Lewis Hamilton levadászta Sebastian Vettelt az Amerikai Nagydíjon, s mivel Fernando Alonso a harmadik helyen ért célba, csak három ponttal nőtt a német előnye a vb-n. A 13 pontos különbségnek köszönhetően nyílt maradt a vb a jövő heti idényzáró Brazil Nagydíj előtt!
Fernando Alonso világbajnok lesz, ha a Brazil Nagydíjon… |
…győz, és Vettel legfeljebb 5.; |
…második, Vettel pedig legfeljebb 8.; |
…harmadik, Vetttel pedig legfeljebb 10. |
Minden más esetben Vettelé lesz a vb-cím. Egyenlő pontszám esetén Vettel több győzelmével világbajnok. |
Hamilton a 42. körben a DRS-zónában előzte meg Vettelt, aki ezután is tartotta vele a lépést, de nem tudott visszavágni. A három pilóta először állt együtt a dobogón.
Alonso a rajtnál feljött a negyedik helyre, ahonnan Mark Webber kiesése után automatikusan a harmadik pozícióba került, de esélye sem volt arra, hogy beleszóljon a győzelemért folyó csatába. Így is jól jött ki a hétvégéből.
A Red Bull-istálló megszerezte egymást követő harmadik világbajnoki címét, 73 pontos előnyét ugyanis már nem lehet ledolgozni az utolsó futamon.
ELŐZMÉNYEK
A Ferrari mindent megtesz azért, hogy életben tartsa Fernando Alonso világbajnoki esélyeit: a verseny előtt feltörte a plombát Felipe Massa váltóján, így a brazil öt rajthelyet veszített, a spanyol pedig a nyolcadik rajtkockából előrekerült a hetedikre, a pálya sokkal tisztább oldalára. Sokan felháborodtak a döntésen, de a többség elfogadta, hogy a Formula–1-ben nem szokatlanok a hasonló húzások.
A Red Bullnak lehetett volna módja a válaszra: ha Mark Webber autójában is „megbütykölték" volna a váltót, az ausztrál a 3. rajthelyről visszaesett volna a 8.-ra, így előretolva Alonsót a 6. rajtkockába – vissza a koszos oldalra. Ám a Red Bull jelezte, ezt nem teszi meg, az ausztrál maradt a 3. rajthelyen.
Sebastian Vettel szombaton amúgy is elmondta, hogy a Red Bull csak magával foglalkozik, nem is tette hiteltelenné a szavait a csapata.
A második rajtkockából, Vettel mellől induló Lewis Hamilton szombaton már megkérte a verseny szervezőit, takarítsák le a rajtrács bal oldalát, de a por eltávolításával sem kerül gumi arra az oldalra, így továbbra is hátrányban vannak, akik onnan indulnak – elméletileg.
Valóságos celebparádé van Austinban, ahol számos színész, zenész, politikus és rendező jelent meg. Apropó parádé, a pilóták szokásos verseny előtti parádéján a Michael Schumachert szállító Ford Mustang lerobbant, a német átült Kimi Räikkönen kocsijába.
A FUTAM
A Pirelli szerint egy boxkiállással teljesíthető a verseny. A mezőnyből csak Rosberg és Button rajtol kemény gumikon, a többiek a közepesen keményet választották az 56 körös versenyre.
A VERSENY ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL!
A rajt előtt a levegő 24, az aszfalt 32 Celsius-fokos volt.
Bejött a Ferrarinak a taktika, Alonso a 7. helyről előrejött a negyedik pozícióba. Hamiltont a várakozásoknak megfelelően megelőzte Webber, a rajtnál nem történt karambol, tisztán eljött a mezőny.
Az első kör végén a pontszerző helyeken Vettel, Webber, Hamilton, Alonso, Schumacher, Hülkenberg, Räikkönen, Grosjean, Di Resta, Massa volt az első tíz sorrendje. Hülkenberg megelőzte Schumachert, akit Räikkönen is támadott, de a finn rontott, így Grosjean mindkettőjüket megelőzte.
Hamilton elöl utolérte Webbert, megpróbálta megelőzni, de rossz ívre került, így az ausztrál visszaverte a támadást. A 4. körben Hamilton már sikerrel járt, a DRS-zónában, és feljött Vettel mögé. Közben Räikkönen is megelőzte Schumachert.
A 4. kör végén Vettel 2.6 másodperccel állt Hamilton előtt, Alonso 3 másodpercre volt a harmadik Webbertől.
A pálya adatai: Hossza: 5.516 km Teljes versenytáv: 56 kör (308.896 km) Becsült kvalifikációs köridő: 1:37 mp Becsült köridő versenyben: 1:42 mp Kanyarok száma: 20 (11 balos, 9 jobbos) Vezetési irány: óramutató járásával ellentétesen Felhasználható gumikeverékek: kemény/közepes DRS-zóna: 11-es és 12-es kanyar között Hivatalos oldala: www.circuitoftheamericas.com |
Schumacher Di Resta mögé is visszaesett, a Mercedes nagyon lassú volt, egész sort tartott fel maga mögött. Amikor Massa megelőzte, a korábban Hülkenberg mögött hibázó Grosjean is, belecsöppent a mögötte kialakult csatába.
Elöl Vettel és Hamilton azonos tempót diktált (az angol lassan közeledett hozzá), Webber pedig elszakadt tőlük, de növelni tudta előnyét Alonsóval szemben. A 9. körben Hamilton hat tizeddel volt gyorsabb Vettelnél, 1.6 másodpercre csökkentette a hátrányát.
Schumachert megelőzte Button, a Mercedesszel szenvedő veterán már a 12. helyre csúszott vissza. Räikkönen az 5. Hülkenbergert támadta.
Hamilton a verseny előtt a Twitteren üzente, hogy szívesen segítene Alonsónak a futamon, arra gondolt, hogy megfosztja a győzelemtől Vettelt. A spanyol 11 kör után bízhatott is benne, hiszen képtelen volt tartani Webber tempóját.
A 13. kör elején Räikkönen a célegyenes után szenzációs manőverrel körbeautózta Hülkenberget, és feljött az ötödik helyre. Ám több mint 10 másodperccel lemaradt Alonsótól, megkezdhette a felzárkózást.
Hamilton a 14. kör végére odaért Vettel mögé, és egy másodpercen belülre került, támadhatta a vb-éllovast. A Red Bull végsebessége a legalacsonyabb a mezőnyben, Vettel védtelennek tűnt angol riválisával szemben a DRS-zónában.
Massa Hülkenberget megelőzve feljött a 6. helyre, Räikkönen körönként több tizedmásodperccel volt gyorsabb Alonsónál, közeledett a spanyol felé.
Hamilton hiába támadta Vettelt, Webber autójában pedig a 17. körben tönkrement a KERS, majd az egész autó leállt. Alonso feljött a harmadik helyre, a 17. kör végén 8.8 másodperccel volt Räikkönen előtt, és 12.2-vel Hamilton mögött.
Az angol leszakadt Vetteltől, aki a középső szektorban sokkal gyorsabb volt. Grosjean közben a nemrég (a 10. körben) megkapott kemény gumikon nagyon gyors volt, a 18. körben a verseny leggyorsabb körét futotta.
A McLarennél reagáltak, a Vetteltől 3 másodpercre lemaradó Hamilton a 20. kör végén jött kerékcserére. Alonso is a boxba hajtott, de a Ferrari elszúrta a jobb hátsó kerék cseréjét, úgy három másodpercet veszített a Räikkönen elől menekülő ferraris.
Vettel a 21. kör végén jött a boxba, Räikkönen elé ért vissza, a finn gyorsabb volt nála. Alonsót Button támadta. A 23. körben a DRS-zónában Button megelőzte Alonsót.
Vettel gumijai a 23. körre bemelegedtek, otthagyta Räikkönent, akit Hamilton támadott. A DRS-zónában megelőzte a finnt, és ismét üldözőbe vette Vettelt. Kimi a 24. kör végén ki is ment a boxba, és közvetlenül Alonso mögé jött vissza. Elrontották a kerékcseréjét, ezzel elveszítette, amit a pályán megnyert a spanyollal szemben. Ricciardo támadta a Lotust.
Az ausztrál előzni tudott, a 25. kör végén Vettel, Hamilton, Massa, Button, Alonso, Ricciardo, Räikkönen, Rosberg, Grosjean, Hülkenberg volt az első tíz sorrendje.
Webber autójáról közben kiderült, hogy a generátor ment tönkre benne. Az új alkatrész Vettelnek már Valenciában és Monzában is kiesést okozott, az olasz futam után a csapat megkapta a tavalyi, megbízhatóbb generátorokat, amelyek elfogytak, így Austinban ismét az újat használták – Webber kárára.
Massa a 26. körben szervizelt, új kerekein visszajött Räikkönen elé, de a finn a célegyenes végén megelőzte a hideg gumikon haladó brazilt.
Hamilton a 27. körben feljött 1.5 másodpercre Vettelre, de ő a következő körben kilenc tizedet adott a neki. Button, Ricciardo és Rosberg továbbra sem volt a boxban, a mclarenes nagyon gyors volt.
Hamilton a 31. körben a leggyorsabb kört futva ismét közelebb került Vettelhez, a 32. kör végén pedig – újabb körrekord után – már csak 1.6 volt közöttük. A következő körben 1.2 másodperc lett a differencia, aztán a következő DRS-zóna végén Hamilton odaért Vettel mögé.
Előzni nem tudott, Vettel a 35. körben a verseny leggyorsabb körét futotta. Button ekkor a 3. helyről – a mezőnyben utolsóként – a boxba állt, Grosjean elé jött vissza, de a francia a meleg gumijaival hamar megelőzte.
Az első tízben Vettel, Hamilton, Alonso, Räikkönen, Massa, Grosjean, Button, Hülkenberg, Senna, Maldonado volt a sorrend. Az állás szerint Vettelnek a Brazil GP előtt 20 pontos előnye lett volna.
Alonso eközben 29 másodpercre volt Hamiltontól.
Vettel a DRS-zónás egyenesben a váltó beállításának köszönhetően nagyon jól gyorsított ki, így hiába volt nagyobb Hamilton végsebessége, utóbbi nem tudott elég közel kerülni ahhoz, hogy előzzön. Az angol nemigen használta a KERS-t ebben az egyenesben.
A Lotusok veszítettek egy-egy helyet, Räikkönent Massa, Grosjeant Button előzte meg. A mclarenes lágy gumikon száguldott, hamar utolérte Räikkönent.
A 41. körben Hamilton már használta a KERS-t a DRS mellé, minden korábbinál közelebb is került a némethez. A 42. körben aztán sikerült az előzés, sokkal gyorsabb volt a McLaren a Red Bullnál. Hamilton vezetett. Vettel előnye eme állással 13 pontra zsugorodott (volna).
Button közben utolérte Räikkönent. Hamilton otthagyta Vettelt, a 43. kör végén 1.3 másodperc volt az előnye. Ám a német nem szakadt le jobban róla, tartotta a különbséget.
Button a 45. körben megelőzte Räikkönent, Alonso pedig a verseny leggyorsabb körét futotta. Így is 32 másodpercre volt Vetteltől.
A címvédő hiába ment hasonló tempót, mint Hamilton, az első szektorban az angol gyorsabb volt, így bő másfél másodperces előnnyel érkezett a DRS-zónához, ahol Vettel nem nyithatta a légterelőjét.
A hajrában Grosjean Räikkönent, Maldonado Sennát érte utol, csapatokon belüli párharcok alakultak ki: Maldonado megelőzte Sennát a 9. helyért. Massa tartotta 11 másodperces hátrányát Alonso mögött.
Hamilton megtartotta első helyét, és 2007 után ismét megnyerte az Amerikai Nagydíjat. Vettel a konstruktőr-vb-címet „hozta el" a Red Bullnak, de az egyéni csata csak Brazíliában dől el egy hét múlva! Vettelnek 13 pontos előnye lesz Alonsóval szemben. E három világbajnok először állt együtt a dobogón.
Massa, Button, Räikkönen, Grosjean, Hülkenberg, Maldonado és Senna szerzett még pontot.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:35:55.269 |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 0.675 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 37.229 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 46.013 mp h. |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 56.432 mp h. |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:04.425 p h. |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:10.313 p h. |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:13.792 p h. |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:14.525 p h. |
10. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:15.133 p h. |
11. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:24.341 p h. |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:24.871 p h. |
13. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.510 p h. |
14. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
16. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1 kör h. |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 2 kör h. |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 16 megtett kör | |
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 14 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (56. kör) 1:39.347 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Sebastian Vettel | 5 | 10 | 16 | 273 |
2. | Fernando Alonso | 3 | 12 | 17 | 260 |
3. | Kimi Räikkönen | 1 | 7 | 18 | 206 |
4. | Lewis Hamilton | 4 | 7 | 14 | 190 |
5. | Mark Webber | 2 | 4 | 14 | 167 |
6. | Jenson Button | 2 | 5 | 13 | 163 |
7. | Felipe Massa | – | 1 | 13 | 107 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 10 | 96 |
9. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 10 | 93 |
10. | Sergio Pérez | – | 3 | 7 | 66 |
11. | Kobajasi Kamui | – | 1 | 8 | 58 |
12. | Nico Hülkenberg | – | – | 10 | 53 |
13. | Paul di Resta | – | – | 9 | 46 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 5 | 45 |
15. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
16. | Bruno Senna | – | – | 10 | 31 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 3 | 12 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 6 | 10 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 440 (már bajnok) |
2. | Ferrari | 367 |
3. | McLaren-Mercedes | 353 |
4. | Lotus-Renault | 302 |
5. | Mercedes | 136 |
6. | Sauber-Ferrari | 124 |
7. | Force India-Mercedes | 99 |
8. | Williams-Renault | 76 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
8. | Romain Grosjean* | francia | Lotus-Renault |
9. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
10. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
11. | Felipe Massa* | brazil | Ferrari |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
14. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
17. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
21. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
22. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott |