesen tartva a célegyenest és környékét, viszont a középső szektor inkább száraz volt. Ennek megfelelően z esőgumik mellett az átmeneti esőgumik is előkerültek a szabadedzés elején, majd slick gumikon is kimerészkedtek a pilóták, és ekkor a változó, kaoitikus körülményeket a legjobban érző Jenson Button állította fel az első időt, amely mércéül szolgált.
Mivel az eső újra eleredt, sokáig nem is sikerült megdönteni ezt az időt, noha Sebastian Vettel feltűnően gyors volt a száraz középső szektorban, amely mindenképpen a Red Bullnak fekszik a gyors és középtempós kanyarok miatt. A pilóták rengeteg hibát vétettek a célegyenes előtti kanyarban, a buszmegállóban, illetve a célegyenest követő visszafordítóban, a La Source-ban – ezek a görbék Felipe Massa megfogalmazása szerint az edzés legnagyobb részében túl nedvesek voltak a slickekhez, de túl szárazok az átmeneti esőgumikhoz.
Egy újabb száradó periódusban Sergio Pérez és Fernando Alonso felváltva csente el egymástól az első helyet, végül Alonso állította fel azt az időt, amelyet a többiek már nem tudtak megdönteni, és a Spában jellemzően mindig erős Force India két pilótája, Di Resta és Sutil zárkózott fölt mögé. Mivel a szabadedzés utolsó szakaszára ismét eleredt az eső, a pilótáknak már nem volt lehetőségük javítani a köridőkön.
Kérdéses, hogy az állandóan változó körülmények között történő körözés során mennyi hasznos információhoz jutottak a csapatok az autó beállításait tekintve, de mivel hasonló körülményekre számíthatnak egész hétvégén, minden bizonnyal nem volt felesleges bevetni az autókat a péntek délelőtti gyakorláson.
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:55.198 | átlag: 218.878 km/ó | 11 kör |
2. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:55.224 | 0.026 mp h. | 10 |
3. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:55.373 | 0.175 | 11 |
4. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:55.518 | 0.320 | 14 |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:55.614 | 0.416 | 10 |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:55.636 | 0.438 | 14 |
7. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:55.954 | 0.756 | 18 |
8. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:56.110 | 0.912 | 11 |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:56.770 | 1.572 | 14 |
10. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:56.858 | 1.660 | 18 |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:56.863 | 1.665 | 10 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:57.081 | 1.883 | 14 |
13. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:57.084 | 1.886 | 17 |
14. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:57.281 | 2.083 | 14 |
15. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:57.358 | 2.160 | 10 |
16. | Heiki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:57.821 | 2.623 | 16 |
17. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:57.887 | 2.689 | 16 |
18. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:58.600 | 3.402 | 14 |
19. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:58.929 | 3.731 | 12 |
20. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:59.209 | 4.011 | 12 |
21. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:59.441 | 4.243 | 11 |
22. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 2:03.176 | 7.978 | 15 |
PERCRŐL PERCRE
A szabadedzés kezdetekor nem esett az eső, de vizes körülmények várták a pilótákat, a levegő és azaszfalt hőmérséklete egyaránt 16 fok volt.
10.00: Amint zöldre váltott a lámpa a bokszutcában, több autó is kihajtott a pályára, hogy megkezdje installációs körét.
10.03: A tegnap még gyengélkedő Räikkönen mellett Vergne, Ricciardo, Bianchi, Gutierrez és Grosjean is sietve megtette az első körét, majd visszatért a bokszba.
10:04: Eddig minden versenyző átmeneti gumikkal (zöld) vagy esőgumikkal (kék) gurult ki a pályára.
10:05: Többek között a McLarenek és a Ferrarik is megkóstolták a pályát, csak a két Red Bull és Adrian Sutil nem hagyta még el a garázst.
10.08: Alonso tér vissza a bokszba – a Ferrari versenyzője még soha nem tudott győzni Belgiumban, és a pillanatnyi erőviszonyok alapján meglepetés lenne, ha ezen a hétvégén aratná első futamgyőzelmét Spában.
