Fernando Alonso lett a 2012-es Formula–1-es idény első duplázója, ráadásul a lehető legjobb helyen: Valenciában, ahol a futam 2008-as debütálása óta elkerülte őt a szerencse. A spanyol remek rajtjával feljött a 11. helyről a 8. pozícióba, majd fokozatosan tört előre hol agresszív, hol pimasz előzéseivel. Aztán a verseny derekára feljött a 4. helyre, s amikor a 25. körben a pályára küldték a biztonsági autót, és mindenki a boxba hajtott, Lewis Hamiltont a kerékcserék alatt megelőzve már a 3. helyre jött fel.
Az újrainduláskor elhúzott Romain Grosjean mellett, de a pole-ból rajtolva végig magabiztosan vezető Sebastian Vettel ellen nem lett volna esélye, ha a Red Bull-Renault nem megy tönkre. Ám tönkrement, Alonso az élre került, és ezután nem adta ki kezéből a vezetést.
Grosjean is kiesett mögüle műszaki hibával, Hamilton viszont nem tudta támadni, lemaradt tőle, és maga mögött tartotta Kimi Räikkönent. A finn a végén elment Hamilton mellett, s a britnek már teljesen elkoptak a gumijai. Pastor Maldonado is vérszemet kapott, türelmetlen is volt, és az előzést erőltetve a pályát elhagyva támadott, majd amikor visszatért, kilökte Hamiltont.
Az angol kiesett, a venezuelai első légterelője nélkül lelassult, ezért a végén fel tudott jönni a dobogóra Michael Schumacher, aki a 12. helyről indult, és friss készlet lágy gumijain a hajrában Mark Webberrel a nyakán tört előre. Schumi először állt dobogóra azóta, hogy 2010 elején visszatért, Alonsóval és Räikkönennel együtt összesen tíz világbajnoki cím állt a dobogón, amire először volt példa a Formula–1 történetében.
Alonso két fő vb-riválisa kiesésével 20 pontosra növelte előnyét a második helyen álló Webberrel szemben.
ELŐZMÉNYEK
A két héttel ezelőtti Kanadai Nagydíjhoz hasonlóan Sebastian Vettel és Lewis Hamilton indul a pole-ból, de a szakmabeliek a Lotus párosát tartják az Európai GP fő esélyesének. Romain Grosjean Montrealban a hetedik helyről indulva második, Kimi Räikkönen a 12. pozícióból rajtolva nyolcadik lett. Az eddigi legforróbb idei versenyen, Bahreinben Räikkönen a 11. helyről indulva lett második, Grosjean pedig a hetedikről harmadik.
Igazán furcsa, hogy a papírforma nem a pole-ból induló Vettel győzelmét diktálja.
A pálya hosszúsága: 5419 méter |
Fernando Alonso elkeserítette a spanyol televízió nézőit, mint mondta, ünnepeljék ki magukat a spanyol labdarúgó-válogatott Franciaország ellen aratott győzelme miatt, őt ugyanis nemigen lesz okuk ünnepelni. Alonsóhoz hasonlóan a 12. rajthelyet megszerző Michael Schumacher és a 19. rajtkockából induló Mark Webber is utalt arra, hogy itt nehéz lesz egy-két pontot érő helyezésnél előrébb verekedniük magukat.
Timo Glocknak sajnos nem kell ilyen részletekkel foglalkoznia, a Marussia pilótája bélfertőzése miatt az időmérő után a versenyt is kihagyja. Bár a sportfelügyelők külön rajtengedélyt adtak neki, az orvosok jobbnak látják, ha pihen.
A start nagy kérdése, hogy az idén eddig három rajtkarambolba is belekeveredő Grosjean tisztán el tud-e jönni, vagy összeakad a fantasztikus sebessége mellett elképesztő butaságokra is képes Pastor Maldonadóval? Óvatoskodniuk sem szabad, mert ebben az esetben több pozíciót is veszíthetnek.
