A délelőtti edzést élen záró Pastor Maldonado úgy érzi, a Spanyol Nagydíj óta eltelt két futamon mutatott vesszőfutása Valenciában véget fog érni.
„Az autó versenyképes, ez nem is kérdés, csak össze kell jönnie egy jó hétvégének, hogy bebizonyítsuk, képesek vagyunk versenybe szállni az élcsapatokkal – mondta Maldonado. – Az előző két nagydíj rémesen alakult, de ez nem jelenti, hogy egyik pillanatról a másikra rossz lett az autó, csak éppen nehézségeink voltak.. A valenciai pályán kihasználhatjuk a kocsi erényeit, a lassú kanyarokban az egyik legjobbak vagyunk a mezőnyben. Jó esélyünk van arra, hogy ismét az élcsoportba kerüljünk."
Hamilton Valenciában megtörheti a győztesek átkát – csapatelőzetes |
Meglesz a nyolcadik győztes a hibrid pályán? – pályabemutató |
Maldonado spanyol földön magára talált - 1. szabadedzés |
Nem tűntek el a felhők a valenciai kikötő fölül, a levegő az edzés megkezdése előtt 25 fokos volt, de nagyon fújt a szél. Az aszfalt hőmérséklete 34 fokosra emelkedett. Ez még mindig alacsony ahhoz képest, amit szombatra és vasárnapra várnak – tavaly a versenyen 47 fokig melegedett a talaj.
A délelőtti edzést csapata tartalékpilótájának vezetése miatt kihagyó Bruno Senna és Nico Hülkenberg először ült autóba ezen a hétvégén.
Elsőként Grosjean hajtott ki a pályára, a franciát többen követték. Délelőtt mindenki csak a közepesen kemény gumikat használta, délután viszont előkerültek a lágy abroncsok is. Grosjean 1:45.0-val nyitott, majd Pérez 1:42.627-tel állt az élre.
Maldonado, a délelőtt legjobbja 1:41.133-mal jelentkezett be, de Kobajasi 48 ezreddel gyorsabb volt nála – pedig a japán a célegyenesre fordító kanyar előtt hatalmasat fékezett, nem kímélte a gumiját. Vettel öt századdal megelőzte a japánt.
Az autójával az első edzésen sokat szenvedő Button 1:40.744-gyel megelőzte a világbajnokot, de Maldonado nála is jobbat ment, a williamses tíz perc elteltével 1:40.557-tel vezetett. A két Mercedes ekkor még nem jött ki a pályára.
Alonso 25 ezredre megközelítette a Spanyol GP győztesét. A két McLaren pillanatok alatt átvette a hatalmat, előbb Button, majd Hamilton állt az élre, utóbbi 1:40.397-tel. A két Red Bull fél másodperccel elmaradva a 7. és a 8. helyen állt. Massa, aki a délelőtti edzésen is többször hibázott, elfékezte magát az egyik kanyarban, kifutott a bukótérbe, majd utána folytatta.
A pálya hosszúsága: 5419 méter |
A legjobb időeredmények szinte percről percre változtak, Hamilton szempillantás alatt a 4. helyen találta magát, Di Resta, Webber és az 1:40.248-cal élre álló Alonso is megelőzte. Hamilton csúnya elfékezés után kisodródott az egyik kanyarban.
Húsz perc elteltével csak a két Mercedesnek és Glocknak nem volt mért köre, Schumacher és Rosberg viszont már a pályán volt. Kovalainen ismét a Toro Rosso párosa előtt díszelgett.
Schumacher feljött a 6. helyre. Rosberg az első körével a két HRT mögé jött be, de aztán felgyorsított. Jó első szektora ellenére nem tudott javítani, Schumi viszont egy lassú kör után 1:40.169-cel az élre állt.
Az első félóra végéhez közeledve a Caterhamekre került fel elsőként a szuperlágy gumi. Rosberg az első értékelhető körével a 10. helyre zárkózott fel. Vettel Webber mögé, a 4. helyre jött fel, az első kilenc – Schumacher, Alonso, Webber, Vettel, Di Resta, Hamilton, Massa, Button, Maldonado sorrendben – 4 tizeden belül volt.
Schumacher számára gyanús volt a motorjának hangja, s ezt jelentette a rádión a csapatának.
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
Petrov feljött a 14. helyre, a lágy gumikon 922 ezreddel volt lassabb Schumachernél. Kovalainen nemigen tudott javítani a lágyabb gumikon, ám Petrov ismét javított.
Rosberg 15 ezreddel megelőzte Schumachert, és az élre állt. Elsőként Button ment le 1:40 alá (1:39.990 a lágy gumikon), de Rosberg fantasztikus részidőkkel kezdte a következő körét, és 1:39.926-tal vágott vissza.
Massa is megkapta a lágy gumikat, de semmi sem változott: ezeken is elfékezte magát, és a bukótérbe sodródott. Pedig a hétvége előtt azt nyilatkozta, hogy sokkal jobban érzi az autóját és biztonságosabban vezet.
Alonso a sárga betűs gumikon 1:39.733-mal az élre állt, Massa a tiszta körében a 6. helyre jött fel. Hamilton is lágy gumikat kapott, a 4. helyre, Alonsótól 414 ezredre jött fel. Massa a rádión azt jelentette, hogy a lágy gumik az első mért körét követően „elszálltak”.
Az edzés felénél De la Rosa a falnak ütközött a 14-es kanyarban, és a gumifal mellett leállt az autója. Nem volt gyors körön a spanyol, és olyan helyen csúszott ki, ahol nem szokás rontani – valószínűleg műszaki hiba történt. A pilóta kimászott a gépéből, amelyet a pályabírók az edzés leállítása nélkül igyekeztek elszállítani a helyszínről. Ezt négy perc alatt meg is oldották, a pályán maradt versenyzők így újra a gázra léphettek.
Rosberg és Schumacher új lágy gumikat kapott. Webber is, miközben az elvékonyodó felhőréteg egyre több napfényt engedett át, és világosabb lett. Schumacher 1:39.601-gyel az élre állt, Rosberg a 3. helyre jött fel Alonso és Button közé. A leggyorsabb középső szektort futó Di Resta az utolsó kanyart elrontotta, fél másodperces hátránnyal a 6. helyre jött fel.
Räikkönen és Grosjean is javított a lágy gumikon, a francia a 3., a finn a 6. helyre jött fel. Vettel is megkapta a lágy abroncsokat, amelyeken Senna a 2. helyre zárkózott fel.
Vettel gyors köre végén 1:39.334-nél állt meg az óra, a legutóbbi két valenciai futamot a pole-ból megnyerő német az élre ugrott. A 14. helyen álló Massa egy másodpercen belül volt hozzá képest, Hülkenberg és Kobajasi pedig felzárkózott Vettel mögé. Bő félórával a leintés előtt 20 pilóta körözött a pályán.
Hamar kiürült a pálya, Pérez az egyéni legjobbja felé tartva megpördült a 12-es kanyarban, de miután a megfelelő irányba állította az autóját, ment tovább.
Az első lágy gumis menetek után megtankolták az autókat, hogy a futam első, nehéz autós szakaszára készüljenek a lágy abroncsokon. Az első 15 – Vettel, Hülkenberg, Kobajasi, Schumacher, Senna, Di Resta, Alonso, Grosjean, Webber, Rosberg, Räikkönen, Button, Maldonado, Hamilton, Massa – egy másodpercen belül volt. A Caterham jól állt, Petrov mindkét Toro Rossót megelőzte, míg Kovalainen Vergne-t.
Grosjean és Schumacher meleg pillanata: a francia nagy sebességkülönbséggel érte utol a németet, talált egy rést a Mercedes és a fal között, de hogy a német meglepődött, az a hirtelen kormánymozdulatán látszott: elrántotta az autóját. A két versenyző Malajziában és Monacóban is ütközött egymással a rajtnál.
A hosszú menetekben Grosjean sebessége volt a legjobb, de a pontos üzemanyag-mennyiségek ismerete nélkül nehéz lenne kijelenteni, hogy ő a futam favoritja. Főleg úgy, hogy az időmérő eredménye ezúttal nagyon fontos lesz.
A szabadedzés hátralévő részében csak Glock javított, ezzel Pic elé került, de úgy tűnik, a Caterham elszakadt a másik két kiscsapattól és a Toro Rossóval viaskodik, a Marussia pedig a HRT-vel egyedül maradt hátul.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:39.334 | átlag: 196.391 km/ó | 33 kör |
2. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:39.465 | 0.131 mp h. | 32 |
3. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:39.595 | 0.261 | 20 |
4. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:39.601 | 0.267 | 27 |
5. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:39.644 | 0.310 | 34 |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:39.700 | 0.366 | 32 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:39.733 | 0.399 | 34 |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:39.868 | 0.534 | 33 |
9. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:39.901 | 0.567 | 30 |
10. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:39.926 | 0.592 | 32 |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:39.945 | 0.611 | 34 |
12. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:39.990 | 0.656 | 33 |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:40.075 | 0.741 | 29 |
14. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:40.147 | 0.813 | 25 |
15. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:40.244 | 0.910 | 35 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:40.511 | 1.177 | 29 |
17. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:40.963 | 1.629 | 20 |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.121 | 1.787 | 32 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:41.197 | 1.863 | 38 |
20. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:41.263 | 1.929 | 29 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:42.424 | 3.090 | 21 |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:42.958 | 3.624 | 30 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:44.201 | 4.867 | 33 |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:44.260 | 4.926 | 12 |