Vettel ismételt, de csökkent az előnye

Vágólapra másolva!
2012.11.16. 19:56
null
Az első edzésnap után Vettel lehet a legderűlátóbb (Fotó: Reuters)
Sebastian Vettel a Formula–1-ben most bemutatkozó austini versenypálya első szabadedzése után a másodikat is az élen zárta, igaz, előnye már fele akkora volt, mint délelőtt: 1.4 másodperc helyett 7 tizedet vert a második helyezettre. Ez megbocsátható, hiszen közel egy órát vesztegelt a boxban hűtővizének szivárgása miatt. Ezúttal Mark Webber lett a második, alig megelőzve az első edzést is a 3. pozícióban záró Fernando Alonsót.

A második edzésre már 20 fokra melegedett a levegő, az aszfalt 30 fokos, kétszer annyi, mint az első tréning elején. Akkor a pilótáknak rengeteg gondjuk volt az aszfalttal, amelyen csak a kemény keveréket használták, ám a második edzésen előkerülnek a közepesen kemény, azaz ezúttal lágyabb abroncsok is.

A körözés azonnal megkezdődött, nem voltak próbakörök. A két edzés között korábbi F1-es autók lepték el a pályát, s olyan legendák vezették azokat, mint Niki Lauda vagy Mario Andretti.

A RED BULL CSAPATVILÁGBAJNOK LESZ AUSTINBAN, HA…

…négy vagy annál több pontot szerez

…legalább egy pontot szerez, a Ferrari pedig nem arat kettős győzelmet

…nem szerez pontot, a Ferrari pilótái pedig nem végeznek jobban, mint az első és harmadik hely

Az első gyors körök közül Pérezé sikerült legjobban, a mexikói 1:43.418-at futott a Sauberrel. Aztán jött Vettel, és 1:40.790-nel az élre ugrott. Az első hét perc után csak a két HRT maradt a boxban.

Vettel újabb nagyon gyors körbe kezdett, de a boxba hajtott. Hamilton feljött a 2. helyre, 8 tizedre a némettől. A Red Bullnál a csapatfőnök Christian Horner ma ünnepli 39. születésnapját – csapata a 3. vb-cím küszöbén van, pedig ő maga fiatalabb két aktív versenyzőnél, Schumachernél és De la Rosánál is.

Hamilton, Webber, majd Button állt az élre, utóbbi is csak 66 ezreddel előzte meg a garázsában várakozó Vettelt. Rosberg még be tudott furakodni másodiknak, hirtelen szoros lett az élmezőny.

Alonso 1:40.431-e már jobb idő volt, de Hamilton 15 ezredre feljött rá. Rosberg 1:40.096-tal válaszolt a Mercedes korábbi, már-már elfelejtett kipufogójával, amelyet még a mélyrepülése előtt használt a csapat.A német azután 1:39.842-t futott.

AMERIKAI NAGYDÍJ
SZOMBAT
16.00–17.00: 3. szabadedzés
19.00–20.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
20.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. Az időpontok magyar idő szerint értendőek.

A Red Bull garázsában közben Vettel autóját vizsgálták, a hűtővíz szivárgott belőle.

A két HRT-nek 20 perc után sem volt nyoma – Hamilton és Kobajasi ekkor már a 11. körénél járt. A 25. percben Massa feljött a 2. helyre.

Pérez az első edzés után megrovást kapott, mert Glock előtt cikázott a pályán. Lehet, hogy jövőre már büntetőpont is jár érte – az FIA szabálytervezetéről ide kattintva olvashat.

Fél óra elteltével többen második menetükre jöttek ki a pályára, de Vettel a garázsban maradt. A Sky boxutcai tudósítója szerint nem egyszerű szivárgásról van szó, súlyosabb a gond az autóval.

A többiek viszont belehúztak: Webber 1:39.485-tel az élre állt, miközben Alonso is remek körbe kezdett – végül öt ezreddel elmaradt az ausztráltól. A korábbi versenyeken Webbernek voltak gondjai a KERS hűtésével, lehet, hogy Vettelnél most ugyanez a probléma.

A 39. percben Karthikeyan kikormányozta a HRT-t a boxból – ez a sok várakozás biztosan nem segített az első edzést a tesztpilóta miatt kihagyó indiainak.

A McLaren és az amerikai felirat
A McLaren és az amerikai felirat

Webber 1:39.277-re javított, s Alonso is gyors körön volt, de az utolsó kanyar előtt elvettre a gázt, így ő nem javított.

A McLarenek festésén érdekes, hogy a főszponzor Vodafone az amerikai elnevezését, a Verizont használja.

Massa 1:39.106-tal átvette a vezetést, a tréning felénél Vettel még mindig a boxban volt. Massa mögött Webber, Alonso, Rosberg, Button, Räikkönen, Grosjean, Hamilton, Pérez és Vergne volt az első tízben.

A boxutcában David Coulthard Gil de Ferrannal beszélgetett, Hermann Tilke, a pálya tervezője pedig a paddockban Sabine Kehmmel, Schumacher menedzserével kávézgatott.

De la Rosa megpördüléssel jelezte, hogy kint volt a pályán, míg Karthikeyan Grosjeant tartotta fel.

Az utolsó negyven percre előkerültek a lágyabb gumik is, a Lotusnál Grosjean arra panaszkodott, hogy sokkal rosszabb vele a tapadás.

Kattintson a pálya bemutatójához!
Kattintson a pálya bemutatójához!

Webber viszont 1:38.475-re javított, ami még mindig elmaradt Vettel első edzésen elért eredményétől (1:38.125). Hamilton egy másodperccel elmaradt Webbertől, akit Petrov zavart meg azzal, hogy az útjába került.

Vergne közben Kovalainennel koccanva eltörte első légterelőjét. A finn Caterhamjének bal hátsó kereke ugyanakkor defektes lett.

Hamilton második kísérletével 273 ezredre megközelítette Webbert. Vettel visszajött a pályára, a lágyabb gumikon 4 tizedre feljött csapattársára, a 4. helyre.

A 19-es kanyarban a csúszós aszfaltra figyelmeztették a pilóták a versenyzőket – ez az ív továbbra is rengeteg gondot okozott a versenyzőknek. 20 perccel a leintés előtt mégis azt mutatták, hogy tiszta a pálya.

Vettel 1:37.718-as idejével jelezte, semmi gond az autójával. A német megfutotta azt a köridőt, amit a számítógépes elemzésekkor jósoltak a tervezők. Alonso feljött Webber mögé a 3. helyre.

A paddockban az a hír járja, hogy a súlyos anyagi gondokkal küszködő HRT nem is akarja kvalifikálni autóit a versenyre, ezzel is spórolna a csapat. A versenyhétvégén való megjelenés ugyanakkor kötelező, azért mentek el, hogy ne sújtsák pénzbírsággal a csapatot, amelyet új befektetővel még meg lehet menteni. A Forti-istálló 1996-ban, az Arrows 2002-ben már maradt le szándékosan a 107 százalékos határról ugyanilyen okokból, egyik istálló sem volt a következő évi rajtnál.

Az utolsó negyedórára megtankolták az autókat, nem lehetett több gyors körre számítani – leszámítva Karthikeyant, aki igyekezett faragni 11 másodperces hátrányán.

Massának azt mondták rádión, ne rángassa a kormányt az egyes kanyar bejáratánál, Alonso a tisztább ívvel nagyobb leszorító erőre számíthat. Emellett a fékerőn is állított a brazil.

Az utolsó tíz perc kezdetén mind a 24 autó a pályán volt. A sorrend nem változott, Vettel a második edzést is az élen zárta.

Némi izgalom maradt a végére is: Maldonado autója alig gurult el a boxutcáig, ahol már a szerelői betolták a garázsba. Az első tréning végén Räikkönennek volt hasonló esete.

AMERIKAI NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:37.718 átlag: 203.102 km/ó 17 kör
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:38.475 0.757 mp h. 36
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:38.483 0.765 35
4. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:38.748 1.030 31
5. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:38.786 1.068 32
6. Felipe Massa brazil Ferrari 1:39.029 1.311 33
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:39.448 1.730 32
8. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:39.531 1.813 38
9. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:39.653 1.935 36
10. Michael Schumacher német Mercedes 1:40.115 2.397 30
11. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:40.166 2.448 32
12. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:40.230 2.512 35
13. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:40.286 2.568 32
14. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari 1:40.326 2.608 35
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:40.435 2.717 30
16. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:40.516 2.798 32
17. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:40.700 2.982 34
18. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:41.430 3.712 35
19. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:42.476 4.758 38
20. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:42.652 4.934 33
21. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:42.846 5.128 38
22. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:43.538 5.820 38
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:44.453 6.735 16
24. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:45.114 7.396 20
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Sebastian Vettel 5 9 15 255
2. Fernando Alonso 3 11 16 245
3. Kimi Räikkönen 1 7 17 198
4. Mark Webber 2 4 14 167
5. Lewis Hamilton 3 6 13 165
6. Jenson Button 2 5 12 153
7. Felipe Massa 1 12 95
8. Nico Rosberg 1 2 10 93
9. Romain Grosjean 3 9 90
10. Sergio Pérez 3 7 66
11. Kobajasi Kamui 1 8 58
12. Nico Hülkenberg 9 49
13. Paul di Resta 9 46
14. Pastor Maldonado 1 1 4 43
15. Michael Schumacher 1 7 43
16. Bruno Senna 9 30
17. Jean-Éric Vergne 3 12
18. Daniel Ricciardo 6 10
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 422
2. Ferrari 340
3. McLaren-Mercedes 318
4. Lotus-Renault 288
5. Mercedes 136
6. Sauber-Ferrari 124
7. Force India-Mercedes 95
8. Williams-Renault 73
9. Toro Rosso-Ferrari 22
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik