A Valenciában rendezett Európai Nagydíj 34. körében műszaki hiba miatt kieső világbajnoki címvédő Sebastian Vettel szerint megnyerte volna a versenyt, ha nincs a kényszerű kiállása. A Red Bull kétszeres világbajnoka a pole-ból indulva uralta a versenyt, de a biztonsági időszakot követően hirtelen leállt a motorja.
„A motorral valami nem volt rendben, meg kellett állnom – mondta Vettel a Sky Sportsnak. – Hogy ez miért történt, egyelőre nem tudom. Meg kell várnunk, míg kivizsgáljuk az autót. Nincs olyan, amit ma jobban csinálhattunk volna. Érthetően csalódást keltő, ami történt, de addig a pillanatig mindent tökéletesen megoldottunk. Tökéletes kocsi, tökéletes kiállások, tökéletes verseny. Azt hiszem, mindenki tudja, mi lett volna, ha nincs ez az eset..."
Vettelnek ennek ellenére örömre is volt oka, az autója ugyanis az időmérő után a versenyen is rendkívül gyors volt.
„A sebességgel nincs gondunk, a megbízhatóságon pedig könnyebb javítani. A valenciai versenyen kár keseregni, hiába beszélek feltételes módban, ezért egy pontot sem kapok" – mondta Vettel.
Vettel egypontos hátránya Fernando Alonsóval szemben 26 pontosra nőtt, Lewis Hamilton kétpontos előnyéből 23 pontos lemaradás kerekedett. Az angol gumijai az utolsó körökre teljesen elkoptak, nem tudta maga mögött tartani Kimi Räikkönent, és Pastor Maldonadóval is meggyűlt a baja: a venezuelaival való ütközés következtében a falban kötött ki. Érdekes módon nem esett neki a Williams pilótájának.
„Nagyon gratulálok Fernandónak. Nehéz versenyem volt, néha előfordul az ilyen, együtt kell élnünk ezzel. Messze voltunk a győzelemtől – mondta Hamilton, aki nem tudta megtörni a győztesek átkát a következő futamon, és a boxkiállásakor két helyezést is veszített bal első kerekének lassú kicserélése miatt. – A gumijaim teljesen elfogytak a végére, mintha defektes autóval mentem volna."
Az Európai Nagydíj sportfelügyelő-testülete maga elé idézte Hamiltont és Maldonadót.
„Sohasem engedem el magam mellett küzdelem nélkül a riválisaimat – mondta Hamilton. – Nem tudom, mi történt pontosan, minden nagyon gyorsan történt. Csak az van meg, hogy egy körrel a vége előtt a falat nézem közvetlen közelről. Nehéz feldolgozni, hogy amiért keményen dolgozol, így kicsúszik a kezeid közül."
Pastor Maldonado szerint nem ő volt a hibás a balesetben.
„Hamilton megpróbált kitenni a pályáról, és nem hagyott nekem elég helyet, nem tudtam elkerülni a balesetet. Nem tudom, miért vezetett így, nagyon agresszív volt" – mondta Maldonado, aki a tavalyi Monacói Nagydíj hajrájában is ütközött Hamiltonnal, akkor a hatodik helyezéstől esett el az angol hibájából. Ezúttal viszont őt hozták ki bűnösnek, s ezért boxutcai áthajtásos büntetést kapott, ami a verseny után 20 másodperces időbüntetésre változott, ezért a 10. helyről visszacsúszott a 12. pozícióba. Így a 10. helyért járó egy pont csapattársáé, az eredetileg 10. Bruno Sennáé lett.
Romain Grosjean Sebastian Vettelhez hasonlóan biztos benne, hogy ha nem esik ki, nyert volna. A francia az első boxkiállások előtt Hamiltont megelőzve feljött a 2. helyre, de a biztonsági időszak utáni újrainduláskor visszaesett Alonso mögé.
Nem büntették meg Michael Schumachert az Európai Nagydíj sportfelügyelői, mert úgy találták, hogy a Mercedes német pilótája nem szerzett előnyt azzal, hogy sárga zászlós figyelmeztetés ellenére kinyitotta a hátsó légterelőjét. A visszatérése óta első dobogós helyezését megszerző németet a Red Bull-istálló panaszolta be. „Az erre vonatkozó szabály nagyon is világos, van is tapasztalatunk ez ügyben, Sebastiant Barcelonában ugyanezért büntették meg – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke még az ítélet előtt. – Mark nagyon határozottan mondta a rádión, hogy Michael akkor hozta működésbe a DRS-t, amikor a pálya jobb oldalán nyilvánvalóan a sárga zászlót lengették." |
„Sebastian kiesése után szentül hittem benne, hogy lesz esélyem a győzelemre, gyorsabb voltam Alonsónál. Nagyon sajnálom, hogy nem volt esélyem az előzésre – mondta Grosjean, akit az sem vigasztalt, hogy a győzelmi esélyt Vettel hasonló jellegű kiesése teremtette meg előtte (mindkettejüknek a generátor ment tönkre az autójában). – Leállt a motor, az autó, valószínűleg a generátor hibásodott meg. Nagyon sajnálom, mert minden tökéletesen alakult, a jó rajt után kiválóan mentem a versenyen."
Mark Webber abban bízott, hogy Michael Schumachert megbüntetik a DRS sárga zászlónál való használata miatt, és feljön a harmadik helyre, de a német megúszta, így az ausztrál a 4. helyen maradt.
„Újabb őrült napon vagyunk túl. Nehéz volt gyorsan reagálni arra, ami a pályán történt – mondta a verseny után az ausztrál. – Talán ha a mezőny elejéről rajtoltam volna, nem futhattam volna olyan tiszta versenyt, mint hátulról. Szereztem néhány pontot, így boldog vagyok, ez jó eredmény a csapat számára is."
A DOBOGÓSOK NYILATKOZATAIT IDE KATTINTVA OLVASHATJA. |
Nico Hülkenberg (5.): – Boldog vagyok, az ötödik hely nagy eredmény. Nehéz volt a verseny, nagyon hosszúnak éreztem, és meg kellett harcolnom a többi autóval, de sokan kiestek a mezőny első feléből, ez kedvezett nekünk. |
Nico Rosberg (6.): – Néhány körrel a vége előtt még úgy éreztem, hogy a 15. helyen fogok végezni, a hatodik pozíció ehhez képest nem is rossz. A hőség és a gumikopás volt a kulcs, nehéz volt megtalálni a megfelelő stratégiát. |
Paul di Resta (7.): – Tíz kör után úgy tűnt, az egy kiállásos stratégia működni fog, de miután bejött a biztonsági autó, lemondhattunk erről. Ha tudtuk volna, talán két kiállással számolunk. |
Jenson Button (8.): – Tizenkét év tapasztalata sem segít eligazodni az idei évben. Az autó megbízható volt a futamon, és próbáltam is előrébb jönni, de semmi sem használt. A stratégiánk jó volt, de a szerencsével hadilábon álltunk. |
Sergio Pérez (9.): – Kockázatos stratégiát választottunk, és a futam végén nagyon erős volt már a gumikopás. Két pontot szerezni a tizenötödik helyről nem rossz, de most az a legfontosabb, hogy javítsunk a kvalifikációs teljesítményünkön. |
Bruno Senna (10.): – még nincs nyilatkozat |
Daniel Ricciardo (11.): – Az eredmény kiábrándító, mivel úgy gondolom, hogy jól vezettem, és a csapat is jobbat érdemelt volna. A rajtot remekül kaptam el, sikerült is néhány autót megelőznöm, de aztán Pérez nekem jött, és a biztonsági autó sem vált a javunkra. |
Vitalij Petrov (13.): – A startom jól sikerült, az első kanyarban még Heikki mögött voltam, és nem akartam elkövetni semmilyen hibát. Attól a ponttól fogva arra törekedtem, hogy jó állapotban tartsam a gumijaimat, és hogy betartsam a mérnököm utasításait. |
Heikki Kovalainen (14.): – Rajtoltam már jobban is ebben a szezonban, ráadásul a KERS-szel is gondunk adódott. Aztán Vergne elkövetett egy kezdőkre jellemző hibát, ami miatt be kellett jönnöm a bokszba. Ennek ellenére a 13. és a 14. hely újabb jó eredmény a csapat számára. |
Charles Pic (15.): – Az eredménnyel annyira nem, de a saját, valamint a csapat teljesítményével elégedett vagyok. Annak is örülök, hogy harcban voltunk a Caterhamekkel, és hogy magunk mögött tudtuk tartani a HRT-ket. |
Felipe Massa (16.): – Sokkal jobb helyen zártam volna, de két probléma is hátráltatott. Az egyik ugyebár a Kobajasival történő ütközés, amiért megkapta a büntetését, a másik pedig még korábban jelentkezett. Eltört valami a kocsin, alig éreztem az egyensúlyt, de próbáltam végigmenni. Kár, mert Fernando megmutatta, mire képes az autó. |
Pedro de la Rosa (17.): – Az igazság az, hogy mindent kihoztam magamból. A verseny nagyon hosszú volt, főleg a közepe, amikor sokat kellett csatázni. A gumik gyorsan koptak, az utolsó hét körben szinte nem is volt tapadása az autónak. |
Narain Karthikeyan (18.): – Az első tizenöt körben nagyon jó volt az autó, de a gumikopás rányomta bélyegét a teljesítményünkre. Végezhettem volna jobb helyen is, de a legfontosabb, hogy sikerült befejeznem a versenyt. |
Kobajasi Kamui (feladta): – Nagyon jól rajtoltam a hetedik helyről, de az első boxkiállást követően problémám adódott a bal első kerekemmel. Miután bejött a biztonsági autó, összeértem Massa autójával, miközben pozícióért harcoltunk, és annyira megsérült a kocsi, hogy nem tudtam továbbversenyezni. |
Jean-Éric Vergne (kiesett): – Úgy éreztem, hogy Heikki előtt vagyok, már kezdtem ráfordulni a kanyarra, amikor összeütköztünk, és az első vezetőszárnya miatt hátsó defektet kaptam. Emiatt a padlólemez annyira megsérült, hogy nem tudtam folytatni a versenyt. |
Timo Glock (nem indult): – betegsége miatt nem vett részt a versenyen, s nem nyilatkozott – |
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:44:16.649 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 6.421 mp h. |
3. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 12.639 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 13.628 mp h. |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 19.993 mp h. |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 21.176 mp h. |
7. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 22.866 mp h. |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 24.653 mp h. |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 27.777 mp h. |
10. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 35.961 mp h. |
11. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 37.041 mp h. |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 54.630 mp h. ** |
13. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:15.871 p h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:34.654 p h. |
15. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:36.551 p h. |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1 kör h. |
17. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
18. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 kör h.* |
*nem ért célba. **20 másodperces büntetés baleset okozásáért | ||||
FELADTÁK | megtett körök | |||
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 40 | |
Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 33 | |
Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 33 | |
Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 26 | |
NEM INDULT | ||||
Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | betegség miatt | |
Leggyorsabb kör: Rosberg (54. kör) 1:42.163 |
Győzelem | Dobogó | Pontszerzés | Pont | ||
1. | Fernando Alonso | 2 | 4 | 8 | 111 |
2. | Mark Webber | 1 | 1 | 7 | 91 |
3. | Lewis Hamilton | 1 | 4 | 7 | 88 |
4. | Sebastian Vettel | 1 | 2 | 6 | 85 |
5. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 6 | 75 |
6. | Kimi Räikkönen | – | 3 | 7 | 73 |
7. | Romain Grosjean | – | 2 | 4 | 53 |
8. | Jenson Button | 1 | 2 | 4 | 49 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 4 | 39 |
10. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
11. | Paul di Resta | – | – | 5 | 27 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 4 | 21 |
13. | Michael Schumacher | – | 1 | 3 | 17 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 17 |
15. | Bruno Senna | – | – | 4 | 16 |
16. | Felipe Massa | – | – | 3 | 11 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 176 |
2. | McLaren-Mercedes | 137 |
3. | Lotus-Renault | 126 |
4. | Ferrari | 122 |
5. | Mercedes | 92 |
6. | Sauber-Ferrari | 60 |
7. | Williams-Renault | 45 |
8. | Force India-Mercedes | 44 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |