Lewis Hamilton lett az idény hetedik futamgyőztese, miután kétkiállásos boxtaktikájának köszönhetően sikerült megvernie a csak egyszer kiálló, ezzel nagy kockázatot vállaló Fernando Alonsót és Sebastian Vettelt. Hamilton a rajtnál még Vettel mögött ragadt, de az első boxkiállások során megelőzte a németet. A legkésőbb kiálló Alonso mindkettejük elé került, de Hamilton a pályán megelőzte a spanyolt.
Azután sokáig az élre állt, és miután kopni kezdtek a gumijai, 20 körrel a vége előtt másodszor is új gumikat kapott. Alonso és Vettel viszont megpróbált végigmenni egy kiállással, de Hamilton szélsebesen közeledett feléjük, és Vettelt 12 körön belül utolérte, s megelőzte, Alonsót pedig újabb két kör után utasította maga mögé. Végül könnyedén nyert, és a vb élére állt.
Alonso és Vettel közül a német a lassú tempója és a Hamilton mögött szintén rendkívül gyors üldözők miatt szintén kereket cserélt, ami csak arra volt jó, hogy Romain Grosjean és Sergio Pérez mögött haladva szintén meg tudja előzni Alonsót, aki végül csak az 5. lett, és elveszítette a vb-pontverseny első helyét.
Grosjean úgy jött be másodiknak, hogy Alonsóékhoz hasonló stratégián volt, de a Lotus sokkal jobban megkímélte a gumijait. Pérez viszont nem a szuperlágy, hanem a lágy gumikon rajtolt, a 40. körig ment rajtuk, és az utolsó 30 kört a szuperlágyakon futotta.
A Lotusszal szemben a Mercedes nem lehet felhőtlenül boldog, Nico Rosberg az 5. rajthelyét 6. helyezésre váltotta, míg Michael Schumacher újabb kiesést jegyzett: ezúttal a hátsó vezetőszárnya maradt nyitott pozícióban.
ELŐZMÉNYEK
A pálya hossza: 4.361 km |
Fél órával a rajt előtt a levegő 27, az aszfalt 43 fokos volt, azaz fokozódott a szombati hőség. A hűvösebb pénteki napon még remeklő, az időmérőn azonban inkább Hamilton zsenialitásának köszönhetően az első rajtsorba jutó McLaren számára ez nem jelentett jó hírt, hiszen egyértelműen kedvez a csapatnak a hűvösebb időjárás.
Az évről évre kiszámíthatatlan versennyel és esetenként nagy meglepetésekkel szolgáló Kanadai Nagydíj időmérő edzése az idén abban különbözik a többitől, hogy a 2011-es trendet idézte: az első két sorba a két Red Bull, valamint Alonso és Hamilton került be, mögéjük a Rosberg, Massa páros került, a középcsapatok legjobbjai pedig mögöttük sorakoztak, méghozzá egy-egy Lotus és Force India.
A Sauber és a Williams persze fogadkozott, hogy a versenyen megváltozhat az erősorrend.
ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKAT IDE KATTINTVA ÉRHETI EL.
Alonso a szombati időmérő után azzal viccelődött, hogy ha az Euro 2012-n Spanyolország legyőzi Olaszországot, a szerelői visszavágnak neki a versenyen. „Ha nyerünk, hiába állok ki a boxba a futamon, senki sem cseréli le a kerekeimet" – mókázott az olasz csapat spanyol pilótája. A meccs végül döntetlennel zárult.
A boxból a rajtrácsra menet a pilóták többsége a szokásosnál több rajtgyakorlatot végzett, ami az aszfalt felhevülésével magyarázható.
A FUTAM
A dugig töltött lelátók előtt elkezdett felvezető körre rendben eljött a mezőny, Maldonado váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott, a 17. helyett a 22. rajtkockából indult.
A rajtnál rendben eljött a mezőny, a Kanadai Nagydíj hagyományaitól eltérően nem volt ütközés. Vettel, Hamilton, Alonso, Webber, Rosberg, Massa maradt a sorrend. Az első előrelépő Di Resta volt, aki Grosjean elé került, mögöttük maradt a Schumacher, Button sorrend. Räikkönen megelőzte Kobajasit.
Massa a 2. kör végén a hosszú egyenesben megelőzte Rosberget.Vettel előnye 1.4 másodpercre nőtt. Egy körrel később Di Resta is elment Rosberg mellett.
A 4. körben Alonso megközelítette Hamiltont, aki a következő körben az addigi leggyorsabb körrel válaszolt. Massa a 6. kör elején elrontotta a kettes kanyar bejáratát, és az 5. helyről visszacsúszott a 12.-re.
Az első négy elszakadt Di Restától, aki mögött Rosberg, Grosjean, Schumacher, Button, Räikkönen, Kobajasi, Massa, Pérez és Hülkenberg sorakozott – mindegyikük egy másodpercen belül volt az előtte haladóhoz képest. Ehhez képest az első négy szétszóródott, két-két másodperces hézagok keletkeztek, Hamilton, Alonso és Webber is óvta gumijait.
Button és Räikkönen a lágy gumikon követte az előttük szuperlágyon haladókat, akiknek lassulni kezdett az autójuk. Di Resta Force Indiája egyre inkább lemaradt az első négytől.
Massa a 12. kör végén a boxba hajtott, a keményebb keverékű abroncsokat kapta meg. Di Resta a következő körben követte a brazilt, Schumacher is így tett. Webber is lemaradt Alonsóéktól.
Räikkönen megelőzte Buttont, és feljött a 7. helyre Rosberg és Grosjean mögé. Vettel is lassult Hamiltonhoz és Alonsóhoz képest – üldözői nemcsak a DRS-zónában jöttek közelebb hozzá.
A McLaren mérnöke a rádión Hamiltont dicsérte. Vettel a 16. kör végén a boxba hajtott, Hamilton állt az élre. Button közben szuperlágy gumikat kapott. Egy körrel később Hamilton is kijött a boxba, akárcsak Webber. A McLaren pilótája – az idén nem jellemző módon – megelőzte a boxban Vettelt.
Alonso nagyon gyors kört futott az élen, s nem jött be a boxba. A következő kör második szektorában azonban Hamilton már gyorsabb volt nála, a spanyol be is jött a boxba. Hamilton elé, de Grosjean mögé érkezett vissza. A mclarenes támadta a ferrarist, és a DRS-zónában meg is tudta előzni.
Grosjean vezetett, de már lassabb volt Hamiltonnál. A 21. körben a francia be is ment a boxba.
Kiállása után Hamilton, Alonso, Vettel, Räikkönen, Kobajasi, Pérez, Webber, Rosberg, Grosjean, Maldonado, Massa sorrend alakult ki az első tíz helyen – Räikkönen, a két Sauber és Maldonado nem volt még a boxban.
Hamilton fokozatosan elhúzott Alonsótól, Vettel szorosan követte a Ferrarit. Räikkönen a kopott lágy gumikon nehezen tudta tartani az ugyanolyan típusú, de frissebb abroncsokat használó első három tempóját, de Vettellel szembeni két másodperces hátránya nem volt nagy.
Miközben a Mercedesnél azt mondták a 13. helyen haladó Schumachernek, mindenképp meg kell előznie Di Restát, Kobajasi a boxból kijövet kettejük közé férkőzött be.
Pérez szintén a rajt óta használt gumijain egyre közelebb volt Räikkönenhez. Webber pedig még gyorsabb tempót mutatva utolérte őket.
Alonso a 30. körre fel tudta venni Hamilton tempóját, három és fél másodperc volt kettejük között. Az 5. Pérez a 33. körben 11 másodpercre volt Hamiltontól.
A korábbi versenyeihez hasonlóan látványosan szenvedő Button második kerékcseréje után a 17. helyen, a két Caterham előtt folytatta. Kovalainen jó tempóban száguldott, 1.5 másodperccel volt csak lassabb körönként az éllovas Hamiltonnál, ráadásul ő és Petrov is Bruno Senna előtt haladt.
A hetedik helyen autózó Rosberg a 35. körben megfutotta a verseny leggyorsabb körét, ezzel jelezte, hamarosan felér Webber mögé. Räikkönen és Pérez a 40. kör felé közeledve már jogosan gondolkodhatott azon, hogy a verseny elején a teletankolt autókon több mint 20 kört bíró szuperlágy gumikon közel harmincat megtehetnek.
Közben abban reménykedhettek, hogy Hamilton, Alonso és Vettel nem bírja ki a verseny végéig a lágyakon.
Rosberg másodszor is kiállt a boxba, a 9. helyen, Massa mögött folytatta. Webber közben elrontott egy kanyart, Grosjean felzárkózott mögé.
A 40. körben Hamilton leggyorsabb kört futott, Räikkönen pedig a boxba állt a szuperlágy gumikért. Rosberg előtt folytatta. A német megelőzte őt, a később kiálló Pérez viszont kettejük elé jött vissza, de Rosberg a mexikói mellett is elment.
Hamiltonnak problémái voltak a lekörözésekkel, Alonso ennek köszönhetően egy másodpercet faragott hátrányán, és 2.7 másodpercre feljött rá.
Schumacher autóján elromlott a DRS, a hátsó légterelő nyitva maradt: a veterán német a boxba állt, és autóját betolták a garázsba.
A 46. körben Hamilton 3.3 másodperccel vezetett Alonso előtt, Vettel hátránya további 3.4 másodperc volt. Rosberg a 49. körben 1.2 másodperccel futott jobb kört Hamiltonnál, de 28 másodpercre volt az éllovastól.
Hamilton az 50. körben szervizelt, lágy gumikon folytatta. Alonso állt az élre, Hamilton Webber elé jött vissza. Az angol az 52. körben 7 tizeddel gyorsabb volt Alonsónál. Webber is szervizelt.
Alonso továbbra is kint maradt, az 53. körben Hamilton több mint egy másodpercet faragott, 13 másodpercre csökkentette hátrányát. Azután újabb egy másodpercet faragott. A McLaren közölte Hamiltonnal, hogy Alonso és Vettel várhatóan végigmegy kiállás nélkül.
13 körrel a vége előtt Hamilton 8.9 másodpercre volt Alonsótól, 5.3-ra Vetteltől. Közben Pérez Massát és Rosberget is megelőzte egy több mint egykörös csetepaté után.
Az 59. körben Alonso köre 1:18.6, Vettelé 1:18.2, Hamiltoné 1:17.0 volt. Hamilton 6 másodpercre volt az éllovastól. Grosjean szintén egy kiállással magabiztosan őrizte 4. helyét Pérez és Rosberg előtt.
Két körrel később elfogyott Vettel előnye, a címvédő volt Alonso hátvédje. Nem tehetett semmit sem, Hamilton a 62. körben megelőzte Vettelt.
Alonso a következő körben még nem volt meg, Vettel viszont a boxba állt új gumikért, és Pérez mögé, az 5. helyre jött vissza.
Hamilton a 64. körben a DRS-zónában megelőzte Alonsót, akihez a szintén egyszer kiálló Grosjean is nagyon gyorsan közeledett.
Vettel nem tudta utolérni a leggyorsabb kört futó Pérezt. Grosjean viszont a 66. körben a DRS-zónában megelőzte Alonsót, és feljött a 2. helyre.
Pérez 6 másodpercre volt Alonsótól, négy köre volt arra, hogy utolérje a nála körönként 2-3 másodperccel lassabb spanyolt. Három körrel a vége előtt 2.6 volt köztük. A kör végén a DRS-zónában előzött a mexikói. Most Vettel lett az üldöző, még a DRS-zóna előtt, a hajtűkanyarban megelőzte a spanyolt.
Rosberg már nem érte utol, így Alonso végül az 5. lett.
Hamilton nyerni tudott, ő lett az idei F1-es idény hetedik győztese. Grosjean élete legjobb eredményét elérve lett 2., Pérez pedig a 3. helyen zárt.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:32:29.586 |
2. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 2.253 mp h. |
3. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 5.260 mp h. |
4. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 7.295 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 13.411 mp h. |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 13.842 mp h. |
7. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 15.085 mp h. |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 15.567 mp h. |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 24.432 mp h. |
10. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 25.272 mp h. |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 37.693 mp h. |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 46.236 mp h. |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 47.052 mp h. |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:04.475 p h. |
15. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
16. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1 kör h. |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1 kör h. |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 3 kör h. |
FELADTÁK | megtett körök | |||
Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 56 | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 43 | |
Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 24 | |
Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 22 | |
Leggyorsabb kör: Vettel (70. kör) 1:15.752 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Lewis Hamilton | 1 | 4 | 7 | 88 |
2. | Fernando Alonso | 1 | 3 | 7 | 86 |
3. | Sebastian Vettel | 1 | 2 | 6 | 85 |
4. | Mark Webber | 1 | 1 | 6 | 79 |
5. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 5 | 67 |
6. | Kimi Räikkönen | – | 2 | 6 | 55 |
7. | Romain Grosjean | – | 2 | 4 | 53 |
8. | Jenson Button | 1 | 2 | 3 | 45 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 3 | 37 |
10. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
11. | Kobajasi Kamui | – | – | 4 | 21 |
12. | Paul di Resta | – | – | 4 | 21 |
13. | Bruno Senna | – | – | 3 | 15 |
14. | Felipe Massa | – | – | 3 | 11 |
15. | Nico Hülkenberg | – | – | 3 | 7 |
16. | Jean-Eric Vergne | – | – | 1 | 4 |
17. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
18. | Michael Schumacher | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 164 |
2. | McLaren-Mercedes | 133 |
3. | Lotus-Renault | 108 |
4. | Ferrari | 97 |
5. | Mercedes | 69 |
6. | Sauber-Ferrari | 58 |
7. | Williams-Renault | 44 |
8. | Force India-Mercedes | 28 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
12. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
19. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
22. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
23. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |