A Kínai Nagydíj első szabadedzésén remeklő Mercedes-istálló pilótái Toto Wolff sportigazgató múlt héten elhangzott utasítását követve igyekszik a földön maradni, és nem beszélni a sanghaji győzelmi esélyekről. A Mercedes egy körön ugyan gyors volt a közepesen kemény gumikon, hosszabb meneteiben elmaradni látszott a riválisoktól, mint ahogy a lágy gumis gyors körökben is – márpedig a pole pozícióról a lágy gumikon fognak dönteni szombaton a magyar idő szerint 8 órakor rajtoló időmérőn.
„Nem tudom, mit higgyek, még túl korai erről beszélni – reagált az esélyeit firtató kérdésre Nico Rosberg, a délelőtti tréning legjobbja, aki 600 eurós büntetést kapott a boxutcai sebességhatár túllépéséért (Kimi Räikkönent is vizsgálták, de a finn megúszta, hogy úgy hagyta el a garázsáét, hogy nem ment ki a pályára). – Kényelmes az autó, bizakodó vagyok, de még sok mindent kell tennünk ahhoz, hogy esélyünk legyen a győzelemre. Még van egy edzés, az időmérőt sem nyertük meg, és be kell állítani az autót a versenyre. Csak akkor nyerhetünk, ha minden tökéletes lesz. A dobogós helyezésnek is nagyon örülnék, de az időmérőn és a versenyen melegebb lesz, ami nem biztos, hogy segít nekünk."
Kínában újra egy műszaki találmány került a középpontba: a Mercedes által használt FRIC (Front-Rear InterConnected, azaz első és hátsó összekötött) felfüggesztés, amelynek lényege, hogy egy hidraulikus rendszer szabályozza a négy kereket azzal a céllal, hogy a fenéklemez állandóan vízszintes maradjon. Ennek tökéletesítése az automata kerékfelfüggesztés 1993-as betiltása óta óriási kihívás, s a FRIC az a rendszer, amely a legközelebb van a cél eléréséhez. A Mercedes rendszeréhez hasonlót használ a Lotus és a Ferrari is, a németek által 2011 óta használt megoldást éppen a Maranellóban ezen már Gabriele Tredozi ötlete alapján sokat dolgozó Aldo Costa főtervező segítségével tudta finomra hangolni a német csapat. A Ferrariról az olasz szaksajtó szerint azért nem tudódott ki eddig, hogy használja a FRIC-et, mert Maranellóban tudnak titkot tartani. |
Lewis Hamilton is megerősítette, hogy van keresnivalója a csapatnak. „Az autó nem rossz, de még mindig nem szoktam hozzá tökéletesen. A második edzés alatt változtattunk a kocsin, ami nagyon jó hatással volt rá, s úgy érzem, még néhány ilyen lépés rengeteget segíthet – mondta Hamilton, majd kitért a Pirelli lágy gumijaira, amelyekkel még a Lotusok sem bírtak. – Nagyon makacsak ezek a lágy gumik, nem illenek ehhez a pályához. Néhány kör alatt szétbomlottak, ami nagyon szokatlan."
A Ferrari a lágy gumikon szokás szerint sokkal többet nyert a közepesen keményen mutatott egykörös tempójához képest, mint a riválisai, a lágy abroncsokat évek óta különösen kedvelő Felipe Massa meg is mutatta, hogy – Jules Bianchiról szóló pletykák ide vagy oda – az idén kitart a csúcsformája. A lágy gumikon több mint két és fél másodpercet javított a keményebb keveréken elért legjobbjához képest, ez a fejlődés a Red Bull esetében másfél másodperc volt, míg a Mercedesében csak egy másodperc.
„A közepesen kemény gumin semmi sem történt, de aztán a lágyra váltottunk, és hihetetlenül jó lett a kocsi. Nagyon jó érzés volt azt a kört megfutni, de kevés üzemanyag volt benne" – mondta Massa, aki számára az a rossz hír, hogy az időmérő után a versenyen feltehetően mindenki mihamarabb igyekszik majd megszabadulni a gyorsan kopó lágy gumiktól, és átváltani a közepesen keményre, amely tartósabb, de a brazil számára átlagos...
A Pirelli szerint az új lágy gumik 10-12 kört bírnak majd, az élettartam az időmérőn használt abroncsok esetében 8-10 körre csökken, míg a közepesen kemény 18 körön át képes kiegyensúlyozott teljesítményre. Az 56 körös verseny esetében két és három boxkiállás között van a határ, aki jól kíméli az abroncsait, meg tud spórolni egy pit-stopot a futam alatt.
SZOMBAT |
5.00–6.00: 3. szabadedzés |
8.00–9.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
9.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Fernando Alonso gyors köröket ment a keményebb keveréken, megtankolt autóval, azaz a Ferrari szurkolóinak van okuk reménykedni.
„Kifejezetten biztató volt a délutáni formánk, és hogy szombaton és vasárnap még melegebb lesz, csak a mi malmunkra hajtja a vizet. Van okunk bizakodni" – összegzett Alonso.
Sebastian Vettelnek viszont nem tetszett, amit a két edzésen tapasztalt, főleg a délutáni eredménye miatt aggódik. Bár elrontotta a lágy gumis gyors körét, olyan nagy hibát nem vétett, ami indokolná a Massához mért közel másfél másodperces hátrányát.
„Nem volt könnyű napunk, főleg délután küzdöttünk problémákkal, az élcsoporttól való lemaradásom sokkal nagyobb annál, mint amit látni szeretnék – mondta Vettel, aki kipróbálta a Red Bull új hátsó légterelőjét. – Szerencsére tudjuk, mi az a két-három fontos teendő, amit, ha végrehajtunk, felzárkózhatunk. Nincs tragédia, rosszabb lenne, ha fogalmunk sem lenne a problémáimról. Nincs szó sötétben tapogatózásról, csak éppen elemeznünk kell az adatainkat."
Mark Webber mindkét edzésen megelőzte csapattársát, ő nem aggódik az autó miatt, egyedül a gumihelyzettől tart, de már ez sem lepte meg.
„Nem panaszkodhatom, sokat köröztem. Az nem lep meg, hogy sok gyors autó van körülöttünk, de ki kell találnunk, mi legyen a gumikkal" – fogalmazott az ausztrál.
A McLarennél azt mondják, beváltak a fejlesztések, de még idő kell ahhoz, hogy tökéletesítsék és összehangolják a koncepciót.
1. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:35.340 | átlag: 205.827 km/ó | 32 kör |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:35.492 | 0.152 mp h. | 32 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.755 | 0.415 | 30 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:35.819 | 0.479 | 35 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:36.092 | 0.752 | 31 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:36.432 | 1.092 | 29 |
7. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:36.496 | 1.156 | 39 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:36.514 | 1.174 | 32 |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:36.595 | 1.255 | 33 |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:36.791 | 1.451 | 27 |
11. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:36.940 | 1.600 | 16 |
12. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:36.963 | 1.623 | 31 |
13. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:37.103 | 1.763 | 22 |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:37.206 | 1.866 | 39 |
15. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:38.127 | 2.787 | 34 |
16. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:38.185 | 2.845 | 18 |
17. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:38.211 | 2.871 | 32 |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:38.276 | 2.936 | 34 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:38.725 | 3.385 | 29 |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:39.271 | 3.931 | 21 |
21. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1:39.814 | 4.474 | 27 |
22. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:43.227 | 7.887 | 5 |
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:36.717 | átlag: 202.897 km/ó | 21 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 1:37.171 | 0.454 mp h. | 20 |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:37.658 | 0.941 | 21 |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:37.942 | 1.225 | 20 |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:37.965 | 1.248 | 17 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:38.069 | 1.352 | 24 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:38.095 | 1.378 | 14 |
8. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:38.125 | 1.408 | 21 |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:38.398 | 1.681 | 17 |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:38.561 | 1.844 | 15 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:38.790 | 2.073 | 16 |
12. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.057 | 2.340 | 19 |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:39.158 | 2.441 | 22 |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:39.180 | 2.463 | 21 |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:39.336 | 2.619 | 19 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 1:39.360 | 2.643 | 20 |
17. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:39.392 | 2.675 | 21 |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:40.032 | 3.315 | 22 |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1:41.966 | 5.249 | 16 |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1:42.056 | 5.339 | 18 |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 1:42.083 | 5.366 | 21 |
22. | Ma Csing-hua | kínai | Caterham-Renault | 1:43.545 | 6.828 | 20 |