Fernando Alonsónak kedvezően alakult az idő Silverstone-ban, ahol az eső elkerülte a Formula–1-es pályát a Brit Nagydíj idejére, a Ferrari spanyol pilótája mégsem tudta megnyerni a futamot. Sokáig az élen állt az agresszívan rajtoló, az első métereken kis híján Mark Webbernek ütköző spanyol, de kemény/kemény/lágy gumis stratégiája visszaütött, a futam végén ugyanis korán elkoptak a lágy gumijai, és nem tudott olyan gyors lenni velük, hogy maga mögött tartsa a lágy/kemény/kemény stratégiát választó ausztrált.
Webber, akinek autóján – a harmadik helyen célba érő Sebastian Vetteléhez hasonlóan – a Red Bull „Adj Szárnyakat!” alapítványának támogatói portréi díszelegtek, idei második győzelmét aratta a Monacói GP után (a másik hét futamon dobogóra sem állt), és ezzel 13 pontra csökkentette hátrányát a vb-n Alonsóval szemben.
A mezőny nagy része Webberhez hasonlóan taktikázott a gumikkal, azaz lágyon kezdett, hogy aztán mindkét boxkiállásánál kemény keveréket kapjon. Vettel mögött az idei legjobb eredményét elérő Felipe Massa és Kimi Räikkönen zárt, a hatodik helyen pedig az első körben koccanása és első-légterelőjének cseréje miatt a mezőny végére kerülő, utána viszont az egész mezőnyben a leggyorsabb Romain Grosjean lett.
Michael Schumacher a hajrában csípte el a 7. helyet az Alonsóhoz hasonlóan kemény keverékű gumikon rajtoló, a lágy gumis menetét (amely csak hét körön át tartott) a verseny közepén beiktató Lewis Hamilton megelőzésével. A McLaren másik pilótája, Jenson Button a 10. lett, a legutóbbi hat versenyen mindössze hét pontot szerzett.
Az idény elején a vb favoritjának tartott wokingi istállót a Ferrari és a Lotus is megelőzte a konstruktőrök világbajnokságában.
Rossz napja volt a Saubernek, Sergio Pérezt kilökte Pastor Maldonado, míg Kobajasi Kamui biztosnak tűnő 7. helyezését veszítette el azzal, hogy túl nagy lendülettel érkezett kerékcserére, és elütötte három szerelőjét, akik közül az egyiket a pálya ügyeletére kellett vinni.
ELŐZMÉNYEK
A rajt előtt kék volt az ég a silverstone-i pálya felett, az F1-es csapatok nagy részét időjárási információkkal ellátó Meteo France szerint 50 százalék az esély arra, hogy a futam alatt elered az eső.
A rajtrácsra vezető köre így sem volt problémamentes Vitalij Petrovnak, a Caterhamjéből ugyanis füst gomolygott, és nagyon rossz hangot adott a V8-as Renault-motor. Az orosz visszatért a boxba, ott próbálták meg helyrehozni az autóját, hogy el tudjon indulni.
Sokkal jobb hírek érkeztek abból a cambridge-i kórházból, amelyben a kedden a Marussiát kormányozva súlyos tesztbalesetet szenvedett María de Villotát ápolják: az eddig életveszélyes állapotban lévő spanyol hölgy vasárnap délelőtt már tudott vendégeket fogadni, és beszélgetett velük.
A silverstone-i rajtrács tele volt hírességekkel, többek között Hugh Grant, Gordon Ramsay, Jacques Rogge és Rowan Atkinson is az autók között sétált. Mr. Bean tavaly a verseny egyik legemlékezetesebb jelenetével ajándékozta meg a tv-nézőket azzal, ahogy Lewis Hamilton és Felipe Massa karamboljára reagált.
Az aszfalt hőmérséklete a felvezető kör elején 30, a levegőé 19 fokos.
A FUTAM
A FUTAM ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSÁT IDE KATTINTVA OLVASHATJÁK.
Az élmezőnyből a pole pozíciós Fernando Alonso és 8. rajthelyről induló Lewis Hamilton választotta a kemény keverékű abroncsokat, A Red Bull pilótái, Massa, Schumacher, Maldonado és Räikkönen lágyakon indult.
A rajtnál Alonso nagyon agresszív mozdulattal bevágott Webber elé, és megtartotta első helyét. Mögöttük Schumacher eljött harmadiknak, Massa viszont megelőzte Vettelt, akit Räikkönen is támadott. A finn a visszavert támadás után lendületet vesztett, és Maldonado mögé szorult.
Az első kör után Alonso, Webber, Schumacher, Massa, Vettel, Maldonado, Räikkönen, Hamilton, Senna és Pérez volt a pontszerzők sorrendje.
A Schumacher mögött hibázó Massát Vettel támadta, a csatázó párosra feljött Maldonado és Räikkönen is. Rájuk Hamilton és a villámgyors Pérez is felzárkózott. A rajtnál az első légterelőjét összetörő Grosjean a boxból kijövet a mezőny leggyorsabbja lett.
Alonso az 5. kör végén 1.3 másodperccel vezetett Webber előtt, Schumi 1.7-re volt az ausztráltól. A német mögött Massa, Vettel, Räikkönen, Maldonado, Hamilton és Pérez sorakozott.
Hamilton arra panaszkodott, hogy a kemény gumikon nem tudja tartani a többiek tempóját.
Schumacher a 8. körre 3.4 másodperccel lemaradt Webbertől, aki majdnem ugyanennyire volt Alonsótól.
A 10. kör végén Vettel állt be a boxba új, kemény keverékű gumikért, miközben Massa megelőzte Schumachert.
A pálya hosszúsága: 5.901 km Teljes versenytáv: 52 kör (306.227 km) Pályacsúcs: 1:29.615 (Sebastian Vettel, Red Bull, 2010) Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:30.874 (Fernando Alonso, Ferrari, 2010) |
A 11. körben Maldonado és Pérez szervizelt, a pályára visszatérve koccantak is – az idén nem először. A venezuelai defektes autóval ment tovább, a mexikói kiesett.
A versenyigazgató közölte, hogy a DRS használatát nem engedélyezik, de egy körrel később újra szabaddá vált a hátsó légterelő kinyitása a Brooklands-kanyar előtti egyenesben.
Schumacher a 12., Massa és Räikkönen a 13. körben ment ki. Egy körrel később Webber állt ki. A kemény keveréken rajtoló Alonso és Hamilton állt az első két helyen, az angol 13.7 másodperccel haladt a spanyol mögött.
Alonso a 15. kör végén állt ki a boxba újabb készlet kemény keverékű gumiért. Hamilton állt az élen, a spanyol másfél perccel lemaradva követte.
Sergio Pérez roppant mérges volt Pastor Maldonadóra az ütközésük után. „Ez egy buta pilóta, nincs helye a Formula–1-ben. Itt tisztelned kell az ellenfeleidet, de benne nincs semmi tisztelet″ – mondta a mexikói a venezuelairól. |
A 18. körben Hamilton, Alonso, Webber, Vettel, Massa, Schumacher, Raikkönen, Grosjean, Kobajasi, Hülkenberg volt a sorrend a pontszerző helyeken. Schumacher lassabb volt Hamiltonnál, aki arra játszott, hogy visszajöjjön majd a német elé, az 5. helyre.
Alonso támadta Hamiltont, és a 19. körben megelőzte az angolt, akinek a gumijai elkoptak, és már lassabb volt Schumachernél. Így viszont eggyel kevesebb kiállással számolt.
A 20. kör végén kiállt a boxba, Schumacher és Räikkönen mögé jött vissza, méghozzá lágy gumikon.
Alonso 5 másodperccel vezetett Webber előtt, Vettel 8.4, Massa 10.9, Schumacher és a mögötte sorakozók 16.2 másodpercre voltak az éllovastól.
A 24. körben Räikkönen megelőzte Schumachert, aki mellett ezután Hamilton is elhúzott.
Grosjean a 27. körben újra kemény keverékű gumikat kapott, Alonso elhúzott Webbertől, már hat másodperc volt az előnye. Hamilton egy körrel később a boxba állt, kemény keverékű gumikat kapott, amelyeken 24 kört kellene megtennie a leintésig – néggyel többet, mint a verseny elején.
Hamilton és mögötte Grosjean könnyedén hámozta át magát a mezőnyön.
Vettel a 31. körben jött ki új gumikért, Räikkönen mögött folytatta. Két körrel később Webber is jött pit-stopra, majd Räikkönen és Schumacher szervizelt, aztán a 35. körben Massa jött be.
Alonso mögött Webber, Vettel, Massa, Kobajasi, Räikkönen, Grosjean, Hamilton, Rosberg, Schumacher sorrend alakult ki, Alonsónak, Kobajasinak és Rosbergnek még jönnie kellett a boxba lágy gumikért. Grosjean a 35. körben a DRS-zónában előzte meg Hamiltont.
Alonso a 37. kör végén jött a boxba, 15 kört kell megtennie a lágy gumikon a leintésig. Kobajasi és Rosberg is így tett – a japán megálláskor nekiment néhány szerelőjének, rengeteg időt veszített, és csak a 12. helyre jött vissza Button mögé. Rosberg bal első kerekének cseréjét a szerelők rontották el, a német a 15. helyre esett vissza.
A 39. kör végén az első tíz sorrendje Alonso, Webber, Vettel, Massa, Räikkönen, Grosjean, Hamilton, Schumacher, Hülkenberg és Senna volt a pontszerző helyeken.
Az égbolt egyik irányból sem sötétedett, a csapatok tudták, tiszta marad az idő a célig. A Sauber egyik szerelőjét hordágyon vitték a pálya ügyeletére.
Webber közeledett Alonsóhoz, 9 körrel a vége előtt 2.2 másodpercre csökkent a spanyol előnye. A legérdekesebb csata Hülkenberg, Senna és Button között folyt a 9., 10. és 11. helyen.
Webber hátránya a 44. körre 1.3 másodpercre csökkent, a 45. körre pedig utolérte a spanyolt. Schumacher közben Hamiltont támadta a 7. helyért – a veterán el is ment az angol mellett a 47. körben.
Egy körrel később Webber megelőzte Alonsót, és az élre állt. Az ausztrál a Brooklandsben autózta körbe a védtelen spanyolt.
Az utolsó körökben Räikkönen jött fel Massára, miközben Senna az 51. körig tehetetlen volt Hülkenberggel szemben, akkor viszont előzni tudott, sőt Hülkenberget Button és Kobajasi is maga mögött hagyta.
Webber végül 2010 után másodszor is győzni tudott Silverstone-ban, és megerősítette helyét a vb-pontverseny második pozíciójában. A Monacói GP után idei második győzelmét aratta.
Alonso behozta a második helyre a Ferrarit, Vettel harmadik lett, s pontot szerzett Massa, Räikkönen, Grosjean, Schumacher, Hamilton, Senna és Button is.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25:11.288 |
2. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 3.060 mp h. |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 4.836 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 9.519 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 10.314 mp h. |
6. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 17.101 mp h. |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 29.153 mp h. |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 36.463 mp h. |
9. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 43.347 mp h. |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 44.444 mp h. |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 45.370 mp h. |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 47.865 mp h. |
13. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 51.241 mp h. |
14. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 53.313 mp h. |
15. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 57.394 mp h. |
16. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
18. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 2 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 2 megtett kör | |
Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 11 | |
NEM INDULT | ||||
Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | ||
Leggyorsabb kör: Räikkönen (50. kör) 1:34.661 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 2 | 5 | 9 | 129 |
2. | Mark Webber | 2 | 2 | 8 | 116 |
3. | Sebastian Vettel | 1 | 3 | 7 | 100 |
4. | Lewis Hamilton | 1 | 4 | 8 | 92 |
5. | Kimi Räikkönen | – | 3 | 8 | 83 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 6 | 75 |
7. | Romain Grosjean | – | 2 | 5 | 61 |
8. | Jenson Button | 1 | 2 | 5 | 50 |
9. | Sergio Perez | – | 2 | 4 | 39 |
10. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
11. | Paul di Resta | – | – | 5 | 27 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 4 | 23 |
13. | Felipe Massa | – | – | 4 | 23 |
14. | Kobajasi Kamui | – | – | 4 | 21 |
15. | Bruno Senna | – | – | 5 | 18 |
16. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 17 |
17. | Jean-Eric Vergne | – | – | 1 | 4 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 216 |
2. | Ferrari | 152 |
3. | Lotus-Renault | 144 |
4. | McLaren-Mercedes | 142 |
5. | Mercedes | 98 |
6. | Sauber-Ferrari | 60 |
7. | Williams-Renault | 47 |
8. | Force India-Mercedes | 44 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
3. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
5. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
6. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
7. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
8. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
11. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
14. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes *** |
15. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari * |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
23. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari** |
24. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth*** |
*öt rajthely baleset okozásáért, **tíz rajthely baleset okozásáért, ***öt rajthely váltócsere miatt |