10.09: Már minden versenyző járt kint a pályán, de mért köre még senkinek sincs.
10.12: A versenyigazgatóság mostantól engedélyezi a DRS használatát, miközben a Force India szerelői Sutil autóján dolgoznak.
10.14: Bianchi, Button és Chilton is intermediate gumin hajtott ki.
10.15: Az első mért kör Bianchié (2:07.5).
10.16: Bottas szintén intereken, a Les Combes-nál le is futott a pályáról.
10.17: Button a leggyorsabb 2:00.460-nal.
10.18: Bottas feltűnően csúszkált a buszmegállóban, miközben további esőt jeleznek az időjósok.
A Lotus mindkét autóján használja a passzív DRS-rendszert, ami Belgiumban sokat hozhat nekik, a kérdés csak az, hogy mit tudnak kihozni a nyirkos pénteki edzésnapból.
10.22: Räikkönen megcsúszik a célegyenes előtti kanyarban, így csak a második legjobb köridő az övé (2:04).
10.24: Sergio Pérez a második leggyorsabb, ideje fél másodperccel marad el csapattársáétól.
10.25: A pálya leginkább a buszmegálló környékén és a rajt/célegyenesben tűnik csúszósnak, ahol Grosjean is hibázott. A középső szektor ezzel szemben szinte teljesen száraz.
10:27 Csendes eső várható az elkövetkező bő tíz percben, majd valamivel 11 óra előtt jöhet az újabb zápor az előrejelzések szerint.
10.28: Gutierrez a harmadik leggyorsabb a két McLaren mögött (2:03.1), de egyelőre csak hét versenyzőnek van mért köre.
10.29: A fiatal mexikói szintén elrontotta az utolsó sikánt, pillanatnyilag ez a pálya legtrükkösebb pontja.
10.32: Felipe Massa szerint a pálya túl száraz az átmeneti gumikhoz, viszont helyenként túl nedves a slickekhez.
10.33: Vergne (2:02.1) és Ricciardo (2:02.7) a harmadik-negyedik helyeken.
10.35: Van der Garde a hátsó gumikra panaszkodik, majd némi izgalomra ad okot ahogyan az Eau Rouge-on halad át.
10.38: Kimi Räikkönen teljesítette eddig a legtöbb kört (8), de valami nincs rendben az autójával, így visszagurul a bokszba.
10.41: Több istállónál is fél órán belül teljesen száraz pályára számítanak, addig viszont nem várható túl nagy forgalom, úgyhogy érdemes ránézni az Ideális ív autó-szépségversenyére, remek darabok szerepelnek az aktuális szavazásban is.
Maldonado, di Resta, Massa, Rosberg, Alonso, Hamilton, Webber, Sutil ls Vettel nem is hajtott ki a bokszból az installációs köre óta. Mivel Button még viszonylag száraz pályán futotta mért körét, egy ideig minden bizonnyal még az övé marad a legjobb időeredmény.
10.45: Mark Webber az első, aki bevállalja a slick gumikat, az ausztrál kemény keveréken futott ki a pályára.
10.46: Első mért köre óvatosra sikerült, ő a leglassabb az időeredménnyel rendelkezők közül (2:10.1). A száraz középső szektorban viszont ő a leggyorsabb.
10.48: Webber második mért köre már jóval erősebb (2:03.9), de mivel az első és a harmadik szektorok továbbra is csúszósak, egyelőre nem tud olyan jó kört összerakni, amivel Button közelébe kerülhet.
10.49: Gutierrez és Grosjean futotta eddig a legtöbb kört (9).
10.50: Button slickeken fut ki, rádión arról érdeklődik, hogy hány pilóta teszi még ugyanezt rajta kívül – Vettel, Pérez és Bottas csatlakozik hozzá.
10.53: Vettel a leggyorsabb a középső szektorban, ideje a második helyhez elég (2:01).
10.54: A világbajnoki címvédő megcsúszik az 1-es kanyarban, közben Hamilton és Rosberg is a pályán.
10.55: Pérez a leggyorsabb, 2:00.439-cel – két tizeddel javít Button idején.
Bottas is megforog az 1-es kanyarban, a slickekkel nagyon óvatosan kell bánni a pálya vizes szakaszain.
10.57: Webber és Hamilton a második-harmadik helyen.
10.58: Button visszaveszi az első helyet, majd Webber és Rosberg is elé kerül átmenetileg, de újra a brit a leggyorsabb (1:58.395).
11.00: A pálya folyamatosan szárad, viszont néhány peren belül újabb csapadék érkezhet.
Daniel Ricciardo 1:58.350-nel a leggyorsabb.
11.01: Élénk a forgalom a pályán, Räikkönenen kívül mindenki köröz.
11.02: Alonso, majd Pérez veszi át a vezetést (1:56.371), a középső szektorban a spanyol a leggyorsabb.
11.05: Ismét Alonso, majd újra Pérez a leggyorsabb (1:55.5).
Csak a két Lotus nem volt még kint slick gumikon.
11.06: Di Resta 1:55.2-vel veszi át a vezetést.
11.07: Hamilton a buszmegállóban, Pérez a Pouhonban hibázott, de mindketten vissza tudtak jönni az aszfaltozott bukótérből.
11.08: A visszajátszásokból látszik, hogy Hamilton a hirtelen lassító Gutierrez miatt vette szélesre a pályát.
11.09: Alonso újra a leggyorsabb, az ideje 1:55.198.
11.11: A spanyol, miután újra kihajtott a pályára csinált egy próbarajtot az Eau Rouge előtt.
11.12: Egyre jobban esik az eső, így kérdéses, hogy lesz-e még lehetősége valakinek javítani Alonso idején.
11.14: Massa 8 körrel a legkevesebbet futotta eddig (a két leggyorsabb, Di Resta és Alonso 9-9-nél tart), míg Gutierrez 17-tel a legtöbbet. A két Lotus neve mellett áll a két leggyengébb időeredmény.
11:20: Esik az eső, de nem borítja felhő mindenütt az eget az Ardennekben, így a csapatok még bízhatnak a száraz délutáni edzésben. Pillanatnyilag senki nincs a pályán.
A tíz legjobb: Alonso, Di Resta, Sutil, Pérez, Rosberg, Vettel, Gutierrez, Hülkenberg, Ricciardo és Bottas.
11.22: Vergne használt kemény gumikon hajt ki a pályára.
11.25: Vergne visszatér a garázsba, közben több pilóta kimerészkedik a spái aszfaltcsíkra. Van der Garde az Eau Rouge-ban hibázott, de az 1-esben is küzdött a Caterhammel.
11.27: Elállt az eső, így a pilóták még megnyomhatják az utolsó perceket, egyre többen a pályán.
11.28: Két percnél kevesebb a hátralévő idő, továbbra is Alonso neve mellett a legjobb időeredmény, és ez feltehetően nem is változik már, többen átmeneti esőgumikon tesznek még meg egy-két kört.
11.30: Kockás zászló, leintik a Belga Nagydíj első szabadedzését, amelyen Fernando Alonso volt a leggyorsabb (1:55.198), és némiképp meglepetésre a két Lotus a leglassabb. A legtöbb kört Gutierrez és Bottas teljesítette (18) az állandóan változó körülmények között.
DRS-ZÓNA
Ahogy az idei helyszínek többségén, úgy Spában is két helyen lehet kinyitni a hátsó légterelőket a végsebesség növelése céljából: a célegyenesben, illetve az Eau Rouge-kanyar után. Ha a pilóta a szakaszok előtti kanyarban (DRS detection a grafikán) egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, mindkét szakaszon kinyithatja a légterelőjét, hogy könnyebb legyen végrehajtania az előzést. Az edzéseken minden körben használható a DRS, de kizárólag ebben a két zónában – de csak akkor, ha nem esik az eső.