A versenyen tavaly háromszor álltak ki a pilóták kereket cserélni, de a szabadedzésen szerzett tapasztalatok alapján ezúttal egy vagy két boxkiállás várható.
A felvezető kör megkezdése előtt az aszfalt hőmérséklete 45, a levegőé 26 fokos, mérsékelt szél fúj, felhő egy szál sem.
A FUTAM
A felvezető körre gond nélkül elment a mezőny, senkinek sem volt problémája. A rajtnál Vettel magabiztosan megtartotta első helyét, a célegyenest követően a kettes kanyarba való fékezésénél Grosjean agresszív manőverrel elment Maldonado mellett. Kobajasi feljött az 5. helyre, majd Maldonadót is megelőzte. Räikkönen visszacsúszott a 6. pozícióba.
A Lotus pilótái még meglephetik Vettelt – szombati reakciók |
Vettel megingathatatlan volt a valenciai időmérőn |
Meglesz a nyolcadik győztes a hibrid pályán? – pályabemutató |
Alonso előbb Hamiltont, majd Vettelt vadászná le - pénteki reakciók |
Button zárt az élen, de Vettel a leggyorsabb - 3. szabadedzés |
Az első kör végén Vettel, Hamilton, Grosjean, Kobajasi, Maldonado, Räikkönen, Hülkenberg, Alonso, Di Resta, Massa volt az első tíz sorrendje.
Räikkönen rossz rajtja után hamar összeszedte magát, Maldonadót támadta, Vettel a 2. kör végére 4 másodperces előnyt szerzett. Ez a következő körökben fordulónként további másfél másodpercekkel nőtt. Hamilton látványosan feltartotta a mögötte haladókat, Grosjean, Kobajasi, Maldonado és Räikkönen sorakozott mögötte, de a DRS-zóna használhatatlannak tűnt.
A pontzónán kívül a 11. helyen Rosberg haladt, mögötte Button, Schumacher, Senna, Pérez, Ricciardo, Webber és Kovalainen haladt.
Vettel a hatodik körben már 8.5 másodperccel vezetett. Massa a 9. helyen haladó Di Restát támadta, de előzési kísérletei során elmérte a féktávot, így a skót elöl maradhatott.
Vettel sebességbeli fölénye a 9. körre fogyott el, 10 másodperc volt ekkor az előnye.
A 10. körben Grosjean a DRS-zónában bejött Hamilton mellé, külső íven is megtartotta hidegvérét, és a 12-es kanyarban megelőzte az angolt.
Button és Pérez a 10. kör végén megnyitotta a kerékcserék sorát. Massa a 11. körben kapott új kerekeket. Räikkönen próbálkozott Maldonado megelőzésével, de nem járt sikerrel. Alonso viszont megelőzte Hülkenberget.
Grosjean 12 másodperces hátrányról kezdte meg Vettel üldözését, de nem tudta tartani a Red Bull tempóját.
Räikkönen a 13. körben túljárt Maldonado eszén, miközben Hamilton új gumikat kapott, és a 12. helyen, Senna mögött folytatta. Maldonadót Alonso is megelőzte, Räikkönen és Kobajasi a boxba hajtott (a finn ekkor megelőzte a japánt), akárcsak Maldonado.
Vettel előnye a 15. körre 15 másodperc fölé nőtt, Alonso érkezett a boxba, majd Räikkönen előtt folytatta. Hamilton előttük Schumachert megelőzte a DRS-zónában, Vettel és Grosjean a 16. kör végén a boxban járt új gumikért. Vettel az élen folytatta, újabb készlet lágy gumit kapott.
Hamilton, Maldonado és Hülkenberg közepesen kemény gumikon haladt, ellenben a riválisokkal, akik lágyakon folytatták.
A pályán maradó Di Resta, Rosberg, Schumacher, Senna, Webber ötösön könnyedén átfűzték magukat azok, akik a boxból visszajöttek. Grosjeant Hamilton követte, majd Alonso ment el Schumacherék mellett, de Räikkönen beragadt a Schumi, Senna, Webber trió mögé.
Amikor Grosjean átjutott Di Restán, 18.7 másodpercesre nőtt a hátránya. Schumi és Webber kereket cserélt, a pályán maradó Sennának nekiment Kobajasi, de mindketten folytatták. A brazil a 10-es kanyar előtti egyenes nagy részén keresztben csúszott a pályán. Defektet is kapott, mehetett a boxba, akárcsak Kobajasi.
A 21. körben már csak Di Resta nem volt a boxban, de négy másodperccel lassabb volt, mint a többiek. A sorrend Vettel, Grosjean, Hamilton, Di Resta, Alonso, Räikkönen, Maldonado, Massa, Hülkenberg, Button volt az első tíz helyen. Alonso könnyedén megelőzte Di Restát.
A 22. körre 20 másodperc fölé nőtt Vettel előnye. Az egy kiállást tervező Di Resta a 23. kör végén ment ki a boxba, Pérez jött fel a 10. helyre. Massa mögött Hülkenberg és Button volt közel egymáshoz, itt volt kilátás csatára.
Grosjean a 25. körben a leggyorsabb kört futotta (1:44.451), de Vetteltől még mindig több mint 20 másodpercre volt.
A 25. körben Pérez, a 26.-ban Button kapott új kerekeket. Grosjean elkezdett felzárkózni Vettelre. Hátul Vergne előzés közben ráhúzta az autóját Kovalainenéra, a Toro Rosso jobb hátsó, a Caterham bal első kereke lett defektes, a pályára küldték a biztonsági autót.
A mezőny nagy része a boxba hajtott, Hamilton kerékcseréjét szokás szerint elrontotta a McLaren, Alonso és Räikkönen a McLaren-pilóta elé került.
Vettel egy körrel később ment a boxba, az élen maradó Grosjean előtt. A safety car mögött Vettel, Grosjean, Alonso, Ricciardo (ő nem volt a boxban), Räikkönen, Hamiltion, Rosberg, Schumacher, Webber (ők hárman sem szervizeltek), Maldonado sorrend alakult ki. Vettel mögött De la Rosa, Pic és Kovalainen haladt, de az idén visszatérő szabály szerint visszaelőzhetik a németet, az összes lekörözött visszaveheti ugyanis a körét.
Immár mindenki közepesen kemény gumikon haladt. A 33. kör végén kiment a safety car a boxba, újraindult a verseny. Alonso megelőzte Grosjeant, és feljött Vettel elé.
Hamilton megelőzte Räikkönent, miközben Massa Kobajasival koccant. Vettel autója lelassult, a német kiesett a versenyből!
Massa defekttel a boxba hajtott. Az élen Alonso, Grosjean, Hamilton, Ricciardo, Räikkönen, Schumacher, Webber, Maldonado, Hülkenberg, Di Resta sorrend alakult ki.
A hátralévő 21 kör még rengeteg izgalmat tartogatott, Räikkönen könnyedén megelőzte Ricciardót. Hamiltont vizsgálták a sportfelügyelők, mert figyelmen kívül hagyta a sárga zászlókat.
Grosjean tapadt Alonsóra, Räikkönen pedig Hamiltonra. A valenciai közönség felállva ujjongott, amikor az élboly elhaladt előtte, az üldözőbolyban Schumacher mögül Webber visszaesett Maldonado, Hülkenberg és Di Resta mögé.
Grosjean autója is lelassult, a francia kiesett a versenyből, Alonso mögé Hamilton jött fel, Räikkönennel a nyakán. A spanyol előnye négy másodperc volt.
Schumacher boxkiállását követően Petrov pontszerző helyen állt a Caterhammel, 4 másodperccel haladt Schumi előtt.
A McLarennél azt tanácsolták Hamiltonnak, csak Räikkönenre figyeljen, miközben a Lotus arról győzködte a finnt, hogy nyerhet. Csak az volt a kérdés, mikor fogy el Alonso és Hamilton gumija. Petrovot Schumi és Webber is megelőzte.
Újabb Toro Rosso–Caterham csata zárult ütközéssel, ezúttal Petrov és Ricciardo között. Hamiltonról kiderült: nem kap büntetést, Alonsónak maradt hátvédje a gumikkal jobban bánó Lotus és Räikkönen elleni csatában.
Buttont a lágy gumikon száguldó Schumacher, Webber páros a 49. körben megelőzte, az angol visszaesett a 10. helyre. Schumiék Pérez után eredtek.
Hét körrel a vége előtt Alonso Ferrarija lassult, Hamilton az 50. körben nyolc tizedet hozott rajta. A következő két körben csak 2-3 tizeddel csökkent a különbség.
Az 53. körben Schumacher megelőzte Pérezt, és feljött a 7. helyre. A következő körben az egyszer kiálló Di Restán is túljutott, Webber követte őt. Az utolsó kanyarban magát csúnyán elfékező Hamilton nagyon lelassult, de tartotta Räikkönent. Az 55. körben azonban a finn megelőzte a gumikkal szenvedő angolt, akit Maldonado is azonnal támadott.
A venezuelaival az 56. körben összeütközött, a McLaren a falnak csapódva kiesett. A venezuelai továbbment, de első légterelő híján lelassult, a Hülkenberget megelőző Schumacher feljött a 3. helyre.
Alonso megnyerte a versenyt Räikkönen előtt, ezzel az idén elsőként ő duplázott az egész mezőnyben. Schumacher a visszatérése óta először állhatott fel a dobogóra, mögötte Webber, Hülkenberg, az utolsó két körben öt helyet javító Rosberg, Di Resta, Button, Pérez és Maldonado ért célba.
1. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:44:16.649 |
2. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 6.421 mp h. |
3. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 12.639 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 13.628 mp h. |
5. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 19.993 mp h. |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 21.176 mp h. |
7. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 22.866 mp h. |
8. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 24.653 mp h. |
9. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 27.777 mp h. |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 34.630 mp h. |
11. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 35.961 mp h. |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 37.041 mp h. |
13. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:15.871 p h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:34.654 p h. |
15. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:36.551 p h. |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1 kör h. |
17. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
18. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTÁK | megtett körök | |||
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 40 | |
Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 33 | |
Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 33 | |
Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 26 | |
NEM INDULT | ||||
Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | betegség miatt | |
Leggyorsabb kör: Rosberg (54. kör) 1:42.163 |
Győzelem | Dobogó | Pontszerzés | Pont | ||
1. | Fernando Alonso | 2 | 4 | 8 | 111 |
2. | Mark Webber | 1 | 1 | 7 | 91 |
3. | Lewis Hamilton | 1 | 4 | 7 | 88 |
4. | Sebastian Vettel | 1 | 2 | 6 | 85 |
5. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 6 | 75 |
6. | Kimi Räikkönen | – | 3 | 7 | 73 |
7. | Romain Grosjean | – | 2 | 4 | 53 |
8. | Jenson Button | 1 | 2 | 4 | 49 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 4 | 39 |
10. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 3 | 30 |
11. | Paul di Resta | – | – | 5 | 27 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 4 | 21 |
13. | Michael Schumacher | – | 1 | 3 | 17 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 4 | 17 |
15. | Bruno Senna | – | – | 3 | 15 |
16. | Felipe Massa | – | – | 3 | 11 |
17. | Jean-Eric Vergne | – | – | 1 | 4 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 176 |
2. | McLaren-Mercedes | 137 |
3. | Lotus-Renault | 126 |
4. | Ferrari | 122 |
5. | Mercedes | 92 |
6. | Sauber-Ferrari | 60 |
7. | Williams-Renault | 45 |
8. | Force India-Mercedes | 44 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
4. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
8. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
11. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
12. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
13. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
17. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
18. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
19. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
23. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
Timo Glock (német, Marussia) betegsége miatt nem indul el a versenyen. |