Sebastian Vettel eddig 12-szer indult júliusi versenyen, tízszer futamgyőzelemre is esélyes Red Bull-lal, de egyszer sem nyert. Aztán ma a Német Nagydíjon véget vetett a várakozásnak, szoros versenyen győzte le a Lotus párosát, megszerezve idei negyedik, karrierje 30. győzelmét. Ezzel előnye 34 pontra nőtt Fernando Alonso előtt.
„Ez hihetetlen, nagyon boldog vagyok. Kimi keményen nyomta a végén, a lágy gumik voltak a kocsiján. Éreztem, hogy közeledik, egyre nőtt a nyomás rajtam. Néhány körön át a KERS sem működött, de szerencsére sikerült újraindítani. Örülök, hogy hatvan kör után véget ért a futam, és nem tartott a 61. vagy a 62. körig" – mondta Vettel, akivel nem értett egyet Adrian Newey, a Red Bull technikai guruja. A szakember szerint Vettel győzelmének kulcsa az utolsó boxkiállása után végrehajtott előzéssorozata volt.
„Lehet, hogy ha a verseny két körrel tovább tart, Kimi előzött volna, de én valószínűbbnek tartom, hogy ebben az esetben a lágy gumijai elkoptak volna, hiszen nem tartanak ki örökké – mondta Newey. – A boxkiállás után a kerékcserék időzítése döntött. Grosjean kiállása megkötötte a kezünket, reagálnunk kellett, de Kimi kint maradt, szabad volt előtte az út, míg Sebnek a forgalmon kellett átverekednie magát. Nagyon jó munkát végzett, nem hagyta, hogy Kimi szabadon cseréljen kereket, és visszajöjjön az élre."
Vettel a Kanadai és a Német Nagydíjon aratott győzelme után már csak két országban nem nyert az F1-es helyszínek közül: Magyarországon és az Egyesült Államokban. Mogyoródi sikertelenségének három hét múlva véget vethet, míg Austinban az ősszel kap erre esélyt (az Egyesült Államokban csak élete első versenyén, 2007-ben Indianapolisban és tavaly állt rajthoz).
Kimi Räikkönen úgy véli, nagyobb esélye lett volna a győzelemre, ha nem áll ki új kerekekért a Német Nagydíj hajrájában, hanem azokon teljesíti az utolsó tíz kört, amelyeket fél távnál kapott meg.
„Még bőven volt élet a gumikban, el kell gondolkoznunk azon, hogy ilyen helyzetben érdemes lenne-e végigmenni velük. Sajnos a rádióm nagyon rossz volt, én mindent hallottam, de ők csak azt hallották, amit két bizonyos kanyarban mondtam. Kicsit bánom, hogy nem mentünk a végéig, hiszen jól voltak a gumik – mondta a finn. – Nehéz megmondani, mi történt volna, ha két körrel hosszabb a verseny, a sebességem jó volt. Talán nagyot csatáztunk volna, és elé kerülök. Így is mindent megtettem, de nem jártam sikerrel. Összességében jó versenyünk volt."
Eric Boullier, a Lotus csapatfőnöke kimondta, hogy a csapatáé volt a leggyorsabb autó, de akárcsak a 2012-es Bahreini Nagydíjon Vettel mögött, illetve a tavalyi Magyar GP-n Lewis Hamilton mögött, a győzelemhez szükséges előzés elmaradt, és a csapatnak meg kellett elégednie a második és a harmadik helyezéssel. Romain Grosjean mindkét esetben harmadik lett csapattársa mögött, csakúgy, mint most a Nürburgringen.
„Csodálatos volt a verseny eleje, az élen haladtam, és nem koptak a gumik, egyre gyorsabb lett az autó. Fel is jöttem a második helyre, de érthető a csapattól, hogy a győzelem érdekében olykor alternatív stratégiát alkalmaz. Kimié ígéretes is volt, meg kellett próbálni. Örülök, hogy dobogóra állhattam, s azzal, hogy újra itt a nyár, remélhetőleg lesznek még hasonlóan sikeres versenyeink" – mondta Grosjean arra utalva, hogy a Lotusnak kedvez a forró aszfalt.
Fernando Alonso szerint a Ferrari az első 20 körben veszítette el az esélyt arra, hogy megcsípjen egy dobogós helyezést. A spanyol szerint nem működött a Ferrari stratégiája, hiba volt a közepesen kemény gumikon rajtolni.
„Nem volt rossz a verseny, mind a 60 körben nyomtam, de ez sem volt elég most a dobogóhoz – mondta a negyedik helyen célba érő spanyol. – A Lotus nagyon erős volt, meglepő, milyen sokáig kihúzták autói a rajt után a lágy gumikon. Nem igazán működött a stratégiánk, az első húsz körben veszítettük el a dobogót, akkor nem voltunk elég jók."
Lewis Hamilton a pole pozícióból indulva csak az ötödik helyen ért célba, s ezt a gumik kezelésének tudta be. A Mercedes Nico Rosberg szombati derűlátása ellenére továbbra is szenved az abroncsokon versenytávon.
„Hihetetlen, hogy ennyit küszködtem egy Sauberrel. Nagyon nehéz volt vezetni a kocsit, kérdeztem, Nicónak hogy megy, mert azt hittem, az én kocsimmal vagy a vezetésemmel van baj. Végül kiderült, hogy nem – mondta Hamilton. – Nem voltak defektek, de nem szeretem ezeket a gumikat. Semmi jót nem mondhatok róluk, nem értem, miért bajlódunk ennyit velük. A többieknek viszont jól működnek, azaz nekünk kell kitalálnunk, mi a teendő, és keményen dolgozunk is ezen. Talán a Magyar Nagydíjon megint jobbak leszünk."
A KONSTRUKTŐR-VB ÁLLÁSA | ||
1. | Red Bull-Renault | 250 |
2. | Mercedes | 183 |
3. | Ferrari | 180 |
4. | Lotus-Renault | 157 |
5. | Force India-Mercedes | 59 |
6. | McLaren-Mercedes | 49 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 24 |
8. | Sauber-Ferrari | 7 |
A McLaren-istálló Jenson Button 6. és Sergio Pérez 8. helyezésének köszönhetően idei legjobb nagydíját zárta, 12 ponttal gazdagodott (eddig a Kínai GP volt a csúcs 10 ponttal), amivel 10 pontra megközelítette a konstruktőr-vb ötödik helyén álló Force Indiát. Button azonban a hatodik helyezése ellenére mérges volt, méghozzá a Caterhamre.
„Elrontották a versenyünket, nem csatázhattam az ötödik helyezésért. Megértem, hogy egymással küzdenek, de ha kék zászlót lengetnek, el kell engedned azt, aki le akar körözni – mondta Button, akit Hamilton az utolsó körben előzött meg. – Egyébként jó hétvégénk volt, mindent kihoztunk a kocsiból, amit lehetett, jobb volt ez a hétvége, mint a silverstone-i."
A verseny legborzasztóbb jelenete Mark Webber nevéhez fűződött, az első boxkiállásakor rosszul rögzítették a kerekét, amely elszabadult, letarolt egy operatőrt, az ausztrál pedig elveszítette esélyét a győzelemre.
„Ennél nagyobb butasággal nem lehet elveszíteni versenyt. Elindultam, megálltam, visszatoltak, és máris körhátrányban voltam. Még szerencse, hogy nem történt súlyos sérülés, ez mindennél a legfontosabb – mondta Webber, akinek csak a verseny után mondták meg, hogy a kerék sérülést okozott. – A győzelemért csatázhattam volna, de a végén azért is mindent bele kellett adnom, hogy néhány pontot szerezzek. Bosszantó, ha arra gondolok, hogy ott lehettem volna az élen csatázók között."
A versenyt a 4. körben feladó Felipe Massa kicsúszása vezetői hiba volt, de a brazil váltója ezt követően ötödik fokozatban ragadt, ezért nem mehetett tovább.
„A hátsó kerekek fékezésnél leblokkoltak, megcsúszott az autó, és keresztbe álltam. Ötösben ragadt a váltó, hiába próbáltam letenni egyesbe, nem sikerült, ezért le kellett állítanom a motort. A gumik nem változtatták meg az erőviszonyokat, az időmérőn ugyanazok erősek, mint korábban, és a versenyen is azok a gyorsabbak, akik korábban azok voltak" – mondta Massa.
TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Sergio Pérez (8.): – Az autó gyorsabb volt, mint szombaton, ráadásul a gumikopás is jobb volt annál, mint amire számítottunk, emiatt sikerült mennünk egy hosszú etapot a verseny végén. Bizakodásra ad okot ez a futam, remélem Magyarországon is sikerül még egyet előrelépnünk.
Nico Rosberg (9.): – Nagyon megszenvedtünk a hátsó gumikkal, ez volt az oka annak, hogy nem tudtuk felvenni a harcot az élmezőnnyel. Legalább annak örülhettem, hogy a verseny végén keményen nyomhattam, és szereztem néhány pontot. Jobban meg kell ismernünk ezt a gumikeveréket, sok munka vár ránk.
Nico Hülkenberg (10.): – Elképesztően nehéz verseny volt, minden egyes körben meg kellett valakivel küzdenem. Arra számítottam, hogy a tempónk jobb lesz. Abban reménykedtem, hogy a McLarenekkel fogunk harcolni, de túl gyorsak voltak. A stratégiának nem tett jót a rengeteg küzdelem, sok időt veszítettem, ráadásul a gumik is gyorsabban koptak. Nem hoztunk újításokat ide, a beállítások működtek remekül.
Paul di Resta (11.): – Nem ez volt a legkönnyebb hétvégénk. A végén úgy éreztem, sikerülhet a pontszerzés, de két körrel a vége előtt elkoptak a gumik. Két kiállással rizikós volt a verseny, főleg, hogy a biztonsági autó miatt korán ki kellett állnom. Remélem, a Magyar Nagydíjon megint a jobb formánkat hozzuk.
Daniel Ricciardo (12.): – A lágy gumikon tudtam tartani a pozíciómat, de amint átváltottunk a közepes keverékűre, már nem tudtam úgy nyomni, ahogy szerettem volna, elkezdtek blokkolni a fékek, és az autó is túl sokat csúszkált, nem volt jó a tapadása. Meg kell vizsgálnunk az adatokat ahhoz, hogy rájöjjünk, miért voltunk ennyire lassúak.
Adrian Sutil (13.): – Valamiért nem voltunk elég gyorsak ezen a hétvégén, csalódott vagyok. A gumikkal nem bántunk jól, szükség volt harmadik kerékcserére is, a pontszerzéstől messze kerültünk.
Esteban Gutiérrez (14.): – A verseny elejétől a végéig folyamatos küzdelemben voltunk a helyekért, nagyon nehéz verseny volt. Ugyanakkor nekünk nehéz volt előzni, mivel lassúak voltunk a hosszú egyenesekben. Minden a tervek szerint alakult, de az nem jött jól, hogy a biztonsági autó behívása előtt cseréltünk kereket.
Pastor Maldonado (15.): – Jó versenyünk volt, egy ideig még pontszerző helyen is voltunk, kár, hogy ebben a pozícióban végeztünk az elhibázott kerékcserét követően. Ennek ellenére a pozitív dolgokat kell kiemelni a fejlődés érdekében.
Valtteri Bottas (16.): – Nem kaptuk el jól a rajtot, ráadásul mind a két kerékcserénél elveszítettünk némi időt. A versenytempónk jobb volt annál, mint amit a hétvége korábbi részein láttunk, ez azt jelenti, hogy pontokért harcolhattunk volna, de ma ez nem jött össze.
Charles Pic (17.): – A rajtnál megelőztem Chiltont, de később defektem volt. Újra meg kellett előznöm, és a végén Giedót is utolértem, rajta is átverekedtem magam.
Giedo van der Garde (18.): – Kiválóan rajtoltam, az első körben egy Williamst és Vergne-t is megelőztem, a 17. helyen haladtam. Sokáig nem láttam kék zászlót, aztán jött a biztonsági autó, megint megúsztam a lekörözéseket, amelyekre csak a legvégén került sor. Charles is megelőzött, mert már nagyon elkoptak a gumijaim.
Max Cilton (19.): – Elégedett voltam az autóval, sajnos Jules-nek gondja támadt a motorral, ezért tudtam, hogy a legjobbamat kell nyújtanom ahhoz, hogy jó eredményt érjek el a csapatnak. A középső etapban semmi sem választott el a Caterhamektől, de az utolsó tíz körben nagyon megszenvedtem a hátsó kerekekkel.
Jean-Éric Vergne (feladta): – Nem tudok túl sokat mondani, ahogy a hétvége során végig, úgy ma sem volt gyors az autó, a rajttól kezdve nehezen volt vezethető. Az első boxkiállásnál nagyon keményet kellett fékeznem, hogy ne menjek neki Di Restának, aztán a 23. körben szólt a csapat, hogy gond van a hidraulikával, ezért kiálltam a versenyből. Sorozatban másodszor nem tudok befejezni egy futamot, gyorsan el kell felejteni ezt a hétvégét.
Jules Bianchi (feladta): – Borzalmasan rajtoltam, nagy kihívást jelentett Picet utolérni és előtte maradni. A második kerékcserét követően Van der Garde elé kerültem, amikor lerobbant a motor. Az autó egyensúlya nagyon jó volt, és a versenytempónk is jobb volt az átlagosnál.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:41:14.711 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1.008 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 5.830 mp h. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 7.721 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 26.927 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 27.996 mp h. |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 37.562 mp h. |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 38.306 mp h. |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 46.821 mp h. |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 49.892 mp h. |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 53.771 mp h. |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 56.821 mp h. |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 57.738 mp h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:00.160 p h. |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:01.929 p h. |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
17. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 22 | |
Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 21 | |
Felipe Massa | brazil | Ferrari | 3 | |
Leggyorsabb kör: Alonso (51. kör) 1:33.468 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 4 | 6 | 8 | 157 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 5 | 8 | 123 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 5 | 9 | 116 |
4. | Lewis Hamilton | – | 3 | 8 | 99 |
5. | Mark Webber | – | 3 | 8 | 93 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 7 | 84 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 6 | 57 |
8. | Romain Grosjean | – | 2 | 5 | 41 |
9. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
10. | Jenson Button | – | – | 6 | 33 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 4 | 23 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 4 | 16 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 11 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 7 |