Sebastian Vettel mozgalmas, mondhatni, őrült futamon törte meg németországi és júliusi nyeretlenségi sorozatát a Formula–1-ben: a Red Bull háromszoros világbajnoka a rajtnál átvette a vezetést a pole pozícióból rajtoló Lewis Hamiltontól, majd ellenállt a Lotus-pilóták hatalmas nyomásának. A futam nagy részében Romain Grosjean, majd a hajrában a lágy gumikon támadó Kimi Räikkönen üldözte, de valós esély egyikük előtt sem mutatkozott az előzésre.
A finn a végén megkockáztatta a lágy gumik bevetését, és gyors is volt, de már Grosjean elé is csak a csapat utasításának köszönhetően került, annyival nem volt gyorsabb, hogy élesben előzni tudjon.
Fernando Alonso sokáig kivárásra játszott, a közepesen kemény abroncsokon indulva neki mindenképpen lágyakra kellett váltania, de hiába volt még Räikkönennél is gyorsabb, mire utolérte Grosjeant, csökkent a sebességkülönbség.
Alonso hátránya 21-ről 34 pontra nőtt Vettel mögött a Magyar Nagydíj előtt.
Lewis Hamilton a rajtnál visszaesett a harmadik helyre a két Red Bull mögé, s Mercedese a verseny első felében nagyon lassú volt. A futam második felére felgyorsult, az ötödik helyig feljött, ennél többet azonban nem tehetett.
A McLaren kettős pontszerzéssel feledtette a silverstone-i kudarcot, a Williams ugyanakkor nem tudta megszerezni idei első pontjait.
Felipe Massa zsinórban a negyedik versenyhétvégén csúszott ki vezetői hiba miatt, ezúttal a versenyen hibázott. Később ennél nagyobb malőröket is láttunk: a Red Bull-istálló Mark Webber első kerékcseréjekor rosszul rögzítette a jobb hátsó kereket, de elindult az ausztrál, és a boxutcában elszabaduló gumi a szintén szervizelő Räikkönent követő operatőrt találta el. A kamerásnak látszólag nem esett nagy baja, de megfigyelésre kórházba szállították.
A versenyen a biztonsági autóra is szükség volt, Jules Bianchi ugyanis a kigyulladó autóját a szabályoknak megfelelően üresben otthagyta a sikánnál, csakhogy a sofőr nélküli Marussia a domboldalon elindult visszafelé, átgurult a pályán, egyenesen neki a túloldalon lévő hirdetőtáblának, amely végül is megállította. Óriási szerencse, hogy azokban a pillanatokban egy versenyző sem jött arra a pálya leggyorsabb pontján, mert könnyen tragédia történhetett volna.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:41:14.711 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1.008 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 5.830 mp h. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 7.721 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 26.927 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 27.996 mp h. |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 37.562 mp h. |
8. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 38.306 mp h. |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 46.821 mp h. |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 49.892 mp h. |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 53.771 mp h. |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 56.821 mp h. |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 57.738 mp h. |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:00.160 p h. |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:01.929 p h. |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1 kör h. |
17. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 22 | |
Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 21 | |
Felipe Massa | brazil | Ferrari | 3 | |
Leggyorsabb kör: Alonso (51. kör) 1:33.468 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 4 | 6 | 8 | 157 |
2. | Fernando Alonso | 2 | 5 | 8 | 123 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 5 | 9 | 116 |
4. | Lewis Hamilton | – | 3 | 8 | 99 |
5. | Mark Webber | – | 3 | 8 | 93 |
6. | Nico Rosberg | 2 | 2 | 7 | 84 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 6 | 57 |
8. | Romain Grosjean | – | 2 | 5 | 41 |
9. | Paul di Resta | – | – | 7 | 36 |
10. | Jenson Button | – | – | 6 | 33 |
11. | Adrian Sutil | – | – | 4 | 23 |
12. | Sergio Pérez | – | – | 4 | 16 |
13. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 13 |
14. | Daniel Ricciardo | – | – | 3 | 11 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 7 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 250 |
2. | Mercedes | 183 |
3. | Ferrari | 180 |
4. | Lotus-Renault | 157 |
5. | Force India-Mercedes | 59 |
6. | McLaren-Mercedes | 49 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 24 |
8. | Sauber-Ferrari | 7 |
A FUTAM (60 kör, 308.623 km)
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
A levegő öt perccel a rajt előtt 24 fokos, az aszfalt 42 fokos. Az idei tapasztalatok szerint ez a hőség könnyen a Lotus kezére játszhat – Vettelhez hasonlóan még Räikkönen sem nyert Németországban.
A Red Bull szerint a 7. kör végén várhatók az első kerékcserék a lágy gumikon, a közepesen kemények a 22. körig bírhatják. Az élmezőnyben Alonso, Massa és Rosberg is közepes gumikon rajtol majd. Rajtuk kívül Button, Hülkenberg, Bottas és Maldonado választotta a fehér feliratos abroncsokat, amelyekkel a verseny elején várhatóan lassabbak lesnek a többieknél, de tovább bírják majd.
A rajtnál Vettel jobbról, Webber balról előzte meg Hamiltont, aki a pole-ból visszaesett a 3. helyre. A GP2-es és GP3-as futamokon látott tendencia folytatódott az F1-ben is, és a második helyről induló állt az élre. Räikkönen megtartotta negyedik helyét Grosjean előtt, Massa feljött a hatodik helyre.
Az első kört Vettel, Webber, Hamilton, Räikkönen, Grosjean, Massa, Ricciardo, Alonso, Button, Pérez sorrendben teljesítette az első tíz, de a mexikói megelőzte mclarenes csapattársát a célegyenesben.
Az első öt távolodott Massától, aki a keményebb gumikon nem tudta tartani a tempót – egyelőre. Aztán a brazil a 4. kör elején megpördült, zsinórban a negyedik versenyhétvégén hibázott, ezúttal a versenyen. Autója le is állt az első kanyarban, Rob Smedley versenymérnök dühösen vette le a fejhallgatóját.
Nem volt szükség a biztonsági autóra, Ricciardo feljött a 6. helyre, Alonso a 7. helyen folytatta. A 4. kör végén néhányan kijöttek a boxba kereket cserélni, Massa autóját gyorsan eltávolították a kanyarból.
Az 5. körben Ricciardo kijött Alonso elől, Hamilton a 6. körben állt be a boxba. Ám az élen a két Red Bull és a két Lotus még gyorsabb volt Alonsónál.
Grosjean panaszkodott, hogy Räikkönen túl lassú (valószínűleg még Hamilton miatt), de a csapat nem szólt bele kettejük párharcába.
A hetedik körben Vettel is kereket cserélt, éppen Rosberg elé jött vissza. A következő körben Webber és Räikkönen állt ki. Az ausztrál jobb hátsó kerekét rosszul rögzítették, de Webber elindult, és elszabadult a kereke, amely egy operatőrt talált el a boxutcában. Úgy tűnt, nem lett nagy baja, legalábbis eszméleténél maradt.
Grosjean vezetett Alonso előtt. Webbert visszatolták a garázsa elé, és újra útjára engedték.
Grosjean volt a leggyorsabb a pályán, Vettel hozzá hasonló tempót diktált, Buttont megelőzve már a 3. helyen haladt.
Hamilton és Räikkönen viszont beragadt Rosberg mögé. Szóltak a németnek, ne tartsa fel csapattársát. Alonso a 12. körben kereket cserélt, Grosjean viszont a lágyakon ment tovább.
Vettel gyorsabb volt Grosjeannál, de a francia mindenki máshoz képest növelte az előnyét az élen. A 12. kör végén 14 másodperccel vezetett a német előtt. A 13. körben viszont kiállt, és a 2. helyen folytatta.
Rosberg elengedte Hamiltont, majd Räikkönen is elment a német mellett.
A 14. kör végén Vettel, Grosjean, Button, Hülkenberg, Hamilton, Räikkönen, Rosberg, Alonso, Maldonado, Botttas volt az első tíz sorrendje. Button, Hülkenberg, Rosberg, Maldonado és Bottas még nem volt a boxban.
Grosjean egyre közelebb került Vettelhez, Rosberg a 16. kör végén szervizelt. Egy körrel később Hülkenberg is kiállt Hamilton elől, már csak Button ment előtte azok közül, akik még nem cseréltek kereket.
Räikkönen a 18. körben a célegyenes előtti sikánnál megelőzte az autójával küszködő Hamiltont. Az angolt már Alonso támadta.
Hamilton: „Ezek a srácok más gumikon mennek, mint mi." Pedig mindenki a közepesen keményeken száguldott.
Grosjean a 20. körre 2 másodpercre csökkentette hátrányát Vettellel szemben, Alonso nagyot csatázott Hamiltonnal, de nem tudta megelőzni. Räikkönen gyorsan utolérte Buttont, aki a 21. körben kiment kereket cserélni.
A Mercedesek szenvedtek a gumikon, Hamilton a 22. kör végén a boxba hajtott új gumikért. Ebből három boxkliállás lesz.
Bianchi Marussiája motorhiba miatt hatalmas füstöt eregetve leállt, miközben a pontszerző helyeken Vettel, Grosjean, Räikkönen, Alonso, Button, Pérez, Hülkenberg, Hamilton, Sutil, Di Resta volt a sorrend.
Bianchi üresben hagyta a kocsiját, de a domboldalon elindult üresen visszafelé. Szerencsére senki sem jött a sikánhoz, de gyorsan beküldték a biztonsági autót.vettel, Grosjean, Räikkönen és Alonso gyorsan kiállt a boxba új gumikért. Mindannyian Button előtt maradtak, a McLarent Hülkenberg, Hamilton, Maldonado, Pérez és Sutil követte.
Webber visszavehette a kerékcserekor elveszített körét, esélyt kapott a pontszerzésre.
„Össze-vissza csúszkálok, mint Barcelonában" – mondta Hamilton.
A Lotusnál azt tervezik, hogy addig mennek a közepesen kemény gumikon, amíg csak lehet. Lehet, hogy a végéig?
A 29. kör végén újraindult a verseny. Fél verseny maradt. A pilóták között nem változott a sorrend. Vettel megpróbálta lerázni Grosjeant, akire tapadt Räikkönen és Alonso.
Alonso a 32. körre lemaradt az első háromról, Räikkönen közelebb volt csapattársához, mint Grosjean Vettelhez. A 34. körre viszont a francia lőtávolon belülre került.
Hülkenberget Hamilton támadta, a 6. helyen haladó német is szenvedett a gumikkal. Azt mondták neki, még 12 kört kell mennie a kerékcseréig. „Nem hiszek abban, hogy menni fog" – jött a válasz a 11-es rajtszámú autóból.
A 35. kör eredményei: Vettel 1:36.603, Grosjean 1:36.608, Räikkönen 1:36.610. Vettel KERS-e egy ideig nem működött tökéletesen, de sikerült megjavítani.
A 38. körben Webber szervizelt, a 14. helynél nem jutott előrébb, elakadt Gutiérrezben. Alonso közben elkezdett visszazárkózni az első háromra. Vettel elhúzott Grosjeantól, aki a 40. körben kereket cserélt. Tiszta pályára jött vissza, a Hamilton és Pérez közé.
Räikkönen a szabad pályán felgyorsult, Grosjean második szektora öt tizeddel volt jobb, mint Vettelé. A német a 41. körben kiállt, és Grosjean elé jött vissza. Räikkönen kint maradt, a 42. körben sem jött a boxba. Ám már sokkal lassabb volt, mint Vettelék, akik utolérték Hamiltont.
A Mercedes-pilóta két másodperccel volt lassabb náluk. Vettel másfél kört mögötte töltött, csak utána tudta megelőzni. Räikkönen 15 másodperces előnyben volt Vettelhez képest. Grosjean megelőzte Hamiltont, aki kiállt a boxba, de Räikkönen a pályán maradt.
Tizennégy kör maradt hátra. Kiáll-e még a finn? És Alonso? Neki mindenképpen jönnie kell lágy gumikért.
Vettel Buttont is utolérte, a 3. helyért küzdött. A 46. kör végén Hamilton a 10., Rosberg a 11. helyen állt.
Button a 47. körben jött ki a lágy gumikért, amiket addig még nem használt. A két McLaren nagyon jól állt idei önmagához képest, Pérez az 5., Button a 6. helyen haladt.
Räikkönen és Alonso a 49. kör végén jött, lágy gumikat kaptak. Alonso az egyes kanyarban majdnem ki is sodródott. Hamilton megelőzte a 8. Di Restát.
Vettel mögött Grosjean hátránya 1.5., Räikkönené 4 másodperc volt az 50. körben. Alonso 8.4-re volt a némettől a negyedik helyen. Maldonado boxkiállása után Hamilton feljött a 7. helyre, Webber a 9. helyen haladt. Bottas a 10., de Ricciardo támadja. Az idei első Williams-pontért kell védekeznie a finnek.
Meddig lesznek gyorsabbak a lágy gumik a közepesen keményeknél?
Raikkönen az 52. körben csak 3 tizeddel volt gyorsabb Vettelnél, a hátránya még mindig 3 másodperc volt. Alonso viszont nyolc tizedet hozott Vettelen, 6.3-ra volt a némettől.
Räikkönen taktikája sikertelennek tűnik, a finn Grosjeant sem tudta megelőzni, nemhogy Vettelt. Aztán a francia az 55. kör végén elengedte.
Grosjean visszaesett, Alonso támadta, míg Räikkönen Vettelre kezdett el jobban felzárkózni. Hamilton megelőzte Pérezt, akit Webber üldözött. Button autóján elkoptak a lágy gumik.
Räikkönen és Alonso támadott, de nekik kellett tartaniuk a gumik elkopásától, nem üldözöttjeiknek. Egy kör maradt hátra, Vettel és Grosjean helyezése is biztonságban volt. Hamilton megelőzte Buttont, és feljött az 5. helyre.
Vettel megszerezte első győzelmét Németországban, Raikkönen lett a második, Grosjean a harmadik, Alonso a negyedik. Hamilton a pole-ból indulva bejött az ötödik helyre, a Mercedes csak a verseny második felében volt versenyképes.
WEBBER KEREKE ELGURULT A BOXBAN
ELŐZMÉNYEK
Lewis Hamilton szombaton meglepte Sebastian Vettelt és megszerezte a Német Nagydíj első rajtkockáját, de a Mercedes angol pilótája igencsak izgulhat a rajt előtt, szerelői ugyanis azt vették észre az autóján vasárnap délelőtt, hogy szivárog belőle az üzemanyag. Lázas szerelésbe kezdtek, amit lehetett, megtették, hogy a W04-es üzemanyagpumpája a rajtig megjavuljon.
Hamilton ezalatt „hivatali ügyeit intézte”, nem sokkal dél után részt vett a pilóták parádéján, amelyet ezúttal a Magyar Nagydíjhoz hasonlóan Németországban is egy kamion platóján tartottak meg, nem nyitott oldtimereken.
A Caterhamnél is nagy sürgés-forgás volt, Charles Pic autóján a váltót kellett kicserélni, ami a francia esetében öt rajthelyes büntetéssel járt, így a 19. rajtkockából visszakerült a 22. helyre.
1. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
5. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
10. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
12. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
13. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
14. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari |
15. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
22. | Charles Pic * | francia | Caterham-Renault |
*Pic váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott |
Sebastian Vettel esetében a fő kérdés természetesen az, hogy sikerül-e megtörnie júliusi átkát, amelybe a Német Nagydíjak is beletartoztak: még sohasem tudott nyerni hazájában F1-es futamot, pedig Red Bull-pilótaként már négyszer is volt rá lehetősége.
TORO ROSSO | |||
2008. július 6. | Brit GP | 8. | kicsúszott |
2008. július 20. | Német GP | 9. | 8. |
RED BULL | |||
2009. július 12. | Német GP | 4. | 2. |
2009. július 26. | Magyar GP | 2. | kiesett (felfüggesztés) |
2010. július 11. | Brit GP | 1. | 7. |
2010. július 25. | Német GP | 1. | 3. |
2011. július 10. | Brit GP | 2. | 2. |
2011. július 24. | Német GP | 3. | 4. |
2011. július 31. | Magyar GP | 1. | 2. |
2012. július 8. | Brit GP | 4. | 3. |
2012. július 22. | Német GP | 2. | 5. |
2012. július 29. | Magyar GP | 3. | 4. |
A harmadik oszlopban a rajthely, a negyedikben a versenyen elért helyezés szerepel. |
A Pirellinek a Német Nagydíjon eddig egyáltalán nem kellett amiatt aggódnia, hogy előjönnek a Brit GP-n látott defektek. Az átdolgozott gumik biztonságosak, ráadásul a változástól tartó Lotus, Ferrari, Force India hármasból csak utóbbinak vannak problémái velük. Fernando Alonso ugyanakkor megjegyezte, ezen a versenyen nem szabad a gumikkal foglalkozni, a végleges verzió ugyanis csak három hét múlva, a Magyar Nagydíjon kerül elő.
13.10: Ross Brawn azt mondta, Hamilton autójában kicseréltek egy tömítést, szűrőt és mechanikus üzemanyagpumpát, amit büntetés nélkül megtehettek, és remélik, ezzel megoldódott a probléma.
A verseny díszvendége az 1976-os idényről készült Rush film rendezője, Ron Howard, aki Niki Laudával és Kimi Räikkönennel is találkozott, s az F1-es szereplők nagy része már látta a filmet. „Lenyűgöző, mindenkinek látnia kell" – mondta például Lewis Hamilton, aki utazáskor a repülőn mindig filmeket néz.
A szombati időmérő alatt Massa, Van der Garde és Gutiérrez doppingteszten esett át.
13.30: kinyitott a boxutca, a pilóták 15 percet kapnak, hogy elfoglalják a helyüket a rajtrácson. A körülmények hasonlóak a szombat délutánihoz: az aszfalt 40, a levegő 23 fokos, enyhe szél fúj, eső nem lesz.
Elsőként Webber ment ki a boxból, rendkívül fontos rajtgyakorlatot hajtott végre azután, hogy Montrealban és Silvesrtone-ban is rendkívül rosszul rajtolt. Hamilton is gond nélkül elhagyta a boxutcát. Természetesen nem csak Webber gyakorolt a rajtra, mindenki kihasználta az alkalmat.
MÁR ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK, AMELYET IDE KATTINTVA OLVASHAT.
A Pirelli a hét végén bejelentette, nem él az FIA és Bernie Ecclestone ajánlatával, s a jövő héten a Paul Ricard-on és a Magyar Nagydíj hetében Barcelonában idei autó helyett 2010-es Renault-val teszteli az új gumikat. A csapatokat a silverstone-i fiatal pilóták tesztjén vonja be.
13.42: az összes pilóta gond nélkül elfoglalta helyét autójával a rajtrácson.
A Mercedesnél itt van Norbert Haug, a cég korábbi sportigazgatója, aki a tavalyi csalódások miatt mondott le, s adta át helyét Toto Wolffnak. Mára minden alaposan megváltozott az istállónál, sokkal jobbak az eredmények.
A GP2-es és GP3-as sorozatban két-két versenyt rendeztek a hétvégén a Nürburgringen. A négy rajtból három alkalommal a második helyről induló megelőzte a pole pozícióst, ami Vettel mellett szólhat.
Hamilton autójával újabb gond van, a bal első kereke erősen füstölt, extra hűtést intéztek a szerelők az ottani féknek.
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a Nürburgringen. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.