Hamilton megtartotta Alonsónak tett ígéretét

Vágólapra másolva!
2012.11.19. 04:58
null
Lewis Hamilton és Fernando Alonso az idény végén utóbbi vb-címére is koccintana (Fotó: Action Images)
Lewis Hamiltonnak a hangja is elment, amikor az Amerikai Nagydíj megnyerése után a levezető körben önkívületben üvöltött. Megszerezte a roppant fontos győzelmet, amellyel el akart búcsúzni a McLaren-istállótól, és segített vele jó barátjának, Fernando Alonsónak a Sebastian Vettel elleni világbajnoki csatában. A német egyszer ingott meg a versenyen, Narain Karthikeyan lekörözése előtt, Hamilton előzése után nem is titkolta nemtetszését. Ám hosszú távon jobban aggódhat a Red Bull-Renault megbízhatatlan generátora miatt, amely Austinban Mark Webber kiesését okozta.

 

Lewis Hamilton örül neki, hogy a 2007-es, eddigi utolsó Amerikai Nagydíj után a 2012-es visszatéréskor is ő nyert, és megtartotta százszázalékos mérlegét az Egyesült Államokban. Az angol a verseny előtt megígérte Fernando Alonsónak, hogy amit lehet, megtesz annak érdekében, hogy Sebastian Vettel ne legyen világbajnok Texasban, és nemes harcban le is győzte a németet, aki csak három ponttal növelte előnyét Alonsóval szemben – persze Hamilton nem elsősorban Alonsóért nyert, hanem önmagáért és a McLarenért.

„Hihetetlen verseny volt, talán az idény legjobbja, fantasztikus, hogy visszatértünk Amerikába, és szerintem nem okoztunk csalódást – mondta Hamilton. – Bocsánat, hogy elment a hangom, de a levezető körömben végig önkívületben ordibáltam, annyira boldog vagyok. Fontos volt nekem, hogy nyerjek még egy versenyt a McLarennel, mielőtt távozom."

AUSTIN JELESRE VIZSGÁZOTT

Az első austini F1-es hétvége szereplői egy valamiben egyetértettek: kiválóan megrendezett nagydíjon vagyunk túl. A versenypálya minden szempontból kiváló volt, a vonalvezetés Hermann Tilke talán eddigi legjobb műve – nagyon jól sikerült pótolni eddigi legjobb pályáját, Isztambult, amely az idén kikerült a versenynaptárból.

A futamon az egy kiállásos taktikák ellenére rengeteg előzést láttunk, ráadásul világbajnokok között is remek manőverek követték egymást, az első helyért is a pályán csapott össze Hamilton Vettellel.

A szurkolók nem csalódtak, a célegyenes végi lelátóról a pálya 60 százalékát látni lehet, s a futam szervezői is elégedettek lehettek, hiszen vasárnap 117 429, a három nap alatt 265 499 néző látogatott ki a Circuit of the Americasra.

Ez után a verseny után jövőre érdemes lesz visszatérniük.

Hamilton elmondta, most vagy soha érzéssel ült be az autójába a futam előtt, és hogy különleges volt a Vettel elleni csatája, amelyben Narain Karthikeyan lekörözése is segítette.

„Nyakon ragadtam a kormánykereket,. és azt mondtam, gyerünk bébi, mindent bele, meg kell csinálnunk. Az előzés nem volt könnyű – folytatta Hamilton. – Az első szektorban rendre közelebb kerültem hozzá, de így sem akart kikerülni. Aztán végre utolértünk egy lekörözöttet ott, ahol nehéz lett volna megelőzni, és eljött az alkalom, Seb lendületet vesztett, és feltekertem a motort. Próbálkoztam balról, oda húzta a kocsit. Aztán átmentem balra, arra is rátartott, de végül a sebességkülönbség döntött. Szerencse, hogy nem ütköztünk."

„Nagyon különleges volt Sebbel csatázni, remélem, Brazíliában is ilyen jó lesz az autó, és megint a győzelemért küzdünk" – mondta Hamilton.

Sebastian Vettel örül a Red Bull konstruktőr-világbajnoki címének, de tudja, neki még egy nagy lépést tennie kell a triplázás felé Brazíliában. A vb-éllovas 13 pontos előnnyel várhatja a Brazil Nagydíjat.

A GALÉRIA MEGTEKINTÉSÉHEZ KATTINTSON A KÉPRE!
A GALÉRIA MEGTEKINTÉSÉHEZ KATTINTSON A KÉPRE!

„Hihetetlen verseny volt! Öt éve az Egyesült Államokban indultam először F1-es futamon, és nagyon jó volt visszatérni ide a századikra – mondta Vettel. – A konstruktőr-világbajnoki cím már megvan, örülök a csapat sikerének. A következő lépést Brazíliában kell megtennünk, kicsit jobb a helyzetem, mint a verseny előtt. Nehéz futam volt, Lewisnak egyszer volt jó esélye az előzésre, de kihasználta, és ezzel nyert is."

A német kiakadt Karthikeyanra, a verseny közben kiabált is a csapatrádión mérgében, de utóbb kiderült, hogy a verseny előtti megegyezés szerint a 3-as és a 7-es kanyar közötti szakaszon nem volt kötelező lehúzódni, mert ott szinte lehetetlen.

„Úgy éreztem, sikerül menedzselni a kettőnk közötti távolságot, de amikor Karthikeyant utolértük, egyetlen pillanat elég volt ahhoz, hogy Lewis lehetőséget kapjon – folytatta a német. – Próbáltam agresszívan védekezni, de mindegy volt, merre húzódom, a McLaren sokkal gyorsabb volt. Nem voltam boldog a HRT miatt, de nem tehettem semmit. Utána már képtelenség volt visszaelőzni Lewist."

A verseny tudósítását ide kattintva érheti el!
A verseny tudósítását ide kattintva érheti el!

A versenyt feladó Mark Webber szerint a Red Bull-istálló aggódhat a generátora miatt, amely a kiesését okozta, és amely már Sebastian Vettelen is kétszer kifogott ebben az idényben. A Renault által az idei szezonra kifejlesztett új alkatrész Vettellel már Valenciában és Monzában is kibabrált, az olasz futam után a csapat megkapta a tavalyi, megbízhatóbb generátorokat, amelyek Verttel ázsiai sikersorozata során elfogytak, így Austinban ismét az újat használták – Webber kárára.

„Sajnos megint a generátor ment tönkre. Elszállt az akkumulátor, a KERS és a váltó vezérlése is. Már a kiesésem előtt éreztem, hogy valami nincs rendben, és ennek rossz vége lesz. Nagyon csalódott vagyok, hogy elszalasztottam egy jó eredményt, és biztos vagyok benne, hogy most nagy az idegeskedés a csapatnál" – mondta Webber.

A Renault már a 2013-as generátorokat gyártja, nincs rá mód, hogy átállítsák a gyártósorokat, nem is jelentene garanciát a megbízhatóságra, ha újra a tavalyi alkatrészeket készítenék.

ALONSO VB-ESÉLYEI
Fernando Alonso világbajnok lesz, ha a Brazil Nagydíjon…
…győz, és Vettel legfeljebb 5.;
…második, Vettel pedig legfeljebb 8.;
…harmadik, Vetttel pedig legfeljebb 10.
Minden más esetben Vettelé lesz a vb-cím. Egyenlő pontszám esetén Vettel több győzelmével világbajnok.

Fernando Alonso számára az Amerikai Nagydíjon elért harmadik helyezése felért egy győzelemmel. A spanyolnak az idényzáróra is maradt esélye a győzelemre, aminek nagyon örült.

„Az első köröknek köszönhetem, hogy életben sikerült tartani a világbajnoki esélyemet, mindig rengeteget jelent, hogy nyerünk néhány pozíciót a rajtnál, most is ez történt – mondta Alonso. – Esélyem sem volt Lewiszal és Sebastiannal versenyezni, a nagyon messze voltak, ez a nap inkább arról szólt, hogy a visszapillantó tükröt figyeltem."

Alonso, aki a sajtótájékoztatót követően a boxutcában a Ferrari garázsához tartva a Red Bullnál megállt, hogy megszorítsa Adrian Newey technikai igazgató kezét (korábban már mondta, hogy Vettel mellett Newey a nagy ellenfele), nagyon elégedett volt az eredménnyel.

„Ez a harmadik helyezés felér egy győzelemmel – folytatta. – Pénteken vagy szombaton senki sem gondolta volna, hogy csak három pontot veszítek Sebbel szemben,de megint nagyon jól sikerült a versenyem. Így maradt esélyem a Brazil Nagydíjra, ez volt a célom az egész idény során. Büszkék vagyunk erre a Ferrarinál, élveznünk kell az utolsó hétvégét, aztán meglátjuk, mire megyünk."

Alonso eddig mindkét vb-címét Brazíliában szerezte meg, igaz, a 2007-es idényben ott bukta el az elsőséget.

TOVÁBBI NYILATKOZATOK
Felipe Massa (4.): – Nem örültem a reggeli döntésnek, egy versenyképes pilóta sohasem örül, ha rontják az esélyeit, de megértem, hogy mi a fontos a csapatnak. Azt hiszem, nemigen találnának más olyat, aki ezt ilyen jól viseli. A sebességem megvolt ahhoz, hogy Fernando előtt végezzek, de azzal, hogy mögötte maradtam, többet segítettem. Ezzel elégedett is vagyok, és nincs bennem tüske.
Jenson Button (5.): – Az első kör végére visszacsúsztam a 15. helyre, ahonnan nem is rossz ez az eredmény. Remek verseny volt, sok előzéssel – ki kell emelni, sok tiszta előzéssel, amit jó volt látni. Remélem, most már elismerik az amerikaiak, hogy az F1 nem unalmas! Kár az időmérős műszaki hibáért, a nélkül dobogóra állhattam volna.
Kimi Räikkönen (6.): – Rosszul indultam, aztán Hülkenberg kiszorított, további pozíciókat vesztettem, de vissza tudtam jönni. Aztán felhős lett az ég, lehűlt az aszfalt, és az autó már nem volt elég gyors. Button emiatt meg is előzött.
Romain Grosjean (7.): – Nem volt rossz versenyem, de nagy kár a megpördülésemért. A végén utolértem Kimit, aminek örülök, és annak is, hogy újabb pontokat szereztünk.
Nico Hülkenberg (8.): – Kemény csatákat vívtam, és újabb pontokat szereztem, ami nagy eredmény. Az első körök csodásak voltak, de tíz kör után elszállt a tapadásom, és a verseny végére is sebezhetővé váltam, de nagy nehezen magam mögött tartottam a két Williamst.
Pastor Maldonado (9.): – Remélem, ez a texasi minden idők egyik legnagyszerűbb versenypályájaként marad emlékezetes, a kezdés a Williams-istálló, a venezuelai szurkolók és az én számomra is emlékezetes martad. A verseny elején kisodródtam, több helyezést veszettem, de visszaküzdöttem magam, és bizakodva megyek Brazíliába.
Buruno Senna (10.): – Az elején a pálya csúszós oldaláról indulva visszaestem, de gyors voltam, és előzni is tudtam. Ám a verseny második felében Hülkenberg mögé ragadtam, ami esélyt adott Pastornak, hogy megelőzzön.
Sergio Pérez (11.): – Jól kezdődött a verseny, de a tizedik kör környékén a fékek meghibásodtak, és nehéz volt bemérni a féktávokat. Pont nélkül maradtam, de ez a pálya csodálatos, remélem, sokszor visszajövünk ide.
Daniel Ricciardo (12.): – Ezen a versenyen többet előztem, mint eddig az F1-ben összesen. A célegyenes vége volt a kedvenc előzési pontom, volt, hogy két autót előztem ott egyszerre. A rajtnál mindkét Marussia megelőzött, de mindent beleadtam, és tudom, hoyg a legjobbamat nyújtottam.
Nico Rosberg (13.): – Az én hétvégém már a következő szezonról szólt, nehéz volt, de sikerült értékes adatokat gyűjtenünk. Kár, hogy nem szereztünk pontot, jól éreztem magam Austinban. Jövőre biztosan jobbak leszünk.
Kobajasi Kamui (14.): – Mindhárom nap nehezen melegedtek fel a gumijaim, nehéz volt a verseny, remélem, Brazíliában minden jobban alakul.
Paul di Resta (15.): – Jól ment a verseny elején, de túl sokáig vártunk a boxkiállással, és könnyen megelőztek azok, akiknek már felmelegedtek az abroncsaik. A nagy akarásnak megcsúszás lett a vége, a gumim is tönkrement, nagyon visszaestem.
Michael Schumacher (16.): – Erről a versenyről csak iróniával tudok beszélni. Rengeteg érdekesség történt, de én csak hátrafelé haladtam a sorrendben. Az első készlet gumim séróült lehetett, annyíra nem volt tapadás, hogy másra nem is tudok gondolni. A remek időmérő után rémes verseny lett.
Vitalij Petrov (17.): – Ennél többet nem lehetett kihozni a kocsiból. A rajtnál csak az volt a célom, hogy tisztán túljussak az első kanyarokon, aztán sikerül elhúzni a riválisoktól, és minden a terv szerint ment.
