Felhős, de száraz időben vette kezdetét a Kanadai Nagydíj első szabadedzése, amelyen elsőként Jean-Éric Vergne hagyta el a boxutcát a Toro Rosso-Ferrarival.
A szokásos próbakörök közül Buttoné nemcsak egyig tartott, a tavalyi győztes kint maradt a pályán, és csak a második végén hajtott vissza a boxba. A McLaren pilótájának nem sikerült jól a legutóbbi két időmérő edzése, ami aggasztja, ezért mindent igyekszik megtenni azért, hogy Montrealban ismét az első sorokba kvalifikálja magát.
Utolsóként Vettel tette meg próbakörét az autójával, majd kiürült a pálya.
Montrealban az F1 mellett a hónapok óta tüntető diákokra irányul a figyelem, s a nagydíj szervezői nem titkolják, tartanak tőle, hogy az egyetemi tandíjak emelését sérelmező diákok szélsőséges csoportjai megpróbálja kihasználni a futam adta lehetőséget arra, hogy felhívja a figyelmet az őt sértő törvénymódosításra. Az észak-amerikai országban történt tandíjemelések miatt az idén a diákok rendszeresen tüntetnek, s nem feltétlenül békésen – országszerte már több mint 700 embert vettek őrizetbe a sztrájksorozat téli megkezdése óta.
Az időjósok péntekre esőt ígértek, de a radarfelvételek szerint az első edzés alatt a pálya felé közeledő csapadékzóna elkerüli a Notre-Dame-szigetet, amelyen a pálya található. A levegő 21 fokos.
Az edzés 12. percében az előzetes adatok elemzését követően elkezdődött a száguldás, az első mért kör Räikkönené lett, 1:20.347-tel, majd csapattársa, Grosjean állt az élre 1:20.295-tel. A Monacóban az első szabadedzést kihagyó finn másodikra 1:18.703-as eredményt ért el.
Grosjean a második körét lassabban tette meg, de a harmadikban odalépett, és 1:17.988-cal visszaállt az élre.
Tavaly az első szabadedzésen Rosberg 1:15.591-gyel zárt az élen, a Mercedes erre is alapozva bízik abban, hogy esélyes lesz a jó eredményre.
A Sauber és a Toro Rosso pilótái nem tudták megközelíteni a Lotus eredményeit, de Rosberg is a pályára hajtott. Räikkönen 1:17.188-cal ismét vezetett, de jött Rosberg, aki 1:16.837-re javított.
Grosjean rossz tapadásra panaszkodott, ami Montrealban nem váratlan. A Ferrarik is a pályára hajtottak, a Scuderia autóin már a próbakörükben láthatóak voltak a zöldessárga foltok, amelyek az aerodinamikai elemek tesztelésére szolgálnak, a folyadék elszóródásának nyomaival ellenőrizhetik, merre terelik a levegőt a vezetőszárnyak.
(magyar idő szerint) |
PÉNTEK |
20.00–21.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
16.00–17.00: 3. szabadedzés |
19.00–20.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
20.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Kanadában Gilles Villeneuve-re, a pálya névadójára is emlékeznek a hétvégén, a kanadai legenda 30 éve, 1982-ben hunyt el Belgiumban edzésbalesetben. A célegyenesben „Salut Gilles 30 ans" felirat emlékeztet az évfordulóra.
A 30. perchez közeledve megnőtt a forgalom a pályán, Hamilton 1:16.080-val az élre állt. Mindenki a lágy gumikat használta. A következő körében az első két szektorban tovább javított, de a boxba hajtott.
Az esőfelhők a jelek szerint mégsem haladtak el a pálya mellett, egyre sötétebb lett, a pálya egyes pontjain cseperegni kezdett az eső. Kobajasi ennek ellenére feljött a 2., helyre, mögötte Massa sorakozott.
A 38. percre csökkent a forgalom mértéke, s aki kint volt a pályán, nemigen javított eredményén. Webber a 8. helyre jött fel a 10. pozícióból, majd Vettel javított, a német a 7. pozícióba sorolt be.
Hosszúság: 4.361 km Teljes versenytáv: 70 kör (305.270 km) Pályacsúcs: 1:13.622 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) A tavalyi eredmény: Győztes: Jenson Button (McLaren; 4:04:39.537) Pole pozíció: Sebastian Vettel (Red Bull; 1:13.014) Leggyorsabb kör: Jenson Button (McLaren; 1:16.956) |
Räikkönen előtt egy róka szaladt át az úton, Webber pedig megcsúszott a 3-as kanyarban.
Az eső még mindig szemerkélt, Rosberg a 41. percben feljött a 2. helyre, Vettel pedig már a 4. volt. Webber is javított a következő körében, és a 3. helyre zárkózott fel.
Bruno Senna autója lelassult a pályán, de aztán továbbment. A Mercedes az eső erősödését jelentette, de több versenyző is javítanu tudott eredményén, Button feljött a 6. helyre, miközben Vettel már a 2. volt Hamilton mögött.
A Marussia pilótáinak az 50. percben még nem volt értékelhető eredményük.
Az első nagy baleset Kovalainené volt, a Caterham finn pilótája a 8-as kanyarban ment a falnak, piros zászlóval félbe kellett szakítani az edzést. A pilóta nem sérült meg, autója jobb oldalát viszont alaposan „lereszelte” a betonfal. Kovalainen első F1-es idényében, 2007-ben a Renault-ját is a falnak csapta Montrealban.
Az edzés megszakításakor Räikkönen a mezőnyből elsőként a szuperlágy gumikon száguldott, Hamilton pedig a sárga betűs lágyakon első szektorbeli rekordidőt jegyzett.
Az ilyen balesetek miatt szokott rendszeresen megjelenni a verseny alatt a pályán a biztonsági autó, amelyet a tavalyi futamon ötször küldött be a versenyigazgató.
„Tipikus montreali hiba: kicsit megcsúsztam a kerékvetőn, ami elég volt ahhoz, hogy a jobb hátsó kerék a falhoz érjen, az autó pedig meginogjon, és az elejével is nekicsapódjon. Egy apróság hatalmas következményekkel. Remélem, nem túl nagy a kár a kocsin, és a második edzésen is beleülhetek" – mondta Kovalainen a Sky Sportsnak az esetről.
A 63. percben, közel tízperces állás után újraindult az edzés. A Lotus hű maradt tervéhez, Grosjean a szuperlágy gumikon kezdte meg a száguldást.
A francia csúszkált a lágyabb abroncsokon,nem tudott javítani az idején, a 10. helyen maradt.Többen is kijöttek szuperlágyon a pályára, amely a szemerkélő eső miatt az első percekben még nem volt olyan gyors, mint a megszakítás előtt.
Hamiltonnak le kellett vágnia az első kanyarkombinációt.
Pic 12 megtett köre ellenére több mint öt másodperccel elmaradt csapattársától, az utolsó előtti helyen álló Glocktól.
A pálya letisztulása után Rosberg 1:15.782-vel átvette a vezetést, de Hamiltonnal azonnal volt válasza: 1:15.564-et futott – jobbat, mint a német a tavalyi első edzésen.
Az edzésmegszakítást követő nagy rohamból csak Button maradt ki (Kovalainen mellett), a McLaren szerelői állítottak a tavalyi győztes autóján.
Bő negyedórával a leintés előtt Alonso a Ferrarival rekordidőt futott az első szektorban, s bár ezt a másodikban és a harmadikban nem tudta megismételni, így is feljött a 3. helyre.
Räikkönen előtt a 78. percben egy mókus futott át az úton. A finn lassan valamelyik erdei raliútvonalon érezhette magát…
Vettel Hülkenberget és Sennát is veszélyes manőverrel előzte meg, a Williams-pilóta mellett a célegyenes előtti sikánban mutatott megmozdulását a sportfelügyelők is észrevették, és jelezték, a két edzés között megtárgyalják az esetet – Maldonado Monacóban tíz rajthelyes büntetést kapott veszélyes vezetésért – igaz, ő neki is ment Pérez Sauberjének.
Az utolsó hét percben a Mercedesekre is felkerültek a szuperlágy gumik. Rosberg első köre több mint öt másodperccel elmaradt saját legjobbjától.
Webber a Red Bull-lal szintén piros betűs gumikat használt, feljött a 4. helyre.
A McLaren és a Ferrari a lágyakon maradt, a két csapat abban bízik, hogy a második szabadedzést száraz pályán tartják meg – a többiek viszont a jelek szerint biztosak benne, hogy esni fog. Legalábbis nem bízzák a véletlenre.
Vettel a szuperlágy gumikon az utolsó gyors körében a második szektorban rekordidőt futott, de a végén 118 ezreddel elmaradt Hamilton edzéselsőséget érő eredményétől,és a 2. helyen zárt.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:15.564 | átlag: 207.765 km/ó | 30 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:15.682 | 0.118 mp h. | 29 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:15.782 | 0.218 | 30 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:15.842 | 0.278 | 34 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:15.897 | 0.333 | 28 |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:15.986 | 0.422 | 29 |
7. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:16.000 | 0.436 | 31 |
8. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:16.249 | 0.685 | 32 |
9. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:16.264 | 0.700 | 28 |
10. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:16.347 | 0.783 | 12 |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:16.460 | 0.896 | 32 |
12. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:16.619 | 1.055 | 17 |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:16.859 | 1.295 | 26 |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:16.890 | 1.326 | 36 |
15. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:17.014 | 1.450 | 42 |
16. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:17.352 | 1.788 | 28 |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:17.580 | 2.016 | 31 |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:17.935 | 2.371 | 23 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:18.177 | 2.613 | 16 |
20. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:18.182 | 2.618 | 26 |
21. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:18.762 | 3.198 | 36 |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:19.354 | 3.790 | 23 |
23. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:20.004 | 4.440 | 21 |
24. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:20.067 | 4.503 | 23 |