Beigazolódtak az előzetes várakozások, a Bahreini Nagydíj első rajtkockájából induló Nico Rosbergnek esélye sem volt a dobogóra állnia Szahírban, de a várt Sebastian Vettel–Fernando Alonso csata elmaradt, a spanyol Ferrariján ugyanis az első körökben kiakadt a DRS, a végsebességet növelő hátsó légterelőelem nyitva maradt, így a Ferrari a kanyarokban a leszorító erő csökkenése miatt sebezhetővé vált.
Alonso korán kiment a boxba, ahol kézzel a helyére tették ugyan a vízszintes légterelőelemet, de a következő körben a spanyol újabb előzésénél megint nyitva maradt, így megint vissza kellett mennie a depóba, amivel végleg elvesztette az esélyét a jó eredmény megszerzésére. Végül nyolcadik lett, s a magabiztos győzelmet arató Vettellel szemben 30 pontra nőtt hátránya a vb-pontversenyben.
A második és a harmadik helyet a két Lotus szerezte meg, akárcsak tavaly. Kimi Räikkönen Paul Di Restához hasonlóan kétszer állt csak ki a boxba, így a sűrű boly elé került a nélkül, hogy át kellett volna verekednie magát rajta. Romain Grosjean sokat csatázott a Mercedesekkel és a McLarenekkel, valamint Mark Webberrel, de nagyobb tempójának köszönhetően még Di Restával szemben is sikerrel járt.
A Force India így is szép negyedik helyezést ünnepelhetett, és mindkét autója előkelő helyen végezhetett volna, ha az első körben Adrian Sutil nem koccan Felipe Massával. Ám defektje miatt a mezőny végére került, és nem tudott olyan sikeresen visszajönni, mint Alonso. Massa légterelője miatt, majd egy defekt miatt is nem tervezett szervizelésre kényszerült a boxba, így végül nem tudott pontot szerezni.
A 9. helyről induló Lewis Hamilton volt a jobbik Mercedes, a hajrában Webbert megelőzve 5. lett. A verseny egyik hősének Sergio Pérez bizonyult, aki hosszas csatározás után utasította maga mögé Jenson Buttont, majd a végén Alonsóval és Webberrel szemben is sikerrel járt. Lélegzetelállító manővereivel válaszolt eddigi kritikusainak, bár Button és Alonso várhatóan kevés lelkesedéssel beszél majd akcióiról.
Ami Rosberget illeti, négy kiállása után a 9. helyen ért célba, és két pontot kapott. Ennél biztosan többre számított.
A FUTAM
A Bahreini Nagydíj 57 körön át tart, az össztáv 308.238 kilométer lesz.
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA TEKINTHET MEG.
Räikkönen a rajtrácsra vezető körében erős alulkormányzottságra panaszkodott, a szélnek tudta be, amely a rajtnál sokakkal kibabrálhat. Öt perccel a rajt előtt a levegő 29, az aszfalt 41 fokos. A mezőnyből Massa, Grosjean, Hülkenberg, Bottas, Vergne és Gutiérrez kezdte el a felvezető kört a kemény keverékű gumikon, a többiek a közepest választották.
Mindenki gond nélkül teljesítette a felvezető kört.
A rajtnál Rosberg jól gyorsított ki, megőrizte első helyét, Alonso viszont a külső íven elment a Rosberget támadó Vettel mellett. A német a kör közepén visszavette a második helyezést. Di Resta megelőzte Massát, Sutil is támadta a brazilt, de defektet kapott, és visszaesett a mezőny végére.
Vettel a második körben megelőzte a gumijaival valóban nyűglődő Rosberget, de lecsúszott az ívről, így a Mercedes visszavette az első helyet.
Rosberg mögött összesűrűsödött a mezőny, mögötte Vettel, Alonso, Di Resta, Massa, Webber, Button, Pérez, Räikkönen, Grosjean, Hamilton volt a sorrend. A két McLaren jól rajtolt, Räikkönen elé került, a verseny egyik esélyesének tartott finn a 9. helyről próbált meg visszazárkózni.