Heikki Kovalainen (18.): – Az első kerekeket a versenyen ugyanolyan nehéz volt formába hozni, mint az edzéseken, de más gondunk nem volt.
Timo Glock (19.): – Az időmérő után jobb eredményre számítottunk, de a versenyen nem lehet ellenállni a KERS segítségével támadóknak. Nagyot csatáztunk a Caterhamekkel, de a lényeg, hogy a csapat-vb 10. helye nem forgott veszélyben.
Charles Pic (20.): – Nehéz verseny volt, csoda, hogy nem sérült meg az autó a rajtnál. Az időmérő után csalódás az eredmény, de a verseny végére felgyorsultam, így nem vagyok szomorú.
Pedro de la Rosa (21.): – A gumik jobban működtek annál, mint amire számítottunk, kicsit el is kapott a hév, és az első készlet abroncs a menet végére tönkre is ment. Aztán a kerékcserét követően ismét minden jól ment, de öt körrel a vége előtt eltört az ülésem, és kényelmetlen volt a hajrá. De célba értem, ami most a legfontosabb volt.
Narain Karthikeyan (22.): – Jó verseny volt, remek hangulatban, semmi gondom nem volt a versenyen, még a gumikkal sem. Ami a Vettel esetét illeti, nem tudtam mit tenni, beszéltünk erről a verseny előtt, de vannak olyan pontok a pályán, ahol nem lehet lehúzódni, mert az veszélyes lenne, és ez mindenki elfogadta. Amint tudtam, elengedtem, ha még így is engem hibáztat, az ő baja.
Jean-Éric Vergne (feladta): – A rajtot elszúrtam, de sikerült előreverekednem magam, mígnem a felfüggesztés eltörött, és ki kellett állnom, amit sajnálok, mert nagyon jó a pálya.
AMERIKAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:35:55.269
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 0.675 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 37.229 mp h.
4. Felipe Massa brazil Ferrari 46.013 mp h.
5. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 56.432 mp h.
6. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:04.425 p h.
7. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:10.313 p h.
8. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:13.792 p h.
9. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:14.525 p h.
10. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:15.133 p h.
11. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:24.341 p h.
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:24.871 p h.
13. Nico Rosberg német Mercedes 1:25.510 p h.
14. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1 kör h.
15. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1 kör h.
16. Michael Schumacher német Mercedes 1 kör h.
17. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1 kör h.
18. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
19. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1 kör h.
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 2 kör h.
21. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 2 kör h.
22. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 2 kör h.
FELADTÁK
Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 16 megtett kör
Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 14
Leggyorsabb kör: Vettel (56. kör) 1:39.347
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 5 10 16 273
2. Fernando Alonso 3 12 17 260
3. Kimi Räikkönen 1 7 18 206
4. Lewis Hamilton 4 7 14 190
5. Mark Webber 2 4 14 167
6. Jenson Button 2 5 13 163
7. Felipe Massa 1 13 107
8. Romain Grosjean 3 10 96
9. Nico Rosberg 1 2 10 93
10. Sergio Pérez 3 7 66
11. Kobajasi Kamui 1 8 58
12. Nico Hülkenberg 10 53
13. Paul di Resta 9 46
14. Pastor Maldonado 1 1 5 45
15. Michael Schumacher 1 7 43
16. Bruno Senna 10 31
17. Jean-Éric Vergne 3 12
18. Daniel Ricciardo 6 10
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 440 (már bajnok)
2. Ferrari 367
3. McLaren-Mercedes 353
4. Lotus-Renault 302
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes 99
8. Williams-Renault 76
9. Toro Rosso-Ferrari 22
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik