Egy legenda nyomában - a Schumacher-sztori

N. T.N. T.
Vágólapra másolva!
2012.11.27. 10:10
null
<a href="javascript:void()" onclick="initializeNGallery('f1schumi_galesz')">A három nagy korszak Schumi pályafutásában: a két sikeresebb (Benetton, Ferrari) és a visszatérése utáni (Mercedes)</a><a onclick="initializeNGallery('f1schumi_galesz')"><br /></a><a onclick="initializeNGallery('f1schumi_galesz')"><strong>A TELJES GALÉRIÁÉRT KATTINTSON A KÉPRE!</strong></a><br />
A vasárnapi interlagosi Formula-1-es idényzáró nemcsak Sebastian Vettel sorozatban harmadik világbajnoki címe miatt marad emlékezetes, hanem a sportág legeredményesebb alakjának, Michael Schumachernek a visszavonulása kapcsán is. Még ha ez most sokkal csendesebben is történt, mint a 2006-os. Hogyan foglalta keretbe a hetes szám a német sztár pályafutását? Mi a legszebb emléke Ayrton Sennáról? Milyen rekordokat hagy maga mögött? És egyáltalán, melyek voltak páratlan karrierjének legemlékezetesebb pillanatai? Válaszok alábbi összeállításunkban, melyet egy galériával igyekeztünk színesebbé tenni.

BÚCSÚ A HETES SZÁM JEGYÉBEN

NÉVJEGY
MICHAEL SCHUMACHER
Született: 1969. január 3., Hürth-Hermülheim (NSZK)
Magasság: 174 cm
Testsúly: 75 kg
Csapatai: Jordan (1991), Benetton (1991–1995), Ferrari (1996–2006), Mercedes (2010–2012)
Világbajnoki címek: 7 (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004)
Összes nagydíj: 308 (306 rajt)
Első futam: 1991. augusztus 25., Spa-Francorchamps (Belga Nagydíj), kiesett
Futamgyőzelmek: 91
Első futamgyőzelem: 1992. augusztus 30., Spa-Francorchamps (Belga Nagydíj)
Első rajtkocka: 68
Leggyorsabb kör: 77

„2012. november 25-e: az F1 aranykorszakának utolsó napja" – hirdette egy transzparens az interlagosi pálya célegyenesében vasárnap, de voltak, akik még egyértelműbben fogalmaztak. „Michael, az F1 már nem lesz ugyanaz nélküled" vagy „Michael, szeretünk" – kiabálták a rajongók a tribünről.

Vitathatatlan, hogy Michael Schumacher személyében a sportág nagy alakja vonult vissza – immáron végleg (?). És ezt még az a tény sem árnyékolhatja be, hogy az utóbbi három szezonja nem volt olyan eredményes, mint amilyennek maga is elképzelte.

„Nagy örömöt szerzett számomra a visszatérés, a nagy részét élveztem ennek az időszaknak. Igaz, hogy nem volt olyan sikeres, mint amilyet szerettünk volna, de sokat tanultam belőle a későbbi életemre is. Hálás vagyok a pozitív érzések miatt, amit kaptam, de itt a megfelelő pillanat a visszavonulásra" – mondta az F1 legsikeresebb pilótája, aki az elsők között gratulált Sebastian Vettelnek a harmadik világbajnoki címéhez.

„Az eredményeket tekintve a második F1-es korszaka valóban nem volt olyan kiemelkedő, de mindannyiunknak nagy megtiszteltetést jelentett, hogy vele dolgozhattunk" – nyilatkozta Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke, aki a Benettonnál és a Ferrarinál is ott volt, amikor Schumi a hét világbajnoki címét szerezte.

Apropó, a hetes szám érdekes keretbe foglalta a német pilóta pályafutását: a hetedik helyről indulhatott az első nagydíján még 1991-ben Belgiumban, és a hétvégi brazíliai idényzárón is itt intették le. Ráadásul a hétszeres vb-győztes autója is a hetes rajtszámot viselte Interlagosban...

Már korán felfigyelt a kis Vettelre
TOVÁBBI KÉPEK ITT!
Már korán felfigyelt a kis Vettelre TOVÁBBI KÉPEK ITT!

Talán még egy-két szezon benne lehetett volna, de Lewis Hamilton Mercedeshez igazolását követően sok más választása nem maradt, mint a visszavonulás. A sokszor kritikus hangok ellenére Schumachernek már semmit nem kellett bizonyítania, még ha az utolsó három évében csak idén Valenciában tudott dobogóra állni (a monacói pole pozícióját rajtbüntetés miatt elveszítette).

Utolsó futamán is azzal a „soha nem adom fel" mentalitással versenyzett, amely a karrierje során is jellemezte. A rossz rajtpozíció, egy korai koccanás, a négy boxkiállás és a változó körülmények ellenére végül pontszerző helyen fejezte be a versenyt, Brawn szerint tudása legjavát nyújtotta.

„Emlékeztetett az idei befejezés a 2003-as vb-címemre, amikor hasonló küzdelmet vívtam és végül csak egy ponttal nyertem összetettben. Büszke vagyok rá, egy jó barátom" – utalt sportszerűen Vettelre a leintést követően.


A SZÁMOK NYELVÉN

Közös kép a fiatal Ralffal és a trófeákkal
TOVÁBBI KÉPEK ITT!
Közös kép a fiatal Ralffal és a trófeákkal TOVÁBBI KÉPEK ITT!

Schumacher a Formula–1 történetének legsikeresebb versenyzője, 1991-es bemutatkozása után a sportág meghatározó alakjává vált. Számos rekordot döntött meg, így jelen pillanatban is az ő nevéhez fűződik többek között a legtöbb vb-cím (7), a legtöbb futamgyőzelem (91) és a legtöbb győzelem egy szezonon belül (13).

A Benettonnal 1994-ben és 1995-ben volt világbajnok, a Ferrarival 2000 és 2004 között ötször nyert vb-t. Később, 2006 és 2010 között szüneteltette pályafutását, majd visszatérése után három szezont töltött a Mercedesnél. De mégsem a száraz számok miatt fogunk rá a leginkább emlékezni, hiszen számos nagy pillanat fűződik a nevéhez, a következőkben ezekből elevenítünk fel párat (a teljesség igénye nélkül), miközben néhány esetben Schumi kommentjét is elolvashatják – az F1 Racing magazin októberi számában közölt interjú nyomán.


AMIRE EMLÉKEZNI FOGUNK

1991, Belgium – az első verseny: A talpraesett menedzsere, Willi Weber kihasználta, hogy a Jordan-Ford pilótáját, Bertrand Gachot-t egy közúti incidens miatt letartóztatták, és elhitette a csapat képviselőivel, hogy az akkor 22 éves védence jól ismeri a pályát. A valóságban többször is körbe kellett rajta mennie biciklivel, hogy megismerje a vonalvezetését, mégis az időmérőn végül a hetedik helyet szerezte meg. A verseny már nem sikerült ennyire jól, de egyből lecsapott rá a Benetton... És milyen érdekes, első futamgyőzelmét is Belgiumban aratta a következő szezonban.

A LEGSZEBB EMLÉK SENNÁRÓL

„1994-ben Brazíliában harcoltunk egymással, miközben ő megpördült. Ez azért is maradt meg bennem, mert korábban sokan legyőzhetetlennek tartották. Ráadásul a kis Bennetton-csapatot a Ford motorral sokan nem gondolták elég versenyképesnek, de mi rájuk cáfoltunk, és képesek voltunk legyőzni a Williamst."

1994, Ausztrália – első vb-cím, ütközés Damon Hill-lel: A hét vb-címe közül az elsőt 1994-ben szerezte, a világbajnoki pontversenyben csak egy pont döntött. Schumacher mindössze ennyivel vezetett a williamses Hill előtt a szezonzárót megelőzően, ahol miután egy falnak ütközött, lelassult az autója. Hill beérte, megpróbálta megelőzni, de a vége az lett, hogy mindketten feladni kényszerültek a versenyt. A brit média természetesen szándékossággal vádolta, egy új rivalizálás született az F1-ben.

ELSŐ VB-CÍM A BENETTONNAL, ÜTKÖZÉS DAMON HILL-LEL

A LEGNAGYOBB BAKLÖVÉS?

„Jerez, 1997" – mondta szűkszavúan Schumacher, utalva második ferraris évére, ahol Villeneuve-nek mindenképpen meg kellett előznie a szezonzárón a vb-címhez, a 48. percben pedig ütköztek, amelyből a német húzta a rövidebbet.

1996 – Ferrarira váltás, egy új korszak kezdete: Schumacher öt év alatt két vb-címet nyert e Benettonnal, mielőtt a Ferrarihoz szerződött. Ezzel egy új korszak kezdődött az F1-ben, bár nem volt kockázatmentes a döntés a német részéről, hiszen az olasz istálló azt megelőzően 1979-ben tudott a vb-pontverseny élén végezni. Első ferraris évében egyénileg a harmadik helyre jött be Damon Hill és Jacques Villeneuve mögött, amely egyben a konstruktőri vb második helyét jelentette a Ferrarinak. Valami elindult...

ÜTKÖZÉS VILLENEUVE-VEL, ODA A VB (1997)
A LEGNAGYOBB RIVÁLIS?

„Akit a legnehezebb volt legyőzni? Nos, nem kérdés, hogy Mika Häkkinent."

2000 – első vb-cím a Ferrarival: Több mint két évtizedes várakozásnak vetett véget Schumacher 2000-ben, amikor újra a csúcsra vezette a Ferrarit. A korábbi években is aratott emlékezetes győzelmeket a maranellóiakkal, de a végső siker elkerülte.

„Egyértelmű, hogy a 2000-es sikeremnek örültem a legjobban, hiszen a Ferrari huszonegy, míg én öt éve nem nyertem előtte. Minden kétséget kizáróan a csapatnak és nekem is ez volt a legemlékezetesebb pillanat."

ELSÍRJA MAGÁT, AMIKOR UTOLÉRI SENNÁT A GYŐZELMEK SZÁMÁBAN
(41. SIKER, 2000, OLASZ NAGYDÍJ)
ELSŐ VB-CÍM A FERRARIVAL (2000, SZUZUKA)

2002 – hol volt itt a verseny?: 2002-ben sorozatban harmadik vb-címét gyűjtötte be a Ferrarival, Magny-Cours-ban aratott győzelmével már hat futammal a vége eldőlt a pontverseny. Ilyen korai sikerre előtte nem volt példa. A szezon azonban több megkérdőjelezhető lépést is hozott az olasz istállónál: Ausztriában csapattársa, Rubens Barrichello engedte át neki a győzelmet elég átlátszó módon, míg Indianapolisban a befutó előtt történt hasonló eset, csak éppen fordított szereposztással.

2006-os első visszavonulásakor 
Pelé is ott volt Brazíliában
TOVÁBBI KÉPEK ITT!
2006-os első visszavonulásakor Pelé is ott volt Brazíliában TOVÁBBI KÉPEK ITT!

2004 – szerencsés hetes: négy futammal a vége előtt egy második hely is elég volt Schuminak ahhoz, hogy bebiztosítsa sorozatban ötödik vb-címét. Egészen elképesztő teljesítményt nyújtott abban az évben, első 13 versenyből 12-t megnyert, összesen pedig 13 elsőséggel és rekordnak számító 148 ponttal zárt.

2006, Monza és az első visszavonulás: Több pletyka is keringett már a visszavonulásáról a szezon alatt, de hivatalosan mindössze annyit lehetett tudni, hogy majd valamikor sor kerül a fontos bejelentésre. Három futammal a vége előtt monzai győzelmével (sorozatban ötször nyert az olasz helyszínen) mindössze kétpontosra csökkentette hátrányát Fernando Alonsóval szemben, a ferraris szurkolók lelkesen ünnepelték a hazai versenyükön, amikor Schumacher elárulta, a szezon végén visszavonul. A következő versenyen Kínában aratta utolsó futamgyőzelmét, a nyolcadik vb-cím végül elmaradt.

ELSŐ VISSZAVONULÁSA ELŐTTI UTOLSÓ NAGYDÍJ (2006, BRAZÍLIA)

2012, Valencia - az utolsó pódium: Az idei Európa Nagydíjon a Mercedes veteránja 2010-es visszatérése óta először állhatott fel a dobogóra. Schumi a 12. helyről indult, és friss készlet lágy gumijain a hajrában Mark Webberrel a nyakán tört előre, miközben több riválisa is kiesett.

UTOLSÓ DOBOGÓ (2012, VALENCIA)

Több dobogós helyezés nem jutott Schumachernek második F1-ben töltött időszakában, de ha meg akarjuk érteni a visszatérését, elég felidézni, mit is rejtett bele üzenetként a sisakjába a szezonzárón: „Az élet a szenvedélyről szól. Köszönöm, hogy osztoztok az enyémen."

Mi köszönjük, Michael!