A 3. körben Vettel elment Rosberg mellett, Alonso a 4. kör elején a célegyenesben szintén megelőzte Rosberget, aki Vettel miatt szintén nyithatta a hátsó szárnyat, és visszaszerezte a második pozíciót.
Az 5. köre elején Alonso megelőzte Rosberget, akitől már elhúzott Vettel annyira, hogy ne használhassa a DRS-t a védekezéshez vagy a visszatámadáshoz. A pole pozícióst már Di Resta támadta.
Miközben Di Resta is elment Rosberg mellett, Massának szóltak a boxból, hogy a Sutillal történő koccanás miatt megsérült az első légterelője. Vettel elhúzott, Alonsóra tapadt Di Resta, aki nagyon gyors volt a szabadedzéseken is biztató teljesítményt nyújtó Force Indiával.
Alonso fedélzeti kamerájából kiderült, hogy elromlott a DRS-e, így folyamatosan nyitva volt a hátsó légterelője, a kanyarokban a leszorítóereje csökkent. A spanyol a 7. kör végén a boxba állt, új kerekeket kapott, miközben a hátsó szárnyát kézzel becsukták a szerelői. A spanyol a 17. helyre esett vissza Bianchi mögé.
Alonso a Marussia megelőzésekor használta a DRS-t, amely megint úgy maradt. Elöl Massa megelőzte Rosberget, Webber és Grosjean a boxba állt új gumikért. Alonso is visszament a depóba, hogy visszaállítsák a légterelőjét. Ezzel elvesztette esélyét a jó eredményre.
A 9. körben Rosberg és Button cserélt kereket, Webber volt a leggyorsabb a pályán. Vettel a 10. körben ment ki a boxba, akárcsak Massa, Pérez és Hamilton. Di Resta vezetett Räikkönen előtt – ők ketten kétkiállásos stratégián voltak, szemben a többiekkel. Ezt Di Resta rádióüzenete is megerősítette.
Hülkenberg és Bottas sem volt kint ereket cserélni, ők Vettel előtt haladtak. Di Resta előnye 12 másodperc volt Vettellel szemben. A német ebből a 12. körben két és fél másodpercet faragott.
Hátrább Button, Rosberg, Massa, Pérez és Grosjean csatázott nagyot Webber mögött a hetedik helyért.
Vettel újabb három másodpercet faragott Di Restával szemben, Räikkönen közöttük autózott. Webber a 13. körben öt és fél másodperces hátránnyal követte csapattársát, Hülkenberg és Bottas kiállása után.
Di Resta a 14. körben szervizelt, Räikkönen a célegyenesben az élre állt, de Vettel az első kanyarra fordulva megelőzte, így visszavette a vezetést. Di Resta Rosberg, Button, Massa, Grosjean és Pérez mögött, a 9. helyen folytatta a száguldást.
Alonso Ricciardót megelőzve a 13. helyre jött fel, Räikkönen a 16. körben a közepes gumikról a keményekre váltott (kisebb malőr miatt időt vesztett), Maldonado és Alonso elé jött vissza.
Vettel vezetett Webber előtt, majd Rosberg, Button, Massa, Grosjean, Pérez, Di Resta, Hamilton, Hülkenberg, Räikkönen volt a sorrend. Massa azonban lelassult a vibráló első légterelője miatt, így többen elmentek mellette, és a boxba kellett jönnie cserééért. Az ő esélyei is szertefoszlottak.
A 18. körben Vettel másfél másodpercet adott Webbernek, és már 10.5 másodperces előnnyel vezetett.
Rosberg Mercedesén újra jelentkezett az átlagon felüli gumikopás, Button és Grosjean is megelőzte a 20. körben. A McLaren angol pilótája már a 3. helyen száguldott. Rosberg és Pérez a 20. körben együtt szervizelt újabb készlet kemény keverékért, Grosjean Buttont támadta.
A 21. körben Webber és Button kapott új kemény gumikat, Räikkönen megelőzte Hamiltont.
A 23. kör végén Vettel, Grosjean, Di Resta, Räikkönen, Hülkenberg, Webber, Alonso, Rosberg, Pérez, Button volt a sorrend, a két McLaren a célegyenesben megelőzte Rosberget. Vettel 21 másodperccel vezetett Grosjean előtt.
Alonso újabb kerékcserére ment a boxba, egy körrel később, a 25. körben Vettel is kiállt, de kényelmesen visszajött Grosjean és Di Resta elé.
A verseny ezen a pontján csak Vettel győzelme tűnt biztosnak, a további helyezések Grosjean, Di Resta és Räikkönen kevesebb kerékcseréből álló boxstratégiája miatt még a levegőben lógtak. A skót a 27. kör elején a célegyenesben megelőzte Grosjeant. Hátrébb Button és Pérez csatázott már hosszú körök óta, s így is a mezőny két leggyorsabb autója volt a két McLaren – egészen addig, amíg Vettel friss gumikon nem száguldott.
A 27. kör végén Grosjean megkapta a lágyabb keverékeket, a verseny során először.
Pérez és Button csatája a 20. körig volt tiszta, ekkor Pérez kezdte elveszíteni a türelmét, és hátulról megbökte csapattársa jobb hátsó kerekét. A légterelőjéről lerepült egy kis elem, de Button gumija látszólag nem sérült meg.
„Nekem jött hátulról, nyugtassátok meg!" – szólt Button a rádión. Mondták is a mexikóinak, hogy legyen óvatosabb, de Pérez tovább támadott. Grosjean és Rosberg utolérte őket, a gumijuk elkopott a nagy csatában. Button letaszította az útról Pérezt, s tovább panaszkodott a rádión.
Elöl Vettel könnyedén elszakadt Di Restától, már 16 másodperccel vezetett, Räikkönen viszont utolérte Di Restát. Mindenkinek egy kiállása volt hátra. A finn a 34. körben megelőzte Di Restát. Mögöttük Webber, Button, Grosjean, Pérez, Hamilton, Rosberg, Alonso volt a sorrend – mielőtt Rosberg kiállt kereket cserélni (közepesen keményet kapott). Grosjean pedig Button mellett is elment.
Räikkönen a 34. kör végén kiment második, egyben utolsó tervezett kerékcseréjére. Button is szervizelt.
Räikkönen a rádión azt kérdezte, miért cseréltek kereket ilyen sokkal a leintés előtt, a mérnöke azt mondta neki, ne aggódjon, bírni fogják a gumik. A finn megfutotta a verseny leggyorsabb körét, Di Resta a boxba hajtott, akárcsak a jobb hátsó defekttel bajlódó Massa – éppen az utolsó kanyarban durrant ki az abroncsa.
A 37. körben Webber is letudta utolsó kerékcseréjét, újra Grosjean volt a második. Räikkönen Hamiltonon túljutva már csapattársa mögött száguldott, 35 másodperccel Vettel mögött, akinek még egyszer jönnie kellett a boxba. Grosjean tervei nem voltak tiszták.
Hamilton is új gumikat kapott, akárcsak a 39. körben Pérez és Alonso. Kiállásuk után Vettel, Grosjean, Räikkönen, Di Resta, Webber, Button, Rosberg (ők hárman hatalmasat csatáztak Webber boxkiállása után, az ausztrál maradt a sor elején), Hamilton lett az első nyolc sorrendje. Pérez és Alonso a 9. és a 10. helyre jött vissza.
17 kör maradt hátra, Grosjean a közepes gumikon haladt, nehéz volt elképzelni, hogy végigmegy, de láttunk már csodát a Lotustól.
Vettel a 42. körben kapott új kerekeket, akárcsak Grosjean, aki újabb készlet közepest kapott. A német továbbra is tisztán vezetett, a francia Webber mögé, Button elé jött vissza.
A 44. körben Rosberg negyedszer is kereket cserélt, miközben Hamilton megelőzte a célegyenesben Buttont.
Vettel 8.8 másodperccel haladt Räikkönen előtt, Di Resta is ennyivel volt a finn mögött, de Grosjean közeledett a Force Indiához. Hátrébb Buttont végre megelőzte Pérez, majd Alonso is elment a 2009-es világbajnok mellett. A Ferrari pilótája már a 8. helyen haladt.
Button a 46. körben szintén negyedszer cserélt kereket, Alonso Pérezt is megelőzte, és már 7. volt. Grosjean a 47. körben egy másodperccet faragott Di Restával szembeni hátrányából. Három másodperc volt köztük. Hamilton közben Webbert támadta, az 5. hely volt a tét.
A Massával történő korai koccanása miatt csak a 15. helyen száguldó Sutil a leggyorsabb kört nézte ki vigaszdíjnak, a 44. körben futott 1:37.070-jével jó eséllyel pályázott rá, de Button friss gumikon volt.
Grosjean az 50. kör végére 1.2 másodpercre feljött Di Restára. A tavalyi harmadik helyezéséért hajtott. Hamilton megelőzte Webbert, és már az 5. helyen haladt. A 38 fokosra hűlt aszfalton jól ment a könnyű Mercedes.
Grosjean az 52. körben a célegyenes végén megelőzte Di Restát, aki nem tudott védekezni ellene, és a negyedik helyezéssel is kénytelen volt megelégedni. Ez remek eredmény a Force Indiától. Elöl kialakult a tavalyi dobogós sorrend.
Hamilton és Webber csatája folytatódott, az ausztrál visszaelőzött, de Alonso és Pérez közvetlenül mögöttük volt. A mexikói az 54. körben megelőzte Alonsót. A fiatal latin-amerikai ezen a versenyen átesett a tűzkeresztségen, Button és Alonso elleni csatája során megmutatta, méltó helye van az egyik élcsapatnál.
Vettel az 55. körben 1:36.961-gyel a verseny leggyorsabb körét futotta, jelezve, használt gumikon is nagyon gyors a Red Bull. Webber és Hamilton lélegzetelállító csatája tovább folytatódott.
Sebastian Vettel megszerezte idei második győzelmét a két Lotus előtt, Di Resta lett a negyedik.
Az ötödik helyre Hamilton jött be Pérez, Webber és Alonso előtt. A mexikói a végén az ausztrált is lehagyta.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:36:00.498 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 9.111 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 19.507 mp h. |
4. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 21.727 mp h. |
5. | Lewis Hamilton | brit | Mercedes | 35.230 mp h. |
6. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes | 35.998 mp h. |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 37.244 mp h. |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 37.574 mp h. |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 41.126 mp h. |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 46.631 mp h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:06.450 p h. |
12. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:12.933 p h. |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:16.719 p h. |
14. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault | 1:21.511 p h. |
15. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:26.364 p h. |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Esteban Gutiérrez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
21. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault | 2 kör h. |
FELADTA | ||||
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 16 megtett kör | |
Leggyorsabb kör: Vettel (55. kör) 1:36.961 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 2 | 3 | 4 | 77 |
2. | Kimi Räikkönen | 1 | 3 | 4 | 67 |
3. | Lewis Hamilton | – | 2 | 4 | 50 |
4. | Fernando Alonso | 1 | 2 | 3 | 47 |
5. | Mark Webber | – | 1 | 3 | 32 |
6. | Felipe Massa | – | – | 3 | 30 |
7. | Romain Grosjean | – | 1 | 4 | 26 |
8. | Paul di Resta | – | – | 3 | 20 |
9. | Nico Rosberg | – | – | 2 | 14 |
10. | Jenson Button | – | – | 3 | 13 |
11. | Sergio Pérez | – | – | 2 | 10 |
12. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 6 |
12. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 6 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 2 | 5 |
15. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 109 |
2. | Lotus-Renault | 93 |
3. | Ferrari | 77 |
4. | Mercedes | 64 |
5. | Force India-Mercedes | 26 |
6. | McLaren-Mercedes | 23 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 7 |
8. | Sauber-Ferrari | 5 |
A RAJT
ELŐZMÉNYEK
A Bahreini Nagydíj előtt közölte a Nemzetközi Automobil-szövetség, hogy az első három versenyhez hasonlóan a sivatagi futamon sem tudják használni az autók és a sportigazgatóság közötti telemetriai összeköttetést, így a DRS használata ezúttal is a pilóták belátására lesz bízva.Egy hete Kínában ebből adódtak problémák, több versenyzőt is vizsgáltak a futam után tiltott DRS-használat miatt, de végül senkit sem büntettek meg, hiszen az FIA feladata, hogy gondoskodjon a szabályozásról.
A verseny előtt három pilótát soroltak vissza a rajtrácson. Mark Webber és Esteban Gutiérrez a Kínai Nagydíjon okozott balesetet, míg Lewis Hamilton Mercedesében váltót kellett cserélni. Az angol a harmadik szabadedzésen kapott defektet, miután ráfutott egy, a pályán heverő fém alkatrészre, és az autó hátuljában több alkatrész is összetört. Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke fel is hívta rá a figyelmet, nem feltétlenül jogos a büntetés, ha a pilóta vagy a csapat hibáján kívül kell alkatrészt cserélni.
Hamilton büntetése az első az idén váltócsere miatt, tavaly az első négy futamon öt büntetést róttak ki a tengelykapcsoló nem tervezett cseréjéért.
A hőség a szokásos Bahreinben, a levegő 30, az aszfalt 42 fokos fél órával a rajt előtt.
A pilóták fél órával a rajt előtt elkezdték elhagyni a garázsukat, hogy elfoglalják helyüket a rajtrácson. Rosberg kemény keverékű gumikon indult el, de a rajtnál az a közepes készlet lesz rajtam, amellyel a pole-körét teljesítette. A Mercedesért sokan aggódnak a gumik gyors kopása miatt, de egyes szakértők szerint korai lenne leírni Rosberg esélyeit.
Alonso és Vettel mindenesetre azzal számol, hogy a pole pozíciós néhány kör után lelassul hozzájuk képest.
Mindenki gond nélkül elfoglalta a helyét a rajtrácson.
Ross Brawn a rajtrácson nyilatkozva nem tűnik derűlátónak. „Ezekkel a gumikkal olyan, mintha a senki földjére mennénk" – mondta a Mercedes csapatfőnöke.
Erős szél fúj a szahíri pályán, mi miatt kissé hűvösebbnek tűnik az idő, és az aszfalt hőmérséklete is 40 fokra csökkent 10 perccel a rajt előtt.
MÁR ELÉRHETŐ ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNK, AMELYET IDE KATTINTVA TEKINTHET MEG.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
5. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
6. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes |
7. | Mark Webber* | ausztrál | Red Bull-Renault |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
9. | Lewis Hamilton** | brit | Mercedes |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
11. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
12. | Sergio Pérez | mexikói | McLaren-Mercedes |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
14. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
15. | Valtteri Bottas | finn | Williams-Renault |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
18. | Charles Pic | francia | Caterham-Renault |
19. | Jules Bianchi | francia | Marussia-Cosworth |
20. | Giedo van der Garde | holland | Caterham-Renault |
21. | Max Chilton | brit | Marussia-Cosworth |
22. | Esteban Gutiérrez*** | mexikói | Sauber-Ferrari |
*Webber három rajthelyes büntetést kapott, mert balesetet okozott a Kínai Nagydíjon | |||
**Hamilton váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetést kapott. | |||
***Gutiérrez öt rajthelyes büntetést kapott, mert balesetet okozott a Kínai Nagydíjon |
DRS-ZÓNA
A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a szahíri pályán a Bahreini Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. Az idén az edzésen is csak ezeken a szakaszokon nyithatják ki a hátsó légterelőket.