A Mercedes csapat búcsúztatásán - EGY PÁRATLAN PÁLYAFUTÁS KÉPEKBEN: GALÉRIA A KÉPRE KATTINTVA
A Mercedes csapat búcsúztatásán - EGY PÁRATLAN PÁLYAFUTÁS KÉPEKBEN: GALÉRIA A KÉPRE KATTINTVA
SCHUMACHER F1-ES REKORDJAI
Legtöbb világbajnoki cím: 7 (A második Juan Manuel Fangio, 5)
Legtöbb futamgyőzelem: 91 (A második Alain Prost, 51)
Legtöbb dobogós helyezés: 155 (A második Alain Prost, 106)
Legtöbb pont: 1566 (A második Fernando Alonso, 1364)
Legtöbb pontszerzés: 221 (A második Fernando Alonso, 143)
Legtöbb pole pozíció: 68 (A második Ayrton Senna, 65)
Legtöbb első rajtsoros indulás: 116 (A második Ayrton Senna, 87)
Legtöbb leggyorsabb kör: 77 (A második Alain Prost, 41)
Legtöbb mesterhármas (pole, győzelem, leggyorsabb kör): 22 (A második Jim Clark, 11)
Legtöbb győzelem a pole-ból: 40 (A második Ayrton Senna, 29)
Legtöbb pole ugyanazon a pályán: 8, Szuzuka (Holtversenyben Ayrton Sennával, Imola)
Legtöbb győzelem ugyanazon a pályán: 8, Magny-Cours (A második is M. Schumacher, 7, Montreal)
Legtöbb győzelem zsinórban: 7 (Holtversenyben Alberto Ascarival)
Legtöbb dobogós hely zsinórban: 19 (A második Fernando Alonso, 15)
Legtöbb pontszerzés zsinórban: 24 (A második Fernando Alonso, 23)
Legtöbb versenyben vezetett: 142 (A második Ayrton Senna, 86)
Legtöbb körön át vezetett: 5111 (A második Ayrton Senna, 2987)
Legtöbb kilométeren át vezetett: 24144 (A második Ayrton Senna, 13676)
Leggyorsabb versenyátlag: 247.835 km/óra, 2003-as Olasz GP (A második Juan Pablo Montoya, 247.346 km/óra, 2005-ös Olasz GP)
Legtöbb győzelem egy szezonban: 13, 2004-ben (A második is M. Schumacher, 11, 2002 és Sebastian Vettel, 2011)
Legtöbb leggyorsabb kör egy szezonban: 10, 2004-ben (Holtversenyben Kimi Räikkönennel, 2005 és 2008)
Leggyorsabban megnyert vb-cím: 11/17 futam, a szezon 64.7 százaléka, 2002 (A második Nigel Mansell, 11/16 futam, a szezon 68.7 százaléka, 1992)
Legtöbb kettős győzelem: 24, Rubens Barrichellóval (A második az Alain Prost, Ayrton Senna páros, 14)
Legtöbb versenykör: 16825 (A második, Rubens Barrichello, 16631)
Legtöbb versenyzett kilométer: 81188 (A második Rubens Barrichello, 80585)
ÉS AMIBEN NEM LETT REKORDER
Legtöbb nagydíjrajt: 306, ezzel második (Az első Rubens Barrichello, 322)
Legtöbb Grand Slam (pole, rajt-cél győzelem, leggyorsabb kör): 5, ezzel Alberto Ascarival holtversenyben 2. (Az első Jim Clark, 8)
Legtöbb pole egy szezonban: 11, 2001-ben, ezzel Mika Häkkinennel (1999) holtversenyben a hatodik (Az első Sebastian Vettel, 15, 2011)
Legtöbb pole zsinórban: 7, ezzel holtversenyben második (Az első Ayrton Senna, 8)
Legtöbb első rajtsor zsinórban: 8, ezzel holtversenyben 12. (Az első Ayrton Senna, 24)
Legtöbb leggyorsabb kör zsinórban: 5, ezzel harmadik (Az első Alberto Ascari, 7)
Legtöbb versenyen vezetett zsinórban: 15, ezzel második (Az első Jackie Stewart, 17)
Legtöbb rajt-cél győzelem: 11, ezzel holtversenyben harmadik (Az első Ayrton Senna, 19)
Leggyorsabb kör időmérő edzésen: 257.584 km/óra, 2003-as Olasz GP, ezzel ötödik (Az első Rubens Barrichello, 260.395 km/óra, 2004-es Olasz GP)
Leggyorsabb versenykör: 254.849 km/óra, 2003-as Olasz GP, ezzel harmadik (Az első Rubens Barrichello, 257.321 km/óra, 2004-es Olasz GP)
Legfiatalabb futamgyőztes: 23 év, 7 hónap, 27 nap, ezzel kilencedik (Az első Sebastian Vettel, 21 év, 2 hónap, 11 nap)
Legfiatalabb világbajnok: 25 év, 10 hónap, 10 nap, ezzel ötödik (Az első Sebastian Vettel, 23 év, 4 hónap, 11 nap)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik